کد خبر: ۴۴۱۱۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸

تلاش برای برهم زدن سخنرانی مصطفی معین /دولت روحانی، کشور را از دوران سیاه 8 ساله تحریم بیرون کشاند

وزیر سابق دولت اصلاحات، انتخابات آزاد، عادلانه و قانونمند را نیازمند اخلاق دانست و گفت: رسالت اصلی پیامبر اسلام(ص)، مکارم اخلاق بود که ایران در رتبه‌بندی اخلاقی کشورهای اسلامی، جزء رتبه‌های آخر قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز : مصطفی معین در جلسه بررسی اخلاق انتخاباتی در سالن اجتماعات شهید چمران دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، به بررسی اخلاق انتخاباتی پرداخت و اظهار کرد: رمز عقب‌افتادگی جهان سیاست‌زدگی است، اگر علم با مداخلات سیاسی دچار موانع شود، از پیشرفت جامعه نیز جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، معین با اشاره به دولت روحانی تأکید کرد: دولتی که کشور را از دوران سیاه 8 ساله تحریم بیرون کشاند و به صورت برابر با 6 کشور قلدر جهان به پای میز مذاکره و گفت‌وگو نشاند و توانست برجام را به نتیجه برساند، نیاز به تداوم مدیریت دارد.

وی انتخابات آزاد، عادلانه و قانونمند را نیازمند اخلاق دانست و تصریح کرد: علم بدون اخلاق سر از هیروشیما در می‌آورد و اگر همگرایی داشته باشد، جامعه را به رشد می‌رساند.

وی جامعه ما را دچار آسیب‌های اجتماعی عمیق و گسترده‌ای دانست و یادآور شد: آسیب‌هایی که امروزه کشور به آن دچار است، مربوط به دولت مهرورزی است بنابراین جامعه‌ای که در آستانه فروپاشی اخلاقی است، نیازمند برگزاری انتخاباتی بااخلاق و سالم است.

معین، الزامات اخلاقی و پایبندی به آن را برای انتخابات عنوان کرد و گفت: رعایت اخلاق انتخاباتی در سه سطح مسئولان و برگزارکنندگان، کاندیداها و مردم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین از محدودیت فعالیت نهادهای مدنی و احزاب سیاسی در کشورهای جهان سوم به ویژه کشور ما سخن گفت و خاطرنشان کرد: در کشور احزاب و گروه‌های سیاسی فقط در زمان انتخابات اجازه فعالیت دارند و این موضوع نشان‌دهنده عدم‌آگاهی و شناخت افراد نسبت به حقوق خود است.

معین در برخورد با فردی که سعی داشت با صدای بلند نظم جلسه را برهم زند، گفت: اگر افراد بدانند و نسبت به روش‌های احقاق حقوق و نیز داشتن تحمل در برابر مخالفت‌ها و احترام به حقوق دیگران آگاهی داشته باشند، می‌دانند که در چنین جلساتی نباید نظم را بر هم بزنند و سوالات خود را به گونه‌ای مطرح کنند که حقی از کسی گرفته نشود.

وی یکی از مهمترین اصول اخلاقی را رعایت نظم عنوان و اظهار کرد: رعایت قوانین و نظم حاکم بر هر اجتماعی از جمله نشانه‌های دموکراسی است و چنانچه در جلسه‌ای، اقلیتی خواسته‌ای داشته باشند به طوریکه حقوق اکثریت نقض نشود، نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کنند.

معین درباره پایبندی به اصول انتخابات بیان کرد: قانونی که به مجلس رسیده است، باید به خوبی اجرا شود و همه به آن پایبند باشند و چنانچه ضعفی بود، در قالب قانون نسبت به تصحیح آن اقدام شود.

وی مسئولان و مدیران را نیز در قبال رعایت حقوق مردم موظف دانست و گفت: مسئولان اجرایی و سیاست‌گذار نیز در مقابل مردم موظفند تا احراز کاندیداها را به خوبی اعلام کرده و در پاسداری از آراء آنان تلاش کنند.

معین ادامه داد: نظام اجتماعی و حکومتی باید فرصت‌های برابر را عادلانه در اختیار کاندیداها قرار دهد تا خود را به مردم معرفی کنند و در کمال شفافیت اجازه حضور نمایندگان مردم بر سر شمارش صندوق‌های رأی را دهند.

وی با تأکید بر لزوم بی‌طرفی عوامل اجرایی انتخابات، نهادهای دولتی و نظامیان اظهار کرد: کسی حق ندارد به خاطر گرایش‌های سیاسی خود به افراد و گروه خاصی اهانت کند و یا در امر انتخابات مداخله داشته باشد.

وی قانون‌مداری و رقابت سالم را از جمله اصول اولیه اخلاقی در انتخابات اعلام کرد و گفت: پرهیز از روش‌های غیراخلاقی، داشتن صداقت و توجه به مواردی چون گفتار و پندار و کردار نیک، ایجاد هماهنگی و دوری از نفاق و هتاکی به دیگر نامزدها و خودداری از دادن وعده‌های پوچ از جمله مواردی است که کاندیداها باید مورد توجه قرار دهند.

معین، نسبت به پرهیز ار تعصبات قومی و فامیلی برخی گروه‌ها نیز تذکر داد و گفت: کشور در سطح پایینی از نظر اعتماد اجتماعی قرار دارد و در این زمان نباید با قرار گرفتن آقازاده‌ها در صف اول به بدگمانی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها دامن زده شود.

وی با اشاره به لزوم همبستگی تصریح کرد: از هر نوع تبلیغات و تعصبات قومی جلوگیری شود و با نظارت بر هزینه‌هایی که توسط نامزدها برای تبلیغات انتخاباتی انجام می‌شود، جلوی صرف پول‌های کثیف و بیت‌المال در این زمینه گرفته شود.

وی رازداری و خودداری از ورود به حریم خصوصی افراد را نیز بیان کرد و افزود: رأی‌دهندگان باید با افزایش شناخت و آگاهی خود، تحلیل درستی از شرایط ملی و منطقه‌ای بیابند و با مطالعه سوابق افراد و نامزدها و درنظر گرفتن اقدامات مثبت آنان و اطلاع از برنامه‌هایشان کاندیدای موردنظر خود را انتخاب کنند.

معین با تأکید بر اینکه نظارت بر صندوق‌های رأی حق مردم است، بیان کرد: با رعایت موارد لازم اخلاق انتخاباتی در سه سطح مردم، مسئولان و کاندیداها، انتخابات باشکوه و سالم و قابل دفاعی برگزار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
0
0
بیاری خداوند دانا توانا ودادگر وبه این روزعزیز (مبعوث شدن پیامبر)وبه امیددوستان آگاه مصلح و اندیشمند روحانی پیروز می شود وسیاهی به ذغال می ماندودشمنان ایشان روسیاه میشوند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین