کد خبر: ۴۲۰۸۹۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
نشست خبری رئیس‌جمهور در نخستین سالروز اجرای برجام

پاسخ روحانی به پرسش‌هایی درباره حصر، خاتمی، برجام و واکنش به احتمال ردصلاحیتش/کنایه به صداوسیما و ترامپ

رئیس‌جمهور گفت: اگر برجام اجرا نمی‌شد، تحریم‌ها به حالت قبلی باقی می‌ماند و تصاعدی پیشرفت نمی کرد درآمد نفتی امسال ما به حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان می‌رسید اما با اجرای برجام تا پایان این سال درآمد نفتی ما حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و اگر این پول را نداشتیم حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا باید تامین می‌کردیم؟
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نهمین نشست خبری رئیس‌جمهور با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت سالگرد اجرای برجام عصر امروز در سالن شهید بهشتی ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به خدمات شایان توجه آیت‌الله هاشمی نسبت به انقلاب، نظام و کشور اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صبر، متانت، بیان آرام در مسائل مهم سیاسی، روش اعتدالی، عقلانیت، خرد، حوصله  و سعه صدرشان و همچنین سکوتشان در هر جا که برای نظام لازم دیدند به ما نشان دادند که بهترین روش برای اداره کشور و تعامل با افکار مختلف کدام است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، رئیس‌جمهور ضمن تشکر از مردم قدرشناس، فهیم و زمان شناس ایران برای حضور در مراسم وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ مردم با حضور و اشک و آه و حرکت پرشورشان در مراسم تشییع، بدرقه و ترحیم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشان دادند که قدرشناس بزرگان و خادمان تاثیرگذار برای کشور و استقرار نظام و همچنین توسعه آبادانی کشور هستند.

روحانی با بیان اینکه امروز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان ما نیست و ما نمی‌توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده مان بهره بگیریم، تصریح کرد: شیوه راه و روش و نصایح او  و هر آنچه از نوشته و آثار صوتی برایمان به یادگار گذاشته اند و باید مورد بهره برداری قرار دهیم و راه اعتدال، خرد، صبر و حوصله را برای حل معضلات کشور در پیش بگیریم.

وی ضمن تشکر دوباره از حضور مردم در مراسم های بدرقه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: از همه فعالان سیاسی نیز خواهش می کنم که این فضا را ادامه دهند نه فقط برای امسال بلکه برای سال‌های پیش رو نیز همین شیوه را برای آرمان های کشور ادامه دهند.

پاسخ روحانی به سئوالی درباره حصر، خاتمی و شایعه ردصلاحیتش/کنایه به صداوسیما و ترامپ

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مهمتر از همه چیز آن است که در یک فضای آرام و اعتدالی فرمان الهی و دستورات خداوند و اخلاق زیر پا گذاشته نمی شود. پس نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی و اخلاق حسنه را به دست فراموشی بسپاریم.

وی با تشکر از مردم به خاطر حمایت هایشان از دولت خدمتگزار خود، گفت:‌ اگر ما در فضای سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی دستاوردهایی داشته‌ایم همه به خاطر حضور، تلاش، کمک، ایستادگی، استقامت و صبر و امید  مردم به آینده کشور و نظام بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بسیاری از زمینه های پیشرفت‌های خوبی داشتیم و در زمینه‌های دیگر نیازمند تلاش بیشتر هستیم، خاطر نشان کرد: راه ما هم، سپاس و شکر به درگاه خداوند نسبت به کارهای انجام گرفته است و هم تلاش و پیگیر برای دستیابی به اهدافی است که هنوز به آن‌ها نرسیده‌ایم.

روحانی با ابراز خوشحالی از تحقق وعده‌ای که به مردم داده بود در زمینه دستیابی به رشد ۵ درصدی، گفت:‌ از کارآفرینان و فعالان اقتصادی و خدمتگزاران مردم و همه مقامات و قوا سپاسگزارم که همه دست به دست هم دادیم تا امروز شاهد رشد بیش از ۵ درصد در کشور باشیم.

در برجام از نظر سیاسی موفق شدیم

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه ما رشد ۷.۴ درصدی داشته‌ایم، گفت: در منطقه چنین رشدی را نمی‌شناسیم و در حال حاضر در سطح جهان هم با توجه به شرایط رکود اقتصادی نمونه‌های خیلی زیادی از این رشد وجود ندارد. البته باید از مردم و کارآفرینان تشکر کنیم که توانستیم در اشتغال قدم بزرگی برداریم گرچه تا مقصد نهایی و مطلوب فاصله داریم.

روحانی اضافه کرد: اینکه در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص درکشور ایجاد شده نظایر زیادی ندارد و تنها ۶ کشور هستند که در این سال‌ها بالای ۶۰۰ هزار شغل به طور متوسط ایجاد کرده‌اند. البته برای کشور ما به خاطر انباشت مسایل گذشته نیاز به اشتغال بیشتر است.

وی به مذاکرات هسته‌ای و برجام اشاره کرد و یادآور شد: موفقیت ما در برجام متعلق به دولت یازدهم یا شخص خاصی نیست، بلکه ازآن ملت بزرگ ایران،‌ رهبری مقتدر کشور، شهیدان و شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران است و تعلق به استقامت یک ملت دارد و یک دستاورد بزرگ ملی است.

روحانی همچنین تصریح کرد: کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم حرفی بزند. برای ما از برجام مهم‌تر حق و موفقیت یک ملت است؛ چرا که در پیشگاه خدا باید نسبت به موفقیتمان شاکر باشیم. البته هیچ کس مدعی موفقیت ۱۰۰ درصد در هیچ کاری نیست و باید برآیند کار را در نظر گرفت که جمع این کار موفقیت بزرگ برای ملت عزیز و بزرگ ما بود.

وی اضافه کرد: ما در برجام در اخلاق پیروز شدیم. ما به دنیا گفته بودیم که به دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیستیم و آنچه که نسبت به دولت و حکومت ایران درباره سلاح کشتار جمعی گفته می‌شود دروغ است. ما در برجام به اثبات رساندیم که نظام ایران راستگو است و آنها که علیه نظام ما به ناروا سخن گفتند در تاریخ جهان و پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.

رئیس دولت یازدهم در ادامه یادآور شد: کمتر تحلیلگری فکر می‌کرد مسأله PMD حل شود و آژانس رسماً اعلام کند مسائل هسته‌ای گذشته ایران پایان یافته و نسبت به آینده کار را ادامه می‌دهیم. پایان این پرونده به معنی موفقیت اخلاق ملت ایران بود. ما در برجام از نظر سیاسی موفق شدیم چون به دنیا گفتیم ایران نظامی نیست که بتوان با آن رفتار امنیتی کرد و کشوری است که می‌تواند به عنوان بازیگر فعال در صحنه باشد و غیبت ایران در صحنه‌های جهان یک خسارت برای همه جهانیان بود.

وی اضافه کرد: ما خواستیم به دنیا بگوییم ایران هراسی نادرست است و از ایران نترسید. ایران به دنبال صلح و امنیت در جهان است و استحقاق آن را ندارد که تحت فصل هفت سازمان ملل به عنوان کشوری که صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته،قرار گیرد. ما از نظر سیاسی پیروز شدیم و قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان‌ها که آن را وضع کرده بودند لغو کردیم.

روحانی با بیان اینکه ما در برجام برای احقاق حقوق ملی موفق شدیم، اظهار کرد: ما غنی‌سازی را حق ملت ایران می‌دانستیم و می‌گفتیم مثل هر کشور دیگری حق تلاش در زمینه صلح آمیز هسته‌ای را داریم. این موفقیت حقوقی ما بود که آژانس فعالیت ما را به رسمیت شناخت.

وی با اشاره به موفقیت برجام در زمینه اقتصادی، بیان کرد: ما به مردم گفتیم که زمانی توافق را می‌پذیریم که همه تحریم‌های هسته‌ای را دولت‌های مذاکره کنند بالمره کنار بگذارند و آماده نیستیم که تحریم‌ها را قدم به قدم کنار بگذارند. یعنی یک روز پتروشیمی، یک روز نفت، یک روز فلزات گرانبها، یک روز حمل و نقل، یک روز بیمه و یک روز روابط بانکی را آزاد کنند، بلکه گفته بودیم تحریم‌ها باید بالمره برداشته شود.

روحانی همچنین تأکید کرد: به ملت بزرگ ایران می‌گویم همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرا شدن برجام در ۲۷ دی سال گذشته برداشته شد. ما امروز در نفت، گاز، حمل‌ و نقل و بیمه تحریمی نداریم و مسائل بانکی ما با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا به صورت عالی است. البته بانک‌هایی که دارای سهام خصوصی‌اند گاهی ‌احتیاط‌های بیش از حدی را انجام می‌دهند و برخی کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی می‌کنند، توقع ما هم اینچنین بود چون وقتی یک دولت خصم است طبیعی است که از همه توان خود استفاده نکند.

نسبت به مشکلات در اجرای توافقات جهانی نباید صبر و حوصله‌مان را از دست بدهیم

رئیس‌جمهور گفت: مردم باید بدانند در توافقات جهانی و حتی توافق با کشورها ممکن است در اجرا مشکلاتی پیش بیاید و برخی موارد به دلخواه پیش نرود اما نباید صبر و حوصله مان را از دست بدهیم بلکه باید همچنان منافع ملی را مدنظر قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه توافق بزرگی که با شش کشور جهان انجام شد آثار جهانی دارد، اظهار کرد: طبیعی است در این توافق بزرگ برخی مشکلات پیش بیاید اما در برابر بدعهدی ها با قدرت ایستادگی می کنیم.

وی تاکید کرد: مردم مطمئن باشند مقتدرانه عمل کردیم و عمل خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کرد چرا که برای ما منافع ملی اصل است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شهروند مبنی بر اینکه دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان و فقرای جامعه چیست و پاسخ شما به نقدهایی که دستاوردهای برجام را لوکس عنوان می‌کنند چه خواهد بود؟ گفت:‌برجام متعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف جامعه است.

اگر برجام نبود حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا باید تامین می‌کردیم؟

وی افزود:‌ اگر برجام بیست و هفت دی ماه سال گذشته اجرا نمی شد و تحریم‌ها نیز به حالت قبلی باقی می ماند و تصاعدی پیشرفت نمی کرد درآمد نفتی امسال ما به حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان می رسید اما با اجرای برجام تا پایان این سال درآمد نفتی ما حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و اگر این پول را نداشتیم حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا باید تامین می‌کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنهایی که نقد می‌کنند، لوکس نقد می‌کنند و نقد لوکس خیلی جایگاه ندارد، خاطر نشان کرد: کسانی که نقد می‌کنند باید به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می شد؟

روحانی تصریح کرد: در زمستان سرد امسال که البته برخی موارد به خاطر مسائل شرکتی گاز قطع شد، بیش از هفتصد میلیون مترمکعب در روز گاز مصرف کردیم که اگر نتوانیم سرمایه گذاری انجام دهیم چطور می توانیم زندگی مردم را تامین کنیم.

وی به دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان اشاره کرد و گفت:‌ حاشیه نشینان را بیمه کردیم و یازده میلیون نفر حاشیه نشین که بسیاری از آن‌ها بیمه نداشتند امروز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و بهداشت و درمان به آن‌ها خدمات می دهد پس برجام و آثار آن متعلق به همه مردم است و موضوع برجام یک موضوع ملی است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اینکه گوشه هایی از اجرای برجام مورد نقد قرار بگیرد طبیعی است و اشکالی ندارد اظهار کرد: برجام تنها موضوع مربوط به دولت نیست که کسی فکر کند اگر می خواهد با دولت مقابله کند باید با برجام مقابله کند چون راه های دیگری نیز برای نقد های تند نسبت به دولت وجود دارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برجام موضوعی ملی است اظهار کرد: اگر کسی بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است و معنای آن واضح است.

روحانی افزود: برجام را همه نهادهای عالی کشور تصویب کردند و برجام تنها متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به نظام و ملت است و امیدوارم مسئولان بتوانند خدمات خود را نسبت به مردم در مصاحبه‌ها و برنامه هایشان بیشتر تشریح کنند.

یکی از اهداف بزرگ ما در مسأله برجام ایجاد اشتغال برای جوانان بود

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در بخش دیگری در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر راه‌حل دولت برای جلوگیری از تندروی‌هایی چون ایجاد زمزمه‌هایی مبنی بر رد صالحیت رئیس جمهوری در انتخابات آتی و جلوگیری از حضور شخصیت‌هایی چون سیدمحمد خاتمی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی چیست؟ اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی یک شخصیت بزرگ نظام ما بودند و جای خالی ایشان به نظر من هیچ وقت پر نمی‌شود، ایشان مصداق روایات دینی ما هستند که می‌گوید وقتی یک آدم بزرگ از دنیا برود جای او هرگز پر نمی‌شود.

وی افزود: از لحاظ شخصیتی جای آیت‌الله هاشمی چون شهید بهشتی و شهید مطهری خالی است، اما امیدواریم همه تلاش کنیم که تا حدی که ممکن است در راه آن مرد، کوشا باشیم.

روحانی در پاسخ به بخش دیگری از سوال ایلنا مبنی بر وجود زمزمه‌هایی برای رد صلاحیت رئیس جمهوری در انتخابات 96، اظهار کرد: ما را با شورای نگهبان دعوت نیاندازید. روابط ما با شورای نگهبان خوب بوده و خوب است. اینها شایعات است و انتخابات یک فرآیندی دارد که تا رسیدن به آن نیز فرصت فراوانی باقی مانده است. امروز باید برای خدمت به نظام و جامعه کمربندهایمان را محکم کنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: مردم در هر حادثه‌ای نشان می‌دهند که چه عظمتی دارند از جمله در حادثه رحلت آیت‌الله هاشمی عظمت خود را نشان دادند و ما نیز باید نسبت به چنین مردمی خدمت‌گزار باشیم و برایشان کار و تلاش انجام دهیم. واقعاً مهم‌تر از همه چیز حتی انتخابات و مسائلی که شما به آن اشاره کردید خدمت به نظام و مردم است که اهمیت دارد به صورتی که ما تا روز آخر باید کار کنیم و همیشه در خدمت مردم باشیم. هرچند که من امیدوارم نگرانی‌هایی که به آن اشاره کردید روز به روز کاسته شود و فضای وحدت ملی که در رحلت آیت‌الله هاشمی نمود خوبی داشت و از جناح‌ها، تفکرات و گرایش‌های مختلف در کنار هم قرار گرفتند حفظ شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، اظهار کرد: همه متولدین دهه 60 باید در دهه 80 برایشان کار ایجاد می‌شد. اما متأسفانه از نیمه دوم دهه هشتاد روند اشتغالزایی متوقف شد و اشتغال خالص از سال‌های 84 به بعد چیزی نیست و در حدود صفر به شمار می‌آید. میزان اشتغال در آن دوره 14 هزار شغل در سال بوده است و این در حالی است که در آن سال‌ها وضع فروش نفت ما بسیار خوب بود اما به جای ایجاد اشتغال، واردات افزایش پیدا کرد که آثارش نیز همچنان وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه ما باید آثار رویه قبلی را در اداره جامعه جبران کنیم، اظهار کرد: از طرفی فضای دانشگاهی در سال‌های اخیر با رونق گرفتن و ایجاد دانشگاه‌هایی چون پیام نور،‌ علمی کاربردی و... افزایش و توسعه یافت و این دانشگاه‌ها جوانان را جذب کردند تا حدی که امروز جمعیت دانشگاهیان ما به حدود 5 میلیون نفر رسیده است و این دانشجویان به ترتیب فارغ‌التحصیل می‌شوند به شکلی که سالیانه تقریباً 800 هزار نفر فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها خارج می‌شوند و از تابستان پارسال تا تابستان امسال بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند که این آمار، آمار کم‌سابقه‌ای است.

وی ادامه داد: در حالی که تعداد متقاضیان شغل به بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است ما توانسته‌ایم تنها 700 هزار شغل ایجاد کنیم و 500 هزار نفری که برای اشتغال وارد بازار شده‌اند بیکار مانده‌اند و از طرفی جمعیت بیکاران گذشته نیز همچنان باقی مانده است و حتی اگر ما 1 میلیون و 200 هزار شغل هم ایجاد می‌کردیم تنها می‌توانستیم بیکاری را ثابت نگه داریم.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه یکی از اهداف بزرگ ما در موضوع برجام ایجاد اشتغال برای جوانان بود، اظهار کرد: ما کوشیده‌ایم تا بخش‌های مختلف اقتصادی را فعال کنیم و از هفت، هشت ماه گذشته تاکنون بخش کشاورزی و صنعت رشد خوبی داشته است به شکلی که وقتی من در سال گذشته و در همین روزها مصاحبه‌ای کردم تا تلاش کنیم که جنس‌های مانده در انبار را به فروش برسانیم امروز انبارهایمان تقریباً از جنس‌های باقیمانده خالی شده است.

روحانی ادامه داد: به آنهایی که می‌گویند در کشور رکود وجود دارد و می‌گویند ما چیزی در راستای رونق اقتصادی نمی‌بینیم می‌گویم که عینکی برای خود تهیه کنید یا خود را درمان کنید. حداقل بروید و وضعیت صنعت را در سال گذشته و از جمله در ذوب آهن ببینید و با امروز مقایسه کنید. البته من نمی‌گویم که در همه جا توفیق حاصل شده است چرا که هنوز بخش‌های غیرفعال در اقتصاد ما بسیار است و ما نیز نمی‌توانیم تسهیلات را به طور کامل در اختیار همه بخش‌ها قرار دهیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه استانداران مختلف کشور در ماه‌های اخیر گزارش وضعیت استان‌هایشان را به وی ارائه کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر تقریباًَ همه استانداران کشور به تهران آمده‌اند و گزارشی از وضعیت استان‌های خود داده‌اند و از کمبودهایشان گفته‌اند اما کمبودها آنقدر زیاد است که هنوز به طور کامل جبران نشده است. ما در سال 93،‌ 3 درصد رشد داشته‌ایم و در سال 92، 2 درصد که نهایتاً 5 درصد می‌شود. اما ما هنوز نتوانسته‌ایم چاله‌های موجود را پر کنیم ولی آثار رونق را در همه جا می‌توان مشاهده کرد و به لطف خدا امسال حرکت‌های خوبی انجام شده است که ادامه نیز خواهد یافت.

ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد

حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره در خصوص خروج از بحران سوریه و برگزاری اجلاس آستانه گفت:‌ مسئله منطقه ما و به ویژه سوریه مسئله بسیار مهمی است که درگیری‌های پنج ساله در آن کشتار زیادی داده است و اکنون خوشحال هستیم که بین دولت و برخی گروه های مسلح به غیر از داعش و جبهه النصره آتش بس صورت گرفته است.

وی با تاکید بر حفظ این آتش بس افزود: پیش از این مذاکرات برای حل بحران سوریه این بود که عده ای خارج نشین می‌نشستند و صحبت می کردند اما امروز مذاکره میان دولت سوریه و گروه های مسلح در صحنه است که می‌تواند مذاکره‌ای واقعی و جدی باشد.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: سه کشور ایران، ‌روسیه و ترکیه نیز در اجلاس آستانه تلاش می‌کنند که اساس مذاکرات سوری سوری باشد. همه تلاش ما این است که قدم اول در آستانه، قدم پایانی نبوده بلکه آغازی برای پایان یافتن مسائل سوریه باشد.

روحانی همچنین تصریح کرد: مسائل زیادی همچون مسئله کردها و نیروهای خارجی در سوریه مطرح است که باید همه آن‌ها با مذاکره حل شود و تلاش جمهوری اسلامی ایران این است که مسئله سوریه به صورت سیاسی و با مذاکره حل شود اما اینکه آینده سوریه چه می‌شود و رئیس‌جمهور چه کسی خواهد بود، مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند و رای و نظرآنها ملاک است.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روسیه الیوم در خصوص رابطه ایران و عربستان سعودی و بحث هایی مربوط به میانجی گری کویت و عراق برای حل این مسئله، گفت: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران و به خصوص  دولت یازدهم برقراری رابطه نزدیک با همسایگان و به ویژه کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: در میان کشورهای شورای هماهنگی خلیج فارس نیز مستثنی وجود ندارد و همیشه تلاش بر روابط بهتر است. عربستان بود که مشکل با حمله به یک کشور همسایه که هیچ مبنا نداشت و ندارد، شروع کرد و اکنون به نفع عربستان است که حملات به یمن و مداخله در بحرین را پایان دهد.

روحانی یادآور شد : ما با عربستان از نظر روابط دو جانبه مشکلی نداریم که حل کنیم  و مشکلات به مداخلات این کشور در بحرین، حمله به یمن و مداخله در مسائل منطقه بر می گردد. در موضوع حمله به سفارت عربستان نیز، این کشور به صورت یک جانبه روابط خود را قطع کرد که از همان زمان کشورهای مختلفی خواستند بین ایران و عربستان میانجی گری کنند، کویت، عراق و مسئولان حدود هشت کشور دیگر در این رابطه صحبت کردند. ما امیدواریم ریشه های مسئله حل شود چون ما می خواهیم در منطقه صلح و ثبات برقرار شود.

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد و نمی خواهد این کشور در منطقه حذف شود. اما وقتی به کشورهای همسایه خود حمله و مداخله می‌کند و تروریسم ها از منابع آن‌ها استفاده می‌کنند مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین اگر عربستان تصمیم هایی اتخاذ کند ما نیز حاضریم به عربستان کمک کرده و در کل منطقه ای با ثبات و وحدت بیشتر ایجاد کنیم.

در تلاش برای تحقق همه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم

رییس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در مورد اقدامات ویژه و جهشی دولت در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی توضیح داد:‌ اقتصاد مقاومتی برای همه کشور حائز اهمیت است و در تلاش برای تحقق همه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم.

رییس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در مورد اقدامات ویژه و جهشی دولت در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی توضیح داد:‌ اقتصاد مقاومتی برای همه کشور حائز اهمیت است و در تلاش برای تحقق همه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله برجام فضای فعالیت را برای اقتصاد مقاومتی آسان تر کرده است، تصریح کرد: برجام یک سرمایه گذار یا تولیدگر نیست بلکه برجام فضا راآماده می‌کند و موانع را بر می دارد و همه باید در چنین فضایی دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل خاطر نشان کرد: موضوع نفت و گاز امسال بسیار مورد توجه قرار گرفت و در شرایط برجام توانستیم تولید نفت را از دو میلیون بشکه به سه میلیون برسانیم . همچنین صادرات نفت از یک میلیون و 100 هزار بشکه به بالای دو میلیون رسید که کار آسانی نبود و صنعت نفت در این زمینه اقدامات بزرگی انجام داد.

وی همچنین به جهش های انجام شده در حوزه پتروشیمی و افتتاح پروژه های پتروشیمی اشاره کرد و گفت:‌اقتصاد مقاومتی به معنی بالای رفتن تولید، صادرات و اشتغال است و در این راستا در حوزه کشاورزی تحولات بسیار خوبی داشتیم و به خودکفایی در تولید گندم رسیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی از 95 میلیون تن به 117میلیون تن رسیده است که جهش بزرگی به حساب می آید افزود: در صنعت ماشین سازی و تولید خودرو جهش هایی در ماه های اخیر داشتیم و خودروهایی با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی تا پایان اسفند به تولید خواهد رسید که 30 درصد آن صادر خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات خوب انجام گرفته در حوزه گردش گری اظهار کرد: خرید هواپیما در حوزه گردشگری بسیار تاثیرگذار خواهد بود و برای همه مردم از جمله رانندگان تاکسی، هتل داران، مغازه دار ها و همه کسانی که به نحوی با حوزه گردشگری ارتباط دارند نتیجه بخش خواهد بود.

روحانی باتاکید بر اینکه صنعت هوایی از پایه های گردشگری است، گفت:‌ در سال بالای 4 میلیارد دلار پول به شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه می دهیم و چه اشکال دارد  این پول را شرکت های داخلی به دست آورند.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه چه اشکال دارد مردم ما یک هواپیما سالم و تمیزسوار شوند گفت: انگار برخی می خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند خب کهنه اش را هم داریم ، آن‌ها سوار شوند.

رئیس‌جمهور همچنین به اتصال ریل به پنج استان کشور تا پایان امسال و سال آینده گفت: به نظرم اقدامات خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شده و باید تلاش هایمان را بیشتر کنیم تا به اهداف مدنظر مردم و رهبری دست یابیم.

رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ابتکار در مورد منشور حقوق شهروندی و ضمانت اجرایی آن و همچنین عدم تحقق برخی مفاد آن از جمله جلوگیری از حضور محمد خاتمی در مراسم آیت‌الله هاشمی به عنوان یک حق شهروندی گفت:‌ حقوق شهروندی از وعده های من در سال 92 بود که در صد روز اول فعالیت دولت متن ابتدایی آن را منتشر کردیم و با دریافت نظرات مختلف منشور خوب و جامعی حاصل شد که البته ممکن است بعدها کامل تر هم بشود.

روحانی با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی متکی به قانون اساسی و به خصوص فصل سوم قانون اساسی است خاطر نشان کرد: منشور حقوق شهروندی را به تک تک دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهم کرد البته نکته ای که وجود دارد این است که حقوق شهروندی تنها به دستگاه اجرایی تعلق ندارد و اگر دولت آن را اجرا کند قوای دیگر نیز باید در این مسیر به دولت کمک کند  و امیدواریم دو قوه دیگر در کنار قوه مجریه در اجرای حقوق شهروندی همراهی لازم را داشته باشد.

روحانی افزود: اینکه در مقام عمل برخی از موارد حقوق شهروندی امروز هنوز عملیاتی نمی شود، متاسف هستم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: به عنوان رئیس جمهور همواره مسائل حقوق شهروندی را دنبال می کنم و با وزیر دادگستری که پیوند بین قوه قضاییه و مجریه هستند به طور کتبی و شفاهی همواره این موارد را به طور منظم دنبال می کنم.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: برخی مسائل وجود دارد که حل آن زمان بر است اما ما همه تلاشمان را می کنیم وحتی می خواهیم برخی از امور همین امشب اجرا شود و نه فردا اما در عین حال تلاش و توان ما در حدی است که نیازمند به کمک دیگران هستیم و در برخی موارد نیز نیازمند به اجماع نظام هستیم و من بسیار به آینده امیدوار هستم که همه تلاش هایمان به ثمر بنشیند.

هیچ گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود

 رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه بلومبرگ که پرسید آمدن ترامپ چه تاثیری بر انتخابات ایران می گذارد و آیا تائید می کنید که برای انتخابات آینده حضور می یابید یا نه، اظهار کرد: راجع به قسمت آخر سوال جواب دادن سخت است.

وی ادامه داد: وجود رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید تاثیر خاصی در انتخابات آینده ایران نخواهد داشت و ایران روند خودش را دارد. مردم تلاش خودشان را انجام میدهند و آنچه خواست مردم ایران باشد در انتخابات انجام می‌شود.

روحانی در پاسخ به این سوال که اگر ترامپ تصمیم بگیرد درباره برجام مجدد مذاکره کند واکنش شما چیست؟ تاکید کرد: آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا به حال اظهاراتی درباره برجام کرده که خوشحال نیست یا این توافق خوبی نیست و غیره. اینها بیشتر شعار است و بعید می دانم در مقام عمل وقتی وارد کاخ سفید شود، اتفاقی بیفتد چون این توافق دو جانبه نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: مذاکره مجدد که اصلا معنا ندارد. مذاکرات  مقدمه ای برای توافقی بوده و سالها طول کشیده از سال 82 شروع شده و مذاکرات مختلف در این دولت هم حدود دو و نیم سال به طول انجامیده که بر سر بند بند و کلمه کلمه توافق بحث شده است مثل اینکه کسی بگوید پیرهنی که داریم می خواهیم تبدیل به پنبه کنیم و دوباره ریسندگی شود و از ابتدا خیاط بدوزد.

روحانی همچنین گفت:‌ بازگشت و ارتجاع که معنی ندارد. هیچ گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود؛ چرا که مذاکرات انجام، تکمیل و درشورای امنیت سازمان ملل تائید شده است وب ه صورت یک سند بین‌المللی در آمده و توافق دو جانبه نیست بلکه چند جانبه است.

برجام چیزی نیست که دولت یا کسی به راحتی آن زیر پا بگذارد

 رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه رسالت که نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه ISA هم اعمال شد پس چطور اسناد برجام را امضا کردید، ‌گفت:‌ فکر می کردم می خواهید بگویید تحریم‌ها بیشتر هم شده است. مقصود ما از آنچه که در برجام آمده تحریم های هسته‌ای است و راجع به بقیه تحریم‌ها مذاکره نکردیم.

وی ادامه داد: تحریم های هسته‌ای هم با اجرایی شدن برجام در بخش های دولتی تقریبا اجرا شده است. ما در نفت و گاز و تولید و فروش و نقل و انتقال پول نفت مشکلی نداریم و در سرمایه گذاری نفت شاید یکی از قراردادهایی که به زودی نهایی شود نزدیک به ۵ میلیارد دلار است. مثلا در حمل و نقل و تجهیزات پزشکی هم مشکلی نداریم. وزرا برای مردم توضیح بدهند که بعد از برجام چه مشکلاتی رفع شده است. من از وزیر نفت در این زمینه پرسیدم که گفت بعضی تجهیزات قیمتشان یک دهم شده است.

روحانی افزود:‌ ما برخی داروها و تجهیزات پزشکی را ناچار بودیم از بعضی جاهایی بگیریم که صد درصد ایده آل نبود اما اکنون راه باز شده است. در مسائل بانکی بخشی از امور حل شده و بخشی هنوز حل نشده که عمدتا به غیر از برجام مربوط است. پس تحریم‌ها برداشته شده اما اینکه آمریکا بدعهدی کرده درست است. درباره ISA بیان شما رسا نبود چرا که این تحریم جدید نیست و اجرا هم نشده بلکه تمدید یک تحریم است که البته اگر اجرا می شد از نظر ما نقض برجام است.

وی با اشاره به سخنرانی خود در ۱۶ آذر یادآور شد:‌ گاهی صدا و سیما جملات ما را خلاصه می‌کند و معنا دقیق مشخص نمی‌شود. من در آن سخنرانی گفتم اگر آمریکایی‌ها تمدید ISA را بلااثر نکنند این نقض فاحش برجام است که صدا و سیما برای خلاصه کردن، فقط این بخش آخرش را پخش کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ دولت آمریکا باید دو کار می کرد که با فشارهای جمهوری اسلامی ایران به آمریکا و ۱+۵ انجام شد. اول اینکه قانون تمدید ISA را -که توسط کنگره انجام شد- رئیس‌جمهور امضا نکرد، هر چند نمی گویم به وظیفه اش که وتو کردن بوده عمل کرده اما این اتفاق امضا نکردن هم خیلی نمی‌افتد. دوم اینکه بلافاصله این قانون را بلااثر کردند که اگر این کار را نمی کردند ما این جا آرام نمی نشستیم و خیلی برنامه ها داشتیم.

روحانی همچنین بیان کرد: ما در برابر آن تخلف اقدام کردیم و من دستوراتی را به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دادم که یکی اجرا شده و دیگری در حال اجرا است. قدم ها نسبت به ISA برداشته شده است البته ممکن است در آینده بدعهدی هایی را شاهد باشیم. این توافق چارچوبی داشته و مکانیزمی دارد که اگر کسی تخلف کرد طبق آن عمل شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برخی اجرائیات برجام را هم خودمان تازه دیروز تمام کردیم چرا که وقت داشتیم و مثل شب امتحانی‌ها در روزهای ‌آخر اجرا کردیم مثل بخشی از فردو و یک بخش دیگر که دیروز اجرا شده است. به هر حال تحریم‌ها برداشته شده البته آمریکایی‌ها هم بدقلق و هم بد عهد هستند و ما باید آماده باشیم ولی من نسبت به آینده امیدوارم.

رئیس دولت یازدهم افزود:‌ برجام چیزی نیست که یکی که انتخاب شده بگوید از آن خوشم نمی‌آید. این برای آمریکا خیر است و آن‌ها نمی‌فهمند. برجام فضای جدیدی در دنیا ایجاد کرده که به ضرر کسی نیست. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم فعلا این گونه است ولی برجام چیزی نیست که دولت یا کسی به راحتی  آن زیر پا بگذارد. ما باید تدبیرمان را به کار ببندیم.

روحانی در ادامه تصریح کرد: بعضی‌ها شب که می خوابند منتظرند صبح برجام به هم بخورد. این خواب‌ها چه خاصیتی دارد؟ هی هر روز مقاله می‌نویسند که پایه برجام سست شده است. عده‌ای در طول این ده، بیست سال بوده‌اند که هر چه پیش بینی کرده‌اند بر عکس شده ولی باز هم پیش بینی می‌کنند و من نمی‌دانم این پیش بینی‌ها چه خاصیتی دارد اما به هر حال در برجام حواسمان باید جمع باشد و جمع خواهد بود و بهتر است به جای این بحث‌ها از فضای ایجاد شده استفاده کنیم.

رئس‌جمهوری در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر سیما مبنی بر اینکه مهمترین اقدام دولت در ماه‌های باقیمانده تا پایان فعالیتش چه خواهد بود، اظهار کرد: آنچه که در هفت ماه باقیمانده از دولت باید انجام شود پروژه‌هایی است که در دست داشته‌ایم و لازم است تا آنها را تکمیل کنیم.

روحانی ادامه داد: البته منظور من پروژه‌های عمرانی نیست که روند خودشان را طی می‌کنند و انجام می‌شوند. در واقع دولت تلاش کرده است تا یک محیط شاداب و آرام اقتصادی به وجود آورد و همچنین تلاش کرده است که تورم را کنترل کند و این روند تک‌رقمی بودنش را که البته کار راحتی نیست و نیازمند مراقبت روزانه است، ادامه دهد.

وی افزود: ما در دولت به دنبال خروج از رکود بوده‌ایم که این اتفاق نیز در کلیت اقتصاد ما افتاده است و از رکود خارج شده‌ایم اما نه در تمام بخش‌ها. ما هنوز در بخش‌هایی مثل مسکن مشکلاتی داریم اما در زمینه اشتغال حرکت خوبی را آغاز کرده‌ایم و در هر سال تقریباً 800 هزار شغل به وجود آورده‌ایم که باید بتوانیم این راه را ادامه بدهیم و نیز در راستای اجرایی‌تر کردن اقتصاد مقاومتی که رهبری نیز بر آن تأکید دارند، حرکت کنیم.

روحانی با بیان اینکه باید بتوانیم از فضای پسابرجام به خوبی استفاده کنیم، اظهار کرد: ان‌شاءالله ملت ما از این فضا استفاده می‌کند و البته سرمایه‌گذاری‌های خوبی هم از زمان توافق برجام در کشور انجام شده که باید ادامه یابد. از جمله اینکه در ساخت لوکوموتیو، خودرو و نظایر آن با شرکت‌های خارجی مشارکت می‌کنیم و خرید هواپیما را نیز انجام داده‌ایم و در نهایت بنادر ما هم توسعه خوبی در سال‌های اخیر پیدا کرده است که تا پایان دولت بخش‌های جدیدی از بنادر نیز افتتاح خواهند شد.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال وحدت و اتحاد بیشتر در جامعه است، اظهار کرد: ما معتقدیم که جامعه باید شاداب باشد و شکاف‌ها و اختلاف‌ها کم شود. دولت در زمینه مسائل قومی تلاش‌های بسیاری کرد تا پیوستگی ادیان، مذاهب و قومیت‌های مختلف را در کشور و در کنار یکدیگر بیشتر کند و همچنین تلاش کردیم تا فضای علمی کشور را گسترش دهیم که این امر با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که در حال حاضر حدود 20 هزار میلیارد درآمد آنهاست به خوبی محقق شده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما در فضای آرام اقتصادی و توأم با رشد و ایجاد اشتغال و پیگیری سیاست خارجی موفق این راه را ادامه می‌دهیم و می‌کوشیم تا اخلاق حسنه‌ای که باید در جامعه توسعه یابد و از ابتدا نیز شعار دولت ما بوده است، محقق شود.

روحانی در بخش پایانی این نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه 24 فرانسه مبنی بر اینکه مذاکرات آستانه تا چه حد می‌تواند منجر به ایجاد آتش‌بس در سوریه شود، اظهار کرد: همانطور که خودتان اشاره کردید با تلاش ایران، سوریه و ترکیه آتش‌بس در سوریه برقرار شده است پس اگر این سه قدرت قادر هستند در حلب و کل سوریه میان گروه‌هایی که مشغول جنگ هستند آتش‌بس ایجاد کنند نشان از آن دارد که چنین اقداماتی می‌تواند منجر به موفقیت شود.

وی افزود: آنچه مهم است این است که گروه‌هایی که همچنان در سوریه فعال هستند بتوانند با دولت در گام‌های نخست به توافق برسند و اگر مذاکرات آستانه نیز در گام اول در این زمینه موفقیت‌آمیز باشد، باید ادامه پیدا کند تا نتیجه نهایی را حاصل کند و صلح در سوریه برقرار شود.

رئیس جمهوری در پایان اظهار کرد: اگر لازم است جنگ با گروه‌هایی مثل جبهه النصره و نظایر آن باید ادامه پیدا کند تا سوره به ثباتی برسد که در بستر آن بتوان در یک فضای آرام انتخاباتی برگزار کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
4
34
تیتر یک فردا صبح روزنامه های دلواپس نشان برگرفته از برشی از سخنان رئیس جمهور محبوب
بیکاری زیاد هم شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
يه جورايي ميشه گفت اين دلواپسها دست خودشون نيست. مثل استرس كه وقتي تو وجود يه آدم مريض و ضعيف و بدبخت لونه، ميكنه اگه به دوا و درمون اهميت نده، اونوقت باعث ميشه اون آدم با كارهاش هم خودشو بدبخت و ذليل كنه و هم مايه دردسر براي اطرافيانش كه ميخوان به اميد و لطف خداي بزرگ، سالم و بدون استرس و دلواپسي زندگي كنند، بشه!!!!!
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
8
3
تا درب سفارت باز نشود ظریف کاری نکرده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
2
10
دولت حاضر و مسائلی مانند برجام فضا را بر گروه تند روها تنگ و تنگتر کرده و تلاش انها برای برگشتن به دوران خود سری که در دولت سابق داشتند زیاد شده و با بی اخلاقی و تهمت و فرا فکنی و شایعه پراکنی و با تمام امکاناتی از قبیل تریپون های نماز جمعه و مجلس و نهاد ها زور میزنند اما ملت ایران میفهمند و بعنوان مثال در انتخابات گذشته نشان دادند که در مقابل خواست انها مقاومت خواهند کرد ما ملت امیدواریم این گروه افراطی درس عبرت گرفته باشند واز این بیشتر برای برای ملت هزینه تراشی نکنند .و بترسید از خشم ملت که خشم ملت همان خشم پرودگار است . بگذارید دولت کارش را بکند و رهبری معظم نظام با تمام اقتدار مواظب همه چیز هست شما نگران خودتان هستید نه مردم .درود بر رهبر فرزانه و سلام بر رئیس جمهور محبوب ابران. اباد و ازاد باد ایران و ایرانی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
1
8
عالی بود دکتر منطقی با صلابت و آرامش بخش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
7
3
چقدر با کلمات مردم رو بازی میدین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
2
9
حقوق دانان در جریان هستند ممنوع التصویری ایشان فقط بخاطر انتخابات 92 میباشد.اما هنوز پرونده سعید مرتضوی به نتیجه نرسیده است متاسفانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
2
9
عده‌ای در طول این ده، بیست سال بوده‌اند که هر چه پیش بینی کرده‌اند بر عکس شده ولی باز هم پیش بینی می‌کنند و من نمی‌دانم این پیش بینی‌ها چه خاصیتی دارد
این رو خوب آمدید جناب رییس جمهور
این عده خودشان درآمد عالی
سفره پهن
سفرهای آنچنانی دارند
دیگه براشان که مهم نیست که چی سر فقیربیچاره ها آمده و میاد
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
2
7
یه خونه رو میخوای خراب کنی 1 هفته وقت لازمه. همون رو که خراب کردی بخوای بسازی خوشبینانه (اگه دلواپس و پایداری نداشته باشی) 6ماه زمان میخواد. حالا شما فکر کن 8سال مملکت رو ویرون کردن و اقتصادش از بین رفته. ریاضی میگه به 25 تا 8 سال یعنی 200 سال زمان نیاز داریم. تو رو خدا ایندفعه با دقت تر انتخاب کنیم و نذاریم از سادگیمون سوء استفاده کنن عوامفریب ها.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
1
7
یه خونه رو میخوای خراب کنی 1 هفته وقت لازمه. همون رو که خراب کردی بخوای بسازی خوشبینانه (اگه دلواپس و پایداری نداشته باشی) 6ماه زمان میخواد. حالا شما فکر کن 8سال مملکت رو ویرون کردن و اقتصادش از بین رفته. ریاضی میگه به 25 تا 8 سال یعنی 200 سال زمان نیاز داریم. تو رو خدا ایندفعه با دقت تر انتخاب کنیم و نذاریم از سادگیمون سوء استفاده کنن عوامفریب ها.
قیطران از روستای حی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
5
4
تابه حال که دلواپسان درمورد برجام وامریکا هرانچه گفتند درست دراومده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین