کد خبر: ۴۱۶۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳

چگونه یک ستاره شناس ترک به عضو داعش تبدیل شد؟/تصاویر

بخش انگلیسی شبکه خبری «صدای امریکا» با انتشار گزارشی به تغییر ۱۸۰ درجه ای یک جوان ترک ستاره شناس و تبدیل شدن او به یکی از تروریست های داعش می پردازد. این شبکه خبری به چرایی پیوستن او به داعش و انگیزه های او اشاره کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-صدای امریکا می نویسد:«رشید توگرال» به دلیل عکس های  مسحور کننده اش از اسمان شب در ترکیه طرفداران زیادی را در رسانه های اجتماعی کسب کرد. او عکس هایی بی مانند را از کهکشان راه شیری در وب سایت نشنال چئوگرافیک برای علاقمندان به علم ستاره شناسی به اشتراک گذاشته بود. او فردی باهوش، خوش تیپ و ماجراجو به نظر می رسید. اما سر از داعش درآورد و کشته شد. علت اصلی پیوستن او به این گروه چه بود»؟ 

این شبکه  خبری در ادامه می نویسد:«او در یک خانواده مذهبی مسلمان متولد شده بود که به ارزش های محافظه کارانه باور داشتند. توگرال در نهایت از طریق سایت های جهادی به سوی داعش کشیده شد. او در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی خانواده اش را ترک کرد تا به داعش بپیوندد. او در زمان مرگ ۲۷ ساله بود و نیروهای  شبه نظامی کرد او را به قتل رساندند». 

این شبکه خبری می افزاید:«او از یک ستاره شناس گویی که به انسانی دیگر تبدیل شده بود. در صفحه اش در فیس بوک نوشته بود هر کس بدون جهاد و یا فکر درباره جهاد کشته شد به عنوان یک منافق خواهد مرد. گروهی از تحلیلگران در صدای امریکا با مطالعه نامه ۱۴ صفحه ای او از روزهایی که در سوریه گذرانده بود به بررسی علت و انگیزه های پیوستن او به این گروه تروریستی اشاره کرده اند. اصلی ترین نکته آن است که او در خانواده ای به شدت محافظه کار متولد شد. 

پدرش دارای مدرک دکترا در رشته ادبیات بود و معلم دبیرستان بود. برادر بزرگتر او مهندس رایانه بود و خواهر جوان ترش نیز دانشجو بود. با این حال، او در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی وارد دانشگاه فنی خارمیانه شد این دانشگاه به طور گسترده ای به عنوان هاروارد ترکیه شناخته می شد. این دانشگاه نهاد اموزشی سکولاری محسوب می شد. نیهات چلیک یکی از همکلاسی های سابق او می گوید که این محیط لیبرال برای توگرال سخت بود. او دچار دوگانگی ارزشی شده بود در شب با خانواده اش در خانه ای با محیطی مذهبی و محافظه کار زندگی می کرد و در روز مجبور به مواجهه با سبک زندگی متفاوتی بود». 

این شبکه خبری در ادامه به نقل از یکی از اساتید  توگرال که نخواسته نامش فاش شود اشاره می کند که او یکی از بهترین دانشجویانش نبود و فاقد نظم و انضباط در سر کلاس بود. با این حال کارهای او قابل توجه بوده اند عکسی از او در نشنال جئوگرافی در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد و در یک مسابقه در سال ۲۰۱۲ میلادی برای ناسا شرکت کرد. 

این شبکه خبری اشاره می کند که او به شدت نترس و ماجراجو بودهاست  چنان چه در یک سایت نوشته بود  بسیاری از مردم می خواستند بگویند که او دیوانه است اما واقعیت آن است که آنان ارزو داشتند مثل او باشند اما به نظر او  توانستند. 

  • این شبکه خبری به نقل از یکی از دوستانش اشاره می کند که او در جمع دوستانه مشروب نمی نوشید و از این نظر مقید بود. هم چنین پس از تظاهرات ضد دولتی سال ۲۰۱۳ میلادی او ضمن شرکت در تظاهرات به تدریج تغییر پیدا کرد و از اکثریت دانشجویان سکولار دور شد و ریش گذاشت. دوستانش می گویند از آن زمان او دائما مباحث قرانی را دنبال می کرد و پست های مذهبی منتشر می کرد. یکی از دوستانش می گوید که واقعا نمی داند چه اتفاقی برای او افتاده بود که تا این اندازه تغییر کرد.او در  فیس بوک با انتشار تصاویر زنان و کودکان اواره در سوریه، ترکیه و دولت آن کشور را محکوم کرد  و دولت را به فساد و رشوه خورای متهم می کرد و نوشت که اردوغان اسلام را در مسیری اشتباه تفسیر کرده است». 

صدای امریکا اشاره می کند که او در نهایت به رقه سوریه رفت و در ان جا با فردی به نام عایشه الترکی یکی از حامیان زن ترک داعش ازدواج کرد او پیش از آن در پستی در فیس بوک نوشته بود که اعضای مجرد داعش ماهانه ۱۰۰ دلار حقوق دریافت می کنند و خانه شان را به شش نفر دیگر اشتراک می گذارند. پساز ازدواح نیز اشاره کرد که داعش از اعضای خانواده حمایت می کند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین