کد خبر: ۴۰۸۸۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
نشریه امریکایی فوربس مطرح کرد:

ایران تبدیل به «ابرقدرت»‌نفتی در جهان خواهد شد؟‌/افزایش قدرت تهران در منطقه

«از سال ۲۰۰۳ میلادی به این سو شبه‌نظامیان مورد‌حمایت ایران دست‌بالا را در این مناطق پیدا کرده‌اند. با توجه به گزارش موسسه واشنگتن ایران درصدد کسب جای پای محکم‌تر خود در شمال عراق و همچنین در مناطق نفت‌خیز در بصره است. ایران می‌تواند از طریق قدرت ترکیبی با انرژی عراق ساختار قدرت در اوپک را تغییر دهد و تبدیل به عاملی تعیین‌کننده در بازار جهانی نفت شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- نشریه امریکایی «فوربس» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که نفوذ فزاینده ایران در عراق می‌تواند این ظرفیت را ایجاد کند که با تغییرات بیشتری در سیاست جهانی نفت و بازارهای جهانی انرژی مواجه باشیم. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه افزوده است که میدان نفتی عراق در جنوب آن کشور در اطراف بصره واقع شده‌اند و علاوه بر مناطقی در شمال عراق که نفت دارند. این روزنامه ادعا کرده است که مناطق جنوبی دقیقا نقاطی هستند که ایران در حال گسترش نفوذ نظامی و اقتصادی خود در آنجا می‌باشد. 

ایران تبدیل به «ابرقدرت»‌نفتی در جهان خواهد شد؟‌/افزایش قدرت تهران در منطقه

این روزنامه می‌افزاید: «نیروهای امنیتی عراق، پیشمرگه‌های کرد، قبایل عرب سنی و شبه‌نظامیان شیعه نبردی مشترک را برای بازپس‌گیری کنترل موصل از دست داعش انجام می‌دهند. نیروهای ویژه امریکایی در کنار سربازان عراقی در حال جنگ علیه داعش هستند و ایران نیز از طریق نیروهای خود و شبه‌نظامیان شیعه‌ای که از آنان حمایت می‌کند در حال افزایش نفوذ خود در شمال عراق می‌باشد. عراق در حال حاضر دومین تولید‌کننده بزرگ نفت در اوپک است. آخرین داده‌های اوپک نشان می‌دهند که تولید نفت عراق در حدود ۴.۴۵ میلیون بشکه در روز است و در مقایسه با آن عربستان سعودی روزانه ۱۰.۴۹ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. ایران نیز با تولید روزانه نفت ۳.۶۵ میلیون بشکه‌ای در جایگاه سوم قرار دارد. از نظر مجموع ذخایر نفتی، کشور عراق در فهرست کنترل ذخایر اوپک در رتبه چهارم قرار دارد. در نتیجه، قدرت ترکیبی صنایع نفت ایران و عراق می‌تواند برای ظرفیت تولید و منابع عربستان سعودی یک تهدید باشد.»

این نشریه در ادامه با اشاره به این‌که در جنوب عراق که به طور عمده شیعه‌نشین است، نفوذ ایران به طور پیوسته رو به افزایش بوده، می‌نویسد: «از سال ۲۰۰۳ میلادی به این سو شبه‌نظامیان مورد‌حمایت ایران دست‌بالا را در این مناطق پیدا کرده‌اند. با توجه به گزارش موسسه واشنگتن ایران درصدد کسب جای پای محکم‌تر خود در شمال عراق و همچنین در مناطق نفت‌خیز در بصره است. ایران می‌تواند از طریق قدرت ترکیبی با انرژی عراق ساختار قدرت در اوپک را تغییر دهد و تبدیل به عاملی تعیین‌کننده در بازار جهانی نفت شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
0
1
خوش به حال خیلی ها !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین