کد خبر: ۳۹۹۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲

بجای ایراد گرفتن از فضای مجازی به فکر تولید محتوا باشیم

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایراد گرفتن از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باید جای خود را به تولید محتواهای ارزشمند دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اصغر کاراندیش مروستی روز یکشنبه در نشست کمیته برنامه ریزی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در اصفهان افزود: نباید بجای ایراد گرفتن از فضای مجازی به فکر تولید محتوا باشیماز فضای مجازی غافل شد بلکه باید به این سمت برویم که با تولید محتوا و برنامه ریزی درست، از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بطور حداکثری و اثربخش استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: راهکارهای استفاده از فضای مجازی در کشور بطور صحیح بررسی نشده است و حتی حوزه های علمیه و علمای دینی نیز در تولید محتوا برای این عرصه با مشکل و ضعف روبه رو هستند.

وی همچنین با بیان اینکه برخی از برنامه های فرهنگی و هنری، تکراری و کسالت آور است، گفت: چنین برنامه هایی یا باید حذف یا تغییر یابد و به شکل دیگری عرضه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کسی که کار فرهنگی می کند لازم است جامعه شناس و روانشناس باشد تا بداند جامعه به چه نوع محتوایی نیاز دارد، زیرا بدون شناخت روحیات و شرایط مخاطبان، نتیجه مورد نظر از فعالیت ها به دست نمی آید.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این جشنواره خاطرنشان کرد: نهادینه شدن فرهنگ رضوی زمانی محقق می شود که فعالیت ها در طول سال استمرار یابد و محدود به دهه کرامت نشود.

کاراندیش مروستی به لزوم فعالیت های مردمی در این حوزه اشاره کرد و گفت: جنبه های دولتی این جشنواره باید کاسته شود و نهادهای دولتی باید تنها بعنوان حامی و پشتیبان فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه در برنامه های فرهنگی و هنری، انتقال مفاهیم، نحوه انتقال، نوع محتوا و شناخت مخاطبان مهم است، تصریح کرد: نمی توان بدون توجه به این شاخص ها، انتظار اثربخشی طرح و پیام را داشت.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترجمه کتاب در این جشنواره از جایگاه بالایی برخوردار است و همواره به آن تاکید شده است.

کاراندیش مروستی ادامه داد: تاکنون بیشتر فعالیت ها در کشورهایی بوده است که مردم، شیعه یا مسلمان هستند و با فرهنگ رضوی تا حدی آشنایی دارند در حالی که باید در دیگر کشورها نیز فعالیت کنیم، زیرا آنان نیز تشنه فرهنگ اسلامی و ایرانی هستند.

وی همچنین با اشاره به دوران تحصیلی افراد افزود: معاونت فرهنگی وزارت علوم همکاری خوبی با جشنواره امام رضا(ع) دارد و دانشگاه ها نیز علاقه زیادی به مشارکت در جشنواره دارند و آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مسیر فعال هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر تاثیرگذا بودن زبان هنر تاکید کرد و گفت: زبان هنر بسیار مهم است و از این زبان تاثیرگذار باید در جهت انتقال مفاهیم رضوی بهره برد.

کاراندیش مروستی با اشاره به موضوع 'مشهد 2017' گفت: لازم است به این بحث توجه ویژه شود و لازمه آن همکاری تمام دستگاه ها و استان های کشور است تا به شکلی برنامه ریزی شود که همه در این رویداد فرهنگی مشارکت کنند.

شهر مشهد از جانب آیسسکو (سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی اسلامی) بعنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال 2017 (دی 1395 تا دی 1396) برگزیده شده است.

وی با اشاره به اینکه محور فعالیت های رضوی در کشور آستان قدس رضوی است، اظهار کرد: همه فعالیت ها در راستای فعالیت های استان قدس است تا بهتر و زودتر منتج به نتیجه شود. 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) باید در مشهد برگزار شود، گفت: از لحاظ زمانی نیز برنامه اختتامیه جشنواره باید طوری برنامه ریزی شود تا تداخلی با برنامه های حرم مطهر رضوی نداشته باشد.

وی همچنین بر راه اندازی دفاتر خبرگزاری 'فرهنگ رضوی' در سه شهر شیراز، قم و مشهد تاکید کرد و افزود: انتشار خبر صرف در این رسانه کارایی لازم را ندارد بلکه باید 80 درصد مطالب منتشر شده، محتوایی و 20 درصد خبری باشد.

وی تصریح کرد: این رسانه همچنین لازم است محتواهای مناسب برای سلایق مختلف را عرضه کند.

به گزارش ایرنا، نشست کمیته برنامه ریزی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در اصفهان با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در آن راهکارهای ارتقا کمی و کیفی این رویداد بررسی شد.

در این نشست، رسول زرگرپور استاندار اصفهان و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور نیز حضور داشتند.

راهکارهای پیشنهادی توسعه زمانی برنامه های حوزه فرهنگ رضوی در طول سال، چگونگی اجرای مراسم اختتامیه جشنواره، ارزیابی عملکرد و مباحث عمومی و فرابخشی از موضوع هایی بود که در قالب کارگروه های مختلف در این نشست مورد تحلیل، بررسی و تصویب قرار گرفت.

به گزارش ایرنا؛ این جشنواره فرهنگی، هنری با برنامه های موضوعی تعریف شده در 70شاخه از جمله علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی، دیجیتالی و کودک و نوجوان تشکیل شده است و هر سال همزمان با میلاد امام رضا(ع) برگزار می شود.

این جشنواره متشکل از 17 کارگروه از نهادها و تشکل هاست و 30 دستگاه فرهنگی نیز با آن بطور مستقیم و غیرمستقیم همکاری می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین