کد خبر: ۴۲۸۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

فریب زرق و برق شرکتهای قالیشویی را نخورید

با رسیدن به روزهای پایانی سال بازار شستشوی قالی نیز گرم می شود،گرمایی که گاه در زیر سایه شرکت‌های قلابی قالیشویی و اخذ هزینه های گزاف از مردم، سرد می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : با رسیدن به روزهای پایانی سال بازار شستشوی قالی نیز گرم می شود،گرمایی که گاه در زیر سایه شرکت‌های قلابی قالیشویی و اخذ هزینه های گزاف از مردم، سرد می‌شود.

به گزارش آفتاب نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سنت خانه تکانی در روزهای پایانی سال، یک رسم قدیمی و دیرین به شمار می رود، رفت و روب و نظافت منزل از نمونه سُنَنی است که به جزیی لاینفک از آداب و رسوم خانوارهای ایرانی در روزهای پایانی سال مُبَدَل شده است.

در این میان، شستن فرش‌ها یا قالی‌های موجود در منازل، از موارد حائز اهمیتی به شمار می رود که از سوی اکثریت قریب به اتفاق زنان خانه دار مورد توجه قرار می گیرد.

اگر در سال‌های نه چندان دور، روبروی درب منازل، کوچه‌ها و بعضا پشت بام‌ها به عرصه‌ای برای پهن کردن قالی‌ها و شستشوی آن تبدیل می‌شد، اما در طول سالیان اخیر،ر مراکز قالیشویی عهده دار این امر هستند و به تبع، با عنایت به دشواری‌های موجود در  شستشوی دستی قالی، استقبال بسیاری از سوی زنان خانه دار به مراکز قالیشویی نشان داده می شود.

حرکت نیسان‌ها یا پیکان وانت‌هایی که بر روی بدنه آنها نام شرکت‌های شستشو دهنده قالی منقش شده، در کوچه و پس کوچه‌های شهر از صحنه‌هایی است که در روزهای پایانی سال به وفور یافت می شود.

سرقت قالی‌ها توسط شرکت‌های قالیشویی قلابی و اخذ هزینه‌های گزاف از سوی برخی مراکز قالیشویی از دیگر چالش‌هایی است که بعضا باعث طرح گلایه‌هایی از سوی مردم و خانوارها می شود.

پروین سوداگر، یکی از ساکنان شهر کرج، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به لزوم نظارت هر چه بیشتر بر شرکت‌ها و مراکز فعال در این عرصه، اظهار داشت: کم نیستند مراکز قالیشویی که در برابر تقاضای شستشوی فرش، لیستی ارائه می‌دهند که همچون منوی رستوران ها، انواع و اقسام شست‌و‌شوها در آن درج شده و بصورت سلیقه‌ای نرخ‌هایی نیز برای آن تعیین شده است.

وی افزود: دستگاه‌های ذیربط نظارتی، باید حساسیت هر چه بیشتری را در این خصوص لحاظ کنند تا با اِعمال نظارت مضاعف، امکان ارتکاب چنین تخلفاتی از سوی متولیان و نمایندگان قالیشویی‌ها سلب شود.

عزیزا...شفاعتی، مدیر یکی از مراکز قالیشویی فعال در غرب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی با تایید بروز برخی سوء استفاده‌ها از سوی مراکز قالیشویی قلابی و جعلی گفت: متاسفانه در این خصوص، سهل انگاری و ساده اندیشی برخی از خانوارها نیز تاثیرگذار است که به نوعی بستر ساز سوء استفاده های این‌چنینی می‌شود.

وی افزود: پخش تراکت های تبلیغاتی در سطح شهر و درج یا مرقوم شدن تنها یک شماره تلفن بدون قید آدرس قالیشویی از مواردی است که در طول سال و بخصوص ایام منتهی به پایان سال به وفور در برخی نقاط شهرها مشاهده می شود.

شفاعتی عنوان کرد: متاسفانه برخی از مردم نیز دقت نظر و حساسیت لازم را در این ارتباط لحاظ نمی کنند و قالی یا فرش های خودرو با یک برگ رسید و مهری که اصالت آن محرز نیست تحویل افرادی می دهند که هیچ تضمینی برای بازگشت و عودت آن وجود ندارد.

مدیر این شرکت قالیشویی گفت: مردم و خانوارها باید با استعلام از اتحادیه های قالیشویی ،مراکزی را انتخاب کنند که از حیث قانونی، فعالیت و خدمات رسانی آنها مورد تایید است.

وی افزود: طبیعتا در چنین شرایطی در صورت بروز خسارت و یا ایجاد پارگی برای فرش، قالیشویی مربوطه مجاز به پرداخت خسارت به مالک یا صاحب فرش خواهد بود، اما در صورت غیر مجاز بودن قالیشویی نه تنها در اخذ هزینه و خسارت وارده، موانعی جدی بوجود خواهد آمد، بلکه اساسا برای بازگشت قالی‌ها به فرد مالک نیز ضمانت قطعی وجود ندارد.

نرخ رسمی قالیشویی ها/شستشوی فرش با شامپوی ایتالیایی،دروغ محض است                                                         
مهدی نوروزی،عضو یکی از اتحادیه های قالیشویی در شهرستان های استان تهران با اشاره به طرح برخی از ادعاهای کذب و دروغین از سوی مراکز قالیشویی غیر معتبر به متقاضیان شستشوی فرش عنوان کرد: گزارش ها مبنی بر این است که برخی از مراکز قالیشویی‌ها در لیست و منوهایی دروغین عنوان کرده اند، شستشوی ویژه با شامپوی ایتالیایی، آلمانی، انگلیسی و...که این ادعا دروغی بیش نیست.

وی افزود: به واقع در شستشوی فرش‌ها عمدتا از شامپو، پودر و آب استفاده می‌شود و مواد شوینده نیز از محلول‌ها و مواد متعارف ایرانی است و این ادعاها که محلول های شوینده از محصولات و برندهای جهانی معروف است، دروغ محض می باشد.

نوروزی گفت: تمامی قالیشویی‌ها موظف هستند فرش را تمیز و سالم به مالک آن بازگردانند و در صورت داشتن زدگی، پارگی، سوراخ یا سوختگی، قطعا باید در هنگام تحویل از سوی مامور و نماینده قالیشویی، بازبینی و نظارت لازم انجام شود و در صورت مشاهده چنین مواردی، در رسید تحویلی موضوع قید می شود.

عضو اتحادیه قالیشویی در خصوص نرخ شستشوی انواع قالی عنوان کرد: قیمت و نرخ شستشوی هر متر فرش ماشینی 4600 تومان، فرش دستبافت معمولی 8 هزار تا 15 هزار و هر متر موکت  1800 تا 3 هزار تومان است و هزینه جابجایی و حمل و نقل فرش نیز از یک تخته تا چندین تخته فرش، حدود 16 هزار تومان است که البته ممکن است این میزان با توجه به وسعت شهرستان و دوری  یا نزدیکی مسافت متغیر باشد که در توافقات میان قالیشویی و مالک فرش، لحاظ می شود.

وی افزود: ممکن است در میان برخی هزینه‌ها همچون رفوگری، شیرازه دوزی، ریشه کشی و...نیز به هزینه شستشو اضافه شود که نرخ و رقم آن بسته به میزان خرابی و آسیب‌دیدگی فرش و توافق میان قالیشویی و مالک متغیر خواهد بود.

نوروزی در خاتمه یادآور شد: به هر ترتیب در صورت طرح شکایت از سوی مالک فرش در ارتباط با نارسایی احتمالی در کیفیت خدمات ارائه شده و یا نامتعارف بودن نرخ دریافتی، امکان پیگیری آن از سوی اتحادیه‌های ذیربط وجود دارد که البته تحقق و پیگیری این امر منوط و مشروط به مجاز بودن فعالیت قالیشویی‌ها می باشد و در صورت جعلی بودن مراکز قالیشویی، اتحادیه ها، تعهد یا وظیفه ای  در خصوص پیگیری شکایات نخواهند داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین