کد خبر: ۴۲۳۷۵۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

تلاش اصولگرایان برای راضی‌کردن آیت‌الله مصباح یزدی شدت گرفت

هم‌زمان یک عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و یک یار احمدی‌نژاد، دیروز به طیف منتقدان «تعدد جبهه‌ها» در جریان اصولگرایی پیوستند. در همین چند ماه اخیر، چندین جبهه درون جریان اصولگرایی متولد شده است.
آفتاب‌‌نیوز : شرق نوشت: از جمله «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب» و «جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت». حمیدرضا ترقی در رابطه با ارزیابی فعالیت‌های انتخاباتی گروه‌ها و احزاب به ايلنا گفت: «هنوز آرایش سیاسی مشخصی در عرصه انتخابات شکل نگرفته است و همه چراغ‌خاموش حرکت می‌کنند و تنها جبهه مردمی نیروهای انقلاب است که به صورت علنی فعالیت‌هایش را آغاز کرده است و همچنین حزب مؤتلفه نامزد خود را مطرح کرده و کارهای خود را بر آن اساس دنبال می‌کند. او گفت: «اکنون شاهدیم هر جمعی که گرد هم می‌آیند اسم آن را جبهه می‌گذارند و کاری هم ندارند که این جبهه متشکل از احزاب یا افراد و اقشار مختلف است که تشکیل شده». بهمن شریف‌زاده، روحاني نزديك به احمدي‌نژاد هم درباره چگونگی وضعیت کاندیداهای مطرح اصولگرایان مانند جلیلی، ضرغامی و قالیباف، به ايلنا گفت: «توجه به اساس‌نامه و شعارهای هر جریانی می‌تواند ما را به پاسخ نزدیک کند. فقدان اساس‌نامه یا اساس‌نامه‌های ضعیف و فاقد ساختار منطقی، شعارهای کم‌مایه و بی‌پایه، گویای موسمی‌بودن یک جبهه یا تشکل‌های سیاسی جدید است».

تلاش براي راضي‌كردن مصباح

اگرچه در ظاهر به نظر مي‌رسد جبهه‌هاي قديمي اصولگرايي در اين مدت يك‌به‌يك در حال اتصال به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب‌اند و شعاع پوشش اين جبهه در شهرها روبه‌افزايش است، اما اين مانع ايجاد جبهه‌هاي جديد نشده است. نمونه آن هم «جبهه پيشرفت رفاه و عدالت» است كه بعد از «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب» تشكيل شد. در واقع اين اعلام پيوستن‌ها و اخبار احداث شعبه‌هاي شبه‌حزبي «جبهه نيروهاي مردمي انقلاب» در شهرهاي كوچك و بزرگ لزوما به معناي جمع‌شدن همه اصولگرايان زير چتر اين جبهه نيست. تا جايي كه مثلا جبهه پايداري نه‌تنها هنوز تصميمي مبني‌بر پيوستن به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب نگرفته است، بلكه گاه مواضعي در برابر آن گرفته كه چندان خوشايند اصولگرايان نبوده است. مرضيه وحيد‌دستجردي، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب پيش از اين گفته بود: «برای جبهه پایداری احترام قائل هستیم و مذاکراتی در گذشته داشته و اکنون هم این مذاکرات به صورت جدی در جریان است. فکر می‌کنیم این مذاکرات به نتیجه مطلوب خواهد رسید و آنها را از دلسوزان نظام می‌دانیم». حجت‌الاسلام حسین جلالی، مسئول دفتر آیت‌الله مصباح هم ديروز گفت در سه هفته گذشته شخصیت‌های زیادی با آیت‌الله مصباح دیدار کرده‌اند. مصباح‌يزدي پدر معنوي جبهه پايداري است كه با طرح ايده «انتخاب اصلح» در انتخابات ٩٢ و پيش از آن در مسير ائتلاف و اتحاد اصولگرايان، براي رسيدن به نامزد واحد، مانع ايجاد كرد. در انتخابات مجلس گذشته هم فهرست تهران اصولگرايان گروگان جبهه پايداري شد و با اينكه سهم خوبي از فهرست تهران گرفتند، اما نتيجه آن به ناكامي هم جريان پايداري و هم كل جريان اصولگرايي منجر شد. ديروز، جلالی با بیان اینکه «آقایان محسن رضایی، حدادعادل و ذوالقدر و حجت‌الاسلام رحیمیان از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با آيت‌الله مصباح دیدار کردند»، گفت: «هفته گذشته نیز آقایان بذرپاش، میرسلیم و بادامچیان با آیت‌الله مصباح دیدار کردند. همچنين قرار است در روزهای آینده علیرضا زاکانی، دبیر کل سابق جمعیت رهپویان و محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه با رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی دیدار کنند». اگر نگاهي به برخي سخنان اعضای جبهه پايداري در يكي، دو ماه گذشته بيندازيم، آن وقت علت اين ديدارهاي متعدد با آيت‌الله مصباح يزدي مشخص مي‌شود. فاطمه آليا، عضو شوراي مركزي جبهه پايداري ١٣ دي ماه گفته بود: «براساس تجربیات گذشته نباید این‌طور باشد که در آستانه انتخابات عده‌ای دور هم جمع شوند مجموعه‌ای را ایجاد کنند و بگویند ما کاروان وحدت هستیم؛ درحالی‌که ممکن است مجموعه‌ها و گروه‌های دیگر اصلا اطلاع نداشته باشند و این را بگویند که ما کاروان وحدت هستیم. هرکس به ما بپیوندد جزء طرفداران وحدت است و اگر نیاید با وحدت مخالف است. تجارب گذشته نشان داده که سازوکار وحدت مهم است نه شکل وحدت؛ به‌هرحال می‌شد که گروه‌ها کار خودشان را دقیقه ٩٠ شروع نکنند؛ بلکه مدت‌ها قبل با سعه‌ صدر شروع کرده و سازوکار وحدت را نیز تعریف می‌کردند تا وحدتشان هم حداکثری باشد». او در نهايت گفته بود: «آنها (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) کار خودشان را می‌کنند ما هم که یک تشکل دیگر هستیم، کار خودمان را می‌کنیم». حسين الله‌كرم، عضو هیئت مؤسس جمعیت انصار حزب‌الله هم پيش از اين گفته بود: «اگر جبهه مردمي نيروهاي انقلاب با جبهه پایداری انقلاب اسلامی هماهنگ و همراه باشد، ما هم با آنها همراه می‌شویم اما اگر این اتفاق رخ ندهد، کاری با جبهه نیروهای مردمی نداریم و فعالیت‌های‌مان را با جبهه پایداری هماهنگ می‌کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1
2
من فکر می کنم که مردم هرچی که این عزیزان خود شیفته بگن برخلافش عمل کنن چون اینها امتحان خودشون رو پس دادن به جای مصباح بهتره که فکر وعقیدشون رو با اقای خاتمی هماهنگ کنن
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
2
1
قالیباف و جلیلی که رأی نمیارن. ضرغامی حداقل یه کم شانسش بیشتر از اون دوتاست، ولی کافیه ملت یادشون بیاد که صدا و سیمای میلی به مدت 10 سال دست ایشون بود تا این یکی هم حذف بشه. کلاً اصولگرایان در حال حاضر نامزد قدرتمندی ندارن.
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1
1
به انتقام خون آتش نشانان شهید با لباس سرخ آتش نشانان و شال بنفش تدبیر و امید،همه با هم به روحانی رای میدهیم.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
1
1
سلام
اصولگرایان
با تعدد جبهه‌های جدید چه با اقای مصباح وبدون اقای مصباح هم رای نمی اورید
فقط
اب در هاون می کوبید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین