کد خبر: ۳۹۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۵

در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر چه گذشت

آفتاب‌‌نیوز : حسين مسافرآستانه دبير اين دوره از جشنواره تئاتر، در شروع مراسم اختتاميه با خيرمقدم به تمام حاضران، گفت: امروز در آيين پاياني مراسمي قرار داريم كه بزرگترين رويداد فرهنگي جامعه هنري است كه طي ماهها تلاش وي، جان و انديشه اين افراد در طبق اخلاص حاصل شده است.

وي خطاب به جامعه هنري،افزود: كاش مي‌شد اين همه ايثار و تلاش را پاسخگو باشم، اما جز كلام و كلمه چيزي نمي‌تواند جاودانگي شما را ثبت كند.

مسافر آستانه با اشاره به تغييرات جشنواره امسال و با تشريح بخشهاي مختلف آن، گفت: اميدوارم با ادامه اين روند سال آينده بيشتر جشنواره منتخب آثار توليدي‌ همان سال باشد.

وي همچنين درباره بخش بين‌الملل، افزود: زحمات دوستان پيشين ما باعث شده تا جشنواره تئاترفجر در ميان هنرمندان ديگر كشورها شناخته شود واستقبال كشورها از جشنواره نشان داد كه تئاتر فجر توانسته جايگاه قابل قبول براي خود پيدا كند.

وي در پايان به دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، پيشنهاد عضويت افتخاري انجمن نمايش را داد كه وي پذيرفت. 

در ادامه اين مراسم بعد از پخش قطعات موسيقي دكتر محمدباقر قاليباف سخنراني كرد.

وي گفت: در آستانه دهه فجر كه نهضت و انقلاب آن برگرفته از حادثه كربلا است ياد شهدا را گرامي مي‌دارم .

وي با اظهار خوشحالي حضور خود در جمع هنرمندان تئاتر، گفت: من اين ادعا را ندارم كه در وصف هنر و موضوعات هنري حرف بزنم ولي امروز هنر بهترين شكل تعميق فرهنگ و ميراث فرهنگي كشور ما است و از اين طريق مي‌تواند در حل مشكلات جامعه گامي موثر بردارد.

شهردار تهران با تاكيد بر توجه شهرداري به مقوله هنر، افزوند: همكاران من در شهرداري گام‌هاي جدي را در اين مسير برداشته‌اند و اميدوارم در آينده‌اي نزديك گامهاي بلندتري هم بردارند چون نگاه ما به مقوله هنر، سر و كار داشتن آن با روح و روان مردم است. 

عضو افتخاري انجمن نمايش در پايان، به راه‌اندازي دو سالن تئاتري در دو سال آينده اشاره كرد و گفت: دو مجموعه سالن حرفه‌اي و تجربي نمايشي ايرانشهر (سوله ايرانشهر) را در سال ‌٨٥ افتتاح و راه‌اندازي خواهيم كرد و به دنبال آن در سالن ‌٨٦ از سالن نمايشهاي آئيني سنتي را در باغ صبا پرده‌برداري مي‌كنيم و علاوه بر آن تمامي فرهنگسراها در سطح شهر در طول جشنواره‌ها و اجراهاي مختلف در بخش حرفه‌اي تئاتردر خدمت هنرمندان است.

محمدحسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در ادامه سخنان قاليباف با تشكر از زحمتهاي جامعه تئاتري در اين ايام گفت: ما جشنواره را به نام فجر برپا كرده‌ايم و سالها آن را با همين چراغ روشن نگه داشته‌ايم كه فجر به معني گشايش، شكفتن و طلوع است . 

در ادامه اين مراسم جوايز نهادها و ارگان‌هاي مختلف به گروه‌هاي اجرايي اهدا شد و در بخش ديگري از چهار هنرمند برگزيده تئاتر يعني حسين كسبيان، جابر عناصري، محمد چرم‌شير و سعيد كشن فلاح تقدير شد.

علي نصيريان، هنرمند پيشكسوت سينما و تله‌تئاتر كه براي اهداي لوح و تنديس حسين كسبيان بر صحنه حاضر شده بود، درباره اين هنرمند گفت: كسبيان از همان ابتدا وقتي مي‌خواست تيپي را اجرا كند درك و فهم درستي از جامعه و محيط اطراف خودش داشت و در زمينه نمايشهاي سنتي تجربيات بسيار غني دارد.

وي در پايان گفت: حسين كسبيان يك عمر براي هنر نمايش زحمت كشيده و ايمان و آرمان خود را در اين راه گذاشته است تا تجربه و قدرت اجرايي خود را بالا ببرد.

كسبيان نيز اظهار اميدواري كرد تا تمام حضار مجلس به نهايت دريافت خود از هنر برسند.

در پايان مراسم اين بخش جعفر والي براي تقدير از محمد چرم‌شير در صحنه حاضر شد و گفت: همين كه محمد چرم‌شير مي‌نويسد براي تئاتر كافي است و دستش درد نكند.

در ادامه اين مراسم جوايز بخش بين‌الملل و منتخبان انجمن نمايش اعلام شدند.

اين انتخاب‌ها به شرح زير اعلام شده‌اند:

كارگردان برتر

هيات داوران انجمن نمايش نمايش‌هاي ستاره‌ها به كارگرداني مهرداد خرم بين از ساوجبلاغ و وقتي فرشته خواب سگ مي‌بيند به گارگرداني علي نرگس نژاد از گچساران را شايسته حمايت ويژه‌ي مركز هنر‌هاي نمايشي مي‌داند و با اهداي ديپلم افتخار، تنديس زرين جشنواره به همراه هداياي ويژه، هادي مرزبان كارگردان نمايش « ملودي شهر باراني » را بر مي‌گزيند.

نمايشنامه نويس برتر

هيات داوران انجمن نمايش ضمن تقدير از نويسندگان « تهران زير بال فرشتگان» نوشته نادر برهاني مرند» و «آوازر ستاره‌ها» نوشته مهرداد خرمن بيز، نمايشنامه نويس برتر خود را معرفي مي‌كند.

اهداي ديپلم افتخار، تنديس زرين جشنواره‌ي به همراه هداياي ويژه به محمد رحمانيان، نويسنده نمايشنامه «فنر»

بازيگر برگزيده مرد

هيات داوران انجمن نمايش ضمن تقدير از آقايان احمد مهران‌فر، بهنام تشكر و اكبر اصلانلو، بازيرگان نمايش‌هاي «فنز» ، «مكتب»، و «نبرد» از حضور موثر هومن برق نورد به خاطر بازي در نمايش «تهران زير بال فرشتگان» با در نظر گرفتن كليه مزاياي مربوط به بازيگر برتر، با اهداي ديپلم افتخار تنديس زرين جشنواره و هداياي ويژه، دانيال حكيمي بازيگر نمايش « ملودي شهر باراني » را برمي‌گزيند. 

بازيگر برنده‌ زن

هيات داوران انجمن نمايش ضمن تقدير از خانم معيني بازيگر « كبوتران ناگهان» بازيگر برگزيده زن را معرفي مي‌كند.

ديپلم افتخار، تنديس زرين جشنواره به همراه هداياي ويژه به فروزان جمشيدي نژاد براي بازي در نمايش وقتي فرشته خواب سگ مي‌بيند از گچساران

طراح برگزيده صحنه

هيات داوران انجمن نمايش ضمن تقدير از اصغر خليلي طراح صحنه‌ي نمايش «اترار نامه»، طراح صحنه برگزيده خود را معرفي مي‌كند.

ديپلم افتخار تنديس زرين جشنواره به همراه هداياي ويژه مشتركا به طراحان صحنه نمايش «واقعيت‌آينه كه خورشيد دور ما مي‌گرده» نرمين نظمي و سيامك احصايي.

طراحي برگزيده لباس

هيات داوران انجمن نمايش ضمن تقدير از لادن كنعاني طراح لباس نمايش « در فنجان قهوه » طراح لباس برگزيده خود را معرفي مي‌كند.

ديپلم افتخار تنديس زرين جشنواره به همراه جوايز ويژه به طراح لباس زكرياي رازي سركار ادنا زيناليان

موسيقي برگزيده

هيات داوران انجمن نمايش ضمن تقدير از هانا كامكار آهنگساز نمايش «كبوتري ناگهان» آهنگساز برگزيده خود را معرفي مي‌كند.

ديپلم افتخار تنديس زرين جشنواره به همراه هداياي ويژه به ماريا يزداني براي موسيقي نمايش « دانه‌هاي انار» از تبريز

گروه برگزيده خياباني

با انتخاب هادي مرزبان، سعيد كشن فلاح، محمود فرهنگ

ديپلم افتخار به همراه تنديس زيرين جشنواره به گروه نمايش خياباني «چتري براي دو نفر» به كارگرداني سروش پيغمبري از كرمانشاه اهدا شد. 

همچنين معاونت فرهنگي وزارت علوم به شش نمايش بخش پايان نامه هاي برتر دانشجويي لوح تقدير و دو سکه بهار آزادي اهدا کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین