کد خبر: ۴۲۸۹۹۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
چگونه «نصف‌جهان» ایران ناگهان با افزایش جهانگردان خارجی مواجه شد؟

خبری خوب برای اقتصاد ایران؛ جهشی‌ ناگهانی در تعداد سفر گردشگران/کدام شهرهای ایران برای گردشگران خارجی‌ محبوبترند؟

از زمان انتخاب حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان جمهوری ایران، صنعت گردشگری آن کشور شاهد بزرگترین رشد بوده که در نتیجه امضای توافق هسته‌ای در ژانویه ۲۰۱۶ میلادی و لغو تحریم‌ها بوده است./در سال‌های اخیر ایران مقصد سفر بسیاری از جهانگردان بوده. در سال ۲۰۱۲ میلادی نزدیک به ۳.۵ میلیون جهانگرد به ایران سفر کردند. این در حالیست که این میزان در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۵.۲ میلیون نفر رسیده است. این نشان از جهشی ناگهانی در تعداد سفر گردشگران خارجی به ایران دارد. این موضوع می‌تواند میلیاردها دلار به درآمد ایران بیفزاید و باعث اشتغال‌زایی شود. /شهرهایی مانند تهران، اصفهان، کاشان، یزد، کرمان و شیراز مقصدهای برتر برای بازدید‌کنندگان خارجی بوده‌اند./اصفهان بدلیل داشتن بناهای غنی و معماری قابل‌توجه، متداول‌ترین و محبوب‌ترین گزینه برای گردشگران خارجی بوده است. / این
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس فرهنگی- اصفهان که از آن به عنوان «نصف جهان» یاد می‌شود توانسته بیش از هر زمانی پس از برجام و لغو تحریم‌ها جهانگرد خارجی جذب کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی در‌این‌باره، می‌افزاید: از زمان انتخاب حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی به عنوان جمهوری ایران، صنعت گردشگری آن کشور شاهد بزرگترین رشد بوده که در نتیجه امضای توافق هسته‌ای در ژانویه ۲۰۱۶ میلادی و لغو تحریم‌ها بوده است. 

چگونه «نصف‌جهان» ایران ناگهان با افزایش جهانگردان خارجی مواجه شد؟

در واقع، در سال‌های اخیر ایران مقصد سفر بسیاری از جهانگردان بوده است. در سال ۲۰۱۲ میلادی نزدیک به ۳.۵ میلیون جهانگرد به ایران سفر کردند. این در حالیست که این میزان در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۵.۲ میلیون نفر رسیده است. این نشان از جهشی ناگهانی در تعداد سفر گردشگران خارجی به ایران دارد. این موضوع می‌تواند میلیاردها دلار به درآمد ایران بیفزاید و باعث اشتغال‌زایی شود. 

یک راهنمای تور انگلیسی‌زبان در تهران می‌گوید که افزایش تعداد سفر گردشگران خارجی در سال مشهود بوده است. او افزوده است که شهرهایی مانند تهران، اصفهان، کاشان، یزد، کرمان و شیراز مقصدهای برتر برای بازدید‌کنندگان خارجی بوده‌اند. او به المانیتور می‌گوید از بین این شهرها اصفهان بدلیل داشتن بناهای غنی و معماری قابل‌توجه، متداول‌ترین و محبوب‌ترین گزینه برای گردشگران خارجی بوده است. 

المانیتور می‌نویسد: «این شهر زمانی مقر حکومت شاه عباس صفوی بوده است و بسیاری از اصفهانی‌ها مرفه هستند و بسیاری از بناهای تاریخی قدیمی در آن‌جا ساخته شده‌اند. مسجد جامع اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و بزگترین مساجد در ایران است. این مسجد مربوط به قرن هشتم میلادی است. در قرن یازدهم بخشی از آن سوخته شد و بازسازی شد. از آن زمان این مسجد گسترش یافته و تبدیل به یک موزه زنده از معماری اسلامی و ایرانی شده است. این مسجد اولین بنای دوره اسلامی است که ایوان الهام گرفته از کاخ ساسانی در آن دید می‌شود. مسجد جامع یکی از ۲۱ بنای فرهنگی ایران ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. بازار تاریخی و جذاب اصفهان در میدان نقش جهان نیز یکی دیگر از میراث ایران است که به ثبت بین‌المللی رسید. از ویژگی‌های آن می‌تواند به حضور مسجد امام و مسجد شیخ لطف‌الله اشاره کرد که هر دو طرح‌های معروف آبی‌رنگ با کاشی‌های زیبا را دارند. همچنین، می‌توان به «عالی‌قاپو» ساختمانی شش طبقه با تراسی در طبقه بالایش و دروازه‌های زیبا در بازار قدیمی قیصریه اصفهان اشاره کرد». 

«مارتینا بیساز» عکاس سوئیسی که سال گذشته به ایران سفر کرده است به المانیتور می‌گوید: «اصفهان یک تجربه فوق‌العاده با سابقه بسیار خوب بود. عالی‌قاپو و مسجد شیخ لطف‌لله من را بیش از سایر جاها تحت تاثیر قرار دادند». 

این‌ها فقط چند نمونه از نشانه‌های تاریخی اصفهان هستند. کاخ چهل ستون نیز در دوران صفوی ساخته شده و برای پذیرایی از مهمانان بوده است. اما اصفهان نه تنها به خاطر مساحد و کاخ‌ها که به دلیل پل‌هایش هم معروف بوده؛ از جمله سی و سه پل که بر روی زاینده‌رود است و از طولانی‌ترین و معروف‌ترین پل‌ها در میان ۱۱ پل برتر جهان است. طول این پل در حدود ۳۰۰ متر است. بیساز می‌گوید که بسیار خوش‌شانس بوه که این پل را دیده است. او می‌گوید که مهربانی و مهمان‌نوازی مردم ایران در اصفهان فوق‌العاده بود و مثل آن را در هیچ کجای جهان ندیده بود. 

المانیتور اشاره می‌کند که اصفهان همچنین خانه بزرگ ارمنی‌ها و یهودیان بوده است و کلیسای وانک در زمان سلطنت شاه عباس دوم در سال ۱۶۶۳ میلادی در آنجا ساخته شده است که یکی از معروف‌ترین کلیساها در آنجا بوده است. 

یک راهنمای تور محلی که ۳۸ ساله که اغلب به اصفهان سفر می‌کند می‌گوید که او هرگز ندیده که گردشگران تا این اندازه به اصفهان سفر کنند. او می‌گوید این خبر خوبی برای اقتصاد ایران است. 

فریدون اللهیاری مدیر کل میراث فرهگی اصفهان به المانیتور می‌گوید که تعداد گردشگران خارجی بازدید‌کننده از اصفهان رشدی‌ ۴۰۰ درصدی در طول چهار سال گذشته داشته است و اصفهان رتبه اول را از نظر افزایش سالانه جذب گردشگر به خود اختصاص داده است. او می‌گوید سال گذشته این رشد ۲۵۰ هزار نفری بوده و انتظار دارد که این رقم تا پایان سال جاری میلادی به ۳۵۰ هزار نفر افزایش یابد. اللهیاری تاکید کرده است که میانگین سن گردشگران خارجی بازدید‌کننده از اصفهان نیز از ۵۰ به ۲۰ تا ۳۰ سال کاهش یافته است. می‌گوید که برنامه هدفگذاری شده آن است که یک میلیون گردشگر  خارجی تا سال ۲۰۲۱ میلادی جذب شوند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
18
1
چرا دروغ می گین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
چون هاله نور دروغ یادمون داد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
0
14
باز بگویند برجام کاری نکرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
15
0
خداوکیلی خسته نشدین از گفت این؟!!!!!!!!!!!!
..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
5
3
چرا این گردشگرها به شهر ما نمیان فقط همین چند تا شهر باید برن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
0
10
اگه برادرا بزارن! که دیدیم چه میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
0
7
دلواپسان حسود چشم دیدن ندارند مواظب باشید یه وقتی موش ندوونند چون هر جا ملت موفقیتی کسب کنند دلواپسان دچار دل درد می شوند و فوری میرن سراغ سنگ انداری آخه از ملت زحم خورده اند:
1- ملت به این هذا رای نمی دهند
2- به رقیب اینها رای معنی دار می دهند مثل رای اسفند 94!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
1
20 درصد و 50 ئرصد و حتی 100درصد رشد خیلی کم کم است رشد در این قسمت باید 5 یا 10 یا 20 برابر باشد زیرا ایران بسیار بسیار جای کار دارد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
0
0
تهران یه خارجی ببینن فقط یه میلیون نفر دوره‌اش میکنن میخان باهاش انگلیسی حرف بزنن.
چه توهماتی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین