کد خبر: ۴۳۰۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
/کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام/

فردی که خود را به خواب زده‌ نمی‌تواند اثرات برجام را ببیند

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کسانی که اصرار بر تجاهل دارند نمی‌توانند تاثیرات برجام را مشاهده کنند و کسی که خود را به خواب زده است، نمی‌توان بیدار کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، یزدان سیفی امروز در پیش‌نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: اصرار بر اینکه برجام هیچ تاثیری در اقتصاد کشور نداشته است، غیرتخصصی و غیرمنصفانه است.

وی با اشاره به تاثیرات برجام در صنایع کشاورزی و امنیت غذایی گفت: تعداد شرکت‌های تولیدکننده بذر و سموم آفات محدود است و فرمول تخصصی آن تنها در انحصار شرکت‌های معدودی است که این شرکت‌ها ظرفیت بازار را در اختیار خود قرار داده‌اند. به طور مثال در زمینه تولید سموم دفع آفات در شرکت اول دنیا که از شش کشورند، ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارند.

او ادامه داد: در زمان تحریم ما تنها به چند درصد باقی مانده دسترسی داشتیم و بازار تامین نهاده‌های کشاورزی ما دست چینی‌ها افتاد که باعث کاهش بهره‌وری در صنعت شد.

سیفی با اشاره به هزینه‌هایی که تحریم در مبادله ارز و پول داشت، گفت: طبق محاسباتی که انجام داده‌ایم، پیش از تحریم و در آذر ۹۴ هزینه مبادله پول حدود ۷ درصد بود که به ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسید. در صورتی که در اسفند ۹۴ و پس از توافق ژنو، درصد کارمزد و نقل و انتقال پول به ۲ در ۱۰۰۰ کاهش یافت. این هزینه‌ها هزینه‌هایی است که در اثر تحریم به بخش کشاورزی وارد می‌شد.

وی در همین رابطه افزود: پیش از تحریم و با ارز ۱۱۲۵ تومان، هر کیلو ذرت با قیمت ۱۱۰۰ تومان وارد کشور می‌شد در صورتی که پس از برجام و با دلار ۳۰۰۰ تومان بدون کاهش قیمت جهانی ذرت هر کیلو از آن ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان خریداری شد. همین اتفاق در مورد کنجاله سویا نیز صدق کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین