آفتابنیوز : پس از اختراع هواپیما توسط برادران رایت، یا اگر دقیقتر بگوییم توسط آلبرتو سانتوس، مخترع برزیلی، هواپیماها با تغییرات چشمگیری روبهرو شدهاند. آن پرندههای ساختهشده از چوب و پارچه، امروز جای خود را به گونه دیگری از هواپیماهای براق و چشمنواز دادهاند.
با پیشرفت مداوم تکنولوژی هوافضا، رقابت در دنیای هواپیماهای شگفتانگیز امروز و تداوم این رقابت بسیار دشوار است. در ادامه شما را با نکاتی آشنا خواهیم کرد که شاید تا پیش از این به آن توجه نکرده بودید!
هواپیماها برای تحمل حملات رعدوبرق طراحی شدهاند
هواپیماها به شکلی طراحی شدهاند تا در برابر برخورد صاعقه مقاومت موردنیاز را از خود نشان دهند. برآوردها نشان میدهد هر هواپیما سالی یکبار، یا به بیانی دقیقتر، هر هزار ساعت یکبار مورد اصابت رعدوبرق قرار میگیرد. از سال ۱۹۶۳ تا امروز، به لطف مهندسی دقیق کارشناسان فنی هیچ هواپیمایی از سوی صاعقهها با خطر خاصی مواجه نشده است. طراحی هواپیماها به شکلی انجام شده است که پس از دریافت الکتریسیته ناشی از برخورد صاعقه، بدون هیچ گونه آسیبی، آن را از قسمت دیگری از بدنه به بیرون هدایت کنند.
هیچ صندلی امنی در هواپیما وجود ندارد
آخرین تحقیقات سازمان بینالمللی هوانوردی که در ماه اکتبر سال جاری انجام شد، نشاندهنده این است که هیچ صندلی امنی در هواپیما وجود ندارد. این در حالی است که چندی پیش، روزنامه تایمز اقدام به انتشار مقالهای کرده بود که بر مبنای آن صندلیهای عقب هواپیما دارای کمترین آمار مرگومیر در سوانح بزرگ بودهاند. این تحقیقات نشان میداد آمار ۳۲ درصدی مرگو میر در صندلیهای عقب هواپیما در مقایسه با صندلیهای وسط و جلو که دارای آمار ۳۹ و ۳۸ درصدی بودهاند، از امنیت بیشتری برخوردارند.
خدمه پرواز اتاق خواب مخفی دارند
در خطوط هوایی طولانی مدت، خدمه پرواز گاهی اوقات تا ۱۶ ساعت در روز هم به کار مشغولند. برای کمک به رفع خستگی آنها، برخی هواپیماها از جمله «بوئینگ ۷۷۷» و «بوئینگ ۷۸۷» مجهز به اتاق خوابهای کوچکی شدهاند تا خدمه پرواز بتوانند در آنها کمی استراحت کنند. این اتاق خوابها دارای ۶ تا ۱۰ تخت خواب، سرویس بهداشتی و در برخی موارد، سیستمهای سرگرمی درونپروازی و از طریق راهپلههای مخفی قابلدسترسی هستند.
لاستیک هواپیماها منفجر نمیشود
لاستیکهای هواپیما قادرند وزنی در حدود 38 تن را تحمل کنند و در عین حال می توانند برای 500 بار متوالی 274 کیلومتر را بدوننیاز به تعویض، بپیمایند. همچنین فشار هوای داخل این لاستیکها تقریبا 6 برابر فشار باد لاستیک خودروهاست. جالب است بدانید شیوه تعویض این لاستیکها دقیقا مانند تعویض لاستیک در خودروهاست.
چرا نور داخلی هواپیما هنگام فرود کم میشود؟
هنگام فرود در شب، خدمه پرواز نور داخلی هواپیما را کاهش میدهند، اما چرا؟ دلیل این موضوع این است اگر هنگام فرود شرایط اضطراری به وجود آمد، چشم مسافران با تاریکی هوای بیرون، برای هرگونه اقدام سریع هماهنگ باشد.
خلبانان در توضیح این مساله میگویند: «تصور کنید در اتاقی پر از نورهای رنگی هستید، سپس برقها را خاموش میکنند و از شما میخواهند به سرعت از اتاق خارج شوید! عکسالعمل شما چه خواهد بود؟»
نیازی به هر دو موتور هواپیما نیست!
به گزارش روزنامه دنیای خودرو،تصور از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما همواره وحشتانگیز است اما هر هواپیمای مسافربری تجاری قادر است تنها با یک موتور به پرواز خود ادامه دهد.
براساس گزارش مجله «مکانیکهای معروف» گرچه پرواز با یک موتور موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش برد مسافتی هواپیما میشود اما تمام هواپیماها برای داشتن عملکردی مناسب در این شرایط طراحی و آزمایش شدهاند. تمام هواپیماهایی که در مسیرهای طولانی به فعالیت مشغول هستند، باید مجوزهای لازم برای احراز صلاحیت پرواز با یک موتور بر فراز اقیانوسها و قارههای مختلف را از سازمان بینالمللی هوانوردی اخذ کنند. بهطور مثال، «بوئینگ دریملاینر» قادر است تقریبا 330 دقیقه را تنها با یک موتور پرواز کند.
راز سوراخهای کوچک در پنجره هواپیما چیست؟
دلیل وجود این سوراخ ها تنظیم فشار داخل کابین است. پنجرههای هواپیما معمولا از سه لایه پنل اکرلیک ساخته شدهاند.
پنجرههای بیرونی وظیفه محافظت از اشیای خارجی در برابر ورود به هواپیما و تنظیم فشار کابین را برعهده دارند. به این ترتیب، اگر شی خارجی در برخورد با پنجره هواپیما موجب شکستن پنل اول شود، پنل دوم وظیفه محافظت از محیط داخلی هواپیما را برعهده خواهد داشت.