کد خبر: ۴۳۳۲۳۴
تعداد نظرات: ۶۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
گلایه از انتقادهای اصلاح‌طلبان نسبت به دولت احمدی‌نژاد

متن نامه مشایی به خاتمی؛ مردم احمدی‌نژاد را نه مظهر اصولگرایی بلکه اصلاح‌طلب می‌دانند!/بقایی جانشین مناسبی برای احمدی‌نژاد است

مشایی در نامه‌ای به سید محمد خاتمی نوشته است: هرچند که متاسفانه بخشی از برادران و خواهران اصولگرای ما، هرگز حاضر نشدند چشم بر این حقیقت بگشایند، مردم جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد را نه به عنوان مظهر اصولگرایی بلکه برای انجام تغییرات بیشتر و اعمال جدی‌تر اصلاحات مورد‌نظر، مناسب‌تر تشخیص دادند. تحلیل اینجانب از آرای سال 88 این مساله را روشن می‌کند. تحلیل مذکور در دسترس علاقه مندان قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
اسفندیار رحیم مشایی به حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی نامه نوشت.متن نامه مشایی به خاتمی؛ مردم احمدی‌نژاد را نه مظهر اصولگرایی بلکه اصلاح‌طلب می‌دانند/بقایی جانشین مناسبی برای احمدی‌نژاد است
  
به گزارش آفتاب‌نیوز، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

به نام خدای زیبا و مهربان

حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی

ریاست محترم اسبق جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و در پی اعلام نامزدی برادر عزیزم جناب آقای حمید بقایی، برخی اظهارنظرها که بیشتر به واکنشی عجولانه شبیه بود، مرا بر آن داشت تا با تحریر این سطور، خاطر عالی را به نکاتی چند جلب نمایم و پیشاپیش از این تصدیع پوزش می خواهم.

اظهارنظرها که عمدتاً بر «برنتافتن» اعلام نامزدی ایشان معطوف بود موجب تعجب و ایضا ملال گردید؛ چه از سوی افرادی انجام شد که همگی از اهالی فن سیاست، دارای تحصیلات و مدارج عالیه دانشگاهی یا حوزوی، صاحب شان و جایگاه استادی و کرسی تدریس، صاحب نظر در تحلیل و تبیین شرایط و موصوف به راهبری فکری و شاید از همه مهم تر مدعی اصلاحات در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی و ... بوده اند. اتخاذ مواضعی که در تعارض با روح و خلاف اصول اصلاح‌طلبی برآورد شده و می تواند به بروز دغدغه‌های جدی و احیاناً دلسردی جامعه علاقه‌مند به اصلاح امور بیانجامد.

همه ما از تمام سلیقه های فکری، زیر نگاه تیزبین مردمی که هر روز و بلکه هر ساعت بر آگاهی و هشیاری آنان افزوده می شود، در آزمون جدی قرار داریم که جز با ایمان حقیقی به آرمان ادعایی و صداقت در مواضع اعلامی، نمی توان از آن پیروز بیرون آمد و البته فراز و فرود در مقبولیت اجتماعی که در رقابت های انتخاباتی ظهور می کند، در این موضوع تاثیر چندانی ایجاد نمی‌کند.

آنچه معیار است انتظارات بر حق مردمی است که در تلاش برای تغییرات در راستای تحقق وضعیت مطلوب، از شعارها، مواضع، دیدگاه ها و برنامه های متناسب استقبال می کنند. از این رو می توان به روشنی تغییر در رویکرد مردم در گرایش به جریانات سیاسی را دلیل عدم اصالت ذاتی جریانات مذکور دانست و بر لزوم پایبندی آن‌ها به معیار مورد اشاره تاکید کرد. لذا لازم می دانم مسئولیت عناصر موثر جناح‌های سیاسی در پایبندی بر پیمانِ -ولو نانوشته- خود با آحاد جامعه در دفاع از اصول و ارزش‌های آرمانی و «روشی» را یادآور شوم.

نزدیک بودن برخی از افراد مورد انتقاد به جنابعالی، البته به تنهایی نمی‌تواند دلیل آن باشد که شما را مسئول اظهارات آنان دانست و بر شما خرده گرفت. بنده نیز از نوشتن این نامه چنین مقصودی را دنبال نمی‌کنم و حتی از رنجش احتمالی نیز پوزش می‌خواهم. نیت حقیر پرده‌برداری از مشکل جدی در جریانی است که ادعای راهبری اصلاحات را دارد و این کار را نه به عنوان یک اقدام سیاسی متعارف، بلکه از روی خیرخواهی و به خاطر اهمیت این جریان بزرگ و تاثیر‌گذار در آینده کشور و وضعیت جامعه انجام می دهم.

«شوخی شمردن»، «فاجعه دانستن»، «ناپاک خواندن» و از همه عجیب‌تر، القای رد‌صلاحیت قطعی نامزد رقیب آنهم به گونه‌ای که میل و علاقه شدید به رد‌صلاحیت، آشکارا از آن استنباط شود، نه امری است که بتوان از آن گذشت و نه می‌توان به هیچ روی با آن سر کرد. تحمل چنین مواضعی و سکوت در برابر آن، مخالف هر میثاق مدنی در هر جای جهان است. آیا آقایان رد‌صلاحیت را در حق رقیب روا و در حق خود جفا می‌پندارند؟!! یا اینکه در تایید صلاحیت نامزد خود به اطمینان رسیده اند؟!!

شاید وجود غفلت در برخی نیروهای سیاسی در رده‌های پایین‌تر که معمولاً ناشی از غلیان هیجان است، مورد انتظار و درخور اغماض باشد، اما اینکه پرچمداران جریانی خود ناقض اصول مشی منتخب باشند، حتماً نه روا و حکماً که جفا است.

اینجانب قاطبه مردم را ملزم و پایبند به اصولی می دانم که اصلاحات را تضمین می کند. فلذا، اگر نقض کنندگان در غفلت باشند، هر آینه باید که زود هشیار شوند وگرنه از جریان تحولات شتابدار جامعه جا خواهند ماند و ممکن است فرصت جبران را نیز از دست بدهند. گروهی دیگر که بدون باور راستین به مواضع جبهه، می کوشند تا با «ویراژ سیاسی» پیشرو جلوه کنند، باید بدانند که ضریب هوشی ایرانیان قابل دور زدن نیست و نخبگان و فرهیختگان ایرانی در داخل و خارج از کشور از کلان شهرهای ایران و جهان تا دورافتاده‌ترین روستاهای این سرزمین، مواضع همه را به دقت رصد می کنند.

مشکل جریانات سیاسی آن است که انتخاب مردم را به نام خود می نویسند و به آن «کما هو حقه» ارج نمی نهند. جبهه موسوم به اصلاحات باید به این حقیقت آشکار، به طور جدی اعتنا کرده و از آن غفلت نکند که در اقبال عمومی انتخاباتی، سهمِ گریز مردم از جبهه یا جناح مخالف، چه بسا بزرگتر از سهم ظرفیت های جبهه متبوع باشد.

این حقیر اصراری ندارم که نظرم نزد برادران و خواهران اصلاح طلبم بکلی مقبول افتد، اما یادآوری می‌کنم که غفلت از این مساله، آنچنان که در دو انتخابات سال های 84 و 88 اتفاق افتاد، برای آن جبهه و کل کشور از جهت هرز رفتن نیروها و ایجاد کشش‌های بازدارنده، خسارت‌بار بوده است. اصرار دارم سخنی را که درست پس از انتخابات سال 88 عرض کردم و انتشار یافت، با ایمان و باور راسخ‌تر عرض کنم که اقبال عمومی به آقای دکتر احمدی‌نژاد در هر دو دوره مذکور، گرچه آشکارا کنار گذاشتن گزینه جبهه اصلاحات بود، اما این به معنای پذیرش مواضع جناح و جریان سنتی مقابل نبود.

مایلم با اصرار بر این حقیقت تاکید کنم که اکثریت قاطع مردم در این دو رویداد مهم، با نفی شرایط موجود و با رویکردی بسیار اصلاح‌طلبانه، از جناح موسوم به اصلاحات عبور کرده و با تایید فهم خویش در انتخابات 84 بر مطالبۀ اصلاح‌گرایانه خود در سال 88، پافشاری کردند.

هرچند که متاسفانه بخشی از برادران و خواهران اصولگرای ما، هرگز حاضر نشدند چشم بر این حقیقت بگشایند، مردم جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد را نه به عنوان مظهر اصولگرایی بلکه برای انجام تغییرات بیشتر و اعمال جدی‌تر اصلاحات مورد‌نظر، مناسب‌تر تشخیص دادند. تحلیل اینجانب از آرای سال 88 این مساله را روشن می‌کند. تحلیل مذکور در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

و اما سخن امروز این است که نباید شیرینی پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس سال گذشته در تهران، آنان را از درک سهم رای منفی مردم به جناح مقابل (که با نهایت تاسف از گذشته تا امروز به طور پیوسته رو به افزایش بوده است) غافل کند. حقیر نیز با بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی موافقم که عدم شرکت جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد به عنوان نامزد در انتخابات آتی ریاست جمهوری، به جای آنکه فرصتی برای نامزد نهایی اصولگرایان بسازد، موقعیت ویژه‌ای را برای اصلاح طلبان فراهم می‌کرده است و از این جهت شاید بتوان عدم رضایتِ بخشی از نیروهای اصلاح‌طلب از نامزدی جناب آقای بقایی که می‌تواند از نظر عموم، از جنس جناب آقای احمدی‌نژاد و جانشینی مناسب برای ایشان فهمیده شود را درک کرد.

با آزمون بزرگ خواندن این صحنه و درخواست پایبندی همه جریانات سیاسی به اصول رقابت سالم که خود از مطالبات اصلی مردم است، مایلم بر مسئولیت خطیر همگان در احترام به درک و شعور بالای اقشار مختلف جامعه و به ویژه دختران و پسران جوانِ نوگرا در سراسر کشور تاکید می‌کنم. این یک تکلیف بزرگ فراگیر است و خالی کردن شانه از آن، مسئولیت بزرگی در آینده نزدیک بهمراه خواهد داشت.

در این میان بدون هرگونه تعریضی نسبت به دوستانی که در این نوشتار از آنها انتقاد شده است، به عنوان یک بحث کلی عرض می کنم که باید حساب نیروهای مخلص و فداکار از هر جناح و سلیقه سیاسی را از گروهی «کاسب سیاسی» که به هواداران جریان خود به چشم «مشتری» می نگرند جدا کرد.

نگرانی آنان از جابجایی طرفداران قابل درک است. در طرح کلی، کاسب سیاسی و کاسب اقتصادی در دستگاه قدرت و حاکمیت، در یک معادله پویا و فعال «جایگزین پذیر»‌‌اند. باید توجه داشت که  اشرافی‌گری فقط جنبه اقتصادی ندارد و باید آن را در کنار «اشرافی گری سیاسی» دید و تحلیل کرد. پدیده اخیر که تاکنون کمتر و یا شاید هرگز مورد توجه و مداقه قرار نگرفته است، خطری است که ما مدعیان ساده زیستی را نیز به طور جدی تهدید می کند. لذاست که در بیان معیار ساده زیستی برای مسئولان اجرایی و حکومتی، علاوه بر ساده زیستی اقتصادی، باید ساده زیستی سیاسی آنان را نیز مورد توجه و بررسی قرار داد.

و اما جان کلام!

سخن به درازا کشیده، لکن تیزبینی جنابعالی مرا از تفصیل بی‌نیاز می‌کند که اگر در امتحان مسئولیت‌پذیری نسبت به جامعه، بر خود سخت نگیریم و بر ساده‌زیستی سیاسی اصرار نورزیم، در این صورت امر مشتبه شده و از «آشتی ملی»، توافق قدرت‌مداران جناح‌ها و نشست مشترک آنان به عنوان صاحبان انقلاب بر سر «سفره» اراده می‌شود. در این صورت معادله حاکمیت از تنها متغیر اصیل و حقیقی یعنی مردم، مستقل می‌شود. در این حال کاسبان سیاسی و اقتصادی جدید در سایه توجهات اشراف اقتصادی و سیاسی بر اریکه قدرت تکیه زده، «جوله» خواهند داد و یا «السابقون السابقون» روال موجود را برای خود «فضل خدا» خوانده و منوال را دوام دهند...

در پایان یادی می‌کنم از پیر طریق انقلاب که هرگز رشتۀ محبت و عنایتش از مردم نگسست که می‌فرمود چنین وضعیاتی دیر نخواهد پایید و اگر بموقع هشیار نشویم، در خزانۀ خدا یوم الله بسیار است.

سخنی بود از برادری کوچکتر به برادری بزرگتر که امید است شرط ادب بجا آورده و از حریم حرمت فرا نرفته باشد.

نیک معلوم است که: درد دل را لاجرم پاسخ نباشد، هرچند هرچه از دوست رسد نیکوست.

با تقدیم بهترین احترامات و با تبریک نوروز سراسر نورِ باستانی!

 لطفاً تبریکات صمیمانه اینجانب را به خانواده ارجمند ابلاغ فرمائید.

اسفندیار رحیم مشائی
23/12/1395

منبع: دولت بهار
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶۰
آنیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
60
43
وقاحت تا کجا؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
57
65
مردم احمدی نژاد رو حساب نمی کنند تا حالا بخواد اصلاح طلب باشه یا اصولگرا!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
هر فرد یا گروهی که در این مملکت زاده شده و زنگی میکند یا به قولی حق رای دارد . میتواند نسبت به سرنوشت خود و اطرافیان و همفکرانش همانگونه که احساس مسئولیت میکند . تفکرات و نظرات خود را بیان داشته و داوطلبی خود را برای کسب شغل و مسئولیت به منظور اعمال و پیشبرد کار طبق این تفکر و پیشنهاد اعلام دارد .
این ملت هستند که با رای خود به تفکرو طرح های ارائه شده رای داده و توافق خود را برای انجام چه طرحو تفکری اعلام میدارند .
مهم این است که افراد و گروه ها تابلوی واقعی خود را متناسب با عقاید و ایده ها و نظرات قلبی خود نمایان سازند . نه اینکه تابلوی زیبا و مورد علاقه اکثریت ملت را پیشخوان عقاید و تفکرات متضاد خود نمایند .
این امر باعث فریب ملت در مرحله ابتدایی و عدم اعتماد ملت در مراحل بعدی میگردد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
31
32
عجب .... هستید
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
37
49
بسا خنديديم از اين نامه طنز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
39
51
محمودی ها باز توهم زدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
7
16
قبلا دو قطبي رابا مرحوم هاشمي بازي ميکردند الان ميخواهند با اقاي خاتمي اي بازي را شروع کنند. اقاي خاتمي بدانيد جواب ابله خاموشي است.
nima
|
Canada
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
8
13
نامه سر و ته ندارد معلوم نیست دنبال چیست؟
حرف حسابش کدام است؟
عبداله رستگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
2
9
هنوز این بنده خدا در نشئه ی عالم خود است تا حال نفهمیده که آقای خاتمی چگونه جواب ایشان را بدهد چون مطبوعات و رسانه های تصویری و نوشتاری ممنوعیت قانونی دارد . بعد این که آقای خاتمی چرا جواب انتقاد کسانی را بدهد که همه شناخته شده و ....هستند . واقعا چه نیازی به این همه آسمون و ریسمون کردن ها ، حال که در جمع اصول گراها جایگاهی ندارند خود را به اصلاح طلبان می چسبانند تا وجود نحس شان ساحت این ها را هم آلوده نماید . حیف است خاتمی حتی این مطالب را هم بخوانند چون خاتمی و نجابتش کجا و این نانجیبان روزگار کجا ؟ یادشان رفته چه بلایی سر این مملکت آورده اند تازه دارند ادای دایه مهربانتر از مادر بازی می کنند .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
32
50
محمود و دار و دسته اش کلا تعطیلات تشریف دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
37
49
اقای مشایی بابا دست از سر ملت بردارین. چی از جونمون میخواین؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
باز عباس غفاری رمال شیطان پرست مشایی و دار دسته اش را راه انداخته است ................................................
شاهین
|
United States of America
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
7
11
دوستان حتما متوجه مکر مخالفان روحانی هستند سید بزرگوار هم فریب انها را نخواهد خورد رفتن احمدی نژاد به مقبره کوروش و حالا نامه مشایی به رهبر اصلاحات در این راستا میباشد میدانند که رای نخواهند اورد ولی نقشه این است که رای روحانی را بشکنند تا رقیبش رای بیاورد این تاکتیک جدید انها است انشالله جواب نامه احمدی نژاد را سید بزرگوار با تدبیری که از ایشان سراغ داریم خواهند داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
28
41
احمدی نژاد اصلاح طلب!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
26
28
عجبااااا .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
32
46
تركها ضرب المثلي دارند به اين مضمون كه گناه از آراز (ارس) هست كه اونقدر كم عمق شده كه هركوتاه قدي ازآن رد ميشود.!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
27
34
دلشون برای سفردستتجمعی به نیویورک تنگ شده.(عروس ودامادو نوه وغیره)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
30
40
دلشون برای سفردستتجمعی به نیویورک تنگ شده.(عروس ودامادو نوه وغیره)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
28
14
فقط ميخواهند با پاسخ دهي خاتمي ، ايجاد رقابت و دودستگي بكنند
اي كاش خاتمي هيچ جوابي ندهد
عقیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
26
28
حالا رفتین طرف سید محبوب محمد خاتمی تا رای جمع کنید همون هشت سال تحریمهای کمرشکن تورم ۴۰درصدی رشدمنفی۷درصدی فقیرتر شدن بیش از بیش مردم هاله نور یازده روز خانه نشینی بابک زنجانی گم شدن دکل نفت و... برا هفت پشتمون بسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
18
14
نامه اش خوب بود خودش نمیدانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
26
17
خوب میشی داروهاتو سروقت بخور اسی جون. منهم برات دعا می کنم.
« بیچاره هذیان میگه» یه روز میگه من درختم سبز سبزم یه روز اصلاح طلب می شه البته اون یکی هم وضغ بهتر از این ندارد به ترامپ نامه فدایت شوم می نویسد و به نگهبان سفارت تحویل می ده این از عوارض اجتناب ناپذیر ترفیع آسانسوری است.
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد و باقی ماجرا ... اللهم اشفع کل مریض
قابل توچه مشد حسین آقا سردار کلم
پاسخ ها
اهورا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
لایک ((((((((((((((((((:
ناش ناش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
19
9
برو تو بحر عکس (فاعل و مفعول)
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
19
18
با کامنت های بالا مخالفتی ندارم تنها می خواهم این نکته را اضافه کنم که می گویند در زمان ظاهرا بیسمارک گزارش دادند که تعداد کسانی که ادعای فلسفه می کنند بسیار زیاد شده. پاسخ شنیدند که حداقل این بخش آن خوب است که فیلسوفان ارج و منزلت دارند که شیاد ها هم ادعای فلسفه می کنند. جایگاه آقای خاتمی آنقدر بالاست که اسفندیار را هم به ادب و احترام وا می دارد.
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
3
2
اسفندیار جان وقتی شما در مسند رئیس دفتر ریاست جمهوری وقت بودید،بزرگان شما را لایق نمی ذانستند،با چه فکری به رهبر اصلاحات نامه نوشتید.البته خاتمی انسان بزرگی است و حتما در وقتش جوابتان را خواهند داد.مسلما تک تک خطوط شما در نامه برای شما پیامد خوبی نخواهد داشت.بهتر است با همان مرتاض های هندوستان درد دل کنید.اگر خبری شد در نزد افکار عمومی قرار دهید.
امید
|
Germany
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
23
8
این چه عکسیه بابا؟مشایی چرا اونجوری پشت احمدی نژاد رفته؟
پاسخ ها
امید
| Canada |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
یعنی مشایی مغز متفکر هست احمدی نژاد اجرا کنند
سرهنگ
| Germany |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
یعنی پت ومت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
19
8
به احترام سيد هيچ نتوان گفت!
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
19
9
بروبزاربادبیادرحیم مشایی شماواطرافیانتان بیت المال راغارت کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
700 میلیارد دلار را دزذیدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
17
5
نمیدنم چرا خیلی ها سرشونو عین کبک کردن توبرف . ای آزادگان و آزاد ندیشان ای حامیان عدل و عدالت ای مردم فارغ از هرگونه تعصب بیدار باشین بقایی و مشایی و احمدی نژاد رادیکالیسم های هستند که تشنه قدرتندو بس دلشان به حال مردم نمیسوزد . از تاریخ از 8 سال دوره تاریک سیاست و اقتصاد ایران درس بگیرین . البته الان هم دوران روشنی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
21
7
به حمایت خاتمی برای پیروزی در تهران چشم طمع بسته اند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
نه عباس غفاری رمال..............................................
اردشیر احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
18
7
اسفندیار عزیز و جمع سه نفرها
از شما به ملت ایران خیری نیست، شر مرسان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
2
16
تامل دوستان این نامه باید رمز گشایی بشه این یه پیام کد دار بوده توجه کنید این دارای پیام کد دار است ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
19
10
نزاریم کشور دوباره دست این دیونه ها بیفته .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
17
9
شما که جن گیر رمال و....دارید دیگه نیاز به تبلیغات و رانتهای دنیوی برای شمانیست
ناشناس007
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
12
9
باباروتوده راه نمیدادن سراغ کدخدا رو میگرفت به این خاطره که یک روز درمیان گاهی به ترامپ نامه میدن یگ روزهم به خاتمی.شایدهم کیفی چیزی زده باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
1
12
.............. متاسفانه یا خوشبختانه اگر از بقایی هم حمایت علنی کند می تواند برای رقبا مشکل ساز شود.
شیطانیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
13
3
عجب حالی داره اسفندیار !!! فازش چیه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
9
9
این مشایی یادش رفته که دولت احمدی نژاد چه بر سر مملکت آورد و ایران وایرانی را در جهان و داخل کشور ضایع کرد!!! همچی حرف می زنه که فکر می کنه مملکت ارث باباشه و می خوادبه حقش برسه .چطور بخودش اجازه داده با شخصیتی جهانی چون خاتمی بزرگ نامه بنویسه و از معامله سیاسی سخن بگه همه از پر رویی این گروهک زشت اندیش است . خیلی پررویی مشایی . ولی تو و آن مرشد بدانید که آن ممه را لولو برد . شما باید محاکمه بشوید و زندانی نه رئیس جمهور !!! عجب.................................................!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
8
8
والله من موندم اینا چجوری حساب و کتاب می کنن که می خوان با روحانی رقابت کنن اصلا براساس چی می خوان بیان با چه رویی میان
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
9
6
مشایی انسان بسیار زرنگی است می خواهد احمدی نژادی که در 88 اصلاح طلبان و مردم اینگونه در مقابلش ایستادند رو اصلاح طلب معرفی کنه ( ان جفاها که بر اصلاح گرایان واقعی رفت که هنوز که هنوزه در حصرند) تا رای انها رو نیز در انتخابات برای بقایی بدست بیاره . این نامه در حقیقت به خاتمی نه که به مردم بود که بگوید ( ای مردمی که خاطره تاریخی زود گذری دارید) اصلاح طلب واقعی ما هستیم اصلا ما اصلاح طلب بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
13
12
مشايي براي براي جلب توجه طيف اصلاح طلب دست به دامن سيد خاتمي شده اند. زهي خيال باطل
سرهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
15
7
احمدی نژادی=نازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
8
3
عالی بود
دوست داریم مشایی ❤❤
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
4
6
مردم احمدی نژاد و بقایی و مشایی را مظهر دزد .... می دانن 700میلیارد دلار را دزدیده ایرانی و ایران را ویرانی کرده اند خدا از شما نگذرد با بدبختی جان بدهید رمال پرست ها شیطان پرست
حسين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
2
6
اين همه درك و شعور و ادب و احترام به رقيب عجيبه
اين سال 88 كجا بود كه محمود واسه راي اوردن ابرو وعزت همه ي رقبا رو لكدمال ميكرد



برو عمو
بروو روزيتو خدا جاي ديكه حواله كنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
15
2
اوه اوه با سید محمد خاتمی در افتاد؟؟؟
پیش خودش چی فکر کرده؟!!!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
11
3
نامه زیادشفاف برایمان نبود.اگرامکان داردیکی منطورش راتوضیح دهد....
اعظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
13
7
از آدمهای دیوانه هیچ کاری بعید نیست
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
13
6
رمالها و شیطانها وشیطان پرست ها در راه هستند
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
12
6
مشایی رمال پرست شیطان پرست با چراغ سبز چه کسی امدی
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
4
3
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
5
0
مشایی با این کار جایگاه احمدی نژاد را نابود کرد
امید بیگی ایلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
2
1
بزک نمیر بهار نمیاد
خربزه با خیار نمیاد
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
3
1
تا ظهر همه بدش میگن همینها بعداز ظهر توجیه میکنند وآخر شب بر خلاف صبح نظرشان عوض میشه این از مردم ما آخه ما چرا اینجوریم و اما چرا به عقل التماس نمیکنه چرا به سابقه نگاه نمیکنه ببین چه کسانی حاکم بودند اگر بقایی جرات داره حرف یارانه را نزنه فرزند خودش هم رای نمیده اینها سکه صد ریالی را پشت سر غنی و فقیر این مملکت انداختند دیدند همه بدون خجالت و با پررویی بدون اینکه جار زنند صاحبش را برداشتند و نان شبشان را خوردند
جیگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
فکر کنم اسفندیار هم هاله ی نور دیده...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین