کد خبر: ۴۱۳۲۰۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷

تک فرزندی انتخاب اول خانواده ایرانی شده است

رییس دانشگاه اصفهان گفت: تک فرزندی انتخاب اول خانواده ایرانی شده است و این الگو آسیب پذیری خانواده و جامعه را افزایش و در درازمدت موجب رشد پایین جمعیتی، کمبود نیروی انسانی جوان برای توسعه و پیشرفت و کاهش اقتدار کشور می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، هوشنگ طالبی امروز (شنبه) در اولین همایش ملی جمعیت و خانواده ایران، اظهار کرد: سیاست‌گذاری که تاکنون داشته‌ایم بر کاهش جمعیت بوده و باید سیاست‌های خود را بر افزایش موالید متمرکز کنیم. دلایل کاهش موالید و مقاومتی که در قبال تولید جمعیت در دهه 70 و همچنین بی‌میلی افراد و خانواده از ورود نظام به زندگی شخصی آن‌ها و تناقض به سیاست‌های باروری در دهه 70 باعث شد تا ما شاهد کاهش تولید نسل باشیم.

وی با بیان اینکه تلاش برای اصلاح سیاست‌های سالخوردگی جمعیت بسیار دشوار است و اگر باروری در سطح پایین بماند، مشکلات مربوط به این موضوع بیشتر می‌شود، افزود: راهکار اساسی برای اینکه تحولات جمعیتی صورت گیرد، اصلاح سیاست‌های بازنشستگی، بهداشتی، شهرنشینی، رشد شهرنشینی، مهاجرت هم‌زمان با آن است چراکه نمی‌توان بدون توجه به این نکات اصلاح جمعیتی انجام داد.

رییس شورای سیاست‌گذاری همایش جمعیت و خانواده گفت: سیاست‌های جمعیتی در تمام جهان افزایشی است. در سال 2005 جمعیت دنیا 6.5 میلیارد در سال 2015 جمعیت 7.3 میلیارد و در سال 2018 به 7.5 میلیارد نفر می‌رسد. درواقع در هر 12 سال یک میلیارد نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود. 60 درصد جمعیت جهان در آسیا، 10 درصد در اروپا، 9 درصد در آمریکای لاتین، 5 درصد آمریکای شمالی و 39 میلیون نفر در اقیانوسیه زندگی می‌کنند.

طالبی اضافه کرد: چین با 1.4 دهم میلیارد و هند با 1.3 دهم میلیارد بزرگ‌ترین جمعیت جهانی را دارند و میانه سنی جمعیتی جهان 29.6 دهم سال است که 62 درصد 15 تا 59 ساله، 26 درصد زیر 15 سال و 12 درصد بالای 60 سال است.

وی ادامه داد: واقعیت‌ها نشان می‌دهد که به ازای هر زن در جهان 2.5 فرزند وجود دارد که تا سال 2030 به 2.4 دهم کاهش می‌یابد و بعد از آن به دو فرزند می‌رسد. تنها امیدی که در این میان وجود دارد بالا رفتن کیفیت سلامت و بهداشت است که امید به زندگی را افزایش می‌دهد.

رییس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: امید به زندگی در سطح جهان از 67 سال 70 سال رسیده که بیشترین امید در کشورهای آفریقایی با شش سال افزایش بوده است. در سال 2015 امید به زندگی در آفریقا 60 سال، آسیا 70 سال، آمریکای لاتین 75 سال و اروپا 77 سال است که این امر موجب سالخوردگی جمعیت جهان تا سال 2050 می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری همایش جمعیت و خانواده به بحث جمعیتی در ایران اشاره کرد و گفت: نرخ باروری کشور در دهه 70 کاهش یافت و این کاهش در دهه 80 نیز ادامه داشت به طوری که در دهه 60 به ازای هر زن 6.5 فرزند وجود داشت که این میزان در سال 90 به 1.75 درصد کاهش یافته است که نشان از کاهش نرخ باروری دارد.

طالبی اضافه کرد: مطالعات در مورد تحولات آینده نشان می‌دهد که متولدین بازه زمانی 1360 تا 1370 به تدریج از سن ازدواج و فرزند آوری عبور کرده و توان باروری جمعیت را کاهش می‌دهند. این کاهش با شیب ملایم در آینده هم ادامه خواهد داشت و نرخ رشد 3.2 سال 65 به 1.29 در سال 95 رسیده است و وضعیت ساختار سنی ایران از جوان سالی به میان‌سالی در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه ایران در آستانه سالخوردگی جمعیت است، افزود: نتایج در مورد تحولات باروری نشان می‌دهد سه سناریوی جمعیتی برای ایران قابل بررسی است. ابتدا سناریوی با نرخ رشد پایین که در سال 1420 جمعیت ایران به سطح جانشینی می‌رسد و درواقع رشد جمعیت صفر می‌شود. در سناریوی متوسط نیز نظیر همین اتفاق و نزدیک به جمعیت صفر را خواهیم داشت. اما در سناریوی نرخ رشد بالا ما را 0.2 درصد از نرخ رشد جمعیت صفر بالاتر قرار می‌دهد. بر این اساس در سال 1430 جمعیت ما 82 میلیون و با دو سناریوی پایین و متوسط جمعیت ما در سال 1479 به 40 میلیون خواهد رسید اما اگر سناریوی بالا را در نظر بگیریم در همان سال جمعیت ما 70 میلیون خواهد بود.

وی اضافه کرد: سال گذشته 10 درصد جمعیت ایران بالای 60 سال بودند که این میزان در سال 1429 به 33 درصد افزایش می‌یابد. به موازات روند کاهنده باروری شاهد افزایش خانواده‌های تک فرزند هستیم. درواقع نگرش خانواده تغییر و تک فرزندی انتخاب اول خانواده ایرانی شده است. این الگو آسیب پذیری خانواده و جامعه را افزایش و در درازمدت موجب رشد پایین جمعیتی، کمبود نیروی انسانی جوان برای توسعه و پیشرفت و کاهش اقتدار کشور می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری همایش جمعیت و خانواده اظهار کرد: در اصفهان میزان باروری از 1.86 در سال 85 به 1.57 در سال 90 و 1.51 در سال فعلی کاهش یافته است. این در حالی بوده که رشد جمعیت در دهه 70، 2.1 بوده است و جمعیت سالمند اصفهان به 9.26 درصد رسیده است. همه آمارهای جهانی، کشوری و استانی نشان می‌دهد که سیاست‌های جمعیتی یک اصل بسیار مهم برای کشور محسوب می‌شود و باید توسط دولت و مسئولان جدی گرفته شود چرا که شاخص جمعیتی به نحو نگران‌کننده‌ای روبه پایین است و نرخ رشد جمعیت در دو دهه آینده ممکن است منفی شود.

طالبی ادامه داد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق در این موضوع می‌تواند ما را از چالش‌های آینده نجات و نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند ما را وارد چالش‌های جدیدی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
4
سلام/ با این وضعیت کشور تک فرزندی هم زیاد است؟این ها چه هستن برایشان چه کاری کرده اند الان بیچاره خانواده ها با چندین فرزند کارشناسی ارشد و دکتر با هزینه های زیادی که کرده اند بیکار هستند؟
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
3
وقتیکه باغبان خانه....... یک افغانی است،وقتیکه همگی ترجیح میدهیم بجای بکارگیری هم وطنان خودازکارگران افغانی استفاده کنیم ،همان بهترکه هرخانه تنها1بچه داشته باشدوتمام توان خودرابرای پرورش آن صرف کند،روزگارعجیبی است نازنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
6
مگر آینده ای روشنبرای بچه ها متصور هست که تعدادشون رو زیاد کنیم ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
3
همون علم الهدی برای پر کردن یک قاره کافی است. نیازی به جمعیت بیشتر نداریم. ............
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
0
من بچه اولم تو راهه تو پول بیمارستانش موندم هفته بعد به دنیا میاد نمیدونم چه خاکی به سرم بریزم بعد شما میگین 1دونه کمه تو پول داری بزا زیاد شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
0
با حقوق کارگری هنوز به وسط برج نرسیده کاسه چه کم دستمه فقط ماهی 400 هزار تومان هزینه رفت وآمدم اب وسیله عمومی به محل کار پولی حتی واسه خرید لباس برامون نمیمونه سه چهار ماهه برای خودم یک شلوار وپیراهن می خوام بخرم هی این ماه واوماه می کنم حساب کنید با دوسه تا بچه چه کار میشه کردجور ی زندگی می کنم که خجالت زده زن ویک دونه بچه نباشم این طرزفکر مسخره بچه زیادی ماله پولدارهاست نه کار مندان وکارگران
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین