کد خبر: ۳۹۷۷۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷

نیویورک‌تایمز: آمریکایی‌ها به ایران باز می‌گردند

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت صدور مجوز برای فروش هواپیماهای بوئینگ به تهران از سوی واشینگتن، زمینه را برای ورود آمریکایی‌ها به ایران فراهم می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت مدت ها پیش از اینکه هواپیماهای بوئینگ در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی به زمین بنشینند، ایران و آمریکا باید با واقعیت مواجه شوند. شهروندان آمریکایی بار دیگر پس از سالها می‌توانند در تهران اقامت داشته باشند.

در این گزارش آمده است: پس از آنکه آمریکایی‌ها چهارشنبه گذشته به فروش این هواپیماها چراغ سبز نشان دادند، 4 دهه تحریم علیه ایران به پایان رسید.  وزارت خزانه‌داری موافقت کرد 80 جت بوئینگ و 17 فروند ایرباس به ایران فروخته شود که این امکان وجود دارد که تعداد آن ها به 118 عدد هم برسد.

نیویورک‌تایمزدر ادامه نوشت: فروش این هواپیماها از این جهت مهم است که پایانی بر انزوای 2 کشور خواهد بود؛ زیرا در پی آن بوئینگ دفتری اداری در تهران باز خواهد کرد و تکنسین‌های این شرکت هم برای آموزش همکاران ایرانی خود به منظور نگهداری هواپیماها، به تهران می روند که بسیاری از آنها هم قطعا اتباع آمریکایی خواهند بود.

 این توافق نه تنها نشان می‌دهد که «حسن روحانی،» رئیس‌جمهور ایران، از بهبود روابط با غرب دستاورد قابل ملاحظه‌ای داشته است، بلکه  تهران را به سمت عادی سازی روابط با آمریکا سوق می‌دهد.

نویسنده این گزارش در ادامه آورده است: خرید هواپیماهای بوئینگ از آمریکا و گشایش دفتری برای حضور نمایندگان آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی ممکن است اقدام چندان مهمی نباشد؛ اما نشان‌دهنده ایجاد تغییر اساسی در روابط 2 کشور است.

سال 1980 وقتی که روابط 2 کشور قطع شد، 140 هزار آمریکایی که در ایران زندگی می‌کردند ناچار به ترک این کشور شدند. سفارت آمریکا تغییر کاربری داده شد و پس از اعمال تحریم ها، تمامی فعالیت‌های اقتصادی میان تهران و واشینگتن برای سال ها سخت و در نهایت قطع شد.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: بسیاری از ایرانی‌ها امیدوارند که توافق هسته‌ای که از ژانویه گذشته اجرایی شده است، به برداشته شدن برخی از تحریم‌ها منجر شد و به آغاز دورانی جدید منتهی شود.

اگرچه نویسنده این گزارش، به مسئله تجاوز تفنگداران آمریکایی به آب های کشورمان و موضوع آزادی زندانیان آمریکایی نیز اشاره کرد و نوشت تنش ها همچنان در روابط دو کشور ادامه دارد و به این زودی پایان نمی یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
0
0
باید منتظر واقعه ای بود که کاسه کوزه این احتمال را بهم بزند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین