کد خبر: ۴۳۸۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹

کمیسیون امنیت ملی پیگیر ماجراجویی اخیر آمریکا

رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ماموریت داد ماجراجویی‌های اخیر امریکا در منطقه را پیگیری کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  حشمت الله فلاحت پیشه در جلسه علنی امروز با اشاره به حمله نظامی اخیر امریکا به سوریه گفت: اتفاقاتی در منطقه شکل می‌گیرد و انتظار این است مجلس یک جلسه را حداقل به صورت غیرعلنی به این موضوع اختصاص دهد و مجلس به وظیفه خود در شرایط خطیر کنونی عمل کند.

وی افزود: توطئه بزرگی را در منطقه شاهد هستیم که شروع آن از عملیات نظامی امریکا در سوریه بود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی برای مقاطع حساس تصمیم گرفته و قانون نوشته است و رویکرد نظارتی نیز داشته است.
 
فلاحت پیشه ادامه داد: سابقه داشته که مجلس شورای اسلامی با 204 امضا به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشته است.
 
وی افزود: مجلس در دوره‌های هفتم و هشتم، سه قانون نوشته که نقض حقوق بشر و حقوق اساسی چه ایرانیان و چه مسلمانان در
شرایط کنونی ازجانب امریکا در آن قانون آمده است و همان قوانین را می توانیم اجرا کنیم.
 
فلاحت پیشه اظهار داشت: یکی از آن قوانین الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی جنگ شیمیایی است که 170 هزار ایرانی شیمیایی شدند و 70 شرکت امریکایی صدام را به سلاح شیمیایی مجهز کردند.
 
وی افزود: قانون دوم درباره الزام دولت برای مقابله با نقض حقوق بشر ازجانب کشورهای اشغالگر در کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه است و قانون سوم درباره الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی ترور است به طوری که 17 هزار نفر قربانی ترور داشتیم.
 
فلاحت پیشه همچنین از رئیس مجلس درخواست کرد به روسای مجالس دنیا نامه بنویسد.
 
وی گفت: توطئه ای در راه است، آن هم با نقض حقوق بشر ازطرف بازیگری که نگاه آن کاملا نژادپرستانه و ضداسلامی است و مجلس در شرایط فعلی نمی تواند طرح های عادی خود را بر شرایط فعلی اولویت دهد.
 
آقای لاریجانی که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت ضمن تایید اظهارات فلاحت پیشه گفت: توطئه‌ای که در منطقه درحال اجراست از مدتی پیش طراحی شده است؛ بهانه ای را برای این ماجراجویی جدید در منطقه درست کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه از نظر نظامات بین المللی، خلاف این نظامات عمل کرده‌اند، افزود: عملا تحریک کرده‌اند که تحرکات تروریستی در منطقه نضج بگیرد و این آتش فروزان تر شود، البته حتما این آتش دامن خودشان را خواهد گرفت و به این سادگی نیست که تصور کنند یک حالت بزن دررویی است، ولی به هر تقدیر شروع رفتارهای ناپسند در منطقه است.
 
رئیس مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی امروز جلسه ای داشته باشد و در این روزها پیگیر پیشنهادهای مطرح باشد و قوانین موجود را نیز پیگیری کند و اگر اقدامات سیاسی و دیپلماتیک لازم است آنها نیز دنبال شود.
 
طنین مرگ بر امریکا در صحن علنی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دومین بار پس از حمله نظامی امریکا به سوریه در صحن علنی فریاد مرگ بر امریکا سر دادند.

روز گذشته پس از نطق قبل از دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان فریاد بر امریکا در صحن علنی سر داده بودند.

امروز نیز پس از تذکر چند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در محکومیت حمله نظامی امریکا به سوریه و اظهارات رئیس مجلس، بار دیگر نمایندگان در صحن علنی فریاد مرگ بر امریکا سر دادند
 
مخالفت مجلس با یک فوریت طرح ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی

نمایندگان مردم در خانه ملت با بررسی یک فوریتی طرح ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی مخالفت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی در بررسی فوریت طرح ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی، با یک فوریت این طرح با 104 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 4 رأی مخالف از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

در نشست علنی امروز، اصغر مسعودی به عنوان یکی از طراحان طرح مذکور، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ظرفیت های مفاخر ایرانی گفت: قطعاً به جای کتابت قرآن به قلم دیگران باید از ظرفیت های مفاخر کشور استفاده شود، زیرا در شرایط کنونی میلیون ها نسخه قرآن کریم با خط عثمان طه وجود دارد. البته درست است که این نوع خط ویژگی هایی داشته است، اما اشکالاتی نیز به همراه دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبلیغات گسترده علیه جمهوری اسلامی و ایجاد موج ایران هراسی افزود: قطعاً تنها راه مبارزه با تفکر تکفیری، کار فرهنگی است. در شرایط کنونی این گروه ها مطرح می کنند که قرآن شیعیان متفاوت با قرآن مسلمانان است. حال ما با چاپ قرآن با رسم الخط می توانیم این را به سایر مسلمانان هدیه کنیم.
 
قانون برنامه ششم رویکرد مثبتی به ایثارگران دارد/ پرداخت دیه شهدای منا ازجانب عربستان پیگیری شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حمایت از خانواده های شهدای منا، بر پیگیری پرداخت دیه شهدای منا ازجانب عربستان تاکید کرد.

آقای لاریجانی امروز دوشنبه (21 فروردین) در نشست فراکسیون شاهد مجلس، ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت علی (ع)، افزود: بدون شک فعالیت اعضای فراکسیون شاهد به برخی مسائل موجود در حوزه ایثارگران کمک خواهد کرد و این باعث افتخار مجلس است که اعضای این فراکسیون در حوزه تقنین، نظارت و مسائلی در باب فرهنگی کمک به حوزه ایثارگران می کنند.

وی ادامه داد: در حوزه ایثارگران قانون دائم جامعی به تصویب رسید که فراز و فرود زیادی داشت همچنین در قانون برنامه ششم توسعه نیز مواد خوبی از جانب نمایندگان برای ایثارگران مورد تایید قرار گرفت.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: گاهی ممکن است در برخی قوانین تعارضی وجود داشته باشد که بهتر است این اشکالات به دست نمایندگان رفع شود و اگر در این زمینه اعضای فراکسیون شاهد این کار را بر عهده بگیرند، کمک ویژه ای برای آینده ایثارگران خواهد بود که بدون شک ما هم حمایت می کنیم.

لزوم حمایت از خانواده شهدای منا

آقای لاریجانی با تاکید بر حمایت از خانواده های شهدای منا، افزود: در مورد حمایت از خانواده های شهدای منا نیز لازم است برنامه ریزی صورت گیرد چراکه امروزه این افراد با مشکلاتی رو به رو هستند که بنده نیز پیگیر آن بودم.

وی تاکید کرد: در آخرین صحبت ها قرار بود اگر در بودجه 96 معادل 30 میلیارد تومان برای حمایت از خانواده های شهدای منا در نظر بگیریم مشکلات آنها به طور کلی حل خواهد شد لذا اگر مبلغی دیده نشده است باید راهی برای آن در نظر گرفت.

پرداخت دیه شهدای منا ازجانب عربستان تعیین تکلیف نشده است

در این نشست علی مطهری نایب رئیس مجلس این پرسش را از رئیس مجلس مطرح کرد که کشور عربستان دیه شهدای منا را پرداخت خواهد کرد یا خیر، که رئیس مجلس پاسخ داد گویا هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده است اما در صورت لزوم می توان آن را پیگیری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در هر حال لازم است خانواده های شهدای منا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و در این زمینه مساعدتی صورت گیرد.

آقای لاریجانی بعد از نشست با اعضای فراکسیون شاهد مجلس با حضور در مزار شهدای گمنام در مجلس به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
 
تشکر 213 نماینده مجلس از تولیدات رسانه ملی در ایام نوروز

نفر از نمایندگان مجلس از تولیدات و برنامه های رسانه ملی در ایام نوروز امسال تقدیر و تشکر کردند.
 
احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (دوشنبه 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی بیانیه 213 نفر از نمایندگان مجلس را درخصوص تقدیر و تشکر از برنامه های رادیویی و تلویزیونی و شبکه های استانی در ایام نوروز قرائت کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

در نوروز امسال که آغاز آن با ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) مقارن بود، شاهد پخش آثار متنوع، جذاب و ارزشمندی از شبکه‌های مختلف صداوسیما بودیم. تهیه و تولید این آثار به‌ویژه در حوزه سریال‌ها و تولیدات نمایشی، آموزشی و سرگرم‌کننده نشان می‌دهد که رسانه ملی مهندسی پیام را با تولید برنامه‌های مختلف در قالب‌های گوناگون برنامه‌سازی به‌خوبی مدیریت کرده است.

شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و مراکز استانها، در زمینه تولیدات مرتبط با گردشگری، معرفی اماکن دیدنی ایران و راهنمایی مسافران نوروزی و رانندگان برای کاهش تصادفات و خسارات جاده‌ای نیز عملکرد مطلوب و موثری داشتند که رضایت و استقبال چشمگیر مخاطبان، گواهی بر این موضوع است.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این تلاش ارزشمند را که نشان از پویایی و هوشیاری مدیران و کارکنان حوزه های مختلف رسانه ملی در استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها و شناخت مناسب ذائقه و نیاز‌های روز جامعه دارد، ارج می‌نهیم و از عملکرد آن سازمان در نوروز 1396 قدردانی می‌کنیم.
 
جریمه واحدهای صنعتی آلوده‌کننده هوا؛ از جریمه نقدی تا تعطیلی کامل

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف به اعمال جریمه واحدهای صنعتی آلوده کننده هوا کردند.
 
نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه هوای پاک با ماده 12 این لایحه با 148 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که براساس این مصوبه، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به شناسایی و اعمال جریمه به واحدهای صنعتی شد که به ایجاد و انتشار آلودگی اقدام می کنند.

در ماده 12 این لایحه آمده است: سازمان مکلف است تمامی مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، ‌خدماتی، ‌عمومی و کارگاهی که آلودگی آنها بیش از حد مجاز مصوب باشد را‌ مشخص نموده و مراتب را با تعیین نوع، میزان‌آلودگی، وسعت منطقه تحت تاثیر و حساسیت منطقه به مالکان یا مسئولان یا مدیران عامل و یا بالاترین مقام تصمیم‌گیر واحد ابلاغ نماید تا در مهلت معینی‌ که توسط سازمان تعیین می‌شود (بر اساس نوع آلودگی و ماهیت فرایند کنترلی) نسبت به رفع آلودگی یا تغییر تولید یا تغییرفرایند تولید یا تعطیل کار و فعالیت خود اقدام نمایند. در طی مدت تعیین تکلیف این واحدها، طبق مفاد این قانون، به واحدهای مذکور، جریمه ایجاد و انتشار آلودگی تعلق می‌گیرد.

براساس تبصره یک این ماده، تصمیم‌گیری درخصوص تعطیلی کامل کار و فعالیت کارخانه ها، معادن بزرگ و واحدهای آلاینده بزرگ که تأثیرات ملی و منطقه‌ای دارند برعهده ستادی متشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان، استاندار استان و بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط است.

در تبصره 2 این ماده آمده است: درصورت عدم اجرای مفاد این ماده، در پایان مهلت مقرر، سازمان از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آورده و متخلف را جهت پیگرد قضایی، طبق مفاد این قانون به مرجع صالح قضایی معرفی می‌نماید. واحد تولیدی علاوه بر جبران خسارات وارده به پرداخت جریمه نقدی معادل سه تا پنج برابر خسارات وارده به محیط‌زیست محکوم می‌شود.

مجازات مقرر در این تبصره درخصوص مالکان، مسئولان و مدیران کارخانه ها، واحدها و کارگاه‌های تولیدی، صنایع نفتی و گازی، نیروگاه ها و سایر واحدهای تولیدی، خدماتی و معدنی آلوده‌کننده که پس از تعطیلی، رأساً و بدون کسب اجازه از سازمان مبادرت به بازگشایی و ادامه فعالیت آنها بنمایند، نیز اعمال می‌شود.

بر اساس تبصره 3 این ماده، حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا را سازمان تعیین می‌کند و به تصویب هیئت وزیران می‌رساند.
 
مراکز صنعتی موظف به استفاده از سوخت استاندارد شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمام مراکز صنعتی، تولیدی و کارگاهی را موظف به استفاده از سوخت استاندارد به منظور کاهش آلاینده های هوا کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه هوای پاک با ماده 13 این لایحه با 162 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که براساس این مصوبه، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است تمام مراکز صنعتی را موظف به استفاده از سوخت استاندارد به منظور کاهش آلاینده های هوا کند.

در ماده 13 این لایحه آمده است: حداکثر یک‌ سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تمامی مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی ، ‌خدماتی،  ‌عمومی و کارگاهی اعم از دولتی و غیردولتی، موظفند از سوخت استاندارد مصوب استفاده نمایند. درصورت عدم وجود سوخت مناسب، واحدهای مذکور مکلفند به هر نحو ممکن ترتیبی اتخاذ نمایند تا آلاینده‌های منتشره، درحدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا باشد.
 
مالکان واحدهای صنعتی آلوده‌کننده هوا در مناطق مسکونی موظف به انتقال آن شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند که مالکان واحدهای صنعتی آلوده کننده هوا در مناطق مسکونی در صورت عدم رفع مشکلات زیست محیطی خود به انتقال واحد مربوط اقدام کنند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده 14 این لایحه با 160 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که براساس آن واحدهای صنعتی آلوده کننده هوا در صورت عدم رفع مشکلات موجود در کاهش و از بین بردن آلودگی باید در مهلت تعیین شده، به انتقال واحد صنعتی خود اقدام کنند.

در ماده 14 این لایحه آمده است: در مواردی که کاهش یا از بین بردن آلودگی ناشی از مراکز  صنعتی، تولیدی، معدنی، ‌خدماتی، ‌عمومی و کارگاهی تنها از طریق انتقال تمام یا بخشی از خطوط تولید یا تأسیسات یا اماکن آنها به‌ نقاط مناسب امکان‌پذیر نبوده و یا فعالیت مراکز مذکور در مناطق مسکونی سلامت ساکنان آن مناطق را به‌خطر بیندازد، مالکان و مدیران واحد، موظفند در مهلت تعیین‌شده در طرح انتقال، نسبت به انتقال واحد مربوطه اقدام نمایند. مستنکف از مفاد این ماده به پرداخت جزای نقدی معادل 3 ‌درصد درآمد سالانه ‌محکوم می‌شود.

براساس تبصره این ماده، مکان، زمان، مهلت و منابع اعتباری و تسهیلات و تشویقات لازم برای انتقال براساس دستورالعملی است که با پیشنهاد سازمان و با همکاری‌ وزارتخانه‌های ذی‌ربط حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
 
10 ‌درصد شهرک‌های صنعتی جدیدالاحداث به ایجاد فضای سبز اختصاص می‌یابد

نمایندگان مردم در خانه ملت شهرک ها و واحدهای صنعتی را مکلف به اختصاص 10 درصد از فضای محل احداث واحد مربوط، به فضای سبز مشجر کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه هوای پاک با ماده 15 این لایحه با 143 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن شهرک ها و واحدهای صنعتی جدیدالاحداث مکلف به اختصاص 10 درصد از فضای محل احداث واحد مربوط، به فضای سبز مشجر شدند.

براساس ماده 15لایحه مذکور، شهرک ها، مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، معدنی، ‌خدماتی، ‌عمومی و کارگاهی جدیدالاحداث مکلفند برحسب اقلیم، حداقل 10 ‌درصد از فضای تخصیص داده شده برای احداث‌ واحد مربوط را به ایجاد فضای سبز مشجر و غرس درختان مناسب منطقه اختصاص دهند. بهره‌برداری از واحدهای مذکور منوط به رعایت این ماده و تأیید آن ازجانب سازمان است.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبلیغات گسترده علیه جمهوری اسلامی و ایجاد موج ایران هراسی افزود: قطعاً تنها راه مبارزه با تفکر تکفیری، کار فرهنگی است. در شرایط کنونی این گروه ها مطرح می کنند که قرآن شیعیان متفاوت با قرآن مسلمانان است. حال ما با چاپ قرآن با رسم الخط می توانیم این را به سایر مسلمانان هدیه کنیم.
 
مجوز راهپیمایی ضدامریکایی در روز کارگر داده شود/ لاریجانی: وزارت کشور با نگاه مثبت پیگیری کند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد برای دریافت مجوز راهپیمایی ضدامریکایی سراسر کشور از وزارت کشور در روز کارگر به آنها کمک کند.

نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (دوشنبه، 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی طی اخطاری با استناد به اصل 27 قانون اساسی گفت: طبق قانون تشکیل راهپیمایی ها و اجتماعات بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل مبانی قانونی جامعه و اسلام نباشد آزاد است به همین دلیل درخواست برگزاری راهپیمایی ضدامریکایی کارگران در روز 11 اردیبهشت (روز کارگر) را دارم و از رئیس مجلس می خواهم در همراه کردن وزارت کشور با ما برای تحقق این مهم همراهی کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تحسین رأی قاطع کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص رد اصلاحیه قانون کار، خطاب به رئیس مجلس گفت: از شما می خواهیم ضمن تبادل با وزارت کشور، اجازه دهید اعضای خانه های کارگر در سراسر کشور در روز 11 اردیبهشت به خیابان ها بیایند و با شعار مرگ بر امریکا انزجار خود را از عملکرد غیرانسانی خود در سوریه و یمن به نمایش بگذارند اما برای تحقق این مهم نیاز به مجوز وزارت کشور است.

آقای لاریجانی با مناسب دانستن پیشنهاد این نماینده گفت: وزارت کشور با نگاه مثبت به این پیشنهاد آن را پیگیری کند.
 
جریمه 200 هزارتومانی تا یک میلیون تومانی برای مالکان مراکز آلاینده هوا

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند مالکان، مسئولان یا رؤسای مراکز‌ اداری، بهداشتی، درمانی، خدماتی، عمومی و تجاری که موجبات آلودگی هوا را فراهم کنند به جریمه نقدی معادل دو میلیون تا ده میلیون ریال محکوم می‌شوند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه هوای پاک، با ماده 17 این لایحه با 130 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده 17 لایحه مذکور، تمام بهره‌برداران منابع ثابت آلوده‌کننده هوا، ملزم به رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها در موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی خود هستند. همچنین این مراکز مکلفند ضمن‌ اتخاذ تدابیر لازم‌ برای‌ جلوگیری‌ از انتشار آلاینده‌ها در هوای‌ آزاد، از سوخت‌ مناسب‌ (ترجیحاً گاز شهری)‌ استفاده‌کنند و ملزم به معاینه فنی سالانه سامانه موتورخانه و سامانه‌های احتراقی توسط شرکت های تأیید صلاحیت‌شده از سازمان ملی استاندارد ایران، مطابق با حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها هستند.

براساس تبصره یک این ماده، مالکان، مسئولان یا رؤسای مراکز‌ اداری، بهداشتی، درمانی، خدماتی، عمومی و تجاری که موجبات آلودگی هوا را فراهم کنند درصورتی که پس از یک‌مرتبه تذکر کتبی توسط سازمان، اقدامی برای رفع آلودگی در مهلت مقرر انجام ندهند،  به جریمه نقدی معادل دومیلیون تا ده میلیون ریال حسب مورد  محکوم می‌شوند و درصورت تکرار علاوه بر حداکثر جریمه نقدی مذکور، با درخواست سازمان و حکم مرجع قضایی صالح به تعطیلی موقت از شش‌ماه تا دوسال محکوم می‌شوند.

همچنین در تبصره 2 ماده مذکور آمده است، منابع خانگی در کلانشهرهای بالای پانصدهزار نفرجمعیت صرفاً مشمول پرداخت جریمه می‌شوند.

در تبصره 3 نیز آمده است: آیین‌نامه اجرایی این ماده از جمله روش های تشویقی در مرحله نخست و سپس روش های الزام‌آور و نحوه نظارت بر اجرای آن و هزینه‌های معاینات مراکز معاینه‌های دوره‌ای موضوع این ماده توسط سازمان با همکاری وزارتخانه‌های نفت، کشور، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف سه‌ماه مدت از تاریخ ابلاغ این قانون تدوین می‌شود و به‌تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
 
ارائه اطلاعات خلاف واقع به بازرسان درخصوص آلایندگی مراکز تولیدی مستوجب جریمه و مجازات می‌شود

نمایندگان مردم در خانه ملت مجازات و جریمه کسانی را که اسناد و مدارک و اطلاعات خلاف واقع درخصوص آلایندگی مراکز تولیدی به بازرسان مربوط ارائه کنند، مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 21 فروردین) مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه هوای پاک، با ماده 16 این لایحه با 139 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده 16 این لایحه آمده است: کسانی که از انجام بازرسی مأموران سازمان، برای نمونه‌برداری و تعیین میزان‌آلودگی ناشی از فعالیت مراکز صنعتی، تولیدی، معدنی، ‌خدماتی، ‌عمومی و کارگاهی ممانعت به‌عمل آورند و یا اسناد و مدارک و اطلاعات موردنیاز سازمان را در اختیار ایشان نگذارند و یا اسناد و مدارک و اطلاعات خلاف واقع ارائه نمایند، به حداقل جزای نقدی درجه (7) محکوم و درصورت تکرار به حداقل پرداخت جزای نقدی درجه(4) محکوم می‌شوند.

براساس تبصره یک این ماده، تمام مراکز و واحدهای متوسط پنجاه نفر به بالا موضوع این قانون برای اجرای امور مربوط به نمونه‌برداری، اندازه‌گیری، پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا مکلف به ایجاد واحد سلامت، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) و به‌کارگیری متخصص محیط ‌زیست هستند.

همچنین در تبصره 2 مطرح شده است که آزمایشگاه های معتمد و همکار نیز درصورت ارائه گزارش غیرواقع، به پرداخت جریمه نقدی به میزان ده میلیون تا یکصد میلیون ریال محکوم و درصورت تکرار تعلیق یا لغو امتیاز می‌شوند.

طبق تبصره 3 نیز بازرسی سازمان از مراکز طبقه‌بندی شده، مطابق آیین‌نامه‌ای است که به پیشنهاد مشترک سازمان، وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و‌ اطلاعات و سازمان انرژی اتمی حداکثر ظرف مدت سه‌ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به‌تصویب هیئت‌ وزیران می‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین