کد خبر: ۴۰۳۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰

همه چیز درباره اجرای فاز نخست LEZ

بالاخره فاز نخست اجرای طرح LEZ یا همان کاهش با ثبت دوربینی جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران آغاز شد، طرحی که بر اساس آن از امروز تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت ورود به محدوده ترافیکی زوج و فرد 50 هزار تومان جریمه می‌شوند. معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا به ابهامات و سوالات پیرامون این طرح که از سوی مخاطبان ایسنا مطرح شده بود، پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرهنگ عین الله جهانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اجرای طرح کاهش اظهارکرد: درباره اجرای این طرح وزارت کشور و شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی می‌توانند جزئیات را ارائه کنند، اما در مورد جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی پلیس راهور می‌تواند به مسایل مطرح پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی از امروز آغاز شده است، گفت: مبلغ جریمه‌ای که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود با مبلغی که توسط ماموران به شکل دستی ثبت می‌شود تفاوتی ندارد و 50 هزار تومان است. در واقع این‌طور می‌توان گفت که از صبح امروز خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد شده و فاقد معاینه فنی باشند توسط دوربین‌ها جریمه خواهند شد.

جهانی در باره اینکه آیا با جریمه دوربینی، اعمال قانون دستی خودروهای فاقد معاینه فنی متوقف می‌شود یا خیر نیز اظهارکرد: جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی به شکل دستی همچنان در تهران و همچنین سراسر کشور اعمال می‌شود و بر اساس قانون در شهرهای بزرگ ٥٠ هزار تومان و در شهرهای کوچک ٣٠ هزار تومان است.

وی درباره محدوده کنترل مکانیزه یا دوربینی نداشتن معاینه فنی نیز گفت: فعلا ثبت دوربینی این تخلفات تنها در محدوده زوج و فرد انجام می‌شود و دوربین ها در مبادی وردی طرح زوج و فرد نصب شده‌اند و در خارج از این محدوده جریمه به شکل دستی انجام می‌شود.

جهانی درباره محدوده طرح lez نیز گفت: محدوده زوج و فرد از شمال به بزرگراه همت؛ از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا درباره جریمه خودروهای پلاک شهرستان نیز گفت:‌ با توجه به فعالیت سامانه یکپارچه معاینه فنی اطلاعات مربوط به تمامی خودروهای دارای معاینه فنی معتبر در دسترس است و بنابراین خودروهای دارای پلاک شهرهای دیگر نیز اگر فاقد معاینه فنی باشند، جریمه خواهند شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بانک اطلاعاتی پلیس برای ثبت جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، سامانه یکپارچه معاینه فنی یا همان سیمفا به منظور متمرکز کردن اطلاعات تمامی مراکز معاینه فنی کشور طراحی و اجرا شده و منبع اطلاعات پلیس نیز همین سامانه است.

جهانی در مورد اینکه چه خودروهایی باید معاینه فنی داشته باشند، افزود:‌ طبق قانون تمامی خودروهایی که پنج سال از تاریخ تولیدشان گذشته باشد باید برگه معاینه فنی خود را دریافت کنند. البته رانندگان برای اطلاع از معتبر بودن گواهی معاینه فنی خود می توانند به سامانه سیمفا مراجعه کرده و از وضعیت خود اطلاع حاصل کنند.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا درباره این سوال مخاطبان ایسنا مبنی بر اینکه اگر خودرویی فاقد معاینه فنی بوده اما رقم سمت راست پلاکش با روزهای هفته تطبیق داشته باشد جریمه خواهد شد یا خیر گفت: اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد، دیگر رقم سمت راست پلاکش مجوز حضورش در محدوده طرح زوج و فرد نبوده و این خودرو در تمای روزهای سال جریمه خواهد شد. البته اگر خودروی معاینه فنی نداشته و در روز غیر مرتبط هم وارد محدوده طرح زوج و فرد شود علاوه بر جریمه نداشتن معاینه فنی، به دلیل ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد نیز جریمه خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسش یکی دیگر از مخاطبان ایسنا در مورد اینکه آیا امکان اجرای این طرح در شهری همچون مشهد نیز وجود دارد؟ گفت: نه تنها در شهر مشهد که این طرح در تمامی شهرها و کلانشهرها قابلیت اجرا دارد و البته فاز نخست آن در کلانشهرها باید اجرایی شود که در صورت نصب تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این طرح، پلیس آمادگی اجرای آن را دارد اما فعلا طرح در تهران اجرا می‌شود.

جهانی در مورد خودروهایی که تا کنون موفق به دریافت معاینه فنی معتبر نشده‌اند نیز گفت: فرصت برای حضور در مراکز معاینه فنی وجود دارد و توصیه ما به تمامی رانندگان این است که حتما برگه معاینه فنی خود را دریافت کنند، چرا که رانندگی با خودروی فاقد معاینه فنی در تمام نقاط کشور تخلف محسوب می‌شود.

وی در مورد چرایی توقف این طرح نیز گفت: به دلیل وجود یکسری ناهماهنگی‌ها و مشکلات اجرای این طرح به تاخیر افتاد البته در طول این مدت نیز پلیس همواره به شکل دستی خودروهای فاقد معاینه فنی را جریمه می‌کرد، ضمن اینکه در نیمه دوم سال برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی تشدید نیز شده است.

جهانی در مورد رانندگانی که ممکن است علیرغم داشتن معاینه فنی معتبر برای خودرویشان بازهم جریمه شوند، به ایسنا گفت: با توجه به اینکه سامانه سیمفا توسط وزارت کشور راه‌اندازی شده است، ما نیز اطلاعات خود را از این سامانه دریافت می‌کنیم، بنابراین اگر اعتراضی در این خصوص وجود داشته باشد، شهروندان می‌بایست به مسئولان سامانه سیمفا مراجعه کنند.

مخاطبان ایسنا می‌توانند دیگر سوالات خود در مورد جریمه دوربینی و اجرای طرح کاهش را در بخش نطرات همین خبر مطرح کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین