کد خبر: ۴۳۳۶۴۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷

شوخی ساده با جمنا، چرخش احمدی‌نژادها و ...

دبیرکل‌های موتلفه اسلامی، حزب فعال سبز ایران و جمعیت آبادگران به بررسی وضعیت راست گرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز : عصر ایران نوشت: دبیرکل‌های موتلفه اسلامی، حزب فعال سبز ایران و جمعیت آبادگران به بررسی وضعیت راست گرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پرداختند.

از نخستین گام های همیشگی اصولگرایان در آستانه هر انتخاباتي دست‌ به‌ دامان ريش‌سفيدان خود شدن است تا با شيخوخيت بتوانند ميان نحله‌هاي مختلف فکري اين جريان وحدتي هرچند تاکتيکي براي رسيدن به يکي از ارکان‌ قدرت کسب کنند؛ این تلاش دست‌کم از انتخابات نهم رياست‌جمهوري به اين‌سو بی نتیجه مانده است و گاها دامنه اختلافات تا حدي زياد شد که در مقطعي به قهر ريش‌سفيدان هم می انجامید.

اصولگرايان سنتي فکر می کنند که می توانند با مدل دیرینه خود و با محوريت جامعتين به وحدت برسند، مدلي که پيش از اين بارها و بارها با شکست مواجه شده است. گويا آنان راهبرد ديگري را هرگز براي خود تصور نمي‌کنند راهبردي که بتواند اصولگرايان را از بن بست خارج کند. این روزهای باقی مانده تا انتخابات 96 هم جای خالی یک «شيخ و پدر معنوي» یا شخصی که حرف آخر را بزند، در بین آنها کاملا محسوس است.

هدف اصلی رفع دغدغه اصولگرایان

بعد از حرف و حدیث های بسیار، اصولگرایان برای ورود به انتخابات این دوره تصمیم بر ایجاد تشکلی جدید گرفتند، تشکلی که فقط در نام جدید بود و اعضای آن را همان افراد گوشه و کنار احزاب مختلفی تشکیل می دادند که تفکر و اندیشه آنها برای همگان مشخص و واضح بود. "جمنا؛ یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب" . این قدم نورسیده با اینکه هیچگاه ادعای پس زدن جامعیتن را نداشت اما در عمل آنچه از ساز و کار و روند مشاهده می شود، خلاف این مساله را نمود دارد.

نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: جبهه مردمی نیروی انقلاب ادعای جایگزینی جامعیتن را نداشته است و آنها هیچگاه خودشان را در مقابل جامعتین نخواهند دانست و به اعتقاد من جامعه مدرسین و روحانیت و تشکل های اصولگرا از جمله؛ جمنا همگی یک هدف و دغدغه را دنیال می کنند و آن وحدت اصولگرایان است. بنابراین یک اشتراک کلی در بین جامعتین و تشکل های اصولگرا و جبهه جدید منا وجود دارد و آن ضرورت هماهنگی دائمی در جریان نیروهای انقلاب اسلامی است و هیچ کس منکر ضرورت وحدت بین این دو نیروی انقلابی نبوده است و بعد از این هم نخواهد بود.

حبیبی اینطور ادامه می دهد که؛ «حدود دو ماه پیش نظرات موتلفه اسلامی را نسبت به جبهه نیروی مردمی اعلام کردیم و گفتیم که از تشکیل جمنا استقبال می کنیم و ظرفیت جدیدی که در جهت وحدت اصولگرایان در انتخابات 96 گام بردارد، مورد تایید ماست. چرا که معتقدیم اصولگرایان بایستی برای رقابت در انتخابات 96 با یک صدا و یک فهرست به میدان رقابت وارد شوند، بنابراین موضعی که دو ماه پیش اعلام کردیم همچنان به قوت خود باقی است»

وی تاکید کرد: جمنا نه تنها هیچ مغایرتی با وحدت اصولگرایان ندارد بلکه می تواند تقویت کننده وحدت آنها باشد.

نقش وحدت و همدلی برای جامعتین محفوظ است

دبیر کل حزب فعال سبز ایران هم در رابطه با فرآیندی که بر جمنا و فضای تحرکات اصولگرایان در جریان است توضیح داد: بعد از تشکیل مجمع جمنا و انتخابات شورای مرکزی و نظرسنجی ها برای بررسی و گزینش 10نفر، شایعاتی برای تخریب این حرکت مطرح شد.

حسین کنعانی مقدم گفت: «بارها توضیح داده ام که ما در سه فاز حرکت می کنیم فاز اول؛ بحث ائتلاف و وحدت جریان اصولگرایی است و فراگیر شدن آن بحث دوم؛ نامزدهایی معرفی شده از سوی گروه ها و احزاب مختلف در یک فرآیند کاملا منطقی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و بعد هم به ترتیب کاهش نامزدها تا به یک کاندید واحد برسیم.

احزابی که مطرح می شوند هیچکدام از فرآیند ائتلاف کنار نرفته و همه آنها حضور دارند و در این خصوص اظهار خوشحالی هم کرده اند. در فاز دوم که معرفی نامزدهاست خیلی ها شخص مورد نظر خود را معرفی کرده اند و الان هم در یک مجموعه نامزدهای احزاب مورد بررسی قرار می گیرند و هیچ منعی برای معرفی کاندید برای احزاب و گروه های اصولگرا نیست. منتها همه باید به این جمع بندی برسند؛ برای رقابت آینده باید به یک فرایندی رسید که آراء شکسته نشود».

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص این پرسش که جامعتین کجا وارد این فرآیند خواهد شد، بیان کرد: جامعتین جایگاه خود را در بحث سیاستگذاری ها، وحدت و همدلی دارد. جمنا بخش مردمی تشکیلات جامعتین و در واقع در حال افزایش توان کف خیایانی جامعتین است.

وی در خصوص معرفی نامزدی از سوی حزب سبز هم اشاره کرد: حزب سبز در مجموعه جبهه ایستادگی است، نامزد ما هنوز مشخص نیست و تا پایان اردیبهشت برای این کار زمان باقی است.

جانشینی جمنا یک شوخی ساده

حسن بیادی تحلیلگر و فعال اصولگرا در رابطه با نقش جامعتین در انتخابات آینده و درستی یا نادرستی این نگاه که جمنا جایگزین مناسبى برای جامعتین هست يا خير؛ پاسخ داد: نقش جامعتين همانطور كه از نامشان مشخص است نه تنها متعلق به همه جامعه اسلامى است بلكه مي توانند بازوهاى توانمند براى جايگاه رهبرى و ناظر و حاميانى صديق براى نظام مقدس جمهورى اسلامى باشند اما متاسفانه در اين دو دهه گذشته شأن و مقام واقعى اين جايگاه رفيع توسط بعضى از گروههاى سياسى تماميت خواه و تندرو تنزل و مصادره بمطلوب شده است و معلوم نيست پشت پرده اين حركت مذبوحانه چه كسانى هستند كه قدرت سياسى و اجتماعى جامعتين روز به روز در حال افول مي باشد حتى در شهر مقدس قم.

بیادی گفت: " بنظر حقير چنانچه جامعتين بخواهند مي توانند با تلاشى جامع و برنامه اى پويا به همراه جوانگرايى در اعضاء و دورى از افراطيون جايگاه قبلى خود را به دست آورند در انتخابات آينده مي تواند يك سنجش خوبى براى آن بزرگواران باشد واين گروه و جبهه جديدالتأسيس هم هنوز جايگاه خود را نيافته اند و اينكه بتوانند جايگزين مناسبى براى جامعتين باشند به يك شوخى ساده شبيه است.

چرخش احمدی نژادها

به هر صورت در تمام اظهار نظرهای اصولگرایان روی آوردن اصولگرایان به جمنا و پس زدن جامعتین رد و نادرست خوانده می شود و همه متفق القول بر این نظر هستند که؛ " ائتلاف جمنا قرار است برای وحدت و اتحاد اصولگراها باشد نه تفرقه و شکاف" و حضور جمنا مانعی در جهت شیخوخیت جامعه روحانیون مبارز و مدرسین محسوب نمی شود. پیش از این ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا در خصوص محوریت جامعتین در تصمیم گیری های جمنا گفته بود: «نقش جامعتین به حمایت صرف تقلیل پیدا کرده است و این نشانده دهنده بی نقشی ایشان در تشکل جمنا است».

در نهایت می توان گفت: اگر کنار گذاشته شدن جامعتین در عمل با فرض ضعیفی هم واقعیت داشته باشد، چنانچه اصولگرایان در نتیجه گیری به ماحصل و برآیند مثبتی برسند تجربه موفقی را پیش رو خواهند داشت تا آنها را به اهدافشان برساند. اما این در حالی است که تنها مشکل حال حاضر اردوگاه اصولگرایان از بازی خارج کردن جامعیتن باشد که اینطور نیست و به تازگی لیست نهایی نامزدهای انتخاباتی توسط جمنا مشخص شد و برخی از رسانه های اصولگرا ترتیب اسامی و افراد را اینگونه اعلام کردند؛ "رئیسی، فتاح، قالیباف، جلیلی، ضرغامی، زاکانی، بابایی، بذرپاش، قاسمی، نیکزاد، رضایی، زاهدی، میرسلیم، خوش چهره"

"تعدد زوجات در این سطح و در این زمان کم باقی مانده نشانه خوبی برای پیروزی و رسیدن به نقشه های تعیین شده نیست. نکته ی قابل تامل دیگر هم ورود طیف احمدی نژادی ها به فضای انتخاباتی است".

کارشکنی فرزند راستی برای بزرگان اصولگرا

بیادی در پاسخ به اینکه؛ ایا احمدی نژاد مانعی برای وحدت اصولگرایان محسوب می شود یا خیر، می گوید: «روش و منش سياسى آقاى دكتر احمدى نژاد با ديگر اصولگرايان سازگار نيست و آنان را در شأن و سطح خود نمي داند و بايد بطور جدى توجه داشت توانائى ايشان در امور ارتباطات و سيستم هاى واقعى و مجازى سياسى و اجتماعى و تكنيك تبليغات با ديگران قابل مقايسه نیست و در نظرسنجى ها هنوز هم از پرطرفدارترين مسئولين كشور است و ناگفته نماند به هر دليلى ايشان در خارج از كشور مخصوصاً در آسياى شرقى و آفريقا ر آمريكاى جنوبى داراى شهرت بنفع جمهورى اسلامى و مبارزه با آمريكا هستند اگرچه مخالفين و منتقدینی جدى هم دارند».

احمدی نژاد با راه انداختن نمایش کاشت درخت به شکل غرس نهال با پیت حلبی و معرفی حمید بقایی به دور از جامعتین و جمنا و تشکل های دیگر اصولگرا پا به میدان رقابت انتخابات گذاشت. این در حالی است که وی مدتی قبل از حضور در این عرصه سیاسی از سوی مقام معظم رهبری نهی شده بود. او تا کنون سه بیانیه مختلف در مورد فعالیت های خود در دوران ریاست جمهوری و البته در شکل جوابیه و پرسش از حسن روحانی منتشر کرده است و در آخرین تحرک این گروه رحیم مشایی به رئیس دولت اصلاحات نامه نوشت.

با در نظر گرفتن تمام آنچه که می گذرد؛ اگر اصولگرایان حداقل تفاهم را در ائتلاف با جمنا هم داشته باشند مشخصا هیچگونه تعامل و تفاهمی با دسته دولت نهم و دهم ندارند و البته این بازی دو طرفه است. ایجاد فضای چند قطبی پیش از آنکه برای اصلاح طلبان خطرناک باشد، شانس هر گونه موفقیتی را از راست منشان خواهد گرفت. نمی توان احمدی نژاد را فردی بی تاریخچه دانست او نامزد اصولگرایان بود و ریشه راستی دارد، بیشترین فعالیت خود را در دوره ریاست جمهوری در راستای پاسخگویی به منویات آنها انجام داد. اما در حال حاضر اصولگرایان او را طرد کردند و او هم در جواب با فعالیت های انتخاباتی بیشترین کارشکنی را در حق متولیان و حامیان سابق خود می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین