کد خبر: ۴۳۹۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹

همه آنچه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نمی‌دانید

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در دو دور و روزهای 23 آوریل (3 اردیبهشت) و 7 می (17 اردیبهشت) برگزار می‌شود. وب‌سایت گاردین در گزارشی، جزئیاتی جالب از این انتخابات ارائه کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
در این گزارش به مسائلی از جمله چگونگی اعلام نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، برگزاری این انتخابات، شانس پیروزی هر یک از نامزدها و مواردی از این دست پرداخته شده است.

چه کسانی حق نامزدی در انتخابات را دارند؟

هر 11 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کنونی با کسب حمایت حداقل پانصد شهردار، عضو پارلمان، عضو پارلمان اروپا و سناتورها حائز شرایط برای شرکت در انتخابات هستند.

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در فرانسه دو مرحله‌ای است. این نظام از سال 1962 در این کشور برپا شده است و منطق آن جلوگیری از حضور افراطی‌ها در قدرت است چرا که گفته می‌شود افراد در دور نخست با قلبشان و در دور دوم با مغزشان رای می‌دهند.

پس از پایان برگزاری دور نخست انتخابات دو نفر اول به دور دوم راه پیدا کرده و از میان این دو نفر یک نفر برنده نهایی انتخابات خواهد شد.

پدیده انتخابات ریاست‌جمهوری امسال کیست؟

بدون شک پاسخ این سوال، کسی نیست جز ژان لوک ملانشون. سیاست‌مدار 65 ساله و نامزد حزب کمونیست. او تا یک هفته پیش در نظرسنجی‌ها با کسب 13درصد آرا چهارمین یا پنجمین نامزد محبوب به شمار می‌آمد اما نظرسنجی‌های جدید می‌گوید که او با کسب 19درصد آرا در دور نخست، خود را به فاصله دو درصد از نامزدهای پیشتاز انتخابات رسانده است.

ملانشون بر همان شعارهایی اصرار دارد که از سال‌ها پیش به عنوان یک فعال سیاسی کمونیست آنها را مطرح می‌کرد. او خواستار کاهش ساعات کار، کاهش سن بازنشستگی، افزایش حداقل دستمزد، گسترش بیمه‌های اجتماعی و افزایش مالیات است.

او البته برنامه‌های جالب دیگری نیز برای مردم ارائه کرده است از جمله این که خواستار نابودی سلاح‌های هسته‌ای فرانسه، خروج از ناتو، گسترش مناسبات با روسیه و انجام مذاکرات جدید با اتحادیه اروپاست.

برخی تحلیل‌گران سیاسی گفته‌اند اگر انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه 10 تا 14 روز دیرتر برگزار می‌شد، احتمالا ملانشون به نامزد نخست در نظرسنجی‌ها تبدیل می‌شد. البته این عده هنوز معتقدند که ملانشون شانس راهیابی به دور دوم انتخابات را دارد.

تاثیرگذارترین مسأله بر انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

حوادث تروریستی پاریس و نیس که به کشتار 230 نفر منجر شد، مهم‌ترین و اثرگذارترین رویداد بر انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است. این دو رویداد باعث شد تا محبوبیت مارین لوپن رهبری حزب دست راستی افراطی جبهه ملی از هشت درصد در سال 2013 به 22 درصد در سال کنونی برسد.

در نظرسنجی‌های چهار سال پیش لوپن نامزد ششم به پایین به شمار می‌آمد اما الان یکی از نامزدهای پیشتاز این انتخابات است. او اعتقاد دارد روند مهاجرت به فرانسه باید متوقف شده و مهاجران مسلمان و غیرقانونی باید از این کشور اخراج شوند.

پس از این حوادث تروریستی، بحران اقتصادی به‌ویژه بحران بیکاری و کاهش سطح رفاه اجتماعی دیگر مساله تاثیرگذار بر انتخابات است. این مسائل نه تنها باعث شد تا فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه به یکی از منفورترین روسای جمهور این کشور تبدیل شود بلکه بنوا آمون نامزد حزب حاکم سوسیالیست نیز عملا بخت چندانی برای پیروزی در انتخابات نداشته باشد.
چه کسی برنده انتخابات خواهد شد؟

نظرسنجی‌های انتخابات طی روزهای اخیر نتایج متفاوتی به نسبت هفته‌های قبل رقم زده است. بیشتر نظرسنجی‌ها از رقابت شانه به شانه امانوئل ماکرون نامزد مستقل چپ‌گرا و مارین لوپن حکایت دارد.

پس از این دو، ژان لوک ملانشون در جای سوم و سپس فرانسوا فیون نامزد حزب لیبرال جمهوری‌خواه در جای چهارم قرار دارد. همچنین نظرسنجی‌های کنونی می‌گویند ماکرون در دور دوم انتخابات، لوپن را شکست داده و به رئیس بعدی کاخ الیزه تبدیل خواهد شد. اما همه اینها یک نظرسنجی هستند. نظرسنجی‌هایی که طی روزهای اخیر دستخوش تحولات مختلفی بوده است.

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری چه اتفاقی خواهد افتاد؟

رئیس‌جمهوری جدید بدون کسب اکثریت پارلمان، قدرت اندکی خواهد داشت. فرانسه پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در دو دور و در روزهای 11 و 18 ژوئن (21 و 28 خرداد) انتخابات پارلمانی برگزار خواهد کرد.

اگر ماکرون پیروز انتخابات شود حزب تازه تاسیس او یعنی حزب «به پیش» باید کمپین گسترده‌ای برای کسب اکثریت پارلمان آغاز کند.

حزب مارین لوپن یعنی حزب جبهه ملی نیز در حال حاضر تنها دو کرسی پارلمان را در اختیار دارد و در نتیجه کسب 289 کرسی پارلمان برای به دست آوردن اکثریت این نهاد عملا کار بسیار دشواری برای اوست. به همین دلیل اگر دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری برنده نهایی این انتخابات باشند به نظر می‌رسد نباید انتظار تغییرات دور از انتظاری در فرانسه داشت.

منبع:‌ آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین