کد خبر: ۴۳۶۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳

تشخیص احتمال عود سرطان ریه با آزمایش خون

مطالعات جدید نشان می‌دهد با استفاده از یک آزمایش خون ساده می‌توان احتمال عود سرطان ریه را 6 ماه زودتر از سی‌تی اسکن و پِت اسکن پیش بینی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محققان دانشگاه پنسیلوانیا با بررسی 48 بیمار 31 تا 84 ساله مبتلا به سرطان ریه که با شیمی‌درمانی و رادیوتراپی درمان شده بودند، دریافتند با استفاده از یک آزمایش ساده خون می‌توان احتمال عود بیماری را 6 ماه زودتر از سی‌تی اسکن و پت اسکن پیش بینی کرد.

به گزارش  ایرنا ،نمونه خون در این بیماران قبل از شروع درمان، در حین درمان و دوسال پس از درمان گرفته شد و افزایش میزان سلول‌های توموری در حال گردش مورد بررسی دقیق قرار گرفت. این سلول‌ها معمولا ویژگی‌های تومور را بدون نمونه برداری نشان می‌دهند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد آزمایش خون احتمال عود بیماری را حدود 6 ماه زودتر از سی‌تی اسکن پیش‌بینی می‌کند. تشخیص زمان عود بیماری نقش موثری در زمان شروع درمان و استفاده از داروهای مناسب برای افزایش بقای بیمار دارد. محققان معتقدند ترکیب آزمایش خون و سی‌تی اسکن مناسبترین راهکار برای تشخیص انواع سرطان، به ویژه سرطان ریه است.

سرطان ریه، کشنده ترین شکل سرطان است و تعداد قربانیان آن از مجموع سرطان های سینه و پروستات بیشتر است. سالانه حدود 1.8 میلیون مورد سرطان ریه در سراسر جهان تشخیص داده می شود که از این میان 1.5 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند.

سرطان ریه در 25 درصد موارد هیچ نشانه ای ندارد؛ ولی به محض مشاهده علایم اولیه، با یک تصویربرداری ساده اشعه ایکس از قفسه سینه می توان بیماری را تشخیص داد. سرفه های خشک، سرفه همراه با خون، خلط قهوه ای رنگ، خستگی مزمن، کاهش وزن بدون دلیل، عفونت های تنفسی مکرر، گرفتگی صدا، صدای خس خس و تنگی نفس، شایع ترین علایم بیماری محسوب می شوند.

حدود یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان ریه، درد مداومی در ناحیه قفسه سینه حس می کنند.

پزشکان به افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند، توصیه می کنند که به طور منظم غربالگری شوند. افراد سیگاری، افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند یا در خانواده خود بیمار مبتلا به سرطان ریه دارند، پر خطر محسوب می شوند.

نتایج این تحقیقات در نشست انجمن آنکولوژی آمریکا ارایه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین