کد خبر: ۴۰۶۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳

پهلوانان تهرانی را بشناسیم

سومین جلد از کتاب «رخصت مرشد» با موضوع پهلوانان تهرانی منتشر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
«رخصت مرشد- تهران»؛ سومین مجلد از کتاب قصه‌های پهلوانی با نگاهی به پهلوانان افسانه‌ای شهر تهران نوشته‌ شده است.

خسرو آقایاری مؤلف این کتاب در سومین مجلد از داستان‌هایی از زندگی پهلوانانی مانند سید حسن رزاز، سید رضا لاهیجی، سید ابراهیم حسینی، محمدحسین خان، شعبان سیاه، حاج عبدالحسین فیلی، حسام‌السلطان خوش‌نویسان و شهید مسعود کیانتاش را به روی کاغذ آورده است.

آقایاری در این کتاب برای شرح زندگی و داستانی از هر یک از پهلوانان به سراغ موقعیت زندگی و زیستی آنها می‌رود. زندگی و زمانه، جامعه، باورهای مردمی و آداب و رسوم بومی و دینی مردم بخشی از آن چیزی است که او با نوشتن داستان‌هایی از زندگی پهلوانان تهران از آنها یاد کرده است.

همچنین بسیاری از سنت‌ها و اصطلاحات قدیم تهران، باورها و رفتارهای زیستی مردم در تهران قدیم و نیز واکاوی نوع ارتباط آنها با یکدیگر در داستان‌های این کتاب، بروز و ظهور یافته است.

کتاب با روایت زندگی پهلوان سید حسن رزاز شروع می‌شود. پهلوانی که به سنت آئینی دوره قاجار از ایران به عراق می‌رود و پس از مبدل شدن به پهلوان اول این کشور، به خواست مرجع تقلید زمانه‌ خودش روانه تهران می‌شود. آوازه پهلوانی او اما در تهران چنان می‌پیچد که بسیاری از پهلوانان پایتخت موقعیت خود را در مواجهه با او در خطر می‌بینند.

داستان دیگر، داستان پهلوانی سید رضا لاهیجی از دیگر پهلوانان هم‌عصر سید حسن رزاز است. آقایاری داستان زندگی او را بر مبنای یکی از مبارزاتش در دوران پهلوانی سید حسن شروع می‌کند.

سایر پهلوانان تهرانی نیز با قصه‌ای کمابیش مشابه با همین روایت مورد توجه نویسنده قرار گرفته‌اند؛ اما نکته قابل‌توجه و مشترک در تمامی این روایت‌ها، تشریح و ترسیم رفتارهای رایج در میان پهلوانان و علاقه‌مندان به ورزش‌های پهلوانی در تهران عصر قاجار و اوایل پهلوی است که برای دوستداران تاریخ شفاهی تهران قدیم جذاب و قابل اعتناست.

تشریح شیوه زندگی، تفکر و مراودات اجتماعی در میان مردم تهران در این بازه تاریخی نیز از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این کتاب مورد توجه نویسنده قرارگرفته است.

انتشارات کتاب نیستان «رخصت مرشد- تهران» را با قیمت 38 هزار تومان و در 476 صفحه روانه بازار کتاب کرده است.

منبع:خبرآنلاین

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین