کد خبر: ۴۱۲۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
در نشست خبری مطرح شد/

لاریجانی : اقدام کنگره امریکا با چند بند از برجام قطعا در تضاد است

رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود تاکید کردکه اقدام مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با چند بند از برجام قطعا در تضاد است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت 10 آذر روز مجلس در تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد به پرسش های خبرنگاران رسانه ها پاسخ گفت.

**اگر در رابطه بابرجام فرصت 5 یا 6 ساله ای وجود داشت می توانست سازوکارهای دقیق تری در این خصوص تعیین شود

خبرنگار روزنامه جام جم سئوالی مطرح کرد مبنی بر اینکه، رهبر معظم انقلاب اخیرا درباره مذاکرات هسته ای فرمودند که برخی از مشکلات برجام ناشی از عجله ای است که صورت گرفت؛ نظر شما درخصوص مسائل و مشکلات پیش آمده چیست؟
گفت: در برخی بخش ها عجله ای در این زمینه وجود داشت، یعنی در مسیر مذاکرات هر زمانی را نمی توان برای تشکیل جلسات تعیین کرد، زیرا طرف های مقابل نیز باید زمانی را برای این امر می گذاشتند و برخی اوقات این زمان های تعیین شده با یکدیگر جور در نمی آمد و مجبور بودند در هر نشست گامی به جلو بروند.
وی افزود: البته در این رابطه گاهی اوقات به علت بروز برخی اشکالات، مسیر به بن بست می رسید؛ از این رو به کشور برگشته و در شورای هسته ای آن را مورد رسیدگی قرار می دادند، ولی در کل اگر ساماندهی عمیق تری در این رابطه می شد و فرصت 5 یا 6 ساله ای وجود داشت می توانست سازوکارهای دقیق تری در این خصوص تعیین شود.
لاریجانی ادامه داد: اینکه این مذاکرات طی مدت یک سال و نیم جمع بندی شد، امر ساده ای نبود، زیرا ابعاد پرونده طی 12 سال ایجاد و مطرح شده بود و باید یک زمانی حل می شد، از این رو آقایان تلاش می کردند که زودتر به نتیجه برسند.
وی گفت: البته در رابطه با نکات مبهم در برجام در زمان مذاکرات، اشاراتی صورت می‌گرفت که شاید تفسیرهای متنوعی در این حوزه پیش بیاید، که امروز نیز شاهد همین مسئله هستیم، اما به نظر ما قطعاً اقدام کنگره و سنا در آمریکا با چند بند از برجام در تضاد است و این اقدامات آنها نقض توافق نامه است.
لاریجانی افزود: در مذاکرات، تیم مذاکره کننده کشورمان اعلام می کرد که تمدید قانون 10 ساله پس از آنکه تمام شود، نقض برجام است، اما هیات آمریکایی این مسئله را قبول نمی کرد و می گفت که این مسئله امتداد قوانین قبلی است و قانون نویسی جدید نیست، اما ما می گفتیم که این اقدام یک وضع قانون جدید است. البته وزیر امور خارجه در این رابطه گفت که جان کری در مذاکرات تاکید کرده که حق با ایران است.
وی یادآور شد: در این رابطه برخی اروپاییان تفاسیر متفاوتی داشتند، که در نهایت شاهدیم این ابهامات دچار بروز مشکلات شده است. البته در توافق هسته ای در یک نقطه به این عنوان اشاره شده و اسم آن آمده است.
وی گفت: به نظر من در شرایط کنونی راهکار در برجام تعریف شده است؛ به طوری که اگر کشوری از طرف های مذاکره کننده برجام را نقض کردند این مسئله به شورای کارشناسی طی اعتراضی ارائه می شود و پس از آن در شورای وزرا و سپس در شورای امنیت مورد رسیدگی قرار می گیرد.
رئیس مجلس افزود: به نظر من تصمیم مجلس آمریکا یک کار ایذایی بود و حتی در این مسیر هم اظهارات حاشیه ای را مطرح کردند، به طوری که نمایندگان آمریکایی اعلام کرده اند که ما باید ابزاری در دست داشته باشیم تا رفتار ایران در سایر شمول طبق نظر ما انجام شود که به طور حتم این امر یک گستاخی بزرگ است.

**16 آذر روز ممتازی در تاریخ ایران است
لاریجانی افزود: امروز مصادف با 16 آذر روز دانشجو است که این روز قطعا روز ممتازی در تاریخ ایران بوده است.
وی با تاکید بر این که شهید مدرس شخصیت تأثیرگذاری بوده و هست اظهار داشت: روز دانشجو یک روز مهم در تحولات دانشگاهی و حرکت مبارزاتی ملت ایران است و در این راستا این مسئله موجب شد که مدرس نیز به عنوان شاخصی برای مجلس در نظر گرفته شود که این مسئله اقدام مثبت و نیکو بوده است.
لاریجانی افزود: شهید مدرس در چند مقطع تحولات بزرگی در سرنوشت ایران ایجاد کرد البته وی در جزئیات کمتر دخالت می‌کرد و بیشتر به کلیات رسیدگی می‌کرد.
وی ادامه داد: روز 16 آذر حادثه و روز بزرگی برای کشور محسوب می‌شود، قطعا این روز، حادثه مقطعی نبود و جریان دانشگاهی نسبت به سرنوشت کشور از خود گذشتگی کرد زیرا در آن زمان کشور دچار استبداد داخلی و سلطه آمریکایی بود. قطعا فریاد دانشجویان شروعی برای مبارزات اصیل مردم در آن دوران بود و این مسئله بعدها گسترش پیدا کرد و در طول شرایط بحرانی قبل از انقلاب دانشجویان نقش بزرگی در مبارزات داشتند.
لاریجانی با تاکید بر این که امروز با گسترش دانشگاه‌ها زمینه رشد فکری به وجود آمده و این حوزه نقش ممتازی در کشور دارد که باید از آن صیانت کرد اظهار امیدواری کرد که این سلوک سیاسی به خوبی ادامه پیدا کند.

**لایحه برنامه ششم توسعه هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد
در ادامه خبرنگار شبکه خبر از لاریجانی در مورد زمان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه علنی مجلس پرسید که لاریجانی پاسخ داد: تلاش ما این است لایحه برنامه ششم هفته آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
وی با تاکید بر این که کمیسیون تلفیق مجلس در سه شیفت صبح، ظهر و شب این لایحه را بررسی می کند گفت: لایحه بودجه سال 96 کل کشور نیز در هنگام بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس روند بررسی خود را طی می کند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر مقام معظم رهبری سیاست های کلی برنامه ششم را ابلاغ کرده اند که می توان آن را در بودجه سال آینده لحاظ کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین