کد خبر: ۴۳۰۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷

نشست مشترک نمایندگان ایران و اتحادیۀ اروپا/ کمالوندی، پیام صالحی را قرائت کرد

کمالوندی نشست مشترک نمایندگان ایران و اتحادیۀ اروپا گفت: برجام چارچوبی جامع برای روند همکاری بیشتر ایران و اتحادیّۀ اروپا فراهم آورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش روابط عمومی سازمان انرژی اتمی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره نقش مؤثّر و سازنده اتحادیه اروپا در توافق تاریخی هسته ای گفت: دستیابی به برجام زیربنای مستحکم و چارچوبی فراگیر و جامع برای پیگیری فعال روند تعاملات و همکاری بیشتر ایران و اتحادیه اروپا فراهم آورده است.

«بهروز کمالوندی» روز سه شنبه 28 فوریه 2017 (10 اسفند) در نشست مشترک نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا با عنوان همکاری بین المللی در حوزه فناوری هسته ای؛ انتظارات و مسئولیت ها در بروکسل این مطلب را بیان کرد.


معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در این نشست از جانب هیأت ایرانی، مراتب قدردانی خود را نسبت به برگزاری بموقع این نشست مشترک اعلام کرد.

کمالوندی در ابتدای سخنرانی خود پیام علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را قرائت کرد:

**متن کامل پیام رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:
«این نکته، مایۀ خرسندی است که شاهد به ثمر نشستن توافق هسته ای منعقد شده میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1 + 5 هستیم و در این میان، توسعۀ همکاری های علمی و فنّی با اتحادیّۀ اروپایی، یکی از ثمرات و نتایج دستیابی به توافق هسته ای است.اتحادیّۀ اروپایی، نقش مهمّی را در حصول این توافق تاریخی ایفا نمود. ما قدردان نقش سازندۀ اتحادیّۀ اروپا در این زمینه هستیم و بویژه از تلاش های مستمر سرکار خانم فدریکا موگرینی - مسئول هماهنگ کنندة سیاست خارجی اتحادیّۀ اروپا و معاون ایشان سرکار خانم هلگا اشمید، سپاسگزاری می نمایم. در این فرصت باید از همکاری ارزشمند کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا و مساعدت های جناب آقای کانیته در مسیر توسعۀ همکاری های دوجانبه پس از دستیابی به توافق سپاسگزاری نماییم. در این میانه، ترسیم یک چارچوب منسجم مشتمل بر برنامه های متنوّع برای توسعۀ همکاری های دو جانبه در حوزۀ فنّاوری هسته ای - که گستره ای وسیع شامل تحقیق و توسعه تا ایمنی هسته ای را در برمی گیرد -نویدبخش آینده ای درخشان در زمینه های مختلف فنّاوری صلح آمیز هسته ای است.

از اینکه پیشنهاد اولیّۀ آقای کانیته مبنی بر برگزاری یک نشست مشترک فنّی و علمی - که در جریان سفر اخیر اینجانب به بروکسل مطرح شد به برگزاری سمیناری در این سطح بالا انجامیده است، شادمان هستم. بدون تردید، عزم و ارادۀ جمهوری اسلامی ایران و اتحادیّۀ اروپا برای حرکت در مسیر صحیح با هدف شتاب بخشیدن به روند همکاری و تعامل مشترک، از حرکتی پرثمر برای طرفین حکایت دارد. مزید توفیقات برگزار کنندگان این نشست راهبردی را از درگاه احدیّت متعال مسئلت می نمایم.»

کمالوندی پس از قرائت پیام صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «پیام جناب آقای دکتر صالحی اگرچه موجز و مختصر بود امّا باید اذعان نمود که دربردارندۀ سرفصل ها و مبانی نشست امروز است.»

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران: «تمرکز این سمینار بر موضوع ارتقاء همکاری های بین المللی در عرصۀ فنّاوری هسته ای با تأکید بر دو مؤلفۀ 'انتظارات و مسئولیت ها' پارامترهایی عینی و ملموس را برای پیگیری روند تعاملات دوجانبه در اختیار ما قرار می دهد. ما نیازمند تبادل نظر- در مفهوم واقعی و عملی آن - هستیم تا از این رهگذر، به تبیین نحوۀ حرکت در این مسیر و لوازم و الزامات دستیابی به آن، در پرتو شناخت اهداف و مقاصد مشترک نائل آییم.»

وی تصریح کرد: «همانگونه که جناب آقای دکتر صالحی به روشنی در پیام خود بدان اشاره نمودند، به یمن فرصت ایجاد شده در نتیجه برجام، چشم اندازی نویدبخش پیش روی ما ترسیم شده است و از این منظر، زمینۀ مشارکت دوجانبه به منظور گسترش روزافزون سطح همکاری ها فراهم خواهد شد. ما در ایران بر این باور هستیم که در این فضای جدید، فرصت های فراوانی برای تأمین منافع طرفین و حرکت در مسیر تحقّق اهداف مشترک ایجاد شده است.»

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: « دستیابی به توافق تاریخی هسته ای در ماه جون 2015 میلادی -که اتحادیّۀ اروپا در تحقّق آن نقشی مؤثّر و سازنده برعهده داشت- زیربنای مستحکم و چارچوبی فراگیر و جامع برای پیگیری فعّال روند تعاملات و همکاری بیشتر دو طرف فراهم آورده است.

وی همچنین بیان کرد: پیش از پرداختن به برخی از حوزه های فنّاوری هسته ای که از ظرفیّت لازم برای توسعۀ همکاری های دوجانبه برخوردار می باشد، ضروری است تا بر این نکته تأکید شود که توافق هسته ای، قبل از هرچیز، ما را در دستیابی به هدفی بزرگتر یاری رساند. این توافق تاریخی، یک بار برای همیشه بر ادعاهای بی اساس پیرامون ماهیّت و هدف برنامۀ هسته ای ایران خط بطلان کشید و مهمتر آنکه، این اطمینان را ایجاد نمود که برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی ایران از سرشتی منحصراً صلح آمیز برخوردار است.

کمالوند گفت : « توافق هسته ای در یک گسترۀ وسیع تر، در پیوند با برنامۀ بلندمدّت توسعۀ ملّی جمهوری اسلامی ایران و سیاست خارجی فعّال ایران مبتنی بر تعامل و همکاری با جهانیان قرار گرفته است؛ این توافق می تواند مسیر را برای استفادۀ عملی از فرصت های بالقوه و بالفعل موجود هموار نماید.

وی خاطر نشان کرد: برغم اجرای کامل تعهدات مندرج در سند برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران متاسفانه نمی توان گزاره مشابهی را در مورد ایفای تعهدات طرف های مقابل بویژه برخی از آنها اعلام نماییم. انتظار می رود که این رویکرد غیرمتوازن در اجرای تعهدات برجامی هر چه سریع تر اصلاح شود.»

معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: « با توّجه به اقدامات صورت گرفته و با عنایت به آنچه که این نشست مبیّن آن است، ما در پی ارتقاء سطح همکاری های بین المللی در زمینه های مختلف بویژه در حوزۀ فنّاوری هسته ای هستیم و در این میان بر گسترش تعاملات دوجانبه در زمینۀ فنّاوری پیشرفته اتمی -مطابق با آخرین دستاوردهای دانشمندان این حوزه- تأکید می نماییم.»
کمالوندی گفت: لازم به ذکر است که توسعۀ منابع انرژی پاک بعنوان یکی از محورهای برنامۀ کلان تأمین انرژی در سطح ملّی مورد توجّه قرار گرفته و ما مصمّم هستیم تا همزمان با شناسایی و عملیاتی نمودن منابع و قابلیت های خود در سطح ملّی، از رهگذر اتخّاذ رویکردی آینده نگرانه به همکاری با دیگر کشورهای فعّال در این عرصه بپردازیم.

* اتحادیّه اروپا در حوزۀ فنّاوری جدید شریکی قابل اعتماد است

کمالوندی اتحادیّه اروپا را با توجّه به امکانات خود در حوزۀ فنّاوری جدید، شریکی قابل اعتماد برای تحقّق هدفِ یاد شده دانست و تصریح کرد: بدون شک شما با حجم و گسترۀ زیرساخت ها و فعالیّت های اقتصادی و صنعتی ایران و قابلیّت های روبه رشدِ جمهوری اسلامی ایران در بخش فنّاوری های مدرن در زمینه های مختلف آشنایی دارید امّا در این میانه، آنچه که ما بدان نیازمندیم، تبادل نظر با هدف اجرایی کردن پروژه های مشترک در موارد مشخص می باشد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویّت های ویژه موردنظر کشور در حوزۀ فنّاوری اتمی که در بردارندۀ علائق و منافع مشترک است، در سند چشم انداز توسعۀ بیست سالۀ ایران درج شده است گفت:ایران نیازمند تولید 100 هزار مگاوات برق خواهد بود که 12درصد از میزان مذکور به تولید انرژی مورد نیاز از طریق نیروگاه های هسته ای اختصاص یافته است.

کمالوندی با بیان اینکه ایران برای دستیابی به هدف تعیین شده در این زمینه، محتاج تأمین منابعِ مورد نیاز است گفت: «اطمینان دارم که شما از برنامۀ فعلی ما برای ساخت و احداث دو واحد جدید نیروگاهی در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر مطّلع هستید. همکاری در حوزۀ نیروگاهی تنها یکی از عرصه های موجود برای گسترش همکاری های دو جانبه است. همکاری در زمینۀ رادیوایزوتوپ های موردنیاز مراکز درمانی -که کشورهای اروپایی از تجربه و ظرفیّت لازم در این بخش برخوردار هستند- یکی دیگر از حوزه هایی است که می تواند مورد توجّه قرار گیرد و البته بدیهی است که ظرفیّت لازم برای تعامل و همکنشی در بسیاری از زمینه های دیگر نیز وجود دارد.»

معاون سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داست: در معنا و مفهومی عام تر و از یک چشم انداز فراگیرتر، متن برنامة جامع اقدام مشترک به ویژه پیوست شماره 3 آن، شامل ظرفیت هایی است که روند توسعة چنین همکاری هایی را در عرصه های مختلف تسهیل خواهد نمود. جمهوری اسلامی ایران و اتحادیة اروپا از رهگذر استفادة بهینه از ظرفیت ایجاد شده و بر اساس تجارب حاصل شده طی یک دهه گذشته، می توانند در مسیر برداشتن گام های عملی جهت همکاری مؤثّر در این حوزه ها حرکت نمایند.»
کمالوندی با بیان اینکه آنچه که موجب دلگرمی و اطمینان بیشتر برای حرکت در این مسیر می باشد وجود ارادة سیاسی لازم در بالاترین سطح در میان طرفین است افزود: «اینجانب اطمینان دارم که شما نیز با من هم عقیده هستید که ارتقاء سطح همکاری های دو جانبه در حوزة فنّاوری هسته ای بر وضعیّت روابط و تعاملات طرفین و تعمیق بیشتر سطح همکاری های اقتصادی- صنعتی به ویژه در حوزة انرژی و حتّی در توسعة روابط سیاسی مؤثّر خواهد بود.»

وی اظهار داست: «ناگفته پیداست که هر یک از طرفین از تجارب، ظرفیت ها، قابلیت ها و امتیازات ویژة خود برخوردار هستند. ما می تـوانیم به همکاری در این حوزه ها بپردازیم و از این طریق، به توسعه و رفاه دیگر کشورهای منطقه و کشورهای کمتر توسعه یافته نیز یاری رسانیم.»

کمالوندی تاکید کرد: «اکنون بر ماست تا از طریق هم اندیشی و بررسی امتیازات و نیازهای هر یک از طرفین، به ایجاد موازنه و توازن جهت تأمین اقلام و موارد مورد نیاز یکدیگر اقدام نماییم. این نکته دقیقاً بیانگر توجیه منطقی و عقلانی این تلاش های مشترک و برگزاری نشست های هم اندیشی مانند جلسة امروز است.»

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که روابط رو به گسترشِ ایران و اتحادیة اروپا -در کلیّت آن و یا با هر یک از کشورهای عضو این اتحادیّه - بیانگر این حقیقت است که ما در مسیر درستی گام بر می داریم. گفت: «ما نیازمندِ تحکیم و تبثیت دستاوردهای دو جانبه، برداشتن گام های عملی به سمت آینده و ارتقاء همکاری ها به بالاترین سطح هستیم. ما برای جبران مافات و تلافی زمان ها و فرصت هایی که طی یک دهة گذشته از دست داده ایم، نیازمند شتاب بخشیدن به روند همکاری های دو جانبه هستیم.»

کمالوندی گفت: بدیهی است که هر دو طرف از ایجاد رابطة مستحکم و مبتنی بر احترام متقابل سود خواهند برد و بدین طریق، جامعة جهانی نیز از ثمرات و نتایج این همکاری و تشریک مساعی بهره مند خواهد شد. پس بیایید تا حصول اطمینان از تحقّق این پیامد و نتیجة مثبت، از هیچ گونه تلاشی دریغ نورزیم.»

به گزارش ایرنا، سمینار نمایندگان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و اتحادیّۀ اروپا با هدف بررسی راه ­های توسعۀ همکاری های دو جانبه در عرصۀ فنّاوری هسته ای با عنوان 'همکاری های بین المللی هسته ای، انتظارات و مسئولیت ها در بازۀ زمانی دهم و یازدهم اسفند ماه 1395 در شهر بروکسل برگزار می شود.

برگزاری این سمینار، نتیجه و محصول ابتکار مشترک «میگل آریاس کانیته»کمیسیونر انرژی اتحادیّۀ اروپا و «علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است.

در این سمینار، هیأتی عالی­رتبه از ایران از جمله شخصیت های برجسته پارلمانی و مقامات ارشد سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت امور خارجه حضور خواهند داشت. همچنین اعضای پارلمان اروپا، نمایندگان تعدادی از واحدهای ارائه خدمات کمیسیون اروپا و نمایندگانی از کشورهای عضو 1 + 5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی در این سمینار حضور خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین