کد خبر: ۴۴۲۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

انکار دستاوردهایی که فریاد نشد

نگاهی به اقدامات دولت در زمینه توسعه روستایی، مبارزه با فساد و قاچاق کالا، کنترل بحران ریزگردها و سفرهای استانی این پرسش را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که منتقدان دولت با چه هدفی تمام این دستاوردها را انکار می کنند؟
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، بررسی مناظره های انتخاباتی و مطالب منتشر شده در رسانه های منتقد دولت حکایت از یک سیاه نمایی دارد که دولت کنونی را با کلید واژه های گوناگون به کم کاری یا بی تفاوتی به برخی از مسایل متهم می کند.
هر چند که این رویه در دوره های گذشته هم وجود داشته اما در این دوره، میزان تخریب ها نسبت به دوره های پیشین شدت بیشتری پیدا کرده تا جایی که منتقدان برای تخریب دولت به خلق کلید واژه های مختلف روی آوردند.
«دولت چهاردرصدی»، «زالو صفتان»، «مدیریت 60 ساله قبل»، «کم توجهی به مردم»، «افزایش قاچاق»،«کم تحرکی»،«بی توجه به روستا» و «ناکارآمد در مبارزه فساد» از مهمترین کلید واژه هایی است که این روزها با هدف تخریب دولت یازدهم توسط منتقدان خلق می شود.
نگاهی به اقدامات دولت یازدهم در زمینه های مختلف نشان از آن دارد که این انتقادها نه سر دلسوزی بلکه حربه ای برای کنار زدن رقیب و تکیه قدرت است.

** تدبیر دولت در توسعه روستایی
خدمت‌رسانی به مناطق محروم روستایی کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های 4 سال اخیر محسوب می‌شود. برق رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار از اقدام‌ های بزرگی بود که کابینه دولت روحانی انجام داد.هر چند که تا پیش از این درباره برق دار شدن روستاها حرف ‌های زیادی به میان می ‌آمد اما به دلیل نداشتن بودجه روستاها از این نعمت بی‌ بهره بودند.
دیگر اقدام دولت یازدهم در جهت توسعه روستا آبرسانی بود. دولت یازدهم در سال 93 برای آبرسانی روستایی 300 میلیارد تومان ردیف بودجه در نظر گرفته شد که این رقم در سال 94 به 500 میلیارد تومان و در اواخر سال 94 این رقم به 500 میلیون دلار رسید.
تصویب بودجه برای رسیدگی به روستا در دولت یازدهم روندی صعودی داشت تا جایی که در سال 95 رقم ردیف بودجه آب ‌رسانی روستایی به 2 هزار میلیارد تومان رسید. در سال جاری نیز بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان برای آبرسانی روستاها توسط دولت تدبیر و امید در نظر گرفته شده است.
تا پیش از سال 1392 حدود 14 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار بودند اما در سه سال فعالیت این دولت برای 9 هزار روستا گاز‌رسانی صورت گرفت. فراگیر شدن اینترنت هم دیگر موضوعی است که دولت روحانی با جدیت پیگیری کرد.
یکی دیگر از اقدامات دولت در جهت توسعه روستایی وصل شدن این مناطق به اینترنت بود. در حال حاضر 25 هزار روستا به اینترنت وصل شده و بنا است که تا پایان سال این رقم به 32 هزار روستا برسد.
در دولت یازدهم همچنین بیش از 3 هزار و 477 کیلومتر راه روستایی و بیش از هفت هزار کیلومتر آسفالت صورت گرفته است که به معنای ایجاد زیرساخت برای روستاها است.

**مبارزه با فساد
دولت یازدهم از ابتدای کار خود، در کنار سیاست های اقتصادی مبنی بر توسعه، اقدامات گسترده ای در راستای مقابله با مفاسد اقتصادی در دستور کار خود قرار داد.
یکی از مهمترین سوژه هایی که منتقدان همواره بر روی آن تاکید کرده و می کنند بحث حقوق های نجومی بود. دولت تدبیر و امید با افشای نخستین فیش حقوقی غیر متعارف اقدام های تنبیهی برای صاحبان چنین فیش هایی در نظر گرفت.
دولت یازدهم با برکناری مدیران متخلف و برگرداندن مبلغ حقوق های نامتعارف توانست نقش مهمی در جهت اعتماد سازی مبارزه با فساد انجام دهد. در این دولت همچنین مسوولان صندوق ذخیره فرهنگیان که تخلفاتی انجام داده بودند به قوه قضاییه معرفی شدند.
رییس این دولت نه تنها در جهت مبارزه با فساد از کابینه خود به عنوان خط قرمز یاد نکرد بلکه نزدیک ترین فرد به وی (حسین فریدون) به دادسرا احضار و پاسخگوی برخی شبهات شد.
راه اندازی جامع سامانه «کُدال» با تکمیل و ارایه اطلاعات به روز و دقیق برای امن سازی بازار سرمایه از جمله اقدامات مبارزه با فساد بود که در دولت یازدهم عملیاتی شد.
دولت تدبیر و امید همچنین در راستای تحقق عدالت اقتصادی با تصویب اصلاح قانون مالیات های مستقیم و تصویب بخشنامه گمرک در دوم شهریورماه 1394، تعداد 2 هزار و 500 شرکت را در لیست سیاه سازمان امور مالیاتی قرار داد و با متخلفان به طوری جدی برخورد کرد.

** جلوگیری از قاچاق کالا
سخن گفتن از افزایش قاچاق کالا در دولت یازدهم توسط منتقدان به نوعی سیاه نمایی علیه این دولت محسوب می شود زیرا برپایه آمار ارایه شده از سوی رییس جمهوری و «قاسم خورشیدی» سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق کالا در دولت یازدهم 50 درصد کاهش پیدا کرده است.
بر پایه آمار ارائه شده از سوی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق با کاهشی 50 درصدی، از 25 میلیارد دلار در سال 1392 به کمتر از 13 میلیارد دلار در سال 95 رسیده است.
او در واکنش به برخی اظهارنظرها در زمینه نقش دولت در قاچاق سوخت گفته بود: دولت یازدهم نقش قابل ملاحظه در کنترل قاچاق داشته است و توانسته اند حجم قاچاق را از 25 میلیارد دلار در سال 1392 به کمتر از 13 میلیارد دلار در سال 95 کاهش دهند.
در این زمینه همچنین وزارت صنعت ،معدن و تجارت توانست علاوه بر راه اندازی سامانه های پیش بینی شده در قانون مبارزه با قاچاق ، دستورالعمل های نظارتی مبارزه با قاچاق را در حوزه عرضه محصولات به عنوان یکی از مهمترین وظایف اتاق های اصناف و اتحادیه ها نهادینه کند.
در این بازه زمانی همچنین حوزه بازرسی و نظارت وزارت صنعت،معدن و تجارت 34 بازارچه مرزی غیر فعال را از فهرست بازارچه های مرزی مشترک حذف کرد.

** تشکیل ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقدامات اساسی در جهت مقابله با ریزگرد ها و احیای دریاچه ارومیه شکل گرفت. این دولت در اولین جلسه خود در آبان ماه سال 1392 مصوب نمود تا «ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار» در سازمان محیط زیست شکل گیرد که این ستاد عملا کار خود را در بهمن ماه همان سال آغاز کرد.
در ادامه این ستاد با تلاشی گسترده اقدام به ایجاد ساختار لازم و تشکیل کمیته راهبردی با مشارکت 12 وزارتخانه و سازمان نمود، که حاصل این تلاش ها، تهیه برنامه های اولیه دستگاهها بود که در بهمن ماه سال 1393 منجر به تصویب بودجه 5700 میلیارد ریالی در دولت شد.
یکی دیگر از اقدامات اساسی ستاد مقابله با پدیده ریزگرد ها تعامل سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نیرو و نفت جهت رها سازی حقابه تالاب­ها و تسهیل در آبگیری آن­ها بوده که نقش موثری در کنترل گرد و غبار داخلی در برخی مناطق داشته است.
آبگیری حوضه های 1و2و3 هورالعظیم به گواهی متخصصان ، تاثیر به سزایی در تثبیت منطقه آبگیری سدها، افزایش رطوبت منطقه و کاهش شدت گرد و غبار داشته است.
به گفته « غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان دولت تدبیر و امید تا کنون برای مقابله با ریزگرد ها حدود 8 هزار هکتار نهال کاری انجام شده، طرح تثبیت شن های روان نیز با کمک وزارت نفت اجرا و مالچ پاشی از طریق قرارگاه خاتم الانبیاء و با هزینه وزارت نفت انجام در حال انجام است.
شستشوی تاسیسات برقی استان خوزستان و معاف شدن مردم این استان از پرداخت هزینه برق بهمن ماه سال 95 از دیگر اقداماتی بود که دولت در زمینه ریزگردها در این استان انجام داد.

** روحانی و فصل نوینی از سفرهای استانی
سفرهای استانی برای مشاهده مشکلات و دیدار شهروندان مناطق مختلف کشور سنتی بود که در 38 سال گذشته از سوی مسوولان بلند پایه کشوری بنا نهاده شد. هر چند که علاقه فراوانی رییس دولت های نهم و دهم موجب شد نگاه به این سفرها متفاوت تر از گذشته باشد اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شیوه ای جدید ازسفرهای استانی دایر شد که نسبت به دوره قبلی تفاوت زیادی داشت.
سفرهای استانی حسن روحانی رییس جمهوری به استان های مختلف کشور هر چند که مانند گذشته چند روزه نبود اما در این سفرها رییس جمهوری بیشتر به دنبال پیشرفت پروژه ها و طرح های نیمه تمام بود.
روحانی در 35 سفر استانی که در سه سال گذشته داشت ضمن دیدار عمومی با مردم و نخبگان، ایثارگران، و علما شرکت می کرد. دولت روحانی در همان نخستین سفر استانی خود برای حفظ کرامت مردم دستور داد تا از دریافت نامه های مردمی و دویدن مردم پشت خودروی رییس جمهوری که همگی روش‌های دولت پیشین بود خودداری کنند. دولت روحانی با راه اندازی سامانه ؟ به تمام درخواست های مردم استان های مختلف رسیدگی کرد.

**دولت و توجه به نخبگان محلی
برخی منتقدان دولت در روزهای گذشته با استفاده از کلید واژه دولت 4 درصد و تکرار ان سعی دارند دولت یازدهم را جدا از مردم و تنها نماینده قشر اندکی از جامعه معرفی کنند.
حسن روحانی که با شعار برابری و برادری تمامی اقوام و اقلیت های ساکن در ایران گام به عرصه انتخابات گذاشت توانست در بیشتر استان های
اولویت بندی سفرهای استانی بر اساس محرومیت یکی از مهمترین کارهایی است که می تواند فرضیه دولت 4 درصدی را رد کند. روحانی نخستین سفر استانی خود را سال 1392 به استان خوزستان انجام داد و در ادامه استان های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام ، لرستان و .... مقصد دیگر وی بودند.
از دیگر اقدام های دولت تدبیر و امید در جهت بها دادن به تمامی شهروندان حاضر در جامعه انتخاب استانداران و فرمانداران بومی بود. در این دولت از 35 استان، استاندار بیش از 30 استان نخبگان بومی و محلی بودند که انتخاب آن ها فارغ از قومیت و تفکر سیاسی صورت گرفت . البته برابری دولت روحانی تنها به تفکر و اقلیت ها منتهی نشد بلکه در دولت وی تعداد زیادی از زنان در پست فرماندار و بخشدار قرار گرفتند.

** آیا مدیریت دولت مربوط به 60 سال پیش است؟
دولت تدبیر و امید در شرایطی سکان قوه مجریه را بر عهده گرفت که به گواه بسیاری از کارشناسان کشور در شرایط بحرانی در بیشتر زمینه ها قرار گرفته بود. رییس دولت یازدهم با توجه به شناختی که از کارآمدی نیروها در دولت های پیشین داشت ترکیب کابینه خود را چکیده ای از تمامی کابینه 10 دولت پیشین قرار داد تا با استفاده از تجربیات آنها بر مشکلات غلبه کند.
نگاهی به سوابق کاری و تحصیلی اعضای کابینه وی نشان از ان دارد که بیشتر کسانی که روحانی از آنان به عنوان ژنرال های کابینه خود یاد کرد تحصیل کرده دانشگاه های معتبر ایران و دیگر کشور ها بودند.
نگاهی به عملکرد دولت در سه سال گذشته در حوزه های مختلف نشان از آن دارد که اعضای کابینه دولت تدبیر و امید نه تنها با مدیریت نوین دنیای کنونی بیگانه نیستند بلکه در عرصه و مذاکرات مهم خارجی توانسته اند دست برتر داشته باشند.
توافق هسته ای (برجام)، افزایش تولید نفت ایران در اوپک ، قدرت ایران در نپیوستن به فریز نفتی ، قرارداد با شرکت های بزرگ خودرو سازی ونوسازی ناوگان هوایی کشور از دیگر اقداماتی بود که وزیران دولت یازدهم توانستند از پس آن برآیند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین