کد خبر: ۴۳۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۰:۴۴

ونزوئلا اورانيوم خام ايران را تامین می کند

آفتاب‌‌نیوز :

اين گزارش افزود، جزييات بيشتر در اين باره مبهم است، اما شخصيتهاي مخالف ونزوئلا و گزارش رسانه‌ها حاكي از آن است كه امكان دارد اين معامله، توليد و انتقال اورانيوم ذخاير موجود در جنگل دنز در ايالت‌هاي آمازون و بوليوار اين كشور آمريكاي لاتين را به ايران در بر داشته باشد.

بر اساس اين گزارش، هوگو چاوز، رييس جمهور ونزوئلا هفته‌ گذشته اين ادعاها را بخشي از «طرحي امپرياليستي» كه توسط رسانه‌هاي خبري بين‌المللي تبليغ مي‌شود، اعلام كرد و آنها را مورد تمسخر قرار داد.

بر اساس اين گزارش، چاوز روز سه‌شنبه در نشستي در يك كلوپ نظامي در اين باره گفت: اكنون مي‌گويند در حال ارسال اورانيوم به منظور ساخت بمب هسته‌يي از آمازون به طور مستقيم به خليج فارس هستم، اين نشان مي‌دهد كه آنها هيچ محدوديتي در ظرفيت‌شان براي دروغ‌پردازي ندارند.

اين گزارش به نقل از هويزي كلاوير، معاون سابق فرمانده نيروي دريايي ونزوئلا افزود: توافقاتي كه ماه گذشته با ايران به دست آمد، گسترده است و مي‌تواند به آساني اورانيوم را هم در بر بگيرد.

برخي ديگر از مخالفان چاوز مي‌گويند كه اين كشور اخيرا با گزارش تهران به شوراي امنيت بر سر برنامه‌ غني‌سازي اورانيوم اين كشور مخالفت كرده و از سوي ديگر چاوز در ماه‌هاي اخير براي خريد تكنولوژي هسته‌يي مورد استفاده در مصارف غيرنظامي از آرژانتين نيز اقدام كرده است.

بر اساس اين گزارش، كلاوير كه رياست جبهه‌ نظامي بنيادين را كه از گروهي از مقامات نظامي سابق مخالف رييس جمهور كنوني كاراكاس تشكيل شده است، گفت كه زنگ خطر براي گروهش از پيوند برخي وقايع به هم به صدا در آمده است. ايحاد يك پايگاه كوچك نظامي و نوار نظامي هوايي در كنار مرز برزيل كه گفته مي‌شود ذخاير اورانيوم در آن واقع شده باشد، از جمله اين وقايع هستند.

وي افزود، چاوز مبلغان مذهبي آمريكايي را به اتهام كار كردن براي سازمان سيا، از مناطقي كه در ماه فوريه گفته شده، داراي اورانيوم است، اخراج كرده است.

اين گزارش افزود،‌ ياديرا كوردوا، وزير علم و تكنولوژي ونزوئلا استخراج و فراوري اورانيوم در برخي نواحي اين كشور را تكذيب كرد و گفت چنين فعاليت‌هايي از نظر فني به فرايندهايي نياز دارد كه به آساني لو مي‌رود.

در ادامه‌ي اين گزارش به نقل از يك مقام وزارت امور خارجه واشنگتن كه نامي از وي برده نشده، آمده است كه آمريكا از گزارش‌ها درباره‌ي احتمال استخراج اورانيوم در كاراكاس مطلع است، اما فعاليت تجاري مربوط به اورانيوم در اين كشور ديده نشده است.

بر اساس اين گزارش، رائول سالازر، وزير دفاع كاراكاس درباره‌ي اين اخبار گفت كه حمايت كشورش از برنامه‌ي هسته‌يي ايران روابط با واشنگتن را به عقب و به نقطه‌اي بي‌بازگشت برده است و: حمايت رييس جمهور ونزوئلا از برنامه‌ي هسته‌يي ايران به طور محض سياسي بود، پس نمي‌توان گفت كه انتقال اورانيوم به تهران نمي‌تواند در آينده رخ دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین