کد خبر: ۴۳۴۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶

این نغمه را دریابیم!

موسیقی دردی است که از درون سینه خارج می شود؛ نغمه بلندی که هویت را فریاد می زند و با تمام دردهای خود صدایی می شود برای یاری ملتش تا ساکنان همسایه و دوردست را جذب یک فرهنگ کند.
آفتاب‌‌نیوز :
موسیقی دردی است که از درون سینه خارج می شود؛ نغمه بلندی که هویت را فریاد می زند و با تمام دردهای خود صدایی می شود برای یاری ملتش تا ساکنان همسایه و دوردست را جذب یک فرهنگ کند.

به گزارش ایسنا نخستین نشست موسیقی و گردشگری در حالی توسط جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد که تمام اهل موسیقی دل هایشان از حرف های تکراری پر بود حرف هایی که بار ها در نشست ها زده اند، اما هنوز بر همان پله اول ایستاده اند! حالا اینجا حرف از این است که موسیقی چقدر می تواند گردشگران را به شهر ما علاقه مند و با فرهنگ ما آشنا کند. موسیقی به نوعی زبان جهانی است یک زبان که تاریخش را خوش آواز فریاد می زند.

سعید مزدک، بهرنگ کوفگر، خلیل ملکی، مرتضی قاسمی، منصور قربانی و مهرداد جیحونی به عنوان کارشناسان موسیقی در کنار هم آمده اند که جدا از دردهایی که بر پیکر هنر موسیقی وارد می شود راه های ورود موسیقی در عرصه گردشگری را نیز بیان کنند.

موسیقی به قلب و ریشه متصل است

دراین نشست سعید مزدک با اشاره به نبود امنیت شغلی در موسیقی معتقد بود: در اصفهان اهالی موسیقی امنیت شغلی ندارند. هنگامی که من به عنوان یک نوازنده بخواهم ساز بزنم با نبودن امنیت چگونه این جرات را پیدا می کنم که کارم را انجام دهم.

کارشناس موسیقی هنرسرای خورشید ادامه داد: همه ما وقتی امنیت شغلی داشته باشیم می توانیم با زبان موسیقی با گردشگران ارتباط برقرار کنیم حتی اگر زبان انگلیسی را از بر نباشیم می توانیم با موسیقی با یک توریست به صحبت بنشینیم.

وی با اشاره به اینکه موسیقی مکانی آرام و امن می خواهد، گفت: مکان هایی مثل موزه هنرهای معاصر و خانه ادبیات که میزبان گردشگران هستند باید روزهایی را برای گروه های موسیقی فراهم کنند تا بتوانند اجرا داشته باشند و وقتی چنین کاری تکرار شود اثر خود را می گذارد. ما باید مسئولان شهر را مجاب کنیم که موسیقی به قلب و ریشه متصل است.

باید ساز را به مردم نشان دهند

بهرنگ کوفگر با اشاره به برنامه "بنا و نوا" معتقد بود: بنا و نوا از سال 79 شروع شد اجراهایی که در بناهای صفوی و قاجاری برای یک پژوهش با عنوان تاثیر بنا و نقاشی بر روی هنرمند آغاز شد در این پژوهش در ارتباط مستقیم با مردم و توریست ها بودیم یعنی با گردشگران خارجی و داخلی ارتباط برقرار می کردیم.

این نوازنده تار با اشاره به اینکه "بنا و نوا" می تواند مردم را با ساز آشنا کند، گفت: موسیقی باید جای خود را در اصفهان باز کند چرا که این شهر بسیار توریست دارد و برنامه بنا و نوا میزبان میلیون ها نفر گردشگر و مردم شهر بود.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ سازی شود، افزود: باید ساز را به مردم نشان دهند و مردم برای اهل موسیقی احترام قائل شوند.

منع موسیقی در میدان نقش جهان

در ادامه سخنان بهرنگ کوفگر، خلیل ملکی ابراز عقیده کرد: در طول تاریخ بی حرمتی فراوانی به اهل موسیقی شده است اما هنرمندان به دلیل عشقی که به فرهنگ خود داشته اند با مدارا پیش رفته اند همه ما به این فرهنگ مدیون هستیم اما این بی حرمتی ها هنوز ادامه دارد ما می توانیم با آن کنار بیاییم اما جوان امروز ساز خود را می گذارد و فرار می کند.

عضو شورای تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان افزود: اصفهان شهر عجیبی است که می تواند با پتانسیل های موسیقی، توریست جذب کند تاثیری که جهانگردان در شهر و موسیقی برای ما به جا گذاشته اند بسیار مشخص است مانند نقاره خانه ای که شاردن ثبت کرد؛ پس یعنی یک جهانگرد در شهر ما می تواند میراث ناملموس ما را ثبت کند در نتیجه این ارتباط می تواند بسیار موثر باشد.

وی افزود:  اصفهان از لحاظ فرهنگی بسیار پیچیده است و این پیچیدگی را نمی توان به سادگی با چهار برنامه به یک توریست معرفی کرد.

وی ادامه داد: ما در اصفهان سرمایه های انسانی بسیاری داریم کسانی که در این میان تجربه دارند اما بی سواد هستند اما از یک تحصیل کرده بیشتر طلاعات دارند و جامعه فرهنگی از این آدم ها غافل شده است. باید در بطن اصفهان رفت تا آدم های این چنینی را پیدا کرد.

ملکی با اشاره به اینکه اصفهان دومین شهری است که هنرستان موسیقی دختران دارد، گفت: من هنوز در شهر اصفهان نتوانستم هنرجو خود را به میدان نقش جهان ببرم و در آن جا ساز بزنیم این پارادوکس هایی است که وجود دارد چرا در اصفهان یک زن نمی تواند ساز بزند؟ شهری که هنرستان موسیقی برای دختران دارد و بیشترین هنرجوی زن در آن درس می خوانند چرا این محدودیت را می گذارد؟ این برای اصفهان و ایران خوب نیست که یک توریست به کشور خود برود و از منع موسیقی در میدان نقش جهان بگوید.

نماینده مجلس باید تفکر جهانگردی داشته باشد

مرتضی قاسمی در این نشست با اشاره به عملکرد اشتباه نوازندگان و مسئولان معتقد بود: اینکه ما بخواهیم با هزار سختی فرهنگ را به طرف بالا هدایت کنیم اشتباه است، بلکه باید نماینده مجلس یک تفکر جهانگردی و نگاه فرهنگی داشته باشد تا تاثیر این نگاه از آن طرف به سمت ما هدایت شود و ما عمل کننده باشیم.

نوازنده و مدرس موسیقی ادامه داد: یک نماینده مجلس باید تمام دنیا را دیده و شرایط فرهنگی را بررسی کرده باشد و بعد برای یک کشور و افراد آن تصمیم بگیرد ولی متاسفانه وقتی ما که یک وظیفه قبول کردیم بخواهیم نگاه خود را از پایین به بالا منتقل کنیم کار بسیار سختی می شود.

وی افزود: در کشور های دیگر مردم یاد گرفته اند که ورود گردشگر مهم است و اگر به آن احترام می گذارند می دانند که به کشور خود احترام گذاشته اند اما ما هنوز یاد نگرفته ایم که به یک توریست احترام بگذاریم و هنوز این فرهنگ را نداریم متاسفانه به هزاران دلیل توریستی که وارد اصفهان می شود ارضا نمی شود ما فضاهای لازم را برای جذب گردشگر داریم و خط قرمز ها و فرهنگ مردم باعث کاهش گردشگر می شوند.

دیدگاه ها باید عوض شود

منصور قربانی اظهار کرد: موسیقی تنها هنری است که می تواند بین المللی شود این هنر جایگاه والایی دارد و از طرف دیگر موسیقی اصفهان جایگاه فاخری دارد و می تواند در حوزه گردشگری کمک کند چه به لحاظ فرم، معنا و چه به لحاظ محتوا موسیقی اصفهان می تواند جهانی شود و سوال اینجاست که چرا نیست؟!

مدیر هنرسرای خورشید اصفهان ادامه داد: در حال حاضر ما بر روی موضوعی بحث می کنیم که نیمی از اقشار جامعه اجازه ورود به آن را ندارند موضوعی که بزرگترین معضل آن اجازه نشان ندادن ساز در شبکه های تلوزیون است و مشکل ما تفکر است نگاهی که پشت موسیقی ما است مشکل دارد و این دیدگاه ها باید عوض شود.

وی با اشاره به هنرسرای خورشید گفت: در هنرسرای خورشید استعداد پروری را در پیش گرفته ایم و نگاهی تخصصی به شبکه سازی موسیقی و جریان سازی و موج آفرینی داشته ایم؛ با حضور اساتید شورایی تشکیل داده ایم که در کنار آن شورای پیشکسوتان نیز کمک رسان ما هستند.

این کارشناس موسیقی افزود: می توانم بگویم موسیقی جای خود را باز کرده است اما ما نیز مشکلات خود از قبیل کوچک بودن سالن و احتیاط برای تبلیغات هنوز داریم.

پتانسیل ها را خراب نکنیم

مهرداد جیحونی با تایید سخنان دیگران در این نشست معتقد بود: من به شرایط موسیقی امروز بسیار خوش بین هستم قبل از انقلاب در اصفهان 100 نفر هنرجوی موسیقی داشتیم و در حال حاضر بالای 100 آموزشگاه موسیقی و پنجاه هزار هنرجوی موسیقی وجود دارد و این نشان می دهد در مسیر درستی حرکت می کنیم و اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی رخ داده است.

مسئول موزه موسیقی اصفهان ادامه داد: تا دو سال پیش من فقط یک نوازنده موسیقی بودم و با توریست ها ارتباطی نداشتم اما بعد از تاسیس موزه و اینکه بعد از 14 ماه بالای 5 هزار بازدیدکننده غیر ایرانی داشتیم متوجه شدم هیچ اطلاعی از گردشگری موسیقی نداشتیم و حتی با قطعاتی که آنها دوست دارند آشنا نبودیم.

وی افزود: در بین 65 مکان دیدنی که در اصفهان وجود دارد بعد از چهار ماه موزه موسیقی در رتبه دوم و در ایران در رتبه سوم قرار گرفت و این فقط به خاطر خالی بودن جای موسیقی بوده است؛ توریست هایی که به ایران می آیند بسیار خوب با موزه ارتباط می گیرند و ما در این فاصله یک کارگاه ساز سازی را قرار داده ایم و آموزش موسیقی توانسته توریست ها را جذب کند.

جیحونی ادامه داد: خوشبختانه برعکس اینکه فکر می کردیم ظرفیت نداریم آن ها ظرفیت های ما را شناخته اند و از آن درست استفاده می کنند ما پتانسیل های خیلی خوبی داریم و نباید آنها را خراب کنیم در حال حاضر راه برای موسیقی به آرامی باز می شود توریست عادت دارد همه جا موسیقی را ببیند اما ما نه موسیقی رستوران و نه موسیقی خیابانی را جدی می گیریم.

مسئول موزه موسیقی اصفهان گفت: بسیار خوش بین هستم مسئولان ما در شهر دوست دارند که موسیقی رشد کند و بخش خصوصی با جرات کار خود را ادامه می دهد وقتی شهرداری اصفهان جایی به نام هنر سرای خورشید دارد یعنی شهرداری می خواهد همکاری کند.

به گزارش ایسنا، شاید مشکلات در حوزه موسیقی بسیار زیاد باشد که ما بسیاری از جوانان خود را در این حوزه از دست بدهیم آن هایی که خسته می شوند و می روند اما موسیقی آرام آرام راه خود را در میان همه پیدا می کند و راهی می شود برای جذب گردشگرانی که سال ها است فقط اصفهان را با بناهای آن شناخته اند و حالا نصف جهان نوایی در تمامی جهان می شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین