کد خبر: ۴۰۳۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
نمایش اراده دولت، مهتمرین وظیفه‌ وزرای جدید

تغییرات در دولت باید به جامعه امید بدهد/کدام اصولگرایان از روحانی حمایت می‌کنند؟/اصلاح‌طلبان خودکشی سیاسی نکنند

در بهترین حالت وزرا جدید باید فضا را به سمت امیدواری بیشتر پیش ببرند؛ البته امیدواری با برنامه. برای اینکه امیدواری با برنامه یعنی نشان دهد دولت اراده ایجاد تغییر دارد. نمایش اراده دولت مهتمرین وظیفه‌ای است که سه وزیر جدید دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- بابک دربیکی، استاد دانشگاه و مشاور سابق وزیر ارشاد در گفت‌وگو با آفتاب‌نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تغییرات در دولت باید به جامعه امید بدهد/اصلاح‌طلبان خودکشی سیاسی نکنند/کدام اصولگرایان از روحانی حمایت می‌کنند؟تغییرات در دولت و استعفاء وزیران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: من این تغییرات را کاملا انتخاباتی می‌ینم اما ‌نه به‌معنای منفی آن؛ بلکه با نگاه مثبت؛ از این جهت که تغییر شرایط سیاسی برای کابینه، دولت را به سمتی برده تا تغییرات و توجهات را به حوزه‌های دیگر داشته باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی افزود: به اعتقاد من در سال 92 برنامه دولت در مرحله اول سیاست خارجی بود و در مرحله دوم اقتصاد، به نظرم حوزه‌های داخلی خیلی در اولویت‌های برنامه دولت نبود یا اگر بود خیلی دیده نمی‌شد اما به هر حال الان دولت برای انتخابات نیاز  به پیوند اجتماعی و توجه به  فضای داخلی دارد و طبیعی است در این حوزه وارد شرایطی شود که  منجر به تغییراتی شود لذا نفس تغییر را مثبت ارزیابی می‌کنم و با توجه به تغییر شرایط سیاسی لازم است با تغییر در روش‌ها و برنامه‌ها، نیروهای مدیریتی  نیز تغییر کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تغییرات وزرا لزوما به معنی ضعف عملکردی آنها نیست، ادامه داد: عمیقا معتقدم حداقل در کارنامه آقای جنتی نقاط مثبت زیادی وجود دارد و این شرایط سیاسی است که باعث شده تغییرات صورت بگیرد. طبیعی است در یک دوره‌ای نیاز به آرامش دارید و یک دوره‌ای به اولویت‌های دیگر توجه می‌کنید و این تغییر به معنی عملکرد ضعیف نیست.

وی افزود: گاهی بازیکن خوب هم در زمین‌ ممکن است تعویض شود. با توجه به تاکتیک‌ها، چینش نیروها صورت می‌گیرد و تغییر مدیران دولت هم به این شکل است لذا  اتفاقا زمان را هم زمان خوبی می‌بینم و این تغییرات را مثبت ارزیابی می‌کنم فارغ از اینکه چه مدیری را تغییر داده و چه مدیری تغییر می‌‌کند.

رئیس سابق روابط عمومی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه  آیا این تغییرات بر عملکرد دولت و انتخابات آتی تاثیرگذار خواهد بود، گفت: فاصله زیادی‌ تا انتخابات نداریم در نتیجه تغییرات خیلی ریشه‌ای احتمالا نخواهد بود ولی می‌تواند به جامعه امید بدهد برای تغییرات آتی. 

وی افزود: به نظرم در بهترین حالت وزرا جدید باید فضا را به سمت امیدواری بیشتر پیش ببرند؛ البته امیدواری با برنامه. برای اینکه امیدواری با برنامه یعنی نشان دهد دولت اراده ایجاد تغییر دارد. نمایش اراده دولت مهتمرین وظیفه‌ای است که سه وزیر جدید دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سه وزارتخانه مورد بحث با مشکلات جدی و ریشه‌ای روبرو است، ادامه داد: در 6 ماه آن هم در وزارتخانه‌هایی که با مشکلات ریشه‌ای  و جدی روبرو هستند -خصوصا وزارت ارشاد که سال‌هاست با مشکلات ساختاری و ریشه‌ای روبرو است- کار جدیدی نمی‌شود انجام داد اما نمایش اراده تغییر با برنامه مهمترین کاری است که این وزرا می‌توانند انجام دهند.

دربیکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت نیاز به تغییرات دیگری دارد یا نه گفت: به نظرم نیاز به تغییر قطعا دارد؛ به‌ویژه در تیم رسانه‌ای و حوزه ساختاری. خیلی الزامی بر تغییر فردی نمی‌بینم اما ساختار مجموعه باید به هر حال تغییراتی ببیند. دولت در این حوزه گاهی پراکنده عمل می‌کند گاهی هم کم‌تاثیر که این نیازمند تغییرات است.

وی ادامه داد: به‌ویژه وقتی در انتخابات آتی که احمدی‌نژاد را نداریم ممکن است با ریزش آرا مواجه شویم. برخی در مقابل آقای احمدی‌نژاد خط قرمزی دارند وقتی ایشان نباشد مرزبندی کم‌رنگ می‌شود. وقتی خیلی تفاوتی بین کاندیداها نبینند، این خطر بزرگی است اگر دولت فکر کند مردم مجبورند و چاره‌ای جز آقای روحانی ندارند. لذا فکر فکر می‌کنم تغییر در حوزه رسانه دولت -نه الزاما افراد- اهمیت ویژه‌ای دارد و بر اساس نظام کلان باید طراحی شود. حتی می‌تواند همان مدیران باشد ولی الان زمان تغییر است و هر چقدر این تغییر دیرتر شود تغییر احتمالی، انتخاباتی و شعاری خواهد شد و نمی‌شود جنبه مثبت را نمایش داد.

این کارشناس رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما کدام قشر از اصولگرابان از آقای روحانی در انتخابات آتی حمایت خواهند کرد گفت: این امر بستگی به کاندیدای آینده اصولگرایان دارد ولی معتقدم همان تیم اصولگرایی معتدل که در سال 92 از آقای روحانی حمایت کردند دوباره حمایت می‌کنند و فکر نمی‌کنم آنها پا پس بکشند.

وی افزود: در انتخابات پیش‌رو، آراء آقای احمدی‌نژاد‌ و اینکه به کدام سمت می‌رود بسیار مهم است.

دربیکی در مورد راهبرد اصلاح‌طلبان و شایعاتی مبنی بر اینکه امکان معرفی نامزدی در کنار آقای روحانی و احتمال تکرار انتخابات 84 وجود دارد، گفت: اگر اصلاح‌طلبان فکر کنند آنقدر قدرت دارند که می‌توانند نامزد مستقل معرفی کنند یک خودکشی سیاسی صرف است‌؛ هنوز فضا برای حضور مستقل به هیچ‌وجه مناسب نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین