کد خبر: ۴۲۹۱۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷

قهر سخت طبیعت با بومیان تنیان

سخت است ببینی آجر آجر خانه‌ای را که با عشق و تلاش بنا کرده‌ای به‌تدریج در مقابل چشمانت ترک بخورد، بشکند و آوار شود روی همه آرزوهایت. سخت است طعم گس اضطراب و نگرانی از بازی و جنب‌وجوش فرزندت در حیاط خانه که شاید شکاف زمین بشکافد کلاف مهر و محبت بین تو و فرزندت را. زمین، اینجا، خشمگین است و قهرش را هر روز و هر لحظه یادآوری می‌کند. زمین، اینجا، انگار بیمار است و تیمار می‌خواهد.
آفتاب‌‌نیوز :
نارنج‌پره یکی از روستاهای شهرستان صومعه‌سراست. روستایی که در منطقه کوهستانی تنیان واقع شده است و چند صباحی است که قهر سخت طبیعت با بومیان تنیانرانش زمین و ایجاد شکاف در آن به دغدغه اصلی ساکنین روستا و مسئولین تبدیل شده است. بی‌مبالاتی آدم‌ها در بهره‌برداری از اراضی بالادستی، از میان بردن مراتع توسط دام‌های بومیان و یا هر بی‌مهری که انسان‌ها در حق طبیعت می‌کنند شاید دلیل این قهر زمین باشد. بهرحال بررسی علمی این رخداد طبیعی کار کارشناسان است و مسأله‌ای است که در حوصله گزارش نمی‌گنجد. اما آنچه مهم است جلوگیری از به وقوع پیوستن اتفاقات ناگوار و پیشگیری از ایجاد بحران است.

غیرایمن بودن واحدهای مسکونی در نارنج‌پره تنیان

به گزارش ایسنا، مهندس «علی فتح‌اللهی»، فرماندار صومعه‌سرا در جلسه رسیدگی و طرح پیشنهاد و راهکارهایی برای رفع مشکل روستای نارنج‌پره تنیان طی پدیده رانش زمین که با حضور مسئولان دستگاه‌های خدماتی و زیرساختی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با بیان این‌که روستای نارنج‌پره تنیان از توابع بخش میرزاکوچک صومعه‌سرا بدلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی در منطقه سست‌بستر و رانشی قرار دارد، اظهار کرد: متأسفانه با توجه وقوع رانش زمین در این منطقه برای شماری از خانوارهای این روستا مشکلاتی بوجود آمده است.

وی با بیان این‌که شماری از واحدهای مسکونی طی چند سال اخیر بر اثر رانش تخریب و غیرایمن شده است، افزود: انصافاً اقدامات خوبی طی چند سال گذشته در این خصوص صورت گرفته است. اما آنطور که باید و شاید تصمیم و اقدامات برای پایداری منطقه نبوده است.

فتح‌اللهی بر ضرورت اخذ تصمیمات بزرگ و عملیاتی کردن آن تأکید و خاطرنشان کرد: باید هر چه سریع‌تر نسبت به عملیاتی کردن تصمیمات کارشناسی شده اقدام شود تا مردم امیدوار شوند.

وی به حضور و بازدید میدانی مسئولان و دستگاه‌های خدماتی و زیربنایی شهرستان از منطقه در معرض رانش اشاره کرد و گفت: باید پس از بازدید و بررسی‌ها به یک اندیشه مشترک دست یافت و نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کرد.

فرماندار صومعه‌سرا با بیان این‌که بازدید بدون اثر و نتیجه مورد قبول بنده نمی‌باشد، تصریح کرد: باید اثرات و نتایج تصمیمات در جامعه قابل مشاهده و مردم آن را لمس کنند. لازم است برای این مهم مسئولان برنامه‌های خود را با تصمیمات اتخاذ شده هماهنگ کنند.

وی ادامه داد: پس از بازدید میدانی صورت گرفته در روز گذشته توسط مسئولان از روستای نارنج‌پره به‌عنوان نخستین اقدام، اداره راه وارد عمل و نسبت به ترمیم راه‌های تخریب شده اقدام کرد.

فتح‌اللهی نقش اصحاب رسانه در انعکاس به موقع اخبار، اطلاع‌رسانی و توسعه و پیشرفت جامعه را بی‌بدیل دانست و گفت: اصحاب رسانه زبان گویای و گوش شنوای مردم و مسئولان هستند. تلاش اصحاب رسانه باید در راستای بیان و انتقال واقعیت‌ها به مردم باشد.

وی با بیان این‌که انتقال و بیان اقدامات مسئولان مردم را به این باور و اعتماد می‌رساند که خدمتگزارانشان در تلاش برای رفع و کاهش دغدغه‌ها هستند، افزود: تببین اقدامات امید و نشاط را به جامعه بر می‌گرداند.

انجام اقدامات اجرایی در نارنج‌پره قبل از پایان سال

فتح‌اللهی با اشاره به این‌که خروجی این جلسه، نظرات کارشناسی و راهکارها در راستای برگزاری جلسه‌ای اختصاصی با موضوع رانش زمین در نارنج‌پره تنیان با حضور مهندس شعبان‌پور معاون عمرانی استاندار گیلان، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس و مسئولان استانی خواهد بود، اظهار کرد: برای رفع مشکل باید نقشه راهی مشخص و عملی را ترسیم و طبق آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان این‌که انجام کارهای اساسی زمانبر است، گفت: برای رفع مشکل باید کارها و حجم عملیاتی تقسیم‌بندی شود. نیاز است با توجه به اهمیت رانش زمین و وجود خطرات تصمیماتی را به فوریت گرفت و عملیاتی کرد.

تیرهای برق به صورت 100درصدی در نارنج‌پره تعویض می‌شوند

فرماندار صومعه‌سرا با اشاره به این‌که نیاز است برخی عملیات‌های اجرایی را در زمان محدود انجام دهیم، ادامه داد: بخشی از کارها اساسی و زیرساختی است که نیازمند نظرات کارشناسی می‌باشد.

وی بر آمادگی مسئولان پیش از وقوع بحران‌ها تأکید کرد و گفت: آمادگی مسئولان و شناسایی مشکلات جهت رفع و ارائه خدمات هزینه‌های اجرایی را کاهش می‌دهد. نیاز است همواره شرایط را بحرانی دید.

فتح‌اللهی با بیان این‌که یکی از اقدامات ضروری در روستای نارنج‌پره با توجه به مشاهدات صورت گرفته تعویض 100درصدی تیرهای برق است، خاطرنشان کرد: با توجه به رانشی بودن منطقه، شماری از تیرها از حالت عمودی خارج و افقی شده‌اند. پیش از پایان سال باید نسبت به جابه‌جایی و تعویض تیرهای برق اقدام شود. شن‌ریزی در برخی مناطق، رفع شکستگی لوله‌های آب از جمله اقداماتی است که تا پیش از پایان سال می‌تواند عملیاتی شود.

آب‌های سطحی و زیر زمینی از علل رانش زمین است

وی آب‌های سطحی و زیرزمینی را در سستی اراضی کوهستانی و رانش زمین موثر دانست و خاطرنشان کرد: باید هر چه سریع‌تر انتقال خانوارها به محیطی امن و منازل استیجاری در دستور کار قرار گیرد.

کل تنیان خالی از جمعیت نمی‌شود

فتح‌اللهی با بیان این‌که مطمئناً کل تنیان را خالی از جمعیت نخواهیم کرد، گفت: با همکاری و تعامل یکدیگر بستر و شرایط لازم را برای بهبود وضعیت و رفع مشکل فراهم می‌کنیم. در صورت عدم تمکین مردم و ایجاد موانع باید مسئولان روستایی پاسخگو باشند.

انتقال ساکنین روستای نارنج‌پره به مکانی امن

وی به واگذاری 5385 متر مربع زمین از سوی منابع طبیعی به بنیاد مسکن و پیشنهاداتی برای انتقال ساکنین به مکانی امن اشاره و تصریح کرد: لازم است با تعامل و همکاری شورا اسلامی، دهیار و بخشدار نسبت به شناسایی 55 خانواری که در پائین‌دست دارای زمین زراعی هستند برای کاربری مسکونی، صدور پروانه ساخت، پرداخت تسهیلات و... اقدام شود.

فرماندار صومعه‌سرا با بیان این‌که مطلوب است اقدامات اولیه و امکانات زیر ساختی در محل مدنظر جهت جابه‌جایی ساکنین مهیا باشد، گفت: با شناسایی خانوارها در صورتی که خانوارها نه علاقه‌مند انتقال به 5385 متر مربع زمین بنیاد مسکن و نه دارای زمین زراعی در پائین‌دست بودند در صورت امکان نسبت به خرید و پرداخت هزینه منازل مسکونی اقدام خواهد شد.

فرماندار صومعه‌سرا یادآور شد: ساکنین منطقه نارنج‌پره در صورتی که به هیچ یک از راهکارها تمکین نکنند و خواهان ادامه سکونت در روستای در معرض خطر رانش باشند باید تعهد دهند که سکونت در منطقه با رضایت خودشان و در صورت بروز مشکل خود باید پاسخگو  و مسئول باشند.

انجام اقدامات زیربنایی در نارنج‌پره مقطعی خواهد بود

در ادامه «محمد امین‌پور»، رئیس اداره بنیاد مسکن صومعه‌سرا با بیان این‌که با توجه به آغاز رانش زمین از سال 91 اظهار کرد: طی سال‌های گذشته 50 میلیون برای اجرای طرح مطالعاتی در این منطقه در نظر گرفته شد اما این میزان اعتبار به طور کامل اختصاص پیدا نکرد.

وی با بیان این‌که انجام هر اقدام زیربنایی در این منطقه به‌صورت مقطعی خواهد بود، گفت: با اولین بارندگی مجدد در منطقه شکاف‌هایی ایجاد خواهد شد. با اعتبارات ناچیز نمی‌توان نسبت به ترمیم و بازسازی اقدام کرد، چون طول جاده و مسیر بیش از یک کیلومتر است.

انتقال ساکنین نارنج‌پره بهترین راهکار است

امین‌پور با بیان این‌که انجام این اقدامات با مصالح معمولی ممکن نیست، خاطرنشان کرد: برای انجام کاری قابل قبول و اساسی در این خصوص باید دیوارسازی پایین‌دست را گابیون‌بندی و هم‌زمان نسبت به قرارگیری شمع‌هایی در بالادست جاده در عمق 30 تا 40 متری برای مهار دیواره‌ها اقدام کرد. لازم است برای کنترل و کاهش وزن خاک خانه‌های بالادست را تخریب کرد.

55 خانوار در معرض رانش هستند

وی با اشاره به این‌که با تأمین اعتبارات می‌توان به‌صورت اصولی در این خصوص برنامه‌ریزی کرد، گفت: با توجه به عدم تأمین این اعتبار در استان، تنها راه ممکن با توجه به تشدید سست شدن خاک در مواقع بارندگی جابه‌جایی و انتقال ساکنین این منطقه است.

امین‌پور با بیان این‌که 55 خانوار در نارنج‌پره تنیان در معرض خطر رانش زمین هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال بروز خطر در هر لحظه باید همه خانوارها جابه‌جا و به محیطی امن منتقل شوند. جابه‌جایی 23 خانوار کفایت نمی‌کند، چون هر لحظه امکان رانش و آسیب به کل ساکنین این منطقه وجود دارد.

وجود 23 قطعه زمین برای ساکنین روستای نارنج‌پره

رئیس اداره بنیاد مسکن صومعه‌سرا با یادآوری این‌که 5385 متر مربع زمین در پائین‌دست توسط منابع‌طبیعی در این خصوص به بنیاد مسکن واگذار شده و تغییر و تحولات موقتی در آن انجام شده است، ادامه داد: هم‌اکنون 23 قطعه زمین زیر 200 متر مربعی در پائین‌دست وجود دارد که با انجام هماهنگی و دستورات لازم برای 23 نفر صدور پروانه ساخت و نقشه به‌صورت رایگان صورت خواهد گرفت.

 کل روستا به مکانی دیگر منتقل شود

مهندس «جمشید نعمتی» رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری صومعه‌سرا با اشاره به وجود چنین شرایطی در روستای تنس شفت در دهه 70 و جابه‌جایی روستا اظهار کرد: با توجه به رانش زمین در این منطقه طی پیشنهادی همه 33 خانوار در معرض خطر این روستا ظرف یک سال و نیم به شهرک کادوس انتقال یافتند. زمین واگذار شده در طرح جنگلداری نبوده و فاقد اشجار بود. هم‌اکنون ساکنین منتقل شده در شهرک کادوس دارای اراضی کشاورزی، دامداری، واحدهای مسکونی هستند.

وی با یادآوری این‌که کل روستای تنس با 800 هکتار به جنگل طبیعی تبدیل شد، گفت: در خصوص روستای نارنج‌پره تنیان این طرح صدق نمی‌کند، چون زمین واگذار شده در طرح جنگداری و واگذاری آن مطلقاً ممنوع است.

وی با تأکید بر این‌که باید نسبت به جابه‌جایی کل خانوارهای در معرض خطر به‌علت رانشی بودن کل منطقه به مکانی امن اقدام شود، افزود: کل منطقه رانشی است. ترمیم جاده‌ها و... به مثابه مُسکن است و رانش همواره وجود خواهد داشت.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری صومعه‌سرا ادامه داد: زمینی باید به روستائیان واگذار شود که از قابلیت کشاورزی، دامداری برخوردار باشد، زیر خانوارهای آسیب‌دیده روستایی و به روستا تعلق دارند.

2 تیر فشار ضعیف در نارنج‌پره آسیب‌دیده است

در ادامه مهندس «سید حمود حسینی‌فر» مدیر شرکت توزیع برق صومعه‌سرا با اشاره به وضعیت حوزه برق‌رسانی در این منطقه اظهار کرد: روستای نارنج‌پره نیازمند نصب 30 پایه چوبی در حوزه برق‌رسانی است.

وی با بیان این‌که برای بررسی و اقدامات کارشناسی، کارشناسان اداره مهندسی استان امروز به منطقه مدنظر اعزام می‌شوند، تصریح کرد: یکی از مشکلات قابل پیش‌بینی با مردم در نصب پایه‌ها و...  خواهد بود که همکاری شورا و دهیاری در این خصوص نیاز است.

حسینی‌فر با بیان این‌که طرح مطالعاتی این شرکت تا دو روز دیگر آماده می‌شود، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته در روستای نارنج‌پره تو تیر فشار قوی وجود دارد که نیازمند اصلاحات است.

مدیر شرکت توزیع برق صومعه‌سرا با اشاره به این‌که خط‌های 20 فشار متوسط ما در این منطقه پایدار است اما بر اثر رانش 2 تیر فشار ضعیف ما دچار آسیب شده است، یادآور شد: اقدامات لازم در این خصوص اجرایی خواهد شد. نماینده شهرستان در مجلس برای روستای تنیان در حوزه اصلاحات بودجه‌های قابل رضایتی اختصاص داده‌اند که شاهد اقدامات خوبی در این خصوص در منطقه خواهیم بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین