کد خبر: ۴۲۳۴۴۳
تعداد نظرات: ۹۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
از امپراتوری پارس تا خلافت اعراب

۵ امپراتوری بزرگ که در طول تاریخ بر جهان مسلط شدند+نقشه

امپراتوری پارس در زمانی منحصر‌بفرد ایجاد شد؛ زمانی که شکل‌یافته‌ترین تمدن‌های جمعیتی در نزدیکی خاورمیانه مستقر شده بودند. امپراتوری پارس که بر بخش اعظم خاورمیانه حکمرانی می‌کرد بیش از هر امپراتوری دیگری بر بیشترین درصد جمعیت جهانی فرمانروایی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- از میان تمام امپراتوری‌هایی که در طول تاریخ به وجود آمدند کدام امپراتوری‌ها نسبت به سایرین قدرتمندتر بودند؟ 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این پرسشی است که «نشنال اینترست» به آن پاسخ داده است و در ادامه به این امپراتوری‌های تاریخی اشاره می‌کند.

۱-امپراتوری پارس: 

امپراتوری پارسی هخامنشیان توسط کورورش بزرگ در حدود سال ۵۵۰ پیش از میلاد مسیح تاسیس شد. اگرچه این امپراتوری در نهایت به بدست اسکندر سرنگون شد با این حال، او میراث ماندگاری در توسعه تمدن‌های بعدی جهان و امپراتوری‌های آینده به همراه داشت. در واقع، امپراتوری پارس نخستین امپراتوری محوری جهان بود و توانست مجموعه معیارهایی را تعریف کند که در امپراتوری‌های بعدی نیز دیده شدند. 

۵ امپراتوری بزرگ که در طول تاریخ بر جهان مسلط شدند

امپراتوری پارس در زمانی منحصر‌بفرد ایجاد شد؛ زمانی که شکل‌یافته‌ترین تمدن‌های جمعیتی در نزدیکی خاورمیانه مستقر شده بودند. امپراتوری پارس که بر بخش اعظم خاورمیانه حکمرانی می‌کرد بیش از هر امپراتوری دیگری بر بیشترین درصد جمعیت جهانی فرمانروایی کرد. در واقع، تنها در سال ۴۸۰ پیش از میلاد مسیح جمعیت تحت کنترل امپراتوری پارس ۴۹.۴ میلیون نفر بود که ۴۴ درصد از جمعیت کل جهان در آن روزگار را تشکیل می‌داد. امپراتوری پارس برای نخستین‌بار بر مناطقی در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای میانه، هند، اروپا و مدیترانه سایه‌‌افکن شده بود. 

چنین امپراتوری عظیمی تنها می‌توانست با ارتشی بزرگ سازماندهی شده باشد. در آن زمان بابلی‌ها، مصری‌ها و هندوها نیز تحت قلمروی امپراتوری پارسی بوده‌اند. امپراتوری پارس در دوره هماهنگی و صلح در خاورمیانه برای بیش از دویست سال حکومت کرد و شاهکاری بود که به ندرت تکرار شده است. میراث امپراتوری پارس برای جهان ایجاد شبکه‌ای از جاده، سیستم پست، یک زبان واحد برای دولت (در آن زمان آرامی)، خودمختاری برای اقوام مختلف و بوروکراسی بوده است. دین و مذهب زرتشتی نیز دارای مفاهیمی چون اراده آزاد و بهشت و جهنم بودند که در مذاهب و تمدن‌های بعدی تاثیرگذار  بوده‌اند. 

۲-امپراتوری روم 

این امپراتوری برای مدت زمانی طولانی قدرت برتر در جهان بود. امپراتوری روم یکی از بزرگترین امپراتوری‌های تاریخ بود. چندین ویژگی مهم جهان مدرن برآمده از امپراتوری روم هستند و رومی‌ها بیشتر بر فرهنگ هلنی یا یونانی‌ کار گسترش و توسعه قلمروی خود را انجام دادند و در معماری، فلسفه و علم نقش مهمی داشتند و آن را به نسل‌های بعد انتقال دادند. همچنین، امپراتوری روم کمک کرد تا دین مسیحی از یک فرقه کوچک به یکی از ادیان بزرگ جهان تبدیل شده و قلمروی آن گسترش یابد. 

۵ امپراتوری بزرگ که در طول تاریخ بر جهان مسلط شدند+نقشه

قوانین روم باستان نیز بر سیستم‌های قانونی در غرب تاثیرگذار بود. دموکراسی‌های مدرن الهام گرفته از نظام سیاسی روم بوده‌اند. با وجود آن‌که یونان به عنوان زادگاه دموکراسی در جهان شناخته شده است، پدران بنیانگذار آمریکا از مدل سیاسی بریتانیا و روم تاثیرپذیر بوده‌اند. آنان اغلب بی‌میل از ‌اجرای مدل دموکراسی آتنی بودند و مدل ترکیبی دولت در روم متشکل از عناصر پادشاهی، اشرافی و دموکراتیک را تحسین می‌کردند. سیستم سیاسی آمریکا با قوای جداگانه‌ای که دارد به نظام نهادی رومی نزدیک‌تر شد. زمانی که روم از جمهوری به امپراتوری تغییر یافت و ایده و عظمت سزار مطرح شد این موضوع منبعی الهام‌بخش برای حاکمان بعدی بود. رومی‌ها مردمانی سخت‌کوش بودند. آنان برای شکست دادن دشمن در کنار یکدیگر بودند. 

۳-خلافت 

امپراتوری عربی که از آن تحت عنوان خلافت یاد می‌شود یک نهاد سیاسی است که توسط پیامبر اسلام‌(ص) تاسیس شد و در سال‌های بعد نیز ادامه یافت. البته پس از آن  بیشتر اسلامی شد ‌چرا که همزمان با جهان‌گیر‌شدن اسلام و گسترش قلمروی آن، در آن زمان امپراتوری‌هایی بوجود آمدند که توسط مسلمانان اداره می‌شدند که لزوما هم عرب نبودند. 

۵ امپراتوری بزرگ که در طول تاریخ بر جهان مسلط شدند+نقشه

چهار خلیفه اولیه اسلام با اجماع حکومت کردند و پس از آن خلافت ارثی امویان آغاز شد و خلافت عباسی نیز پس از آن بود. خلافت در نهایت به دلیل حمله مغولان در سال ۱۲۵۸ میلادی سرنگون شد و پس از آن سلسله‌های‌ رقیب به خصوص ترک‌ها و فارس‌ها به عنوان رقبای خلفای عرب به میدان آمدند. 

با این حال در زمان خودش امپراتوری عربی فوق‌العاده بود و موفقیت‌های نظامی زیادی داشت. شگفت‌انگیز بود که مردمانی قبیله‌ای با سازماندهی پایین توانستند تمدن و امپراتوری بیزانس را شکست داده و امپراتروی ساسانی در ایران را نیز نابود کنند. این در حالیست که هر دو امپراتوری جمعیت و منابع  به مراتب بیشتر از امپراتوری عربی داشتند. فتوحات اعراب نشان داد که برخی اوقات تعصب و غیرت عقیدتی و ایدئولوژیک می‌تواند بر کمبودهای سازمانی و فقدان فناوری فائق آید. 

از آنجایی که امپراتوری عربی نیز مانند امپراتوری پارس قلمروی نفوذش مراکز تمدن جهان در افریقا، اروپا، اسیای مرکزی، هند و چین بود امکان انتقال کالا و دانش را بوجود آورد. میراث نهایی این امپراتوری عربی البته دین اسلام بود که بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان امروز به آن باور دارند. 

۴-امپراتوری مغولان 

این امپراتروی در برابر مشکلات غلبه کرد و تمام دشمنانش را شکست داد؛ دشمنانی که بسیار قوی‌تر و پرجمعیت‌تر از آن بود. این بزرگترین امپراتوری به‌هم‌پیوسته در جهان بود. چنگیز‌خان مغول در سال ۱۲۰۶ میلادی آن را بنا کرد. امپراتوری مغولان با اشغال بخش‌هایی از چین رشد کرد. دامنه این امپراتوری به ایران، افغانستان و آسیای مرکزی نیز رسید. با این حال، سفرا و نمایندگان دیپلماتیک این امپراتوری توسط رهبران کشورهای همسایه به قتل می‌رسیدند. این موضوع یک توهین بزرگ به چنگیز قلمداد می‌شد و پس از آن دور انتقام‌جویی‌های مغولان آغاز شد و در نهایت آن‌که عصر طلایی این امپراتوری به پایان رسید. 

۵ امپراتوری بزرگ که در طول تاریخ بر جهان مسلط شدند+نقشه

اگرچه تنها دو میلیون مغول در کل جهان وجود داشتند اما توانستند پیروزی‌های بزرگی‌ را در خاورمیانه، روسیه و چین تحت دستورات چنگیز‌خان کسب کنند. در آن زمان به جز شکست‌شان در حمله به ژاپن پیروزی‌های بزرگی داشند. اما مغول‌ها چگونه به این موفقیت‌ها دست یافتند؟ علیرغم دارا‌بودن جمعیت کوچک، مغولان قادر بودند تحرک‌پذیری زیادی داشته باشند. آنان با استفاده از اسب‌ها و گله‌های خود حمله می‌کردند. در جریان فتوحات ابتدایی مغولان میلیون‌ها نفر کشته شدند اما پس از مدتی مختصر صلح و راهی به دلیل تجارت گسترده در جهان ایجاد شد. در طولانی مدت اما مغولان نشان دادند که در اداره امور امپراتوری خود کارآمدی کافی را نداشتند و به چهار خانات تقسیم شد و پس از آن به طور کامل با سقوط مواجه شدند. 

۵-بریتانیا 

اساسا امپراتوری بریتانیا مهم‌ترین امپراتوری تاریخ مدرن است. دموکراسی نمایندگی بریتانیایی الهام‌بخش فیلسوفان فرانسوی عصر روشنگری مانند مونتسکیو بود که نظریه‌های دولت مدرن را ارائه کرد. ویژگی اصلی مدل بریتانیایی تعهد به لیبرالیسم، حاکمیت قانون، حقوق مدنی و تجارت آزاد بود. بسیاری از این میراث در بریتانیا در طول زمان تکامل یافتند. 

این ویژگی‌ها همچنین به همه‌گیری و گسترش دامنه‌ قلمروی آن امپراتوری کمک کرد. بریتانیا توانسته بود از طریق سازماندهی قوی و قابلیت‌های مالی قابل‌توجه و نه از طریق یک ارتش بزرگ فتوحات زیادی را کسب کند. 

۵ امپراتوری بزرگ که در طول تاریخ بر جهان مسلط شدند+نقشه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
134
76
...بر نژاد پرست
سلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
28
100
گزارش هاتون حرف ندارند
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
282
123
حکومت های زیادی از اول بشر شروع شد خیلی هاشون نابود شدن و اثری از آن ها به جز یه کلمه در میان ما نیست،نمیشه به تاریخمون افتخار کرد.
ولی ما صبر میکنیم تا بزرگترین و متحدترین حکومت جهانی به وسیله نسل پیامبر تشکیل بشه.
پاسخ ها
mamali
| Canada |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
مردم دیگه ماهیت ها را یاد گرفتند،انچه رفته دیگه برنمیگرده
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
نمی دونم کی گفت تو نظر بدی و کی نظرت رو تایید کرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
اگه همین عرب ها حمله نمیکردن احتمال اینکه کشور ما کمی مثل قبل قدرتمند بمونه زیاد بود!!
علی
| France |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
یه جمله از مادر عروس!
حکیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
سلام.
هر کسی با توجه به اعتقاداتش حرف میزنه.
حرف حق را زدید.
پس ، از جواب دیگران ، ناراحت نشید.
اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
58
90
چرا نقشه ی شمال هند رو گذاشتید برای گستره ی حکومت چنگیز ؟ برای حکومت چنگیزی باید نقشه ی تمام آسیا و اروپا رو قرار بدید تا بشه گستره ی حکومت چنگیز خان رو نشون داد
پاسخ ها
ابوالفضل استکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
آخرین جایی که مغولان هنوز بهش حکومت میکردن هند بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
138
56
امپراتوری ترک نه امپراتوری مغول بقول محمود آب بریز اون جایی که میسوزه همه تون سر وته شیونیست تشریف دارید.
پاسخ ها
حسام تورک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
بی سواد شیونیست نه شوونیست اگه امثال تو این یه کلمه رو هم بلد نبودن چی داشتن بگن!!!!
درسته باید اسم امپراتوری عثمانی و سلاجقه هم آورده می شد ولی امپراتوری مغول رو درست گفته سلسله مغول در هند درسته از لحاظ تبار از نسل تیمور و تاتارها بودن ولی زبان رسمی شان فارسی بوده نه تورکی!!!! در نتیجه مثل ازبکان و عثمانی سلسه تورک زبان نیستن خوبه تاریخ رو اون جور که هست بپذیریم نه جوری که دلمان می خواهد و بر مبنای تفکرات پوسیده 100 سال قبل که الان در تورکیه هم مثل سابق طرفدار نداره ولی بعضی ها تو ایران سنگشو به سینه می زنن!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
97
83
نقشه حكومت اسلامي تا اسپانيا ادامه داشت چرا نقشه كامل نيست اروپاييان نمي خواهند به نسلهاي جديدشون اين اطلاعات رو بدن ما چرا نقشه اشتباهي رو مي گزاريم
پاسخ ها
پارس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
بیشترین وسعتش همین بوده
وقتی به اروپا رسید ایران رو از دست داد
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
19
41
امپراتوری نشان داده شده در نقشه امپراتوری مغول مربوط به حکومت تیموریان در شبه قاره هند است که خود را مغول هم می نامیدند و ربطی به امپراتوری مغول که از چین تا اروپا گسترده شده بوده است ندارد. این نقشه باید تصحیح شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
65
21
منظورت پاچه خواری بریتانیا بود انگلیسی پرست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
60
41
لطفاً از آثار بجا مانده از امپراطوری پارس چند مورد را که توسط مورخین اسلامی ذکر شده است نام ببرید. ا
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
111
44
این قبر کوروش که می گویند در تخت جمشید هست چقدر به این حرف اعتماد می کنید مگه طبق گفته هردوت مورخ یونایی سرش توسط ملکه تومیروس از بدنش جدا نشد و به ارس انداخته نشد لطفا راهنمایی فرمائید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
بدن بی سر کوروش کبیر را در پاسارگاد دفن کردن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
149
42
توهم زدینا.
امپراطوری پارس!!
پاسخ ها
حسام تورک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
خب اینا هم مثل شما و آقای زهتابی هستند دیگه!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
کل دنیا امپراطوری بزرگ هخامنشیان رو اولین و بزرگ ترین امپراطوری دوران باستان میدونن چندتا بیسواد مثل شماها نظر ندین.
ضد تحریف تاریخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
جناب ناشناس کل دنیا که فقط ایران نیستند؟یا کل دنیا که فقط فارسی صحبت نمیکنند؟یه سرچ به انگلیسی بکنید تا حساب دستتون بیاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
بی سواد خب برو سایت های خارجی سرچ کن درباره امپراطوری پارس
یعنی تَهِ بی سوادی
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
16
45
سلام
تصویر امپراطوری مغول تماما غلط است شمال چین آسیای میانه، روسیه، ایران تا نزدیکی سوریه را شامل می شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
32
50
شگفت‌انگیز بود که مردمانی قبیله‌ای با سازماندهی پایین توانستند تمدن و امپراتوری بیزانس را شکست داده و امپراتروی ساسانی در ایران را نیز نابود کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
درواقع با خیانت سلمان فارسی ایران شکست خورد

لطفا تاریخ را مطالعه کنید ☑
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
با وحشی گری میشه خیلی چیز هارو بدست اورد ولی امپراطور های بزرگ ایران هیچوقت وحشی نشدن چون یکم شرف داشتن
شمارش معكوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
63
26
امپراتوري مغولان و عثماني كه امپراتوري هاي ترك بودن تو نقشه جا نمي گرفتن؟!
شعبون بامخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
18
27
اينكه در زمان هلاكوخان مراغه پايتخت مغولها بوده، با اين نقشه احتمالاً مراغه تو هند باشه!!!!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
11
32
امپراطوری مغولها تااروپای شرقی گسترش یافته بود. و فکر می کنم بزرگترین امپراطور تاریخ از حیث قلمرو جغرافیایی بود. عجیب است در اینجا مغایر با آنچه که نوشته شده است،در نقشه کوچکتر نشان داده شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
54
26
این نقشه به فرض صحت وبرابر اظهار دانشمندان در خصوص امپراطوری پارس شش میلیون کیلومتر مربع است ودر برابر 27 میلیون کیلومتر مربع تورکان مغول عددی کم است واینکه میگویند هخامنشیان بر 44در صد دنیا تسط داشتند از نقشه جهان بی خبرند...همین نقشه در حالت خوش بینانه کمتر از شش میلیون کیلومتر مربع است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
مهندس ، اونا که میگن هخامنشیان بر۴۴ درصد دنیا حکومت میکردند منظورشان جمعیت دنیاست ، نه تسلط داشتن بر مرز های جغرافیایی!!!
محض اطلاعت ، امپراطوری مغول بر ۳۳ درصد از خاک دنیا تسلط داشته!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
24
77
وقتی از انسانیت و شرافت و جوانمردی در باستان صحبت می کنیم جوانمردان ایران زمین را به یاد می آوریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
کاملا موافقم! جوانمردان بزرگ و صاحب نامی مثل کمبوجیه و کوروش! و از جوانمردی نهادینه شده ای مثل حق تحصیل عوام! با اون مثال بارزش که یک کفاش بوده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
47
12
این نقشه به فرض صحت وبرابر اظهار دانشمندان در خصوص امپراطوری پارس شش میلیون کیلومتر مربع است ودر برابر 27 میلیون کیلومتر مربع تورکان مغول عددی کم است واینکه میگویند هخامنشیان بر 44در صد دنیا تسط داشتند از نقشه جهان بی خبرند...همین نقشه در حالت خوش بینانه کمتر از شش میلیون کیلومتر مربع است
پاسخ ها
حسام تورک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
ناشناس جان!!!! تورک با مغول یکی نیست!!
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
22
8
خوب منظور اصلی تان را به فرمائید که چه بشود دنبال چه می گردید
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
12
56
من نمیدونم چرا یک گروهی برآنند که منکر امپراتوری هخامنشی میشوند. دز صورتی که تمام منابع تاریخی و آتار باستانی گواه بر آنند. ولی چجوری همین گروه امپراتوری مغولان را به خود نسبت میدهتد؟؟؟
سرهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
18
40
امپراطور فقط محمود. خخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
با مدیریت جهانی!
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
مموتی خودمون یا محمود افغان؟
شایدم سلزان محمود غزنوی رو میگی
ازین سه محمود هیچ کدومشون تو خوابم نمیتونستن ببینن ی روز امپراطور بشن خخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
87
7
بزرگترين امپراطوري دنيا مربوط به اسكندر كبير بوده است نكنه خودتون رو به خواب زدين؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
اسکندر نبوده یا اگر هم بوده ایرانی بوده چون کلی کتیبه هخامنشی هست ولی آثاری از اسکندر نبوده. از روی تعصب ملی نمیگم چون حمله اعراب و مغول ها آثار زیادی مونده ولی از حمله مقدونی ها آثاری نیست
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
اگر هم بوده به زور و کشتار کشورگشایی کردن
نه مثل کوروش که خیلی از جنگ هاش بدون خون ریزی بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
41
8
نوشتيد فارسها بر مديترانه مسلط بودن من كشورهاي اطراف مديترانه را ميگم ببينيد چند تاش تو اون نقشه خودتون هستن مصر ليبي تونس الجزاير مراكش اسپانيا فرانسه ايتاليا تركيه ؟؟؟؟
در مورد هند هم اين نقشه چند درصد از سرزمين هند را شامل ميشه؟ هندوستان از كل اين نقشه بزرگتر است!!!!
شمارش معكوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
13
30
بريتانياي كبير با اين كه مستعمراتش رو در آسيا و آفريقا غارت كرده ولي در عوض استراليا و كانادا رو براي آينده خودش آباد كرده تا همچنان به عنوان يكي از قدرتهاي جهان باقي بمونه، سياست انگليسي كه ميگن همينه يعني علاوه بر حال براي آينده اش هم مديريت رو داره. به عنوان فردي كه از انگليسي ها خوشم نمياد ولي بايد قبول كرد كه با منابع نفتي كانادا كه سومين در دنيا هست و منابع بكر طبيعي استراليا و البته سرمايه انگلستان ، آينده دارترين قدرت جهان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
52
16
پس چرا امپراطوری عثمانی را سانسور کردید؟!!!1 یعنی وسعت قلمرو و دامنه نفوذ امپراطوری عثمانی اندازه امپراطوری روم نبود؟!!!!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
اگر عثمانی بخوای بگی
باید سلجوقی هم بگی با هم برابر بودن
محمد مشهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
7
19
از وسعت امپراطوريهاي هخامنشي، روم باستان، خلافت اسلامي و مغول كم كرده ايد. هرچند جا داشت از عثماني هم گفته مي شد. شايد دليل آن هم عداوت نويسنده با آنها بوده!
هند، جنوب خليج فارس تا يمن، قفقاز و ارمنستان و آسياي ميانه جزو هخامنشي بوده ولي در نقشه نيست، همچنين ساير اشتباهات فاحش عبارتند از: حذف بخش آسياي غربي و هند از امپراطوري اسكندر؛ شمال غربي آفريقا (مراكش و جنوب جبل الطارق) و جنوب اروپا (اندلس و اسپانيا)و هند از خلافت اسلامي؛ امپراطوري مغول از شرق آسيا تا قلب اروپا ادامه داشته كه اينجا با حكومت سلسله مغولان هند اشتباه گرفته شده و در حقيقت اين نقشه يكي از بخشهاي آن است و بقيه اش شامل حكومتهاي مغولي چين، آسياي ميانه و قفقاز و اروپا و ايران و بقاياي خلافت عباسي بوده است.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
20
6
اوج حکومت بریتانیا در سال ۱۹۲۰ بوده ولی نقشه سال ۱۹۸۰ رو نشون میده ،نقشه خلافت اسلامی هم که مشکل داره خلافت اموی تقریبا دو برابر عباسی ده ولی شما از خلافت عباسی نام میبرید بعد هم از حکومت مغولان در هند ,,بعد هم در مورد هخامنشیان اینکه بر ۴۴درصد جمعیت جهان حکومت میکردنند و نزدیک ۴۹ میلیون جمعیت رو من چند جا شنیدم که بسیار احمقانه بنظر میاد چطور با مساحت مثلا پنج درصد جهان ۴۴درصد جمعیت را اداره میکردند مگر در افریقا و امریکا وچین و روسیه و اروپا ادم زندگی نمیکرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
برادر درآن زمان اصل جمعیت جهان در حوزه ی بین النهرین و اطراف آن زندگی می کردند
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
14
6
نقسه ی امپراتوری بریتانیای کبیر از این بزرگتره
تازه زمانی که عثمانی رو نابود کرد عراق امروزی و لبنان و... رو به خاک خودش ضمیمه کرد و همین الان هم که خیلی از کشورها اعلام استقلال کردن روابط خیلی خوبی با بریتانیا دارند و عضو متحدین بریتانیا هستن که درصورت جنگ علیه بریتانیا نیرو اعزام خواهند کرد(کشورهای مشترک المنافع)
و در کل با احتساب کانادا و استرالیا و نیوزلند که فقط استقلال اقتصادی دارند و سیاست خارجی آنها متصل به سیاست بریتانیا هست میشه گفت بریتانیا بزرگترین امپراتوری جهانه که هنوز هم سر پا هست
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
6
15
در حوالی قرن پنجم تا سوم 8امپراطوری کوچک در چین میزیستند و در کره امپراطوری کوچک گوجوسان و در یونان و اروپا چندین کشور که از لحاظ وسعت بسیار کوچک تر از ایران بودند وجود داشتند و مناطق اسیای میانه هم بسیار خشک و سردو کم جمعیت بودند برای همین این مطلب که هخامنشیان بر 44درصد مردم جهان حکومت میکردند واقعی است و کارشناسان خبره هم این موضوع را تایید کردند در ویکیپدیا هم اسنادی موجود است ایران در ان زمان پرجمعیت ترین مناطق دنیارو صاحب بوده است
ایران دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
9
31
مثل اینکه بسیاری از دوستان خیلی نااگاه تشریف دارند امپراتوری هخامنشیان بزرگترین امپراتوری در دنیای باستان بوده که البته قسمت اعظم دنیای متمدن و معلوم زمان خودش را در دست داشت چون قسمت اعظم دنیا اقوام وحشی و نیم وحشی زندگی میکردند همان اقوام که در قرون وسطی بر تمدن های باستانی غلبه کردند ولی فتوحات اقوام وحشی مثل مغول قسمت بزرگ ان سیبری و شمال روسیه و استپ های اسیای میانه بوده که در باستان هیچ ارزش تمدنی نداشته و محل زندگی اقوام وحشی بیابانگرد بوده
melika
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
17
40
حیف نیست که در روز کوروش بزرگ مسیولین چقدر زشت رفتار می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
3
10
شما كه نقشه ها رو ديديد چرا وقت خودتان راهدر ميكنيد لطفا جواب بديد
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
4
15
دوستان عزیز .نویسنده که متن رو از خودش ننوشته که میگین امپراطور عثمانی و ....کجا رفت .این یک منبع انگلیسی هست که اگه شما هم در یوتیوب یا گوگل جستجو کنید اونجا هست و نویسنده اون رو به فارسی ترجمه کرده .فقط بنویسید بزرگترین امپراطوری های که می توانستند بر کل جمعیت جهان مسلط باشن
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
10
11
بارالها به من بیاموز هدف های ارزشمندتری در زندگی برای دنبال کردن وجود دارد!! به من بیاموز که لحظه هایم چه ارزشی دارند!! بیاموزانم که حرف زدن تلخ ترین اشتباه بشریت بود! بیاموز که بتوانم صحیح بیاموزم آنچه را که باید بیاموزم! بیاموز که هرچه بیاموزم هیچ نیاموخته ام.
GREAT
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
12
36
میدونید چرا وقتی بحث از تاریخ میشه تاریخ ما همیشه از همه دست بالاتر رو داره؟چون ما شاهانی داشتیم که به جایه خونخواری شکوه و عدالت رو گسترش دادن یادمون نره به همین دلیله که همه ی جهان امپراتوری هخامنشیان رو بزرگترین امپراتوری تاریخ جهان میدونن و در برابر تاریخ ایران بزرگ سر فرود میارن پس بیاید به جایه اینکه از دیگه تاریخ های دیگه دفاع کنیم تاریخ هایی مانند اعراب یا مغولان یا ترک ها کمی به تاریخ خودمون نگاه کنیم و برای شکوه و عظمت آن تلاش کنیم امیدوارم این پیام به دست همهتون برسه تا کمی به خودتون بیاید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
21
14
بزرگترین واولین پادشاهی مادبوده اینوتاریخ هردودت گفته عجب اینجامیگن اول هخامنشی بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
بچه بیا پایین ...نگو
فاضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
7
10
اسپانیا از دست اعراب خارج شد و اعراب از اسپانیایی ها شکست خوردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
6
15
پادشاه درسته ولی اولین امپراتوری هخامنش بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
7
27
درود بر‌
ایرانی‌ ها‌‌
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
16
42
به یاد روزی که ایران دوباره ساخته بشه و سرزمین های از دست رفتمونو پس بگیریم.و به دوران با شکوه هخامنشیان باز گردیم.و بیگانگانی که در طول قرن ها وارد کشورمون شدند و حتی الان بخشی از جمعیت کشورمون رو تشکیل دادند رو از کشور اخراج کنیم.
سجاد
|
United States of America
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
10
26
امپراتوری اسکندر بزرگ بوده نه اینکه حکومت کرده باشه بلکه فقط خون ریخته البته نه فقط اسکندر بیشتر امپراتوریها ولی امپراتوری هخامنشی را باید مرور کرد باون قانون گذاری و خدماتی که به بشر کرد به این میگن امپراتوری نه خونخواری درود بر ایرانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
35
7
بنیانگزارهخامنشیان همون نبودکه پدرزنش آژی دهاک راکشت.بعیدمی دونم که ایناخونخوارنبودن شایدخونریزبودن....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
برو تاریخو بخون بعد نظر بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
8
31
فقط امپراطوری هخامنشیان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
تو که اطلاعاتی نداری لطفا نظر نده
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
10
25
بزرگترین امپراطوری کل تارخ برای ایرانیان بوده باعث افتخاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
6
24
هرکس درقلب مردم باشه بزرکترین امپراتوری دنیا راداره
ناشناس
|
France
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
21
25
امپراطوری فقط گوگوریو امپراطورفقط جومونگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
14
8
امپراتوری ادولف هیتلر کبیر را در نقشه قرار ندادید هیتلر
در زمان خودش کل اروپا و کل افریقا را دست خودش داشت لطفا رسدگی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
چشم
Führer
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
33
8
هخامنشیان امپراطوری نبوده و شاهنشاهی و موروثی بوده و خبری از دموکراسی که در امپراطوری روم بوده رو نداشته..
بزرگترین امپراطوری باستان روم بوده و بعد از اون عثمانی ها استیلایی با قدمت بالا بر متصرفاتشون داشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
17
6
حکومت مغول آسیا و اروپا رو بلعید.دولت ایران قدیمی ترین و باستانی ترین حکومت تاریخ بود.روم بسیار باعظمت بود.با این که به تاریخ ایران واقعا علاقه دارم ولی منم میگم زنده باد عالی جناب جومونگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
.... جومونگ
خشایار
|
United States of America
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
4
18
فقط امپراطوری ایران تاریخ میگه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
7
18
ایران ابر قدرت است
علی
|
Canada
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
10
20
ول کنید بابا. جومونگ اگه گوگل مپ داشت الان تمام دنیا دستش بود
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
3
8
نقشه مغول اشتباهه سلسله مغول از آسیای شرقی می اومد تا آسیای غربی نه فقط هند تازه گورکانیان هند و نوادگان تیمور بودن که بر هند فرمانروایی داشتن
بعدشم این نقشه کجاش بزرگه در برابر نقشه فتوحات هیچه
محمد مهدی زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
3
26
فقط ایرانو عشقه
علی
|
France
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
7
31
درود بر شاهان هخامنشی و ساسانی ❤
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
4
18
امپراطوری فقط هخامنشیان و فرمانده جومونگ
باقر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
17
2
امپراطوری چین قدیمیترین امپراطوریه بعدش هند ییشتراز ۵۰۰۰ هزارسال وخیلی ازابداعات مال اونهاست
کوروش بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
5
7
قلمرو هخامنشیان از شمال یعنی روسیه تا جنوب آفریقا و از غرب چین تا غرب اروپا مثل ایتالیا و قبرس و سوریه و چند تا کشور دیگه که زیر حکومت یونان بوده وسعت داشته است لطفاً اطلاعات غلط به مردم ندید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
16
6
یه عده فقط هخامنشیان رو به سینه میزنند سلسله ترک اشکانیان درزمان خودش قلمرو وسیعی داشته
رهگذر تنها با ۶ تا از دوستاش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
2
8
یعنی تو این شانس ۲ ساعت متن نوشتم یهو دستم خورد اومدم بیرون همش رفت
چشم پیش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
15
11
بیهوده نیست که پیامبرمافرمودن;علم اگردرثریا هم باشدمردمانی ازخطه ی توران زمین به آن دست خواهندیافت)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
13
8
نمیفهمم آخه چرا هیچکس از شما اینکه انگلیس بزرگ ترین امپراطوری دنیا
بوده رو قبول نداره؟ خدا وکیلی وطن پرستی خوبه ولی نه اینکه الکی خیال
بافی کنید بگید ما توهمچی بهتر بودیم نسل اونا هیچی نبوده اینجوری میشه نژاد پرستی
انگلستان 1چهارم خشکی های جهان
رو داشته چرا اینجا هیچ چیز دربارش گفته نشده؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین