کد خبر: ۴۴۲۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

وجود شورای 15 نفره برای شهر یک میلیونی منطقی نیست/شوراها باید "محله محور" شوند

یک استاد دانشگاه معتقد است: وجود یک شورای 15 نفره برای شهری با جمعیت میلیونی منطقی نیست و باید شوراهای محله و ناحیه شکل گیرد تا بتوان انتظار یک شورای کارآمد را داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
بیژن کلهرنیا به مناسبت روز شوراها در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه شوراها با انتظار به وجود آوردن یک جامعه مدنی و بهتر کردن اوضاع شهری روی کار آمدند، گفت: قرار بود شورا ابزار به وجود آوردن جامعه مدنی شود، اما به مرور هرچه جلوتر آمدیم انتظارات از این نهاد کاسته شد.

کلهرنیا تصریح کرد: زمانی که دولت تامین درآمد شهرداری‌ها را به خودشان و شورا واگذار کرد، عملا دست شوراها به سرمایه‌های شهر رسید و در راستای خودکفایی آنها راه تامین سرمایه شهرداری‌ها را تراکم فروشی یافتند و در حال حاضر 70 درصد شوراها به کار تراکم فروشی مشغولند و این امر باعث شده شوراها از وظیفه اصلی خود دور شوند.

وی افزود: شوراهای شهر هم اکنون به هیات رییسه شهرداری‌ها تبدیل شده‌اند و تنها کار تامین سرمایه شهرداری‌ها را از طریق فروش تراکم پیگیری می‌کنند و مسائلی مانند توسعه فرهنگی شهر و ارتقاء حقوق شهروندی و... عملا از دستور کار شوراها خارج شده است.

کلهرنیا تصریح کرد: از طرفی قرار بر این بود که شوراها ابزاری در جهت تحقق مدیریت واحد شهری باشند که با عدم پیگیری دولت و شهرداری‌ها در این زمینه این وظیفه و این هدف شوراها نیز به فراموشی سپرده شد.

این استاد دانشگاه افزود: دور شدن شوراها از وظایف اصلی، موجب شده این نهاد عملکردی که باید را در چهار دوره فعالیتش نداشته باشد.

کلهرنیا با اشتباه خواندن قانون شوراها، گفت: این اشتباه است که برای یک شهر میلیونی، 10 تا 15 نفر به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شده و امورات شهری به آنها سپرده شود.

وی افزود: شوراهای شهر باید به طور معمول از پایین و از درون محلات شکل بگیرد و در همین راستا باید اول شورای محله و بعد شورای ناحیه شکل گیرد و شورای شهر توسط اعضای این شوراها انتخاب شوند.

کلهرنیا تصریح کرد: با وجود شوراهای محله و ناحیه قطعا نفوذ شورا به عمق مشکلات شهری افزایش می‌یابد و کارها با اطلاعات دقیق‌تر و نفوذ بیشتری انجام می‌شوند.

این استاد دانشگاه افزود: باید شورای محله و ناحیه تشکیل شود و شورای شهر بر فعالیت آنها نظارت کند و در شرایط فعلی تنها چندین سال زمان نیاز است که اعضای شورا بتوانند با تمامی مردم شهر ارتباط چهره به چهره داشته باشند و از مشکلات آنها و اوضاع شهر مطلع شوند.

کلهرنیا با بیان اینکه چارچوب خاصی برای عملکرد شوراها وجود ندارد، گفت: شوراها ساز و کار خاصی برای فعالیت ندارند و این طور نیست که سند توسعه تهیه کنند و این درحالی است که عملکرد موفق شورا به شدت وابسته به برنامه‌ریزی و داشتن سند توسعه است.

این استاد دانشگاه افزود: هم اکنون فعالیت شوراها به صورت سنتی است و افراد با تجارب خود به اداره امور شهر می‌پردازند و از آنجا که تجارب و سلایق افراد با هم در تناقض است، در بسیاری موارد شاهد اختلاف و تناقض در میان اعضای شورا هستیم که بعضا منجر به انحلال شورا شده و نیاز است که آیین نامه‌ای برای برنامه ریزی و اجرای کار در شورا تدوین شود و یک نظام برنامه ریزی داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین