کد خبر: ۴۱۲۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
ترامپ چه برنامه‌ای برای آفریقا خواهد داشت

تاثیر پیروزی ترامپ بر کشورهای قاره آفریقا؛ آیا سبب قدرتمندترشدن دیکتاتورهای آفریقایی خواهد شد؟

فایولو یکی از سیاستمداران مخالف دولت است که در خط مقدم تظاهرات اعتراضی بوده و خواستار برگزاری همه‌پرسی در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است. او بلافاصله کانالی فرانسوی را می‌گیرد. او می‌گوید بسیاری از کنگویی‌ها صحنه پیروزی ترامپ را تماشا می‌کردند و احساسات‌های درهم و آمیخته‌ای داشتند. در سرتاسر آفریقا بسیاری با شنیدن این نتیجه شگفت‌زده شدند. بسیاری از خود می‌پرسند که ترامپ چه برنامه‌ای برای آفریقا خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- حاکمان جمهوری دموکراتیک کنگو، بروندی، زیمبابوه احتمالا از پیروزی ترامپ سود خواهند برد. در دوران ریاست جمهوری اوباما او تاکید زیادی بر روی تقویت دموکراسی در افریقا داشت. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه «گاردین» با انتشار گزارشی درباره تاثیر ترامپ بر روی کشورهای مختلف قاره آفریقا می‌نویسد: «همزمان با طلوع آفتاب در کینشاسا در تاریخ ۹ نوامبر «مارتین فایولو» با تماس تفلنی از سوی یکی از خویشاوندانش در امریکا بیدار می‌شود. فامیل او می‌گوید که تلویزیون را روشن کند و ببیند که دونالد ترامپ رییس جمهوری بعدی امریکا است. فایولو یکی از سیاستمداران مخالف دولت است که در خط مقدم تظاهرات اعتراضی بوده و خواستار برگزاری همه‌پرسی در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است. او بلافاصله کانالی فرانسوی را می‌گیرد. او می‌گوید بسیاری از کنگویی‌ها صحنه پیروزی ترامپ را تماشا می‌کردند و احساسات‌های درهم و آمیخته‌ای داشتند. در سرتاسر آفریقا بسیاری با شنیدن این نتیجه شگفت‌زده شدند. بسیاری از خود می‌پرسند که ترامپ چه برنامه‌ای برای آفریقا خواهد داشت. 

روزنامه گاردین اشاره می‌کند که پیروزی ترامپ ممکن است به حاکمان مستبد افریقایی اجازه دهد که بیشتر مخافان‌شان را سرکوب کنند و قانون اساسی را برای حفظ قدرت و آزار و اذیت بیشتر مخالفان تغییر داده یا دستکاری کرده و یا نادیده بگیرند. «پیتر فابریسیوس» متخصص امور خارجه در ژوهانسبورگ می‌گوید: «سوال ساده است: آیا افریقا اصلا برای ترامپ آن قدر اهمیت دارد که درباره تغییر در آنجا فکر کند؟ ‌افریقا قاره‌ای است که ترامپ آن‌قدر آن را بی‌اهمیت می‌داند که از  آن تحت عنوان «آنجا» یاد کرده است یعنی جایی پرت و دورافتاده». 

«نیک چیزمن» کارشناس امور دموکراسی در آفریقا در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «دسته‌ای دستاوردهای دموکراتیک به آرامی در بیساری از کشورهای افریقایی مضحمل می‌شوند. این واقعا لحظه‌ای بد برای قاره افریقا است. کسی که در امریکا به قدرت می‌رسد خود را برای حمایت از ارزش‌های دموکراتیک در خارج از امریکا متعهد نمی‌داند.»

این در حالیست که در ماه‌های گذشته اوباما فشار زیادی را بر «جوزف کابیلا» رییس جمهروی کنگو آورده بود تا انتخابات را پیش از پایان ماموریت سیاسی‌اش در ماه دسامبر برگزار کند و همچنین، امریکا در دوران اوباما به دلیل سرکوب مخالفان کنگویی توسط دولت آن کشور تحریم‌هایی را وضع کرده بود. وضعیت جایی بدتر شد که طرفداران دولت به فرستاده ویژه امریکا برای منطقه حمله کردند. 

گاردین اما اشاره می‌کند زمانی که خبر پیروزی ترامپ در انتخابات اعلام شد «لامبرت منده» وزیر اطلاع رسانی جمهوری دموکراتیک کنگو از این خبر استقبال کرد. او گفته بود که امیدوار است روابط میان امریکا و جمهوری کنگو مبتنی بر احترام متقابل باشد. کابیلا که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو بر آن کشور حکمرانی می‌کند نیز در نامه‌ای پرحرارت به ترامپ پیروزی او را تبریک گفت و اعلام کرد که او در یک «انتخابات درخشان» به پیروزی رسیده است. یکی دیگر از حاکمان افریقایی که از پیروزی ترامپ استقبال کرده است «پیر انکورونزیزا» رییس جمهوری بروندی همسایه کوچک جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است. او برنده انتخابات مورد مناقشه سال گذشته شده بود و گفته می‌شود که برای باقی‌ماندن در قدرت حقوق بشر را در سطح گسترده‌ای نقض کرده است. اطرافیان او پیشتر از سوی امریکا تحریم شده بودند. حاکم این کشور پیروزی ترامپ را پیروزی همه امریکایی‌ها خوانده است و اعلام کرده که انتظار دارد بهبود خاصی در روابط دو کشور ایجاد شود». 

پروقسئر «فیلیپ رینتنز» متخصص امور افریقا می‌گوید: «حاکمان جمهروی دموکراتیک کنگو و بروندی فرض خود را بر این مبنا قرار داده‌اند که ترامپ به مسائل و منافع داخلی امریکا خواهد پرداخت و کاری به حقوق بشر در نقاط دور از آن کشور نخواهد داشت». 

رابرت موگابه رهبر زیمبابوه که ۳۶ سال است در قدرت قرار دارد نیز از پیروزی ترامپ استقبال کرده است. پس از تظاهرات معترضان در سال ۲۰۰۱ میلادی در آن کشور که به خشونت کشیده شد امریکا تحریم‌هایی را علیه زیمبابوه اعمال کرد. مقام‌های دولت آن کشور بارها مدعی شده‌اند که امریکا به دنبال تغییر رژیم در زیمبابوه است. وزیر اطلاعات زیمبابوه گفته بود که ترامپ می‌تواند رابطه طولانی‌مدت میان مردم امریکا و زیمبابوه را به شرایط گیشین و عادی خود بازگرداند. در سرمقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های طرفدار دولت زیمبابوه نیز از کلینتون به شدت انتقاد شده بود و او عامل بی‌ثباتی در زیمبابوه معرفی شده بود. این روزنامه از رای‌دهندگان امریکایی برای رای‌شان به دور ماندن به زعم روزنامه این فرد جنگ‌طلب (کلینتون) از کرسی ریاست جمهوری قدردانی کرده بود. این روزنامه نوشته بود که مخالفان در زیمبابوه از غم باخت کلینتون در انتخابات مشغول زاری هستند.
 
گاردین اشاره می‌کند که تمام حاکمان افریقایی این نظر را نداشتند. برای مثال، «پل کاگامه» رییس جمهوری رواندا احساس مشابهی نداشت. او که می‌تواند طبق قانون اساسی تا سال ۲۰۳۴ میلادی در قدرت باشد با کلینتون و همسرش رابطه نزدیکی داشته است و کمتر از سایر رهبران افریقایی در ارسال پیام تبریک به ترامپ احساساتی شده و نوشته است که پیروزی خوبی به دست آمد». 

گاردین اشاره می‌کند که در چاد کشوری صحرایی پیروزی ترامپ با استقبال شدید «ادریس دبی» حاکم قدرتمند آن کشور و یکی از طولانی‌مدت‌ترین روسای جمهوری افریقا مورد ستایش و تمجید قرار گرفته است. او در پیام تبریک خود ترامپ را سیاستمداری با کیفیت بالا دانسته و پیروزی او را درخشان قلمداد کرده است. در سودان جنوبی نیز جایی که رابطه میان «سالوا کی یر» و امریکا در ماه‌های اخیر قطع شده بود یک سازمان جوانان حامی دولت از پیروزی ترامپ استقبال کرده است و فراخوانی را برای برگزاری راهپیمایی در حمایت از او منتشر کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین