کد خبر: ۳۹۹۵۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
افزایش تنش میان آنکارا و واشنگتن

اعزام 1000 نیروی عملیات‌ویژه ترکیه به مرز با سوریه‌/ ماه‌عسل اردوغان-پوتین

اردوغان اوایل این هفته اظهار کرد که اگر امریکا می‌خواهد عملیات رقه را با حضور یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک از جمله احزاب کردی انجام دهد ترکیه در این عملیات مشارکت نخواهد داشت. اردوغان به کنایه به امریکایی‌ها گفته است که اکر فکر می‌کنند با کمک نیروهای کرد می‌توانند داعش را شکست دهند اشتباه می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» با انتشار گزارشی اختصاصی اشاره می‌کند که تحرکات اخیر ترکیه در منطقه و در حوزه اعزام 1000 نیروی عملیات‌ویژه ترکیه به مرز با سوریه‌/ ماه‌عسل اردوغان-پوتینمیدانی در قبال بحران سوریه نشان‌دهنده آن است که با افزایش تنش میان آنکارا و واشنگتن روابط میان «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و «ولایدیمر پوتین» رییس جمهوری روسهی گرم‌تر از گذشته شده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: «ارتش ترکیه از هوا و زمین هزار نفر نیروی عملیات ویژه را به سوی مرز با سوریه اعزام کرده است این نیروها در حال حرکت و ورود به عمق خاک سوریه هستند و در سرتاسر مرز یک منطقه امنیتی توسط ترک‌ها بوجود آمده است که در آن مخالفان دولت اسد را مورد حمایت قرار می دهند. عملیات موسوم به «سپر فرات» ارتش ترکیه نشانه‌ای از رنجش آنکارا از مواشنگتن و گرم‌شدن روابط آن کشور با مسکو می‌باشد. واشنگتن با نیروهای شبه نظامی کرد که علیه داعش در حال جنگ هستند همکاری دارد و این موضوع خشم ترکیه را برانگیخته است این در حالیست که روسیه مشغول تامین امنیت حلب برای بشار اسد ریس جمهوری سوریه و متحد خود می باشد و با اقدامات تاکتیکی دولت ترکیه علیه کردها در شمال سوریه توافق ضمنی کرده است». 

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که اردوغان اوایل این هفته اظهار کرد که اگر امریکا می‌خواهد عملیات رقه را با حضور یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک از جمله احزاب کردی انجام دهد ترکیه در این عملیات مشارکت نخواهد داشت. اردوغان به کنایه به امریکایی‌ها گفته است که اکر فکر می‌کنند با کمک نیروهای کرد می‌توانند داعش را شکست دهند اشتباه می‌کنند». 

این روزنامه اشاره می‌کند که اخیرا هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز تاکید کرد که امریکا باید به حمایت از شرکای عرب و کرد در مبارزه علیه داعش در رقه سوریه ادامه دهد.

ایندیپدنت اشاره می‌کند که این فقط اختلاف‌نظر میان ترکیه با امریکا بر سر بحران سوریه نیست که سبب دوری دو کشور از یکدیگر شده است بلکه موضوع عدم تصمیم امریکا برای استرداد فتح الله گولن واعظ مذهبی نیز به این اختلافات دامن زده است. گولن فردی است که در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد و آنکارا مدعی است که عوامل او در کودتای نافرجام اخیر در ترکیه نقش داشته‌اند. آنکارا بارها خواستار تحویل گولن به ترکیه از سوی امریکا شده است با این حال، دولت امریکا خواستار تحقیق بیش‌تر در این باره و ارائه مدارک و مستندات بیش‌تر از سوی دولت ترکیه برای اثبات اتهامات نقش داشتن هواداران او در کودتا شده است. 

این روزنامه در ادامه با اشاره به آشتی اخیر میان مسکو و آنکارا به نقل از «مروه طاهر اوغلو» تحلیلگر در بنیاد دفاع از دموکراسی می نویسد:«آنکارا به شدت از امریکا به دلیل همکرای با گروه کرد یگان های خلق علیه داعش نگران و عصبانی است. این موضوع می تواند همکاری های تازه میان مسکو و آنکارا را پیچیده تر سازد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
2
1
داعش نتیجه خود اردوغان و عربهاست!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
2
1
آمریکا همیشه از افرادی
هم حمایت هم استفاده میکنه و سپس آنها را مثل دستمال کاغذی دور میندازه: مثال صدام حسین، بن لادن،...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین