کد خبر: ۴۱۰۴۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
عضو ارشد شورای روابط خارجی امریکا مطرح کرد:

تمجید از واکنش مقام‌های‌ دولتی در ایران به انتخابات امریکا

«این اظهارات نشان می‌دهند که ایران امیدوار است مشکلات دیپلماتیک در درباره برجام از طریق توافق‌های چندجانبه حل شوند. ایران امیدوار است که عملگرایی سنتی جمهوریخواهان از سوی ترامپ نیز در پیش گرفته شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «جیمز اس. رابینز» عضو ارشد بخش امنیت ملی شورای روابط خارجی امریکا با انتشار یادداشتی در سایت «اس نیوز» امریکا اشاره می‌کند که ایران به درستی منتظر است تا سیاست عملی «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری منتخب امریکا را مشاهده کند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او در یادداشت خود می‌نویسد: «در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان از توافق هسته‌ای به عنوان یکی از بدترین معامله‌های تاریخ یاد کرد و گفت که یا به مذاکره مجدد برای اصلاح آن خواهد پرداخت و یا آن را پاره خواهد کرد. در مقابل رهبر ایران به شدت به این اظهارات واکنش نشان دادند و گفتند که در صورتی که طرف امریکایی برجام را پاره کند ایران آن را اتش خواهد زد. با این حال، از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ۸ نوامبر، واکنش‌های مقام‌های دولتی در ایران محاسبه‌شده و سنجیده بوده است. مقام‌های ایرانی بر مشکلات عملی یپش‌روی برجام تاکید کرده‌اند.»

تمجید از واکنش مقام‌های دولتی در ایران به انتخابات امریکا

روز پس از اعلام نتایج انتخابات امریکا و پیروزی ترامپ، حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران اظهار کرد که این موضوع هیچ تاثیری بر سیاست جمهوری اسلامی ایران نخواهد گذشت و آن کشور سیاست تعامل سازنده و دنباله‌روی از موضوع لغو تحریم‌های هسته‌ای برای گسترش روابط اقتصادی با همه کشورها را ادامه می‌دهد و این مسیری غیرقابل بازگشت است. او همچنین اشاره کرد که توافق هسته‌ای چندجانبه و میان چندین کشور است؛  به طور یکجانبه نمی‌توان آن را لغو کرد. علاوه بر او «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز بر چندجانبه بودن طرفین امضاکننده توافق هسته‌ای اشاره کرد. او اظهار کرد که لازم است رییس‌جمهوری امریکا هر کسی که می‌خواهد باشد واقعیت‌های جهان امروز را درک کند. «بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در بریتانیا نیز اظهارات مشابهی داشت و گفت که توافق از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت قطعنامه ۲۲۳۱ برسمیت شناخته شده است و همه کشورها موظف به رعایت مفاد آن هستند. آیت‌الله احمد خاتمی امام جمعه تهران هم اظهار کرد که ترامپ باید محترمانه برخورد کرده و از ایران عذرخواهی کند. وی هشدار داد که بازی با ایران بازی با آتش خواهد بود. او همچنین تاکید کرد که ایران در طول انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بی‌طرف بوده است.

این تحلیلگر امریکایی اشاره می‌کند که بسیاری از مقا‌م‌های ایرانی امیدوارند که ترامپ سیاست عملگرایانه را در پیش گیرد. او می‌نویسد: «روز سه شنبه گذشته یکی از نمایندگان ایرانی گفت که جمهوریخواهان در لفظ از دموکرات‌ها نسبت به ایران تندتر هستند اما در عمل برای تهران بهتر هستند چرا که جمعی از نمایندگان و بازرگانان را شامل می‌شوند. او اشاره کرده بود که توافق هسته‌ای می‌تواند برای ایران نیز پرسود باشد چرا که در بازارهای ایران پس از آن باز شده است. او معتقد است که در نهایت مشاوران ترامپ به این نتیجه خواهند رسید که تمدید تحریم‌ها علیه ایران و یا تشدید آن‌ها به نفع منافع ایالت متحده نخواهد بود. فرمانده سابق سپاه یحیی رحیم صفوی نیز با اشاره به احتمال تغییر ذهنیت ترامپ گفته بود که او یک تاجر است و بیشتر بر اقتصاد و امور داخلی امریکا تمرکز دارد. وی گفته بود که باید صبر کرد و دید در ماه‌های آغاز به کار ترامپ او چه خواهد کرد.»

تحلیلگر شورای روابط خارجی امریکا در پایان می‌افزاید: «این اظهارات نشان می‌دهند که ایران امیدوار است مشکلات دیپلماتیک در درباره برجام از طریق توافق‌های چندجانبه حل شوند. ایران امیدوار است که عملگرایی سنتی جمهوریخواهان از سوی ترامپ نیز در پیش گرفته شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
0
احتمالا اقای رایان تمایل ندارند اندکی برلی تعطیلات به نیویورک سفر کنند
بخاطر سختی های انتخابات
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین