کد خبر: ۴۰۴۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴

عراقچی: فرقه‌گرایی کور با دمیدن در کوره برادرکشی، وحدت را نشانه رفته است

معاون وزیر خارجه گفت: وزارت امور خارجه ایران آمادگی کامل خود را جهت هم‌فکری و تشریک مساعی با مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی برای گفت‌وگو و همکاری جهت عبور از چالش‌های پیش روی سازمان و حرکت چابک و موثر آن در جهت وحدت و هم‌گرایی میان کشورهای عضو اعلام می‌دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید عباس عراقچی در آیین افتتاحیه چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل سازمان همکاری اسلامی که در تالار شهر مشهد برگزار شد، افزود: عراقچی: فرقه‌گرایی کور با دمیدن در کوره برادرکشی، وحدت را نشانه رفته استدر این راستا پیشنهاد می‌شود، مسیر گفت‌وگوها و مباحث در این اجلاس حول محورهای تدوین راهکارهای عملیاتی برای حفظ تنوع در میان امت اسلامی در عین حفظ وحدت و همبستگی، پرهیز از یک‌سونگری و انحصارگرایی جاه‌طلبانه درون سازمانی که در نهایت منجر به ناکارآمدی سازمان می‌شود، دست‌یابی به سازوکار حل و فصل اختلافات درون سازمانی، یافتن راهکارهای عملی برای تبدیل سازمان به یک بلوک سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موثر در عرصه جهانی، تمرکز بر راه‌های موثر برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم و فرقه‌گرایی و مقابله جدی با اسلام‌هراسی قرار گیرد.   

به گزارش ایسنا، او اظهار کرد: قریب به نیم قرن پیش سازمان همکاری اسلامی در واکنش به عمل جنایت‌کارانه و مغایر با موازین همه ادیان الهی و نیز حقوق بین‌الملل یعنی آتش زدن مسجد الاقصی از سوی دشمن اول جهان اسلام، رژیم اشغالگر قدس شریف تاسیس شد.

عراقچی ادامه داد: این سازمان با عضویت 57 کشور اسلامی در گستره بیش از 4 قاره جهان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی معاصر در جهان بوده و از ظرفیت‌های عظیمی برخوردار است. 57 کشوری که اکثر آن‌ها در دهه‌های اخیر از زیر استعمار غرب و اشغال امپراطوری عثمانی آزاد شده‌اند. برخورداری از یک‌چهارم جمعیت جهان، پیوستگی جغرافیایی نسبی میان کشورهای عضو، توانایی حضور سازنده و موثر در جوامع بین‌المللی، در اختیار داشتن حدود 30 درصد از آرای مجمع عمومی سازمان ملل، امکانات بالقوه اقتصادی و فرهنگی، تامین 70 درصد نفت جهان، توانایی تشکیل بازار بزرگ اسلامی و بالاخره اتکای به ارزش‌ها و اصول مستحکم دین مبین اسلام از جمله ظرفیت‌های سازمان همکاری اسلامی است.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه عنوان کرد: در یک ارزیابی کلی می‌توان گفت کشورهای عضو این سازمان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از توانایی‌ها و قابلیت‌های مهمی برخوردار هستند که استفاده بهینه از آن‌ امکان ایفای نقش بسیار مهمی را در صحنه بین‌المللی به جهان اسلام می‌بخشد.

وی تاکید کرد: آن چه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر برای سازمان همکاری اسلامی ضروری به نظر می‌رسد، اهتمام به منافع و مصالح عالیه امت اسلامی فارغ از اختلافات در دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی است. جهان اسلام در شرایط حساس و پیچیده کنونی با تهدیدات مشترکی روبه‌رو است که غفلت از آن‌ صدمات جبران ناپذیری برای همه مسلمانان درپی خواهد داشت. 

او گفت: امروز فرقه‌گرایی کور و جزم‌اندیش با دمیدن در کوره برادرکشی، وحدت و یک‌پارچگی جهان اسلام را هدف قرار داده و تروریسم داعشی و تکفیری این مولود نامشروع ارتجاع داخلی و دشمنان خارجی تصویری زشت و کاملا بیگانه با هویت و ارزش‌های اصیل اسلامی را به معرض دید جهانیان گذارده است.

معاون ظریف ادامه داد: این تروریسم کور ناشی از تفکرات تکفیری و داعشی متاسفانه در نقاط مختلفی از جهان اسلام به جنایت‌های وسیع و خون‌ریزی‌های گسترده دست زده است که نمونه آن را به طور مشخص هم در عراق و هم در سوریه شاهد هستیم.

وی بیان کرد: تروریست‌هایی که با دولت قانونی بشار اسد به مبارزه پرداختند و خونریزی‌های گسترده‌ای را در سوریه دامن زدند، اگر نبود کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای دیگر که به دولت قانونی سوریه کرده بودند، امروز شاهد تسلط تروریست‌های داعشی و تکفیری بر این نقطه مهم از جهان اسلام بودیم.

عراقچی گفت: همین‌جا لازم است از کشورهایی که از گروه‌های تروریستی، داعش و النصره در سوریه و در عراق حمایت می‌کنند و پشتیبانی‌های مالی و تدارکاتی و لجستیکی برای آن‌ها فراهم می‌کنند، بخواهیم که این کمک‌ها را هرچه سریع‌تر قطع کنند و به مبارزه جهانی و منطقه‌یی علیه تروریسم داعش، وهابی‌گری و تفکر تکفیری ملحق شوند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران، در پیامی که در پی بروز حوادث تروریستی در برخی کشورهای غربی خطاب به جوانان آن دیار صادر کردند و من مطالعه آن را به شما و تمامی جوانان جهان توصیه ‌می‌کنم با اشاره به آثار و پیامدهای تلخ خشونت و تروریسم، جوانان را به درس گرفتن از ناملایمات امروز برای یافتن راه‌هایی نو برای ساخت آینده و ایجاد سد در مسیر بی‌راهه‌هایی که غرب را به نقطه کنونی رسانده است ترغیب نمودند.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه افزود: آن چه ایشان در پیام خود برای جوانان غربی ترسیم نمودند، ریشه‌های پنهان و خط مشی‌های مخربی بود که طی سالیان متمادی از سوی حاکمان جوامع غربی در عرصه‌های مختلف علیه سایر جوامع به ویژه جهان اسلام طراحی و اجرا شده و به دنبال آن گروه‌های تکفیری و داعش به عنوان فرزندان نامشروع این جریان وظیفه ترویج نفرت، خشونت و برادرکشی در قالب جنگ‌های نیابتی در جوامع اسلامی را برعهده گرفتند.

او ادامه داد: گذشته از سهم قابل توجه دشمنان خارجی در دور کردن جوامع اسلامی از تعالیم حیات‌بخش اسلام باید با شناخت جریاناتی که در داخل جوامع اسلامی به شکلی خزنده در حال شکل‌گیری بوده و نقش مکمل داخلی را برای کینه‌توزی دشمنان خراجی برعهده دارند به چاره‌جویی برای غلبه بر این چالش‌ها برآمد.

عراقچی اظهار کرد: جای تاسف است امروز تصویری که از جهان اسلام در برخی از مراکز آموزشی در بعضی کشورهای اسلامی ارایه می‌شود با هویت و سابقه تاریخی اسلام کاملا بیگانه است.

وی عنوان کرد: امروز همه اقشار جوامع اسلامی در کنار کارگزاران کشورهای اسلامی وظیفه دارند تا گفتمان ساخته و پرداخته جهان غرب درباره اسلام و فرهنگ اسلامی را که مملو از خشونت، جنگ‌های بی‌پایان، خون‌ریزی‌های فجیع و زخم‌های عمیق انسانی است را با گفتمان مبتنی بر برادری، اعتدال، تعامل و درک متقابل در عین خودباوری، هویت‌مداری و سلطه‌ناپذیری جایگزین کنند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز مهم‌ترین چالش سازمان همکاری اسلامی به عنوان مجمعی از کشورهای مسلمان جایگزین کردن گفتمان اسلام راستین در عوض گفتمان خشونت و افراط‌گرایی است به گونه‌ای که چهره حقیقی اسلام و تصویر رحمانی و اعتدالی آن به جهانیان عرضه شود.

او ادامه داد: در این راستا لازم است سازمان همکاری اسلامی و دولت‌های عضو و نیز نهاد مذهبی و علمی جهان اسلام تعامل سازنده با جوانان را به نحوی فزاینده سرلوحه عمل خود قرار دهند. ویژگی‌های نسل جوان هم‌چون پاکی و صداقت، آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی، خلاقیت و نوآوری، تسلط به فن‌آوری و دانش روز و آگاهی وسیع‌تر نسبت به مسایل روز جهان می‌تواند گره‌گشای مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ روی جهان اسلام باشد.

عراقچی تاکید کرد: من معتقدم که قشر جوان در جوامع اسلامی بیش‌تر و بهتر از هر کسی می‌تواند دست‌یابی به اهداف و اصول هفت‌گانه سازمان همکاری اسلامی را از جمله ارتقای همبستگی اسلامی، اتخاذ تدابیر لازم برای پیشتیبانی از صلح و امنیت بین‌المللی مبتنی بر عدالت و انصاف، پشتیبانی از مبارزه ملت‌های مسلمان برای حفظ کرامت، استقلال و حقوق ملی، ایجاد فضای مثبت و آکنده از دوستی به منظور تقویت و توسعه همکاری و تفاهم میان کشورهای اسلامی و سایر کشورها و البته مقابله با دشمن صهیونیستی، رهاسازی فلسطین عزیز و قدس شریف را محقق کند.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه افزود: صد البته که تحقق اهداف ذکر شده جز با نزدیکی روزافزون به تعالیم قرآن کریم و توصیه‌های ارزشمند پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) و اهل بیت او میسر نیست.

وی گفت: اساتید محترم، دانشجویان و فرهیختگان گرامی باور ما و شما به انسجام بیش‌تر در عرصه‌های اندیشه و عمل برخواسته از دستورات حیات‌بخش قرآنی است، بر این اساس عمیقا بر این باور هستم که جوانان و دانشجویان جهان اسلام با درس گرفتن از ناملایمات امروز قادر هستند با تلاش خود راه‌هایی نو برای شناخت آینده‌ای بهتر بیابند و سد بی‌راهه‌هایی شوند که استعمار غرب و دشمنان جهان اسلام با تغذیه معنوی و مادی و پنهان و آشکار گروه‌های مروج نفرت و جریان‌های تکفیری پیش روی جوامع اسلامی و بالطبع سازمان همکاری اسلامی نهاده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین