کد خبر: ۴۲۲۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲

خاطره انصاری از زمانی که متخصصین فن در گزارش دادن به آیت‌الله هاشمی دست‌وپایشان را گم می‌کردند

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان این که می توان گفت انقلاب اسلامی برای تأمین حقوق شهروندی به وقوع پیوست، گفت: مثلاً اگر همین حقوق شهروندی در بحث ساخت‌وساز موردتوجه قرار گرفته بود فاجعه پلاسکو پیش نمی‌آمد، فاجعه پلاسکو یعنی نادیده گرفتن گوشه‌ای از حقوق شهروندی.
آفتاب‌‌نیوز : جماران نوشت: معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان این که می توان گفت انقلاب اسلامی برای تأمین حقوق شهروندی به وقوع پیوست، گفت: مثلاً اگر همین حقوق شهروندی در بحث ساخت‌وساز موردتوجه قرار گرفته بود فاجعه پلاسکو پیش نمی‌آمد، فاجعه پلاسکو یعنی نادیده گرفتن گوشه‌ای از حقوق شهروندی.

حجت‌الاسلام‌ مجید انصاری در ابتدای نشست شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی که صبح امروز برگزار شد با ابراز تأسف و تسلیت از ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) و شهادت چند تن از آتش‌نشانان جان‌برکف و شهروندان در حادثه ساختمان پلاسکو، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی یکی از شخصیت‌های کم نظیر و یکی از بنیان‌گذاران نظام جمهوری اسلامی بود و همه ما در حال حاضر داغدار این مصیبت بزرگ هستیم.

وی ادامه داد: ابعاد شخصیتی آیت‌الله هاشمی به‌گونه‌ای نیست که بتوان در یک یا دو جلسه آن‌ها را برشمرد. باید از خداوند متعال بخواهیم که خودش خلأ وجودی ایشان را با همراهی همه مسئولان و حضور مردم درصحنه جبران کند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، خاطرنشان کرد: من در طول ۳۷ سال آشنای با آیت‌الله هاشمی چه در مجلس، دولت، مجلس خبرگان و به‌خصوص در 15 سال اخیر در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تا آخرین لحظات عمر پربرکت ایشان یعنی چند ساعت قبل از آن اتفاق غیرمنتظره، دریکی از کمیسیون های مجمع، با شناخت دقیق و شخصی عرض می‌کنم که آیت‌الله هاشمی ذخیره بزرگ خداوند برای انقلاب اسلامی بود و به‌عنوان بازویی توانا و مردی بسیار فداکار و پاکباخته برای امام بزرگوار در مسیر انقلاب اسلامی عمل می‌کرد.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی اولین چیزی که با خدا معامله کرده بود هستی خودش بود. شما اگر خاطرات دوران‌های مختلف مبارزه ایشان را ببینید درخواهید یافت که آیت‌الله هاشمی چه جان فشانی ها برای این انقلاب انجام داده است. خود ایشان بیان می‌کردند که در دوران سربازی برای مقاومت در مورد یک حکم فردی فقهی در سربازخانه ایستادگی کرد و ایستادگی ایشان موجب شد دیگر روحانیون نیز مقاومت کنند به‌طوری‌که این ایستادگی باعث شد که دانشکده افسری ملتهب شود. این اقدام آیت‌الله هاشمی باعث می‌شود که توطئه رژیم پهلوی برای تضعیف حوزه علمیه قم و بردن جوان‌ها به سربازی خنثی شود و رژیم از تصمیمش صرف‌نظر کرد.

انصاری بابیان این‌که در دوران قبل از انقلاب در موارد مختلف سلول‌های اوین و کمیته ضدخرابکاری شاه، شاهد فداکاری‌های این مرد بزرگ هستند، گفت: صحنه‌های که بعضاً تا پای جانشان شکنجه‌شده بودند ولی یک کلمه بر زبان نیاوردند. روزی که براثر ضربات کابل‌های مأموران، گوشت‌های کف پای ایشان ریخته بود و فاصله بین سلول تا محوطه بیرون را سینه‌خیز حرکت می‌کردند و دوباره برای شکنجه مضاعف ایشان را بر روی سطح‌های گداخته داغ نهاده بودند و بعد هم پیش‌نویس حکم اعدام ایشان صادر شد که با وساطت امام موسی صدر این حکم منتفی شد.
وی همچنین به خدمات بعد از انقلاب آیت‌الله هاشمی اشاره کرد و بیان داشت: بعد از انقلاب اسلامی هیچ عرصه‌ای نیست که نشان فداکاری، فکر و شجاعت این مجتهد برجسته و این مفسر بزرگ قرآن نباشد. هاشمی از نادر مدیرانی بود که شجاعت تصمیم گرفتن را داشتند. این تصمیم‌گیری در جبهه جنگ مقاومت و در صلح پذیرش قطعنامه بود و در جبهه سازندگی با تمام وجود به صحنه آمدن و از خاک بلند کردند ایران بر خاک افتاده بعد از جنگ بود. دولت سازندگی ایشان زیربناهای بزرگی را بنیان نهاد که ریل‌گذاری توسعه کشور در همه عرصه‌ها تا امروز و برای آینده هموار کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابراز داشت: برای آیت‌الله هاشمی تنها چیزی که اهمیت نداشت، خودشان بودند. ایشان با صبوری مثال‌زدنی کارها را پیگیری می‌کرد به‌طوری‌که من واقعاً از تحمل ایشان در مدیریت‌ها و جلسات در شگفت می‌ماندم. همچنین قدرت جمع‌بندی ایشان در جلسات فوق‌العاده بود و در پایان جلسات به‌نوعی موضوعات را جمع‌بندی می‌کردند که همه یا احساس می‌کردند گوشه‌ای درخواستشان تأمین‌شده و یا اگرنه قانع از جلسه بیرون می‌رفتند. تنها شخصی که به‌مانند ایشان از این قدرت برخوردار بودند، شهید بهشتی بود.
وی اضافه کرد: همچنین ایشان قوه مقننه مستقل و توانا و بنیان مجمع تشخیص مصلحت نظام را با نامه‌ای که خدمت امام نوشتند بنا نهادند. همراهی ایشان در منافع ملی بعد از رحلت امام و نقشی بی‌بدیل و تعیین‌کننده و ایشان در تعیین رهبری و برگرداندن آرامش به کشور از خدمات بزرگ ایشان به انقلاب است. چنان‌که مقام معظم رهبری هم راجع به این بزرگ‌مرد گفتند که هیچ‌کسی برای من هاشمی نمی‌شود.

مجید انصاری ضمن بیان این‌که من خاطرات زیادی از آیت‌الله هاشمی دارم، گفت: مثلاً گاهی در طرح‌ها و پروژه‌های فنی پیچیده، من می‌دیدم که متخصصین فن در گزارش دادن به آیت‌الله هاشمی دست‌وپایشان را گم می‌کردند؛ چون می‌دانستند و معروف بود که به آیت‌الله هاشمی نمی‌شود گزارش سطحی و مخدوش داد. در برخی از جلسات تخصصی مجمع که بحث‌های بسیار کارشناسی و فنی در جریان بود، در جمع‌بندی ایشان سؤالاتی را مطرح می‌کرد که متخصصین اجازه می‌خواستند در جلسه بعد پاسخ را ارائه دهند. مشخصاً یادم است که در یک جلسه‌ای در مجمع تشخیص با مرحوم آقای دکتر نوربخش، سؤالی را ایشان مطرح کردند که آقای دکتر نوربخش باآن‌همه علم و احاطه‌شان به مسائل مالی و پولی اجازه خواستند که در جلسه دیگر پاسخ را بیاورند که پاسخ بعدی هم با مناقشه ایشان همراه شد.

معاون رئیس‌جمهور در امور حقوقی در ادامه با اشاره به منشور حقوق شهروندی اظهار کرد: منشور حقوق شهروندی از طرف رئیس‌جمهور به‌صورت رسمی واداری به همه دستگاه‌ها ابلاغ‌شده است. که وزاری محترم هم نسبت به مفاد عمومی منشور و هم مفاد اختصاصی آن موظف شده‌اند که اقدامات عملی انجام دهند و گزارش دهند. نقطه مشترکی که معاونت حقوقی ریاست جمهوری و سایر معاونت‌های حقوقی دستگاه‌های اجرایی باهم دارند، مبحث تدوین لوایح لازم برای منشور حقوق شهروندی است. همچنین از معاونت‌های محترم تقاضا می‌کنم که اگر نقص قانونی برای نوشتن این لوایح وجود دارد، آن را اعلام کنند تا رفع شود. در مسیر تدوین لوایح معاونت حقوقی و همکاران بنده آمادگی کامل دارند تا به سایر دستگاه‌ها مشورت بدهند و اگر لازم است جلسات مشترکی را برای تهیه پیش‌نویس‌های مناسب برگزار کند.

انصاری افزود: پیشنهادی که من دارم و آن را در جلسه آینده هیئت دولت مطرح خواهم کرد، این است که معاونت‌های حقوقی دستگاه‌ها مشخصاً برای رسیدگی و پیگیری اجرای منشور حقوق شهروندی در دستگاهشان وظیفه‌مند شود. چون نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین معاونتی که می‌تواند این مسئله را در سایر حوزه‌ها پیگیری کند معاونت حقوقی رئیس‌جمهور است.

وی تأکید کرد: واقعاً بحث حقوق شهروندی بحث بسیار مهمی است که می‌توان گفت انقلاب اسلامی ما برای تأمین این حقوق بوده است. مردم در این انقلاب گام بلندی در راستای تأمین حقوق شهروندی خودشان برداشتند. امیرالمؤمنین(ع) روایتی دارند که می‌تواند سرلوحه این منشور حقوق شهروندی ما باشد. علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «خداوند حقوق بندگانش را مقدمه دست‌یابی به حقوق خودش قرار داده است بنابراین اگر حقوق الله واجب است که است مقدمه واجب هم واجب است».از این حدیث مشخصاً این استنباط می‌شود که ارتباط وسیعی بین حقوق الناس با حقوق الله وجود دارد. یعنی هر جا که حقی از حقوق مردم پایمال شود قطعاً حقی از حقوق الله هم پایمال‌شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین