کد خبر: ۴۲۶۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱

جهانگیری: مهمترین مسئله امروز کشور بیکاری و اشتغال است

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینکه مهمترین مسئله امروز کشور بیکاری و اشتغال است، گفت: مطالعات نشان می دهد که در طول 30 سال گذشته میزان اشتغال ایجاد شده اندک بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری ظهر امروز برج فناوری و اتاق تمیز دانشگاه صنعتی امیر کبیر را افتتاح و به همراه معاون علمی و فناوری رییس جمهور و استاندار تهران از طبقات و بخش های مختلف این مرکز بازدید کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین از نمایشگاه دستاوردهای فناوری و طرح های تجاری سازی شده دانشگاه صنعتی امیر کبیر شامل 100 محصول بازدید کرد و سپس در مراسم افتتاح برج فناوری، ضمن قدردانی از حضور چشمگیر و معنادار مردم آگاه و زمان شناس در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار داشت: مردم ایران نشان داده اند که در مواقع لازم کارهای مهم، سرنوشت ساز و تعیین کننده انجام می دهند.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: مردم کشور به دعوت مقام معظم رهبری که فرموده بودند خود مردم با حضورشان به تهدید ها پاسخ می گویند، حضور پرشور و چشمگیری در راهپیمایی 22 بهمن داشتند و البته شخصیت های دلسوز و نهادهای سیاسی کشور نیز از اقشار مختلف دعوت بعمل آوردند که باید از همه آنها و نیز از مردم کشور به خاطر این حماسه آفرینی قدردانی کرد.

وی افزود: مردم کشور سرمایه بزرگی هستند که در اختیار نظام قرار دارند و ما باید قدر آنها را بدانیم.

جهانگیری ادامه داد: در مقطعی که بی خردی بر سیاست جهانی حاکم شده است، این گونه جلوه های عقلانیت و آگاهی که از سوی مردم ایران بروز پیدا می کند می تواند جلوی بسیاری از تهدیدات را بگیرد و برای دنیا این معنا را داشته باشد که ملت ایران یکپارچه و همصدا در مقابل تهدیدات ایستاده اند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید تلاش های گسترده ای برای از بین بردن تهدیدات و مخاطرات بین المللی انجام شده است، تصریح کرد: در کنار این اقدامات، تلاش های وسیعی نیز برای حل مشکلات و توسعه کشور صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از مهمترین زمینه های امید بخش برای توسعه کشور سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که یکی از رویکردهای اصلی آن دانش بنیان کردن اقتصاد ایران است.

جهانگیری اضافه کرد: گاهی تصویرهای غلطی از اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد و برخی افراد اقتصاد مقاومتی را به معنای اقتصاد ریاضتی تلقی می کنند اما کسانی که کمترین شناخت از رویکردهای اقتصاد مقاومتی داشته باشند، می دانند که اقتصاد مقاومتی نه تنها اقتصاد ریاضتی نیست بلکه راهی برای گشایش در اقتصاد کشور است که می تواند مسیرهای جدیدی را برای توسعه باز کند.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه مهمترین مسئله امروز کشور قطعاً مسئله بیکاری و اشتغال است، افزود: موضوع اشتغال به خصوص در میان جوانان تحصیلکرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که بر اساس پیش بینی ها، سالانه بیش از 1 میلیون فارغ التحصیل جویای کار در کشور خواهیم داشت و اقتصاد ایران قدرت اشتغال زایی محدودی دارد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد که در طول 30 سال گذشته میزان اشتغال ایجاد شده اندک بوده است و متاسفانه در سالهای اخیر شاهد افت سرمایه گذاری در کشور بوده ایم و این در حالی است که آینده تولید و اشتغال کشور به موضوع سرمایه گذاری وابسته است و ما باید تلاش کنیم فضای مساعد و مناسبی فراهم کنیم تا همه اقشار جامعه بتوانند در آن سرمایه گذاری و نقش آفرینی کنند.

جهانگیری تصریح کرد: انتظار دولت از دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی این است که مشکلات روز کشور را مدنظر قرار دهند و با این رویکرد،‌ به دولت و فعالان اقتصادی در ارائه راهکارهای حل مشکلات کمک کنند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت توسعه علم و فناوری، اظهار داشت: در تمامی اسناد و برنامه های بالادستی نظیر سند چشم انداز بیست ساله،‌ نقشه جامع علمی کشور و نیز سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر لزوم توسعه علم و فناوری برای دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه تاکید شده است و باید تلاش کنیم تا علم و فناوری موتور محرک توسعه کشور باشد.

وی یکی از مهمترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی را دانش بنیان کردن اقتصاد برشمرد و افزود: دانشگاه های کشور، اساتید، محققین و دانشجویان باید برای این سوال به دنبال پاسخ باشند که چگونه می توانید اقتصاد کشور را به اقتصادی دانش بنیان تبدیل کنیم.

دکتر جهانگیری افزود: در کنار ایجاد شرکت های جدید دانش بنیان باید برای دانش بنیان کردن بنگاه های بزرگ فعلی نیز برنامه ریزی کنیم تا میزان بازدهی و بهره وری در صنایع بزرگ موجود نیز افزایش پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به کاهش میزان بازیافت در برخی میادین مشترک نفتی و گازی کشور، گفت: این موضوع نوعی زنگ خطر است چرا که اگر به آن نپردازیم ممکن است بخش وسیعی از گاز کشور از دسترس ملت ایران خارج شود.

وی همچنین مشکلات زیست محیطی را از دیگر چالش های مهم کشور برشمرد و از دانشگاه ها خواست به این زنگ خطرها توجه کنند و برای حل این مشکلات راهکار ارائه دهند.

جهانگیری بر ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: البته این موضوع سالهاست که مورد تاکید قرار می گیرد اما متاسفانه به چند رشته و صنعت منحصر شده است و باید به نوعی برنامه ریزی کنیم که در همه شاخه ها و رشته های صنعتی این اتفاق مهم صورت گیرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی باید پس از اتمام درس بتوانند به یک کارآفرین تبدیل شوند، گفت: هیچ دولتی قادر نیست که بتواند برای این تعداد فارغ التحصیل اشتغالزایی کند و اگر دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نتوانند کارآفرینی کنند دغدغه اصلی آنها یافتن فرصت های شغلی خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه ریزی دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی و اولویت بندی برنامه ها برای دستگاه های مختلف اجرایی، گفت: یکی از تکالیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این اولویت بندی ها این بوده است که در طول پنج سال برنامه ششم توسعه، پنج دانشگاه اصلی کشور باید بتوانند جزو 200 دانشگاه برتر دنیا باشند.

جهانگیری افزود: گزارش رییس دانشگاه صنعتی امیر کبیر و برنامه راهبردی این دانشگاه نشان داد که این دانشگاه در تلاش است تا به سمت دانشگاه های نسل سوم پیش رود و هدف گذاری مسئولین دانشگاه این است که تا سال 1404 بتوانند جزو 100 دانشگاه برتر جهان باشند.

معاون اول رییس جمهور کمبود فضا را یکی از مشکلات دانشگاه های اصلی کشور برشمرد و گفت: دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز با توجه به تعداد دانشجو و فضایی که در اختیار دارد بصورت جدی با این مشکل مواجه است که باید وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع راهکاری پیدا کنند.

جهانگیری با بیان اینکه متاسفانه وضعیت بودجه دولت وضعیت مناسبی نیست خاطرنشان کرد: البته دولت تلاش دارد با استفاده از راهکارهای مختلف اعتبارات مورد نیاز دانشگاه ها را تامین کند. برخی مجامع بین المللی تسهیلاتی با نرخ سود پایین و دوره بازپرداخت طولانی مدت به دانشگاه ها ارائه می دهند و دانشگاه های ایران نیز می توانند با استفاده از این گونه راهکارها کمبود اعتبارات مورد نیاز خود را جبران کند.

در این مراسم رییس دانشگاه صنعتی امیر کبیر هم گزارشی از سابقه و وضعیت فعلی این دانشگاه ارائه کرد و گفت: دانشگاه صنعتی امیر کبیر دارای 16 دانشکده، 24 پژوهشکده، 3 واحد اقماری، 16 قطب علمی و 43 شرکت دانش بنیان است.

وی همچنین با بیان اینکه برنامه راهبردی دانشگاه از سال 86 آغاز شده است، هدف اصلی این برنامه را قرار گرفتن در میان100 دانشگاه برتر دنیا عنوان کرد و سپس به تشریح گزارشی در خصوص رتبه دانشگاه صنعتی امیر کبیر در رتبه بندی های ملی و بین المللی، جایگاه این دانشگاه در جهان، تعداد مقالات ISI و حجم مبلغ قراردادهای تحقیقاتی این دانشگاه پرداخت.

گفتنی است برج فناوری و اتاق تمیز دانشگاه صنعتی امیر کبیر در سال 92 کلنگ زنی شد و تا کنون 5 طبقه از این برج تکمیل شده و 25 میلیارد تومان نیز برای آن هزینه شده است.

این برج قرار است تا 11 طبقه ادامه پیدا کند و هدف از احداث این برج استقرار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناوری است که می توانند تا سه سال و نیم در طبقات این برج حضور داشته و از امکانات و تجهیزات آن استفاده کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین