کد خبر: ۴۰۰۲۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۲

روسیه دومین توافق اتمی با آمریکا را تعلیق کرد

روسیه در اعتراض به سیاست های ضدروسی آمریکا به ویژه فشارهای نظامی و اقتصادی، دومین توافق نامه همکاری اتمی با این کشور را در سه روز گذشته تعلیق کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه شامگاه جهارشنبه دستور توقف همکاری در چارچوب اجرای توافقنامه تحقیق و برنامه ریزی در امور مربوط به طراحی و ساخت نیروگاههای اتمی با سوخت غنی شده پائین را صادر کرد.

براساس موافقتنامه امضا شده در سپتامبر سال 2013 که خبر تعلیق آن در پایگاه خبری نخست وزیری روسیه اعلام شده است، قرار بود طرح جایگزینی راکتورهای تحقیقاتی روسیه از سوخت با غنای بالا با کم غنی شده اجرا شد.

همزمان مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز تاسف از این اقدام، اعلام کرده که این موافقتنامه بسیار مهم بود.

خبرگزاری ایتارتاس نوشته است: تونر همچنین تعلیق یک موافقتنامه اتمی دیگر با آمریکا را که از سوی رئیس جمهوری روسیه انجام گرفت، تراژدی واقعی خواند.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه با هشدار به آمریکا برای تداوم و تشدید کارشکنی های ضدروسی، توافق اتمی کاهش ذخائر غنی سازی پلوتونیوم بین دو کشور را تعلیق کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز برای احیای این توافق پیش شرط لغو تحریم های ضد روسی را گذاشت و اعلام کرد: واشنگتن و متحدانش با بی شرمی از بازداشتن مسکو سخن می گویند.

در این بیانیه آمده است: مسکو مجبور به انجام این تدبیر شد، زیرا موافقتنامه (تعلیق شده) را از گام های مهم خلع سلاح اتمی می داند، ولی متاسفانه اخیرا آمریکا اقدام های غیردوستانه ای انجام داده و با توسل به بهانه های واهی، تحریم های مختلفی از جمله اقتصادی علیه روسیه وضع کرده است.

به گزارش ایرنا، موافقتنامه تعلیق شده در بر گیرنده این موضوع بود که از پلوتونیوم برای اهداف نظامی استفاده نشود و حتی دو کشور در حوزه کاهش آن همکاری هایی داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین