کد خبر: ۴۰۰۵۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

خواسته‌های استاندار سیستان و بلوچستان از رئیس جمهور چه بود؟

استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با رئیس جمهور از فضای توام با تعامل ، هم اندیشی و همگرایی گروههای مرجع استان با یکدیگر و ارتباط قابل قبولی که بین مسئولان و مردم سیستان و بلوچستان شکل گرفته یاد کرد و فضای استان را مساعد جهش در مسیر تغییری که از دولت انتظار می رود، توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با رئیس جمهور از فضای توام با تعامل ، هم اندیشی و همگرایی گروههای مرجع استان با یکدیگر و ارتباط قابل قبولی که بین مسئولان و مردم سیستان و بلوچستان شکل گرفته یاد کرد و فضای استان را مساعد جهش در  مسیر تغییری که از دولت انتظار می رود، توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، علی اوسط هاشمی در این دیدار تاکید کرد آثار این نگاه دولت به استان پوشیده و پنهان از دید مردم نیست و با فرو ریختن دیوار بی اعتمادی تا حدود زیادی روابط به سمت دوستی و مهر سوق پیدا کرده است. وی ادامه داد: می توانیم با اطمینان بگوییم که امروز  دیگر فضای امنیتی در استان حاکم نیست بلکه فضای همدلی و همبستگی بین مردم و تعامل و ارتباط نزدیک بین بزرگان اقوام و مذاهب مختلف وجود دارد.

وی گفت: در اوج ناامنی حاکم بر کشورهای منطقه ، امنیت پایدار، آرامش و فضای توسعه در استان حکایت از این دارد که سرمایه انسانی در مسیر توسعه بخصوص در رفتارها منطبق بر ارزش انسانی به یکدیگر و استفاده از انباشت این نگاه های قشنگ توانسته رفاه و زیست مناسب مردمی را رقم بزند.

محور دوم گفته های استاندار در دیدار با رئیس جمهوری اشاره به مباحثی داشت که عامل زحمت برای مردم شده و رفاه آنان را تحت الشعاع قرار داده است و بخش عمده آن به تغییر در اقلیم استان مربوط می شود.

وی تصریح کرد: خشکسالی های چندین ساله سبب شده دسترسی مردم استان در برخی نقاط به منابع آب آشامیدنی با دشواری مواجه باشد به طوریکه هم اکنون تامین آب آشامیدنی بیش از 1050 تا 1060 روستای استان به روش سقایی انجام می شود.

هاشمی با اشاره به سوء مدیریت در عدم بهره وری از منابع آبی پایین دست سدها، توجه وزارت نیرو به استان را مورد هدف قرار داد و در عین حال افزود: هر چند تلاش هایی انجام شده و از کمبود منابع اعتباری و عوارض شکننده تحریم ها مطلع هستیم اما انتظار می رود که در بدترین شرایط آبی استان توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی پیرو همین موضوع اضافه کرد: بخش زیادی از روان آبها در نقاط مرزی مشترک با همسایگان بویژه به پاکستان منتقل می شود که در این خصوص باید طرح جامع مدیریت روان آب های مرزی تهیه شود.

استاندار به تجهیز کارگاه های خط ریلی چابهار-زاهدان اشاره و تاکید کرد: نباید این کارگاه ها از حرکت باز ایستند که در این خصوص تصمیماتی اتخاذ شد و رئیس جمهور به رئیس نهاد ریاست جمهوری  دستور داد که با انتخاب فرمولی از محل منابع اعتباری صندوق توسعه ملی برای سرعت بخشی به پروژه راه آهن چابهار -زاهدان کمک شود.

وی با اعلام اینکه لایحه تقدیمی منطقه آزاد تجاری سیستان به مجلس شورای اسلامی متاسفانه با هجمه خارج از دولت و بعضا در درون دولت هم روبه رو شده است، افزود: تحقق این خواسته مردم منطقه نیازمند یک مدیریت خاص است تا از این فرصت برای توسعه مناطق مستعد جهش و تغییر حداکثر استفاده را ببریم و نباید با سرنوشتی مانندآنچه که در مجلس نهم بر لایحه گذشت، مواجه شود.

استاندار در کنار توجه به شمال استان در بحث منطقه آزاد سیستان، در جنوب استان هم در بخش تقسیمات کشوری خواستار پاره ای اصلاحات در شهرستانهای جدید التاسیس مانند بمپور، بم پشت، راسک و ... با هدف تامین خواستها و نیازهای مردم براساس معیارها و ضوابط شد.

هاشمی البته به موضوع «توفان شن» به عنوان فصل مشترک شمال و جنوب استان نیز پرداخت که با آسیب جدی به روند زندگی مردم، توان اقتصادی و زیست معمول را دچار مشکل کرده است که استمرار این وضعیت بسیاری از اهداف توسعه ای را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

وی برای بهبود این وضعیت توصیه ای هم داشت: اجرای طرح جامع مدیریت یکپارچه تالاب هامون و ریزگردها که نیازمند عنایت ویژه دولت با اختصاص ردیف های خاص بودجه است.

وی با اشاره به طرح توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن، اختصاص بودجه برای ساخت و تکمیل زیرساخت های راه و شبکه حمل و تقل را خواستار شد.

استاندار سیستان و بلوچستان در بخش سوم گزارش به رئیس جمهور درباره پیشرفت پروژه های بزرگ استان سخن گفت که در سفر هیات دولت در سال 92 به استان استارت خورد مانند پروژه بزرگ گازرسانی به استان که روند اجرایی آن شتاب گرفت، آبیاری تحت فشار ، پتروشیمی مکران و طرح های بهداشتی و درمانی.

هاشمی بیان کرد: در بدبینانه ترین حالت مشعل گاز در مرکز استان تا خرداد یا اردیبهشت ماه سال آینده روشن خواهد شد و در خوشبینانه ترین شرایط به عنوان عیدانه نوروز به مردم هدیه می شود.

دکتر روحانی از طرح آبیاری 146 هزار هکتاری تحت فشار کشاورزی در سیستان سوال کرد که استاندار گزارش مفصلی را از وضعیت و روند اجرای خوب طرح بیان داشت و افزود: البته این طرح به اعتبارات تکمیلی هم نیاز دارد.

وی گزارشی هم از برابری نگاه ها به مناطق استان (شمال و جنوب ) ارائه کرد و در این خصوص ایجاد دو پایانه رسمی در مرز «پیشین و ریمدان» را به عنوان یکی از دستاوردهای دولت در منطقه نام برد که نقش موثری در رونق اشتغال دارد .

استاندار از نگاه بلند و توسعه محور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص رشد شاخص های این بخش در استان گزارش داد و گفت: نیاز داریم که همه وزرای دولت چنین نگاهی را به سیستان و بلوچستان داشته باشند تا شاخص ها در بخشهای مختلف به سطح شاخص های ملی برسد.

رییس جمهور همچنین از وضعیت معادن استان سوال کردند و استاندار در پاسخ اظهار داشت: بهترین شرایط را به لحاظ اکتشاف 134 پهنه معدنی در استان شناسایی شده که آماده واگذاری به بخش خصوصی است .

هاشمی ضمن ارائه گزارشی از روند اشتغالزایی در پروژه های خرد و کلان استان ، نقش برجسته بخش خصوصی و میل به مشارکت در قبول ایجاد صنایع بزرگ را به عنوان دستاورد بزرگ و مهم عصر آرامش ،امنیت مطلوب استان و آماده برای توسعه بیان کرد.

وی اشاره ای هم به پتروشیمی مکران، فولاد ، مجتمع خدمات رفاهی و تفریحی لادیز که توسط بخش خصوصی در مرکز استان کلنگ آن زده شد و راه اندازی ایرلاین تفتان کرد و افزود: دومین فروند هواپیمای تفتان ایر تهیه شده که منتظر ورود آن به کشور هستیم.

هاشمی گزارش مفصلی هم از برقراری خط کشتیرانی مسافربری ایران- عمان تا یک تا دو ماه آینده و همچنین خط کشتیرانی ایران- پاکستان در آینده نزدیک، قابلیت ها و ظرفیت های جهاد کشاورزی در بخش مرغداری ها، تولید تخم مرغ ، گوشت و میوه های گرمسیری بیان کرد.

استاندار در دیدار با رئیس جمهور چند پیشنهاد ملی از جمله تشکیل کارگروه استانهای ساحلی و تدوین سند جامع و راهبردی در خصوص مراودات با همسایگان بویژه  کشورهای پاکستان و عمان و تشکیل میز ایران، چین و پاکستان در کنار مثلث ایران، هند و افغانستان مطرح کرد.

وی گریزی هم به حوزه جوانان زد و اظهار داشت: با توجه به جمعیت زیاد جوانان وجود  یک مشاور عالی در این بخش نیاز است تا حوزه جوانان  و ورزش جدی تر مورد توجه قرار بگیرد .

استاندار سیستان و بلوچستان به ضرورت تدوین سند توسعه روستایی با توجه به جمعیت روستاییان ، ظرفیت ها و قابلیت های آنان بطور مفصل پرداخت.

به گزارش ایسنا، اینها نکات مهمی بود که امیدواریم آثار این بخش را بتوانیم هر چه زودتر در استان شاهد باشیم. ولی آنچه که حائز اهمیت  است اینکه رئیس جمهور پس از شنیدن گزارش روند پیشرفت طرحها و پروژه های استان ابراز تمایل کرد که به محض اعلام آمادگی استان در آینده نه چندان دور برای بازدید از پروژه های بزرگ و افتتاح پروژه های آماده بهره برداری به سیستان و بلوچستان سفر خواهد کرد  کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
همش دروغه
حتی پارکی (با درخت ) وجود ندارد.تنها پارک ملت که ان هم خود انقدر بی ابست که درختان ان پر ازخاک و بیحالند که بجای نشاط غم میبارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین