کد خبر: ۴۱۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۳
یارانه احزاب در گفتگو با رئیس کمیته مالی جبهه مشارکت

سعدایی: یارانه احزاب زمینه حداقل فعالیت را فراهم می کند

آفتاب‌‌نیوز :
* شما با پرداخت یارانه به احزاب از سوی دولت موافق هستید و آیا این امر به دولتی شدن احزاب منجر نمی شود؟
- از حرکت های بسیار مفید و مثبتی که از زمان خاتمی در جهت نهادینه شدن احزاب و نقش آنها در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... صورت گرفت، اختصاص یارانه به احزاب بود. با توجه به اینکه از شرایط و ضوابط پرداخت این یارانه نوع فعالیت و میزان فعالیت احزاب بود، طی فرم های متعدد از احزاب اطلاعات کسب می شد و با توجه به میزان فعالیت احزاب یارانه به آنها تعلق می گرفت.
بنابراین به نظر من پرداخت یارانه به احزاب،‌ هیچ ارتباطی با دولتی شدن و وابسته شدن احزاب به دولت ندارد. به این علت که چون ما در گام های اولیه تحزب در کشور به سر می بریم و احزاب هنوز نتوانسته اند با انجام فعالیت های مختلف خود را در بخش اقتصادی خودکفا کنند، بنابراین تا زمانی که احزاب به طور خودکفا مشکلات اقتصادی خود را رفع کنند این مسأله باید ادامه داشته باشد.
با توجه به اینکه حضور احزاب می تواند حلقه واسط بین دولت و ملت را تکمیل کند پرداخت یارانه به احزاب بیشتر به نفع دولت است تا احزاب .چون این میزان یارانه با توجه به تعدد احزاب کفاف 30 تا 40 درصد هزینه های سالانه آنها را هم نمی کند. اما به هر حال کمک مؤثری است که احزاب بتوانند فعالیت های خود را گسترش دهند.
بنابراین حضور احزاب قبل از اینکه به عنوان ناقد دولت و حمایت کننده مردم، به ضرر دولت باشد به نفع ان است.
* نحوه پرداخت یارانه به حزب شما در سال های گذشته چگونه بوده و آیا از این روند و مبلغ اختصاصی  رضایت دارید؟
- طبیعتا حزب مشارکت با توجه به گسترشی که در سطح کشور دارد قطعا این میزان یارانه نمی تواند کفاف هزینه های جاری حزب را بدهد، اما کمک بسیار مناسبی است که می تواند حداقل ها را برآورده کند.
آنچه هم اکنون در خانه احزاب به عنوان ضوابط پرداخت یارانه به احزاب در نظر گرفته می شود به نظر من در شروع کار، کار مناسبی است و احزاب می بایستی نقشی را از خود در جامعه به جای گذاشته باشند که شامل این یارانه باشند. بنابراین ضوابط در نظر گرفته شده از سوی خانه احزاب مطلوب است.
* چه پیشنهادی برای اصلاح سیستم پرداخت یارانه احزاب دارید؟
- در حال حاضر برای شروع کار، سیستم پرداخت یارانه به احزاب سیستم مناسبی است اما اشکالی که وجود دارد این است که یارانه احزاب به موقع پرداخت نمی شود یعنی ما در سال 84 یارانه سال 83 را می گیریم، این امر شاید به این خاطر باشد که ببینند فعالیت احزاب در سال گذشته چگونه بوده که براساس آن یارانه را پرداخت کنند.
این در حالی است که می توانند بخشی از یارانه را در شش ماهه اول هر سال و بخشی دیگر را در شش ماهه دوم سال پرداخت کنند که یارانه بتواند مؤثر باشد.
* آیا خانه احزاب می تواند در این زمینه ایفای نقش کند؟
- قطعا خانه احزاب در یک شرایط مناسب و مطلوب می تواند نقش مطلوبی داشته باشد. هم در بالا بردن میزان یارانه و هم نقشی که در گسترش فعالیت های احزاب در کل کشور می تواند عهده دار باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین