کد خبر: ۴۰۱۹۱۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
پس حمله به ناوهای آمریکایی و حمله امریکا به تاسیسات راداری در یمن

خطر رویارویی ایران و آمریکا بر سر بحران‌یمن؟/آمریکا: اگر ما را تهدید کنید، پاسخ می‌دهیم!

سی ان ان اشاره می‌کند که در این میان، جنگ در یمن باعث بالاگرفتن احساسات ضد‌امریکایی در منطقه شده است و شکاف در روابط آمریکا و عربستان سعودی و افزایش خطر رویارویی ناوهای امریکایی با ناوهای ایرانی، وضعیت را در مرحله خطرناکی قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- چند ساعت پس از حمله امریکا به سه تاسیسات راداری در یمن که در واکنش به حملات اخیر علیه ناوشکن نیروی خطر رویارویی ایران و آمریکا بر سر بحران‌یمن؟/آمریکا: اگر ما را تهدید کنید، پاسخ می‌دهیم!دریایی ایالات متحده روی داد، مقام‌های پنتاگون در اظهاراتی عجیب گفته‌اند که در صورت حمله دوباره به ناوهای‌شان به ایران پاسخ خواهد داد؛ چرا که انصارالله را گروهی وابسته به ایران می‌دانند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری «سی ان ان» در این‌باره به نقل از «پیتر کوک» سخنگوی پنتاگون می‌نویسد: «اگر نیروهای ما را تهدید کنند، اگر ناوهای ما را تهدید کنند ما پاسخ خواهیم داد». این مقام نظامی این اظهارات را روز پنجشنبه و در واکنش به موشک پرتاب‌شده به سوی ناو میسن بیان کرد. او این اقدام را تهدیدی مستقیم علیه امریکا خواند و هشدار داد که در صورت تکرار رویدادهای این‌چنینی، نیروهای نظامی امریکا اقدامات را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. 

سی ان ان اشاره می‌کند که همزمانی این موضوع با اعزام دو ناو جنگی نیروی دریایی ایران به خلیج عدن به منظور حفاظت از مسیر عبور و مرور کشتی‌های تجاری در برابر دزدان دریایی سبب شده تا نیروهای نظامی امریکایی بیشتر حساس شوند. سخنگوی نیروی دریایی امریکا گفته است که نیروهای آمریکایی همواره در آب‌های خلیج عدن حضور داشته و خواهند داشت. 

سی ان ان اشاره کرده است که این یک مقام دولتی امریکا روز جمعه گفته است که اظهارات مقام‌های نظامی به معنای آن نیست که امریکا خواستار حمایت همه‌جانبه از اقدامات نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن و در دریای سرخ است و امریکا قصد افزایش تنش در این منطقه را ندارد. اوباما نیز در نامه‌ای در روز جمعه به مجلس سنا تاکید کرده است که اقدامات اخیر تدافعی و برای مقابله با تهدیدات بیشتر بوده است. 

سی ان ان اما اشاره می‌کند که در این میان، جنگ در یمن باعث بالاگرفتن احساسات ضد‌امریکایی در منطقه شده است و شکاف در روابط امریکا و عربستان‌سعودی و افزایش خطر رویارویی ناوهای آمریکایی با ناوهای ایرانی وضعیت را در مرحله خطرناکی قرار داده است.

این شبکه خبری در ادامه به نقل از «بروس ریدل» از کارشناسان و تحلیلگران پیشین سیا و پژوهشگر کنونی موسسه بروکینگز می‌نویسد: «جنگ در یمن به مرحله خطرناک‌تر از قبل می رسد. موقعیت استراتژیک دریای سرخ سبب شده تا عربستان سعودی در آنجا حضور یابد.»

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که یمن اکنون به ترکیبی مرگبار از نیروهای در حال رقابت در درون مرزهای آن کشور تبدیل شده است.

در همین رابطه نشریه «آبزرور» نیز با انتشار گزارشی درباره رویارویی نظامی اخیر نیروهای انصارالله با ناوهای آمریکایی، می‌نویسد: «ایران و ایالات متحده در دریای عدن در حال رقابت خطرناک با یکدیگر هستند. این بازی‌ای سهمگین است که می‌تواند دامنه‌اش گسترش یابد؛ در آبراهه‌های اصلی که از آسیا و افریقا می‌گذرد و به اروپا متصل می‌شود این رویارویی در جریان است. یمن در بحران است و جنگ داخلی بین رهبران گروه‌های مختلف در جریان است. در دو هفته اخیر پس از حمله موشکی نیروهای انصارالله به کشتی امارات و ناو امریکا، وضعیت در منطقه استراتژیک باب المندب تغییر کرده است. این منطقه به خلیج عدن و دریای سرخ ارتباط دارد. دریای سرخ نیز کانال سوئز را به دریای مدیترانه متصل می‌کند. هر بازیگری که کننرل این تنگه را در دست داشته باشد یعنی کنترل حمل و نقل به اروپا را در اختیار دارد. در این میان ایران می‌خواهد بر آن منطقه کنترل داشته باشد. این در حالیست که ایالات متحده و سنی‌ها نمی‌گذارند و معتقدند که در این صورت قدرت ایران افزایش خواهد یافت.»

همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا بر سر بحران یمن، سایت «فرانت پیج مگزین» نزدیک به نئومحافظه‌کاران با انتشار مطلبی اوباما را به دلیل حمله به ناوهای امریکایی سرزنش کرده و نوشته است: «الله اکبر، مرگ بر امریکا، مرگ بر اسرائیل...». اما قطعیتی در موضع‌گیری در قبال این موضوع ندارد. 

سایت «دبکا فایل» وابسته به نهادهای امنیتی اسرائیل نیز با انتشار گزارشی با اشاره به اعزام ناوگان سی و چهارم دریایی ایران به تنگه باب المندب به نقل از منابع نظامی خود مدعی شده که ناوگان ایران شامل تدارکات تحت پوشش لجستیکی از جمله بالگرد بوده که از بوشهر عازم باب المندب شده است. این سایت اشاره کرده که این بزرگترین ناو جنگی نیروی دریایی ایران است و حامل موشک ناوشکن البرز نیز بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
التماس تفکر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
10
3
لطفا جنگ کنید ...اکنون زمان جنگ است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
14
4
اشکال نداره ایران و بزنن! حزب الله لبنان هم دو تا موشک میندازه وسط انبارهای آمونیاک اسرائیل دوستشون زغال میشه!!!
پاسخ ها
سرهنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
چراتا الآن ننداخته؟ گروکشی میکنه؟
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
1
1
زماني كه جاسوسان آمريكا در گروگان ايران بودند و رجز مي خواند و برنامه حمله نظامي تدارك ميكرد ، با اينكه ايران در حال جنگ با تمام ابرقدرتها بود . امام فرمودند : « آمريكا مثل شير پيري است كه از ترس غرش ميكند اين تحليل ها و گمانه زني ها بيشتر براي ايجاد تنش و امتحان علس العملهاي مسئولين است و گرنه آمريكا جربزه در گير شدن با ايران اسلامي را ندارد .
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
2
0
چرا ...............
مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
3
4
ایران خودشو درگیربحران عراق وسوریه ویمن و...کرده والان زمان مناسبی برای ایجادتنش باغرب نیست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
2
1
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .شعار نیست واقعیت است.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
3
جنگ نمیشه
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
1
آمريكايي ها در خصوص حملات سعودي ها به يمني ها آن هم با تجهيزات نظامي آمريكايي مي گويند به آنها ربطي ندارد كه سعوديها از آن سلاح ها چگونه استفاده ميكنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین