کد خبر: ۴۰۹۹۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
آلودگی هوا، رکورد جهانی را شکست؛ از دهلی‌نو و کابل تا پکن و تهران

مرگ بر اثر پدیده‌ «ابر قهوه‌ای»/بدترین دودهای شهری بر فراز پایتخت‌های آسیایی

تهران در زمینه مواجه‌شدن با این پدیده زیست محیطی آلوده‌کننده هوا تنها نیست. رکیبی از شرایط جوی، جغرافیا و آغاز زمستان و پایان فصل گرما به طور منظم سبب می‌شوند تا غلظت آلاینده‌های شهری افزایش یابند این موضوع را می‌توان در سرتاسر نوار بزرگ آسیا از اکتبر تا فوریه مشاهده کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که در این روزها با بدترین مه دودهای شهری بر فراز آسمان شهرهای آسیایی مواجه بوده‌ایم. این روزنامه امسال را آلوده‌ترین سال شهرهای آسیایی در طول ۲۰ سال اخیر می‌داند. آلودگی هوا در هندوستان و چین رکورد جهانی را شکسته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه با اشاره به آلودگی هوای شهر تهران در روزهای اخیر می‌نویسد: «بر اثر آلودگی هوا نزدیک به ۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. هوا در زمستان در تهران اغلب ناپاک است‌. این موضوع در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است اما در شش روز هفته گذشته تنفس شهروندان به دشواری صورت می‌گرفت. مه دود شیمیایی متراکم و سمی را می‌شد بر فراز آسمان تهران دید. ترافیک، کارخانه‌ها، ترکیب گرد و غبار ساختمان، تعطیلی مدارس و پر شدن بیمارستان تصاویری بودند که شهروندان تهرانی هفته گذشته تجربه کردند. تهران شهری است که ۱۵ میلیون نفر را در خود جای داده است اما مقام‌ها می‌گویند که در دو هفته گذشته بیش از ۴۰۰ مورد مرگ و میر را در نتیجه مستقیم آلودگی هوا مشاهده کرده‌اند. این مرگ و میرها در نتیجه پدیده‌ای بوده که به عنوان «ابر قهوه‌ای» آسیایی شناخته می‌شود.»

مرگ بر اثر پدیده‌ «ابر قهوه‌ای»/بدترین دودهای شهری بر فراز پایتخت‌های آسیایی

گاردین در ادامه اشاره می‌کند که تهران در زمینه مواجه‌شدن با این پدیده زیست محیطی آلوده‌کننده هوا تنها نیست و می‌افزاید: «ترکیبی از شرایط جوی، جغرافیا و آغاز زمستان و پایان فصل گرما به طور منظم سبب می‌شوند تا غلظت آلاینده‌های شهری افزایش یابند این موضوع را می‌توان در سرتاسر نوار بزرگ آسیا از اکتبر تا فوریه مشاهده کرد. اما امسال مه دود ایجاد شده بی‌سابقه بوده و شدیدترین میزان ممکن در طول ۲۰ سال گذشته بوده است این در حالیست که در آسیا تلاش‌هایی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و فعالیت‌های آلوده‌کنده کارخانه‌ها صورت گرفته است. 

این روزنامه بریتانیایی اشاره می‌کند که دهلی‌نو، واراناسی و لوکنو در هندوستان با افت درجه حرارت مواجه شده‌اند و مردم مجبور به سوزاندن زباله برای گرم کردن خود هستند در نتیجه آلودگی هوا بین ۱۵ تا ۲۰ برابر بیش از سطح استاندارد سازمان بهداشت جهانی افزایش یافته است. در پکن نیز ترافیک خودروها و ساخت و ساز پروژه‌های ساختمانی که خود باعث ایجاد لایه متراکمی از هوای کثیف بر فراز پکن شده‌اند و دولت تدابیری را برای ممنوعیت ادامه ساخت و ساز در آن شهر و جلوگیری از ایجاد ترافیک های شدیدی در نظر گرفته است. 

در کاتماندو نپال و کابل افغانستان آلودگی هوا به طور منظم وجود دارد چرا که این شهرها از تمام جهات در محاصره کوه‌ها هستند و شاهد افزایش مراجعه‌کنندگان به بیمارستان به خصوص در مورد بیماران تنفسی و قلبی هستند. گاردین به نقل از یکی از ساکنان شهر تهران می‌نویسد: «این وضعیت ناراحت‌کننده است. به خصوص برای سالمندان و کودکان. بدترین چیز آن است که نمی‌توان هیچ کاری انجام داد.»

گاردین اشاره می‌کند که یکی از علل اصلی افزایش آلودگی هوا در شهرهای آسیایی افزایش تعداد اتومبیل در تهران و سایر پایتخت‌های آسیایی در ۱۰ سال گذشته آن هم به میزانی سه برابری بوده است. 

مرگ بر اثر پدیده‌ «ابر قهوه‌ای»/بدترین دودهای شهری بر فراز پایتخت‌های آسیایی

«کاوه مدنی» استاد ایرانی در حوزه مدیریت محیط زیست در امپریال کالج لندن می‌گوید:« بر روی کاغذ راه‌حل بسیار آسان است. ما نیازمند بنزین بهتر و اتومبیل‌های با استاندارد بالاتر هستیم اما نخست نیازمند اصلاخ نظام حمل و نقل، افزایش ظرفیت متروها و جلوگیری از مهاجرت بیشتر مردم به مراکز شهرستان‌ها هستیم. مردم نیز خود مقصر هستند؛ آنان می‌توانند روزهای جاگیزینی برای استفاده از وسایل نقلیه داشته باشند اما می‌بینیم که برعکس دو تا دو تا اتومبیل خریداری می‌کنند و از این وسایل استفاده می کنند!»

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که پکن برای مقابله با مشکل آلودگی هوا که هفته گذشته با هشدار مواجه بود و به سطح نارنجی رسید نیازمند جایگزین کردن وسایل گرمایشی‌ای که با زغال سنگ کار می‌کنند با گاز طبیعی است اما این موضوع بودجه زیادی را می‌طلبد. 

تحقیقات جدید منتشر گذشته هفته گذشته نشان داد که برای اولین بار هندوستان از نظر هوایی الوده‌تر از چین است. دانشگاه واشنگتن گزارش داده است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۲۸۳ مورد مرگ و میر زودرس در یک روز در هند گزارش داده شد که به دلیل آلودگی هوا بوده است و این میزان در چین ۳۲۳۳ مورد بوده است. اطلاعات گردآوری و تجزیه و تحلیل‌شده نشان می‌دهند که میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در هندوستان در طول ده سال اخیر رشدی ۲۴ درصدی داشته و سال ۲۰۱۵ میلادی از این نظر بدترین سال بوده است. اما در چین میزان مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا تقریبا از سال ۲۰۰۵ میلادی به این سو تثبیت شده است. گاردین اشاره می‌کند که به دلیل ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه دیزلی و تلاش دولت چین در این زمینه و حذف بخش عمده وسایل نقلیه قدیمی پکن در این زمینه تا حدود زیادی در مقایسه با هند موفق‌تر بوده است. 

مرگ بر اثر پدیده‌ «ابر قهوه‌ای»/بدترین دودهای شهری بر فراز پایتخت‌های آسیایی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
0
3
زندگی در تهران بسیار مخاطره آمیز شده و خطر بیماریهای مختلف در کمین است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین