کد خبر: ۴۳۱۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸

سفر آمریکایی آمانو و پیام پایبندی به برجام

با وجود انتشار نیافتن جزییات گفت وگوها بین آمانو و مقامات آمریکایی، این سفر پیامی مشخص در بر داشت و آن هم پایبندی آژانس و جامع جهانی به برجام بود؛ موضوعی که مانع از موضع گیری صریح رییس جمهوری جدید آمریکا در این زمینه شده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف گفت وگو با مقامات آمریکایی دوازدهم اسفندماه (دوم مارس) وارد این کشور شد.
وی در جریان این سفر کوتاه با چند نفر از دولتمردان دولت جدید آمریکا همچون «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد. هر چند که آنها از جزییات مذاکرات محرمانه، اطلاعی به بیرون درز ندادند اما مشخص بود که توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ محور اصلی رایزنی ها به شمار می رفت.

** سفر آمانو به آمریکا با پیام پایبندی به برجام
همان طور که از اشاره شد، اطلاعات زیادی از گفت وگوهای آمانو و سران واشنگتن انتشار نیافته اما این سفر را می توان در راستای متقاعد کردن دولت آمریکا در اجرای توافق هسته ای تفسیر کرد چرا که بدترین مواضع را در قبال برجام تاکنون از جانب آمریکایی ها شاهد بوده ایم.
هرچند ترامپ پس از ورود به کاخ سفید به این موضوع ورود نکرده اما وی در دوره رقابت های انتخاباتی، برجام را بدترین توافق می دانست و وعده داد به محض تکیه بر صندلی ریاست جمهوری از اجرای آن جلوگیری به عمل می آورد، غافل از اینکه تنها ایالات متحده تصمیم گیر در این باره نیست و قدرت های جهان از جمله خودِ آمریکا در دولت دموکرات ها بر پای برجام مُهر تایید زده اند.
و درحالی که آمانو در این سفر با شماری از مقام های ارشد دولت ترامپ گفت وگو کرد اما رسانه ها بیشتر به انعکاس دیدار وی با تیلرسون علاقه نشان دادند. این نخستین باری بود که آمانو با وزیر امور خارجه جدید آمریکا دیدار می کرد. اهمیت دیدار آن دو نفر جدا از منصب تیلرسون به خاطر آن برجسته می نمود که وزیر امور خارجه آمریکا یکی از منتقدان اصلی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 بوده است.
وزیر امور خارجه کنونی آمریکا در جلسه تایید صلاحیت خود نیز به مواضع ضد برجامی گذشته تاکید کرد و توافق هسته ای را مورد انتقاد قرار داد. وی در سنای آمریکا گفت که هم راستا با نظر ترامپ بررسی توافق هسته‌ای ایران و توافق های جانبی آن را خواستار است. همچنین تیلرسون مدعی بود که توافق فعلی توان ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف می‌کند اما در نهایت توان خرید سلاح هسته‌ای را از ایران سلب نمی‌کند.
حال خودداری از افشای محتوای گفت وگوها و این که در این دیدار چه نتیجه ای حاصل شده جای بحث و بررسی دارد.
مواضع مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تا حدی روشن است و آن را می توان از متن گزارش وی دریافت که آمانو ششم اسفندماه (24 فوریه) در گزارشِ فصلی، بر همکاری های سازنده ایران با آژانس تاکید کرد و بر فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران مُهر تایید زد.

** سکوت ترامپ در مواجهه با حمایت جهانی از برجام
هر چند که دولتمردان آمریکا به تصمیمات عجولانه و نسنجیده متهم هستند ولی به این معنی نیست که ترامپ و تیم وی به گزارش های آژانس و دیگر حمایت های بین المللی از برجام بی اعتنا هستند. همین حمایت های جهانی سبب شده که ترامپ از هر گونه تصمیم و اقدام غیرعقلانی در این باره خود را دور نگهدارد.
در اینجا تحلیل دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه توان دفاعی و امنیتی ایران و همچنین قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه از اقدامات نسنجیده دولت کنونی آمریکا علیه ایران جلوگیری کرده است. در این باره چند روز پیش شبکه خبری سی ان ان در گزارشی گفت: از آنجا که فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی دریافته اند که توانایی پیروزی در عملیات نظامی علیه ایران را ندارند، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دیگر به لغو و یا حتی تجدیدنظر در توافق هسته ای ایران (برجام) نمی پردازد.
به هر حال ترامپ از روز اول ریاست بر آمریکا بیش از پیش با مواضع سخت حامیان برجام مواجه شد. گزارش های مثبت آژانس در ارتباط با پایبندی ایران به اجرای برجام از یک سو و در هم تنیدگی روابط ایران و جهان در فضای پسابرجام از سوی دیگر باعث شده است تا ترامپ به رغم تمایل خود نتواند به این موضوع وارد شود.
کشورهای اروپایی که تا پیش از برجام در کنار آمریکا به اعمال تحریم های ضد ایرانی دست می زدند حال در مقابل سران واشنگتن قد علم کرده اند. سفر ماه گذشته (بهمن ماه) «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آمریکا و حمایت های صریح دیگر کشورهای گروه 1+5 از برجام را می توان در این راستا تحلیل و تفسیر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین