کد خبر: ۳۹۷۷۹۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
تشریح دیدگاه‌های ایران درباره سوریه، فلسطین و ... از سوی ظریف

ماجرای نصب بیلبوردهایی با عکس ظریف در نیویورک چه‌بود؟

وزیر امور خارجه ایران در جمع اعضای اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفت: ایران بعنوان یک طرف توافقنامه برجام به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده اما در خصوص آمریکا به عنوان طرف دیگر، شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام های کاخ سفید در این رابطه نبوده ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه میهمان ویژه اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا بود و با حضور و سخنرانی در جمع ماجرای نصب بیلبوردهایی با عکس ظریف در نیویورک چه‌بود؟برخی از نخبگان، اندیشمندان و اصحاب فکر و قلم آمریکا به تبیین راهبرد اصولی سیاست خارجی ایران پرداخت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی در این جلسه که با اجرای فرید ذکریا تحلیلگر سیاسی ومجری برنامه های تلویزیونی آمریکا برگزار شد به تشریح دیدگاه‌های ایران در برجام، بحران سوریه، مسئله فلسطین، سیاست های تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی و ادامه پروژه ایران هراسی از سوی معاندان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به برخی جریان سازی ها گفت این دشمنی ها و فریب افکار عمومی موضوع تازه ای نیست اما بعد از اجرای برجام پروژه ایران هراسی در دستور کار اصلی بدخواهان ایران قرار گرفته و جالب است که امسال همزمان با شروع مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دشمنان ما با نصب بیلبوردهایی در سطح شهر نیویورک و بمنظور تشدید جو ضد ایرانی عکس اینجانب را با این جمله منتشر کرده اند که منظور سیاسیون و رهبران ایران از مرگ بر آمریکا، همان مرگ بر مردم آمریکا است در حالیکه بنده هیچگاه علیه مردم آمریکا چنین سخنی به زبان نیاورده ام.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به موضوع برجام و پایبندی و احترام آمریکا به مفاد این توافقنامه گفت با توجه به تاریخ پیچیده روابط میان ایران و آمریکا آنچه که ایران از ابتدا هوشمندانه سعی کرد بر آن متمرکز باشد این بود که این مذاکرات صرفا موضوع برنامه های هسته ای ایران را در بر گیرد و نه هیچ موضوع دیگری را چرا که می دانست اگر وارد همه موارد اختلاف بشود درگیر بحث وجریان گفت وگویی می شد که می توانست تا ابد بدون نتیجه ادامه پیدا کند.

وی افزود: به همین دلیل بود که موضوع برنامه هسته ای ایران تنها محور گفت وگو های دوساله هسته ای بود اما اشتباهی که خیلی ها در آمریکا مرتکب می شوند این است که از این مذاکرات انتظار حل همه اختلاف ها و مشکلات میان دو کشور را داشته اند و همین موجب پیچیدگی هایی در این رابطه شده است.

ظریف در ادامه گفت آنچه که از ایران بعنوان یک طرف این توافقنامه انتظار می رود پایبندی به تعهدات هسته ای خود در چهارچوب این توافقنامه و راستی آزمایی این پایبندی از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که این راستی آزمایی ها صورت گرفته وآژانس بطور مکرر بر پایبندی ایران صحه گذاشته است.

وی افزود: اما در مورد آمریکا بعنوان یکی از طرف های دیگر برجام این تلاش تاکنون تقریبا از امضای پای اسناد این توافقنامه ازسوی رئیس جمهوری و وزیر امورخارجه این کشور فراتر نرفته و ما شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام های کاخ سفید در این رابطه نبوده ایم.

وی در ادامه بعنوان نمونه به موضوع مبادلات تجاری ایران با کشور های جهان اشاره کرد وافزود که آمریکا از طرفی با صدور بخشنامه هایی به موسسه های مالی این کشور می گوید که هیچ منعی برای مبادلات تجاری با ایران وجود ندارد وآنها می توانند با ایران وارد داد و ستد های مالی وتجاری شوند اما درانتهای آن یک اما اضافه می کند که تعداد موارد این 'اما' ها چنان زیاداست که شرکت های آمریکایی را بوحشت می اندازد ومانع مشارکت آن ها در این داد و ستد ها می شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص بحران سوریه و راه حل آن گفت: مشکل بزرگی که در برخورد با این بحران ویافتن راه حلی برای آن وجود دارد این است که برخی از بازیگران تمرکز خود را در این مذاکرات به کناره گیری یک فرد و آن هم رئیس جمهوری سوریه معطوف کرده اند که همین مسئله موجب پیدایش بن بستی در مذاکرات شده است.

ظریف با اشاره به تجربیاتی که در مذاکرات هسته ای کسب کرده یاد آورشد که بسیاری از طرف ها مذاکرات هسته ای در ابتدا تاکید داشتند که بعنوان نخستین شرط، برنامه های هسته ای ایران باید به حد صفر تنزل پیدا کند که نتیجه این مذاکرات در نهایت نشان داد که این یک خواسته منطقی و قابل توافقی نمی توانست باشد و همین مسئله در مورد تاکید و تمرکز بر کناره گیری اسد بعنوان شرط محوری حل بحران سوریه نیز صادق است.

وی در ادامه اظهارکرد: آنچه که از نظر ایران مهم جلوه می کنداین است که مردم سوریه سرنوشت دولت و آینده کشورشان را تعیین کنند اما بازیگرانی که در این بحران دارای نقش هستند باید تلاش کنند فضای مساعدی را ایجاد کنند تا مردم سوریه در آرامش بتوانند به تصمیم گیری در این رابطه بپردازند.

ظریف در ادامه با اشاره به موضع اخلالگرانه ای که عربستان سعودی در رابطه با این بحران پیش گرفته گفت: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برخلاف سران ریاض که خواهان کنار گذاشتن ایران در رابطه با حل این بحران هستند همواره این بوده است که حل بحران های منطقه با کنار گذاشتن یکی از بازیگران مهم و مطرح امکان پذیر نخواهد بود و به همین خاطر از نظر ایران، عربستان یکی از بازیگران مطرحی است که می تواند به حل این بحران و بازگرداندن صلح وآرامش به سوری کمک کند اما با موضع گیری هایی از قبیل حمایت از گروه های شورشی و تروریستی و مسلح کردن آن ها تاکنون موجب وخامت بیشتر این بحران شده است.

مجری برنامه فرید ذکریا با اشاره به سرمقاله اخیر دکتر ظریف در نیویورک تایمز و برخورد انتقادی او از سیاست های آل سعود گفت که به نظر نمی رسد چشم اندازی برای گفت وگو وتوافق میان ایران و عربستان سعودی وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت که او بویژه در پایان این سرمقاله با اشاره به نقش حساس و مهم عربستان بعنوان یکی از بازیگران مطرح دررابطه با بحران سوریه تاکید کرده است که این رژیم با تغییر مواضع خود قادر خواهد بود نقش موثری در بازگشت صلح و آرامش به سوریه و منطقه بازی کند.

ظریف در پایان این جلسه که با حضور بیش از 220 تن از اعضای این اندیشکده برگزار شد، به سوالات برخی از شرکت کنندگان پاسخ داد. ایشان در پاسخ به اظهارات یکی از اعضای این اندیشکده که مقاله اخیر دکتر ظریف در روزنامه نیویورک تایمز را مورد ستایش قرار داد و نظر ایشان را برای ' خلاص شدن از وهابیت' پرسید اظهار کرد: پیروان این تفکر که اساس آن بر پایه برداشتی بسیار کوته بینانه و مردود از شریعت راستین اسلام است، بسیار اندک بوده و حتی مقام های سعودی نیز خود را از آن مبرا می دانند، لیکن این گروه که دارای نفوذ و منابع مالی زیادی است همچنان از طریق مراکز و مدارسی خاص در نقاط مختلف جهان به تبلیغ تفکر خشن و هراس افکن خود ادامه می دهند. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
14
32
تا می توانیم باید در مقالات خارجی و مطرح این قوم یهودی آل سعود را منفور کنیم....
پاسخ ها
سیاوش
| Canada |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
به یهودی ها توهین نکنید خواهشا ،چرا هر ادم بد وجنایتکاری را تشبیه به قوم ودین من می کنید هم میهن محترم وگرامی
بوشهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
این وهابی های آل سعود، نه یهودی ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
6
63
درود بر سردار دیپلماسی . جناب دکتر ظریف بزرگوار
امیر
|
United Arab Emirates
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
5
18
باید تا جایی که میشود برای جهانیان تفاوت بین اسلام راستین را تفکر و روش احمقانه وهابیت تبیین کنیم. نشست با استادان و دانشجوهای دانشگاه های مطرح جهان، برگزاری تئاترهای بین المللی و فیلم، منبرهای بین المللی و برنامه های تلویزیونی و مقالات روزنامه و ... کمک شایانی خواهد کرد.
پاسخ ها
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
اسلام راستین؟ وقتی ما شیعیان خود را اتمام حجت میدانیم و ایرادی بر ان وارد نمی پنداریم چگونه میتوان به ادیان دیگر اشتباهاتشان را یاداور شویم
در جایکه به خیلی از اعمال خودما هم ایراد هست!
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
کج اندیشی است.
رضا
| United States of America |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
اول خودسازی بعد اصلاح دیگران.
همه ما می دونیم خودمون پر از اشتباهیم؛ تا وقتی که اشتباهاتمون را اصلاح نکنیم و خودمون رو هم بهترین بدونیم زودتر در باتلاق فرو خواهیم رفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
4
27
ظریف وظریف آندیشان رآقدر.ارزششان بدانیدوانهاراعزیزبدارید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
امری دستوری چیزه دیگه ای هست در خدمت باشیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
1
7
ظریف مثل خاتمی بد چوری در دلها چا خشک کرده است.
پاسخ ها
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
خوش دوست عزیز
واقعا آقایان خاتمی و ظریف در قلب ما جا دارند
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
خخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
3
اسم دکتر ظریف هم خار چشم افراطیون است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین