کد خبر: ۴۴۳۵۵۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
روحانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ برای سبک زندگی:

روحانی: روی موشک شعار نوشتند تا برجام را برهم بزنند/کنایه به رئیسی و قالیباف؛ دیدیم مردم در پایان دولتی که وعده وعید می‌داد به چه روزگاری افتادند/کپی‌برداری ناشیانه نکنید!

حسن روحانی گفت: امروز یادآور روزهایی است که افرادی وعده می‌دادند و دیدیم بعد از دولتشان مردم به چه روزگاری افتادند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در پاسخ به این سوال که وجه تمایز سبک زندگی ایرانی- اسلامی از زندگی غربی چیست و چه برنامه‌ای برای ترویج آن و تحکیم خانواده و ارتقای فرهنگ عمومی دارید، اظهار کرد: مسأله فرهنگ و سبک زندگی جامعه یک مسأله بنیادی است و در این زمینه تلاش‌های بسیار خوبی شده و امروز شاهدیم مردم احساس آزادی بیشتری می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید بدانیم چگونه می‌خواهیم با مردم رفتار کنیم، تصریح کرد: باید ببینیم آیا می‌خواهیم مردم را در همه زمینه‌ها توانمندتر کنیم یا در زندگی‌شان مداخله کنیم. باید ببینیم دولتی که اتکایش به مردم است و همه چیز را از طریق کمک به مردم می‌خواهد حل کند قرار است روی کار بیاید یا دولتی که از طریق مداخله و انحصار می‌خواهد مسایل را حل‌ و فصل کند.

روحانی همچنین بیان کرد: امروز آمار و ارقامی که داده می‌شود بسیار جالب است و یادآور روزهایی است که افرادی وعده و وعید می‌دادند و دیدیم که در پایان دولتشان مردم به چه روزگاری افتادند و وضع تورم و بهداشت چه شد. مردم وقتی به بیمارستان می‌رفتند باید ملحفه و دمپایی را خودشان خریداری می‌کردند. دیدیم عزت مردم چه شد، دیدیم مردم وقتی صبح به فروشگاه می‌رفتند نمی‌دانستند قیمت‌ها بعداز ظهر چقدر تغییر می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سبک زندگی مردم در گذشته این شده بود که هر چه می‌توانند برای فردا ذخیره کنند چرا که نمی‌دانستند شرایط فردا چگونه است، اظهار کرد: امروز یک آرامشی در کشور وجود دارد که در سایه آن آرامش می‌توان زندگی مردم را در مسیر درست قرار داد.

وی افزود: سبک زندگی از اخلاق و دین آغاز می‌شود. اگر ما به انقلاب و نظام ایمان داریم نباید عوام‌فریبی کنیم و باید با صداقت سخن بگوییم. رییس جمهور، رییس جمهور همه مردم است و امام (ره) هم فرمود که همه با هم باشید. پس دسته‌بندی‌های بی‌مورد نکنیم و کپی‌برداری‌های بی‌ربط انجام ندهیم. یک جایی چند سال پیش جنبش 99 درصدی شکل گرفت، ‌ اینکه ما امروز بیایم و در سال 96 بگوییم جنبش 96 درصدی شکل گرفته است چه معنایی دارد؟ این کارها را نکنید.

روحانی با بیان اینکه در زمینه برجام هرجا متحد بودیم کار را پیش بردیم، اظهار کرد: برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند تا به امروز برسیم و شاهد پیشرفت بیشترمان در آینده شویم.

مصطفی هاشمی‌طبا در این باره اظهار کرد: ما یک سبک زندگی صادقانه و عالمانه داریم یا سبک زندگی پرحرارت مصنوعی و بدون واقع بینی و بنا کردن یک امارت روی آب.

وی ادامه داد:‌ ما گاهی سنت‌ها را با اسلام خلط کرده‌ایم یعنی سنت‌هایی که ناپسند بودند را سعی می‌کنیم به عنوان یک امر مستحصل به مردم بگوییم علمای ما مسولان فرهنگی ما هستند که سبک زندگی را تدوین می کنند. اینکه فقط بگوییم سبک زندگی اسلامی کفایت نمی‌کند. می‌گویند خانه بزرگ یا مرکب راهوار مستحب است پس عده‌ای دنبال آن می‌روند در حالی که این سبک ایجاد شکاف طبقاتی می‌کند.

هاشمی طبا با اشاره به اینکه ما از لحاظ فرهنگی کم گذاشتیم و اگر بخواهیم به جایی برسیم باید همه «درست‌ها» را بگوییم خاطر نشان کرد: این روش موجب یکی زندگی درست می‌شود. مثلا در قرارداد کرسنت ما 14.5 میلیون دلار جریمه شدیم. می‌گویند این قرارداد بد است اما به خاطر عدم اجرای آن در دولت نهم و دهم جریمه شدیم باید همه «راست‌ها» را بگوییم.

جهانگیری نیز با بیان اینکه ما به دلیل اینکه در منطقه خشک قرار داریم به لحاظ آبی شرایط سختی داریم، اظهار کرد: با این حال سرانه مصرف آب ما از کشوهای پرآب هم بیشتر است. از سویی در مصرف کالاهای مصرفی و منابع طبیعی هم زیاده روی می‌کنیم مهم این است که از این عوارض پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: ما در کشور تنوع قومی داریم که این تنوع فرصت است نه تهدید، ‌ اقوام و فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف کشور ما را رنگارنگ کرده است در ایران هیچ قومی از دیگری ایرانی‌تر نیست این دولت معقتد است هر قومی باید زبان مادریش را حفظ کند. این اتفاق برای زبان آذری و کردی اجرا شده است امیدوارم هر اقدام دیگری که به انسجام ملی کشور کمک ‌می‌کند انجام شود.

ابراهیم رییسی در واکنش به اظهارات روحانی به بیان تفاوت میان سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غربی پرداخت و گفت:‌ مصرف منابع حداکثری، تولید سودآور و گسست‌های اجتماعی به ویژه در رابطه با خانواده از جمله ویژگی‌های زندگی غربی است اما در مقابل در زندگی اسلامی عمران و آبادانی طبیعت، تولید حداکثری منابع و مصرف بهینه آن و همچنین وحدت، ایثار و فداکاری از جمله ویژگی‌های برجسته است.

وی با تأکید بر اینکه اقدام در این زمینه نیاز به باوری جدی و دولتی انقلابی دارد خطاب به جهانگیری اظهار کرد: من خواهش می‌کنم که روزنامه‌های اصلاح‌طلب را پیش از ایام انتخابات بررسی کنید و ببینید که چقدر عملکرد دولت را مورد نقد قرار داده‌اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که آیا وعده‌هایی که دولت یازدهم داده است عمل شده یا خیر، اظهار کرد: من در سفرهایی که به استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه و کردستان داشته‌ام مشاهده کردم که مردم اشک می‌ریختند.

رییسی با تأکید بر اینکه در دولت من محرمانگی وجود نخواهد داشت، اظهار کرد: در برنامه جامعه دولت کار و کرامت منابع تمام وعده‌ها مشخص شده است.

محمدباقر قالیباف در واکنش به صحبت‌های روحانی تاکید کرد: فرهنگ حتما دستوری و قیم مابانه نیست و باید در این زمینه به مردم اعتماد کرد و فرهنگ را به دست مردم سپر.د اولین تکریم اهالی فرهنگ واگذاری امور فرهنگی به خودشان است نه اینکه کسی را به کار بگیریم که نه فرهنگیان را می‌شناسد و نه فرهنگیان او را می‌شناسند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر به صورت ابزاری از کسی در حوزه موسیقی نام می‌بریم این خوب نیست باید بگوییم در موسیقی چه کردیم ما در شهرداری خانه موسیقی تهران و در همه حوزه ها کمک کردیم در سینماها اثرش کشوری بود و چندین هزار صندلی سینما اضافه کردیم و در تئاتر هم همینطور. ببینیم خانه هنرمندان سینما تئاتر و موسیقی در این دوازده ساله چه همکاری با شهرداری داشته‌اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: نباید شعار بدهیم که فرهنگ برای ما مهم است اما کاری نکنیم. از طرفی چرا مردم را از جنگ می‌ترسانید اگر کسی قدر صلح را بداند امثال ما هستیم که آنقدر از جنگ آسیب دیده‌ایم. ما بهترین دوستان و برادر خود را در جنگ از دست داده‌ایم پس قدر صلح را می‌دانیم.

وی ادامه داد: اگر قدرت نداشته باشیم عزت ما را  زیر پا می‌گذراند و برای ما ذلت ایجاد می‌کنند. مردم ما را از جنگ نترسانید از طرفی اگر من برنامه‌ای برای ایجاد 5 میلیون شغل گفتم به آن متعهد هستم و انجام می‌دهم و سابقه‌ام نشان می‌دهد. اگر شما وعده‌ای دادید و نتوانستید عمل کنید به دیگران نسبت ندهید.

میرسلیم نیز در واکنش به سخنان روحانی در زمینه سبک زندگی ایرانی- اسلامی اظهار کرد: این موضوع اهمیت بسیاری دارد، اما ما در دوران آقای روحانی شاهد رشد دنیاطلبی، حقوق‌های نجومی و اختلاس هستیم. آیا این موارد با سبک زندگی ایرانی- اسلامی سازگار است؟ ما شاهدیم که کاخ‌ها ساخته می‌شود و در حاشیه آن، عده‌ای در زباله‌ها به دنبال غذا هستند، آیا این سبک زندگی ایرانی- اسلامی است؟

وی ادامه داد: اگر در جامعه ما طلاق ریشه پیدا می‌کند این از سبک زندگی ایرانی- اسلامی است؟ آیا این سبک زندگی با اسراف سازگار است یا اصالت را به اشتغال و فعالیت می‌دهد در حالی که در دوران شما رکود سراسر کشور را فرا گرفته است. آیا نباید با سبک زندگی ایرانی- اسلامی شاهد رشد اخلاقی باشیم در حالی که شاهد رشد بی‌اخلاقی هستیم؟

حسن روحانی در جمعبندی سخنان خود با اشاره به موضوع قرارداد کرسنت اظهار کرد: درباره قرارداد کرسنت موضوعی گفته شد که چون ممکن است مردم را مشوش کند باید درباره‌اش توضیح دهم و آن اینکه مبلغ 14 میلیارد نیست. این موضوع در داوری قرار دارد و به نتیجه نرسیده است و کار همچنان ادامه دارد و باید به نتیجه برسیم اما رقم‌ها این چیزی نیست که گفته می‌شود.

وی ادامه داد: مسأله مهم این است که می‌خواهیم به قبل از 92 بازگردیم یا راهی را که از سه سال و نیم گذشته آغاز شده است ادامه دهیم؟ ما وسط راه هستیم و آنچه که گفته می‌شود درست نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اگر ما خیلی خوب بتوانیم تلاش کنیم به رشد 8 درصدی می‌رسیم که مورد تأکید رهبری و برنامه توسعه است. اما آنها که رشد 26 درصدی را به مردم وعده می‌دهند آیا این مورد شدنی است؟ آیا می‌توان درآمد کشور را در عرض چند سال دوبرابر افزایش داد؟ آیا کارشناسان چنین وعده‌ای را می‌پذیرند؟ در کجای دنیا شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم؟

روحانی تصریح کرد: وضعیت رکود پیش از اینکه این دولت بیاید چگونه بود؟‌ وضعیت رشد اقتصادی که قریب به منفی 6 درصد بود اما الان به رشد مثبت رسیده است. ما در صورتی می‌توانیم این وضعیت را ادامه دهیم که فریب مردم را کنار بگذاریم و راه توسعه کشور را دنبال کنیم.

روحانی با طرح این سوال که در عرصه هنر چه کرده‌ایم؟ افزود: ارکستر سمفونی و ملی که سال‌ها آن را تعطیل کرده بودند، را کدام دولت راه اندازی کرد؟ سینماها را کدام دولت راه اندازی کرد؟ کدام دولت اهل هنر را امیدوار کرد؟ ما این راه امید را باید ادامه دهیم نباید بذر یأس پاشیده شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما وعده دادیم در کنار اجرای برجام سرمایه و فناوری و مدیریت لازم در فناوری را به کشور بیاوریم و صادرات داشته باشیم خاطر نشان کرد: من چند روز پیش پروژه‌ای را افتتاح کردم که نمونه تحقق وعده ‌هایی بود که دولت داده است. ما با فرانسه و با فناوری مشترک اتومبیل می‌سازیم و سی درصد آن را صادر می‌کنیم. برای همین پروژه 270 میلیون دلار سرمایه خارجی آمد. این وعده‌ای است که ما به مردم داده‌ایم و به آن عمل کردیم.

روحانی تصریح کرد: ما به مردم وعده ندادیم ما عمل کردیم و بعد گزارش آن را به مردم دادیم. ما نمی‌گوییم می‌توانیم اول انجام می‌دهیم بعد خدمت مردم می‌گوییم که این کاری بود که انجام گرفت. آنچه ما امروز دربرابر آن قرار گرفته‌ایم یک دوراهی است که باید یک راه را انتخاب کنیم یا شعار و وعده یا عمل و اجرا،‌ یک مدیریت و دولت آمرانه یا یک دولت مردم سالار.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
4
14
دکتر خدا پشت و پناهت
مردم به جایی رسیده بودندکه به شما رای دادند
چون تحریم رو نمیخواستند
دشمنی با دنیا رو نمیخواستند
غارت و چپاولگری نمیخواستند
پارتی بازی و آشنابازی نمیخواستند
این بار هم بیشتر از سری قبل بهتان رای خواهند داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
دکتر روحانی ما درک میکنیم که عده ای واقعا نمیگذارند تو این کشور شما کار کنید ملت شاهد کارهای به اصطلاح دلواپسان هستند
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
5
14
متاسفانه عده ای تندرو مخالف آرامش مردم هستند . هرچه دولت تلاش می کند آنها با یک اقدام نا هما هنگ و نسنجیده پنبه می کنند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
3
10
دکتر خدا پشت و پناهت
مردم به جایی رسیده بودندکه به شما رای دادند
چون تحریم رو نمیخواستند
دشمنی با دنیا رو نمیخواستند
غارت و چپاولگری نمیخواستند
پارتی بازی و آشنابازی نمیخواستند
این بار هم بیشتر از سری قبل بهتان رای خواهند داد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین