کد خبر: ۴۳۶۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰

اظهار تاسف اسپانیا از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا

وزیر خارجه اسپانیا، تاسف کشورش نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را ابراز داشت و آن را یک 'خبر بد' دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
«آلفونسو داستیس» وزیر امور خارجه اسپانیا روز پنجشنبه اظهار داشت اسپانیا در عین حالی که به تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا احترام می‌گذارد، از تصمیم لندن اظهار تاسف می نماید چرا که انگلستان یک 'شریک بسیار مهم' است. 
وزیر خارجه اسپانیا اظهار امیدواری کرد توافقی متعادل بین اتحادیه اروپا و لندن پس از خروج انگلستان از اتحادیه حاصل شود و قطعاً اسپانیا هم در این توافق از منافع خود دفاع خواهد کرد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا افزود: خروج انگلستان از اتحادیه اروپا یک 'خبر بد' برای اسپانیا، برای اتحادیه اروپا و مخصوصا برای خود انگلستان و شهروندانش خواهد بود. 
داستیس اظهار داشت: علی رغم این که نمی‌توان وضعیت حاضر را موجب خوشحالی دانست، اسپانیا امیدوار است روابط بسیار تنگاتنگی با انگلستان در دوره پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا داشته باشد. 
وی سخنان «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا که از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اظهار تاسف کرده را یادآوری کرد و افزود: با این وجود اتحادیه در آمادگی به سر می‌برد تا روند خروج انگلستان مسیر خود را طی کند. 
وزیر خارجه اسپانیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اسکاتلند خواهد توانست در صورت استقلال از انگلستان پیش از قطعیت یافتن برگزیت، همچنان در اتحادیه اروپا باقی بماند یا نه، خاطر نشان ساخت این وضعیت را عملی نمی بیند. 
رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا تاکید کرد: اسکاتلند در صورت استقلال ، عضو اتحادیه اروپا به شمار نمی رود و اگر تحت هر شرایطی بخواهد در اتحادیه عضویت داشته باشد باید 'ته صف برود و مذاکرات مربوطه را آغاز کند.' 
وی ادامه داد: چنین وضعیتی تنها زمانی محقق خواهد شد که اسکاتلند توانسته باشد با رعایت مفاد قانونی بریتانیا و موافقت قطعی دولت این کشور، به عنوان یک کشور مستقل در جامعه بین المللی مطرح شود. 

**جبل‌الطارق 
وزیر امور خارجه اسپانیا از سوی دیگر تاکید کرد با قطعی شدن خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، اسپانیا با هیچ گونه شرایطی که منجر به ضربه خوردن موضع این کشور درخصوص حاکمیت بر جبل الطارق شود و یا منافع اقتصادی اسپانیا را زیر سوال ببرد، موافقت نخواهد کرد. 
داستیس افزود : با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تمام مفاد قانونی کنونی اتحادیه که هم اکنون در مورد جبل الطارق اعمال می شوند به طور خودکار لغو می شود و در آینده هم هر توافقی بین اتحادیه و انگلستان حاصل شود نمی تواند به طور خودکار روی جبل الطارق اعمال شود چراکه زمانی که بحث این منطقه پیش بیاید، حتما باید نظر موافق اسپانیا برای آن جلب شود. 
وزیر خارجه اسپانیا گفت: هر گونه توافقی در این زمینه باید به صورت دوجانبه بین لندن و مادرید اتخاذ شود و اتحادیه اروپا هم در آینده نخواهد توانست از طریق توافق کلی با انگلستان، جبل الطارق را نیز مشمول توافقات مربوطه نماید. 
رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا همچنین یادآوری کرد دولت این کشور از حقوق اسپانیایی هایی که به هر نحوی با جبل الطارق در ارتباط هستند یا در مناطق پیرامونی آن فعالیت می‌نمایند، دفاع خواهد کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین