کد خبر: ۴۱۳۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰

ترکیه خواهان توسعه تجارت با پول ملی دو کشور ایران و ترکیه است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در استانبول با تاکید دوباره بر برجسته سازی پول ملی در تجارت، گفت: هدف ما توسعه تجارت بین ایران و ترکیه و رسیدن به ارقام خیلی بالایی است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا، وی امروز پس از اقامه نماز جمعه در استانبول به سئوالات خبرنگاران در خصوص مسائل روز ترکیه پاسخ داد. 
اردوغان با اشاره به استقبال گسترده مردم از فراخوان او در تبدیل پس اندازهای دلاری خود به لیرترک که از جمعه پیش شروع شده است، گفت: شایان تقدیر است ولی کافی نیست. باید در این زمینه پافشاری بیشتری انجام دهیم.
رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به مذاکرات ترکیه و روسیه پیش از حادثه 24 نوامبر سال گذشته در استفاده از پول ملی در تجارت بین دو کشور گفت: حجم تجارت دو کشور در دوره ای به 35 میلیارد دلار رسید. اگر این تجارت با روبل و لیرترک انجام شود، وابستگی ارزی دو کشور را بطور قابل توجهی کاهش خواهد داد. 
وی افزود: با ایران نیز این موضوع گفت و گو شده است. ایران اکنون در حال تبدیل واحد پول ملی خود به تومان است. هدف ما با ایران دستیابی به ارقام بسیار بالایی در تجارت است. با چین نیز همین مذاکرات را دنبال می کنیم. و ترکیه باید این نوع تجارت با پول ملی را به ویژه با کشورهایی که دارای حجم تجارت بالایی است، توسعه دهد. ما به مرور زمان گامهای لازم را در این زمینه بر می داریم.
در پی ابراز تمایل ترکیه به تجارت با پول ملی با ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس و بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار نظرهایی در این زمینه داشتند که بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های ترکیه داشت.
علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در گفتگو با خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن مجلس مشروطه ،در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی درباره نظر ایران نسبت به پیشنهاد رئیس جمهور ترکیه برای استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری میان دو کشور، گفت: ایران همیشه خواستار این بوده است که مبادلات تجاری خود را با پول ملی انجام دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: ما از این پیشنهاد ترکیه استقبال می کنیم، البته باید چگونگی انجام آن بررسی شود.
بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در پاسخ به سؤالی درباره ابراز تمایل اردوغان مبنی بر حذف ارزهای واسطه و تبادل مالی با پول‌های ملی دو کشور و واکنش دولت نسبت به آن گفت: این‌که ما بتوانیم با پول ملی با کشورهایی که از قدرت اقتصادی کافی برخوردارند تجارت کنیم نه امروز بلکه از گذشته موردتوجه بوده است.
وی تصریح کرد: اما هنوز در عمل این اتفاق خیلی اجرایی نشده است. گفت‌ و گوهایی در این خصوص وجود داشته و ادامه دارد. آنچه امروز ترکیه مطرح می‌کند اگر بحثی جدی و دراز مدت باشد و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد و برای آن دیدگاهی کامل و کلان نگر داشته باشد به نظر می‌رسد ایده قابل استقبالی است و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
قاسمی ادامه داد: اگر ترکیه در این حوزه جدی باشد همکاری خود را با این کشور آغاز خواهیم کرد، ما اعتماد داریم بسیاری از کشورهای قدرتمند اقتصادی در جهان امروز به‌ویژه قدرت‌های نوظهور در حوزه آسیا و آمریکای لاتین می‌توانند با استفاده از پول ملی، مکانیزم جهانی را برای خود تعریف کنند و از استقلال عمل بیشتری برخوردار باشند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به آثار منفی یا عوارض جانبی که عدم استفاده از پول ملی گریبان برخی از کشورها را می‌گیرد، گفت: وقتی کشورها به‌عنوان همسایه مطرح می‌شوند و از حجم تجارت گسترده‌ای با یکدیگر برخوردار می‌شوند این نوع معاملات و مبادلات می‌تواند به سود طرفین و مورد استقبال هر دو کشور باشد.
وی تاکید کرد: البته هدف ترکیه تنها ایران نیست بلکه روسیه، چین و یکی دو کشور نیز در این طرح قرار دارند.
قاسمی یادآور شد: اگر چنین حلقه‌ای شکل بگیرد و توسعه یابد می‌توان آن را نقطه عطف جدیدی در منطقه تلقی کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران این اقدام را کار ساده‌ای ندانست و تصریح کرد: برای عملیاتی شدن این ایده یک همکاری گسترده برای هموار کردن مسیر نیاز است، روند پیش رو روندی پیچیده است اما اگر بتوان این ایده را شدنی کرد به‌ ویژه در خصوص کشور همسایه ترکیه قابل استقبال است.
در سال جاری افت بیش از 20 درصدی ارزش لیرترک در قبال دلار و به ویژه در دوره اخیر سقوط لیر ترک، با توجه به دلاریزه شدن شدید اقتصاد این کشور نگرانی ها و واکنش هایی را در پی داشته و دولت آنکارا نیز تمهیدات کوتاه مدت و میان مدتی را برای مقابله با این پدیده که اردوغان مدعی شده به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن این کشور از سوی محافل خاصی در داخل و خارج به صحنه آورده شده، اندیشیده شده است.
نسبت بسیار پائین پس اندازهای داخلی و اجرای سیاست های پولی خاصی برای جذب سرمایه کوتاه مدت خارجی و نسبت پائین استقراض های ارزی از بازارهای جهانی موجب شده است که بخش خصوصی ترکیه اعم از بخش مالی و تولید به استقراض گسترده اقدام کنند. بدهی بخش مالی ترکیه افزون بر 100 میلیارد دلار و بخش تولید افزون بر 200 میلیارد دلار است که با احتساب بدهی دولت و بانک مرکزی این کشور به رقمی بیش از 400 میلیارد دلار می رسد. 
سقوط جدی ارزش لیرترک در قبال دلار در دوره اخیر، نگرانی هایی را در خصوص توانایی بازپرداخت بدهی های بخش خصوصی فراهم کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین