کد خبر: ۴۰۱۶۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳

دولت اوباما از ایران و کوبا چه هدایایی دریافت کرده؟

دریافت هدیه از سوی کوبا و ایران توسط دولت اوباما و عدم ارائه هدیه‌ای از سوی پوتین نشان‌دهنده گرم‌شدن روابط تهران و هاوانا با واشنگتن و به نوعی تیره و پرتنش شدن روابط واشنگتن با کرملین بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ میلادی از کشورهای خارجی کمک دریافت کرده است. این خبر اعلام‌شده از سوی وزارت دولت اوباما از ایران و کوبا چه هدایایی دریافت کرده؟امور خارجه امریکا در روز چهارشنبه است. برای مثال، دولت عربستان سعودی بسته هدیه ۵۲۲ هزار دلاری را به دولت اوباما تقدیم کرده است. همچنین مشخص شده که دولت کوبا نیز هدایایی را به دولت امریکا داده و دولت ایران هدایای را به دو تن از دستیاران ارشد دولت امریکا داده است. این در حالیست که روسیه هیچ‌گونه هدیه‌ای به مقام‌های امریکایی نداده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت «یاهو» با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره می‌کند که باید دانست این هدایا را نباید رشوه قلمداد کرد و در این باره می‌نویسد: «اوباما هر هدیه‌ای که بخواهد برای استفاده شخصی تهیه کند باید خود پولش را بپردازد اما طبق قانون امریکا دریافت هدیه از سوی دیپلمات‌های امریکایی می‌تواند در جریان دیدار با مقام های دولتی صورت گیرد به خصوص آن که طبق قانون امریکا اگر عدم پذیرش این هدیه موجب شرمساری دولت امریکا شود دیپلمات‌ها باید هدایا را به نشانه احترام دریافت کنند». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که گاهی اوقات هدایای داده شده به مقام‌های دولتی امریکا خنده‌دار بوده‌اند مثلا در سال ۲۰۰۴ میلادی سلطان برونئی یک نسخه از کتاب «بدترین سناریو برای بقا» را به جورج دابلیو بوش رییس جمهوری پیشین امریکا هدیه داد که در زمان مخالفت فزاینده با جنگ امریکا علیه عراق بود. همچنین دونالد تاسک نخست وزیر لهستان در سال ۲۰۱۱ میلادی به اوباما یک بسته بازی ویدئویی ۵۰۰ دلاری ساخته شده در لهستان را هدیه داد. 

با این حال، دریافت هدیه از سوی کوبا و ایران توسط دولت اوباما و عدم ارائه هدیه‌ای از سوی پوتین نشان‌دهنده گرم‌شدن روابط تهران و هاوانا با واشنگتن و به نوعی تیره و پرتنش شدن روابط واشنگتن با کرملین بوده است. 

این سایت در ادامه با اشاره به هدایای دولت کوبا به مقام‌های امریکایی می‌نویسد: «رییس جمهوری امریکا سفری تاریخی به هاوانا در ماه مارس گذشته داشت. او اولین هدیه را از کوبا در سال ۲۰۱۵ میلادی دریافت کرد. در ماه دسامبر او هفت جعبه سیگار برگ دریافت کرد که اولین و بزرگترین هدیه دریافتی دولت امریکا از سوی هاوانا بود و ارزشی ۴ هزار دلاری داشت. در ماه آوریل میشل اوباما بانوی اول امریکا یک بسته هدیه حاوی ده سی دی موسیقی کوبایی را از رائول کاسترو دریافت کرده بود. همچنین جعبه سیگار برگ سبک‌تری نیز به او هدیه داده شده بود. علاوه بر این برونو رودریگوئز پاریلا وزیر امور خارجه کوبا نیز به جان کری همتای خود جعبه سیگار برگ «مونته کریستو» هدیه داده بود». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که در ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی نیز دستیاران ارشد هیئت دیپلماتیک اوباما برای نخستین بار از مقام‌های ایرانی  هدیه دریافت کرده‌اند. این سایت در ادامه می‌افزاید: «در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به جان کری همتای امریکایی‌اش کتابی از آثار استاد محمود فرشچیان را به ارزش ۴۰۰ دلار هدیه داده بود و از چهره‌های کلیدی در مذاکرات هسته‌ای با ایران وندی شرمن معاون سابق وزیر امور حارجه نیز فرشی با تصویر گلدان طلا با گل‌های رنگارنگ و فرش بزرگی دیگری را هر یک به ارزش ۱۱۰۰ و ۱۱۵۰ دلار دریافت کرده بود که نشانه‌ای از حسن نیت مقام‌های ایرانی بود». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که در سال‌های اخیر به خصوص از سال ۲۰۱۳ میلادی دولت امریکا از شخص پوتین هدیه‌ای دریافت نکرده است و در این باره  می‌نویسد: «در سال ۲۰۱۳ میلادی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه شش ظرف مخصوص اسپرسو با مجموعه‌ای جام‌های طلایی به ارزش ۵۴۰ دلار را تقدیم دولت اوباما کرد. در ماه سپتامبر او یک بسته حاوی مجموعه چای و دی وی دی از رقص باله را به ارزش ۱۰۸۴ دلار به اوباما هدیه داد. در سال ۲۰۱۴ میلادی چند تن از مقام‌های امریکایی از جمله وندی شرمن و ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا هدایایی را از روسیه دریافت کردند هر چند که هیچ هدیه‌ای از پوتین دریافت نکردند. در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز مقام‌های روس در میان بحران مداخله نظامی مسکو در اوکراین و کمک به بشار اسد در سوریه هیچ هدیه‌ای را به دولت اوباما و مقام‌های آن ارائه نکردند». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که هدایای مقام‌های عربی به دولت اوباما از همه گران‌تر بوده‌اند و در این باره می‌نویسد: «برای مثال تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سال ۲۰۱۵ میلادی مجسمه پرنده طلایی را به ارزش ۱۱۰ هزار دلار هدیه داده بود. خاندان ال صباح در کویت نیز به اوباما مجسمه‌ای از شتر را هدیه داده بودند که ارزش آن ۴۲ هزار دلار بوده است. در این میان ولیعهد عربستان سعودی نیز به بایدن هدیه‌ای ۴۸ هزار دلاری داده است که مجسمه‌ای از سر اسب عربی بوده است. مقام‌های سعودی هدایای چندین هزار دلاری دیگری را نیز به مقام‌های امریکایی هدیه داده اند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین