کد خبر: ۴۰۴۲۷۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
نمایندگان مجلس:

تاکید وزیر اطلاعات بر علنی ماندن جلسه پاسخ به سوال، دفاع از حق مردم بود

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اقدام وزیر اطلاعات در پاسخگویی علنی به سوال سه نماینده مجلس را گامی برای شفاف سازی و دفاع از حقِ دانستن مردم توصیف کردند.
آفتاب‌‌نیوز : جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه با قرائت دستور کارها آغاز شد که یکی از آن ها پاسخگویی وزیر اطلاعات به سوالات سه نماینده مجلس درباره سفر یک سناتور سابق ایالتی آمریکا، بازی های رایانه ای و سفر رئیس یکی از دانشگاه ها به خارج از کشور بود.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در بخش ابتدایی سخنانش که پس از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایراد کرد، گفت: همان طور که برادر ارجمندم جناب آقای نقوی حسینی توضیح دادند، سوالات در کمیسیون مطرح و پاسخ مبسوط به هر یک از سه سوال داده شد، طبیعی است که در جلسه علنی پاسخ ها با آن شرح و بسط، قابل ذکر نیست.
وی درباره علت این موضوع هم اظهار کرد: برخی از جنبه ها بیش از آنکه مورد استفاده صحیح نمایندگان و مردم عزیز قرار گیرد، مورد سوء‌استفاده دشمن قرار می گیرد که طبیعی است نه نمایندگان و نه مردم، راضی به طرح آن از تریبون عمومی و جلسه علنی نیستند.

با این حال وزیر اطلاعات از آمادگی خود و معاونان برای حضور در جلسه با وقت کافی استقبال و خاطرنشان کرد که «اطلاع نمایندگان محترم را حق طبیعی آن ها می دانیم؛ محرم ترین افراد جامعه ما نمایندگان مردم هستند و خودمان را موظف به اطلاع رسانی به شما نمایندگان عزیز می دانیم.»
پس از این سخنان،‌ جواد کریمی قدوسی از طرف نمایندگان سوال کننده به طرح سوالات پرداخت و خواستار توضیح وزیر شد.

حجت الاسلام علوی نیز در مقام پاسخ به سوالات برآمد و وقتی به مصداق یکی از سوالات این نماینده رسید، گفت: سفر داباکیس به ایران، اول بار نبوده است، این فرد به همراه استیفن موریس در سال 1389 هم به ایران سفر داشته است، در سال جاری 18 شهریور وارد و 24 شهریور رفته است در حالی که در 89، 16اردیبهشت ماه وارد کشور و 30 اردیبهشت از کشور رفته اند.
علوی اظهار داشت: برای وزارت اطلاعات جای سوال است که چطور سفر 6 روزه این شخص در سال جاری باعث حساسیت شده است و احتمال نفوذ در موردش هست و اشراف هم داریم، وقتی موردی از نفوذ نباشد دیگر در ارتباط با آن جنجال نفوذ نمی کنیم؛ اما سفر 15 روزه این شخص در سال 89، حساسیتی ایجاد نکرده است و جنجال رسانه ای راه نینداخته است.
سخنان صریح وزیر اطلاعات و طرحی این سوال که چرا در سفر 15 روزه سال 89 چنین حساسیتی ایجاد نشده است، برخی از نمایندگان را برآن داشت تا درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی کنند که علوی خطاب به مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: آقای رییس ما خودمان رعایت این جنبه ها را می کنیم. خیلی مطالب هست که ما آنها را نمی گوییم چون می دانیم مورد سوءاستفاده دشمن قرار می گیرد.

وزیر اطلاعات این نکته را هم افزود: اجازه بدهید چون سوال علنی مطرح شده است، جوابش را علنی بدهیم. اگر سوال غیرعلنی مطرح شده بود، جواب هم غیرعلنی می بود، اما وقتی سوال علنی مطرح می شود، اجازه دهید حق علنی جواب از وزارت اطلاعات گرفته نشود.
در این باره محمود صادقی عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با ستودن تاکید وزیر اطلاعات بر علنی ماندن جلسه گفت: این اقدام نشان دهنده رویکرد وزیر برای احقاق حق مردم و شفافیت است.
وی افزود: حجت الاسلام و المسلمین علوی به حق خواستار برگزاری این جلسه به صورت علنی بودند و تاکید داشتند که دانستن حق مردم است.
این نماینده اصلاح طلب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نباید مردم را نامحرم بدانیم، ادامه داد: جمله ای که وزیر اطلاعات به کار برد و تاکید کرد که دانستن حق مردم است، به همین معناست.
صادقی اضافه کرد: روز گذشته برخی از همکاران مجلس اصرار داشتند که سوال از وزیر در جلسه علنی مطرح شود و پاسخ های وزیر اطلاعات در جلسه غیر علنی باشد که این مساله کاملا غیر منطقی بود.

**پاسخ وزیر اطلاعات در جلسه علنی نشانه شفافیت آقای علوی است
حسین هاشمی تختی نژاد، عضو فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این که پاسخ های وزیر اطلاعات در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نشان دهنده رویکرد شفاف سازی وی بود، گفت: هر چه شفاف سازی شود و اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد ، آرامش و اعتماد بیشتری بین مردم و مسوولان شکل می گیرد.
وی افزود: اقدام وزیر اطلاعات در بیان مسائل در جلسه علنی، اقدام مناسبی بود و همان طور که شاهد بودیم، علیرغم درخواست چند نفر،‌ نمایندگان هم به برگزاری جلسه غیر علنی رای ندادند.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از مسائل جزو اسرار نظام است و لازم است برای آن ها جلسات غیر علنی داشته باشیم اما برخی از موضوعات را باید مردم بدانند؛ هر چه شفاف سازی شود و اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد، مردم آرامش واعتماد بیشتری به مسوولان خواهند داشت.
هاشمی تختی نژاد اظهار کرد: بنابر این تا جایی که ممکن است و به امنیت، منافع و وحدت ملی خدشه ای وارد نمی شود، بهتر است جلسات این چنینی علنی باشد و به اطلاع مردم برسد و رسانه ها آن را پخش کنند.
این نماینده اصولگرای مجلس گفت: موضوعاتی خاص که امکان دارد به منافع ملی کشور ما ضربه بزند، نباید علنی باشد ولی برگزاری علنی روز گذشته جلسه مجلس برای پاسخ های وزیر اطلاعات بسیار خوب و مناسب بود و در راستای شفاف سازی انجام گرفت زیرا مسائلی که مطرح شد، مشکلی برای امنیت ملی ایجاد نمی کند.

**وزیر اطلاعات با شفافیت و صراحت با نمایندگان سخن گفت
سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم اقدام وزیر اطلاعات در سخن گفتن در جلسه علنی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزیر اطلاعات روز گذشته با شفافیت و صراحت در جلسه علنی با نمایندگان سخن گفت.
وی افزود: این اقدام نشان می دهد که وزیر اطلاعات به راحتی، صریح و صمیمی با مردم سخن می گوید و این صراحت بسیاری از شک ها را بر طرف می کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به سخنان وزیر اطلاعات مبنی بر این که دانستن حق مردم است اشاره کرد و اظهار داشت: همان طوری که وزیر اطلاعات تاکید کرد مردم باید مسائل را بدانند و این نشان دهنده شفاف بودن وزیر اطلاعات است.
جلودارزاده ادامه داد: در ابتدای انقلاب بین مردم و امام هیچ فاصله ای نبود، ما راحت به نزد امام می رفتیم و به امام نامه می دادیم و جواب می گرفتیم، بعدا چون حکومت داری ساز و کارهایی دارد و مسائلی همچون ترور مسوولان و اتفاقات دیگر در ابتدای انقلاب پیش آمد، ضرورت یافت که برخی ساختارسازی ها ایجاد شود و البته این از ضرورت هر حکومتی است ولی نباید این موضوع به گونه افراطی در بیاید و کنترل و مهندسی شود.
وی تاکید کرد: گفت وگو یک عامل بسیار مهم است و دولت و حکومت را به مردم نزدیک می کند، با گفت وگو همه به یک نقطه مشترک خواهند رسید و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین