کد خبر: ۴۴۴۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۱

رئیسی در گفت‌وگوی ویژه خبری چه گفت؟

ابراهیم رییسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: سلیقه‌های سیاسی و دیدگاه‌های اجتماعی در کشور متفاوت است اما با شناختی که از مسائل کشور دارم معتقدم می‌توانم اجماع ساز باشم و همه ظرفیت‌ها را برای حل مشکلات کشور به کارگیرم.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی که شامگاه یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافته بود، در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شده است، ‌اظهار کرد: من پیش از پاسخ به سوال شما باید به مساله معدن آزادشهر اشاره کنم که باید به این موضوع رسیدگی شود تا به طور کلی مساله امور کارگران مورد توجه قرار بگیرد و دولت اقدامی عاجل در این زمینه صورت دهد. اما در زمینه این که چرا کاندیدای انتخابات شدم باید بگویم که امروز مساله مشکلات اقتصادی دغدغه جدی مردم شده به نحوی که این اقتصاد بیمار حالتی اورژانسی پیدا کرده است و از طرفی وضعیت بدهی‌های دولت و نظام بانکی تا میزان ۲۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رقم بالایی است.

وی افزود: خلق پول و نقدینگی در کشور به رقم بالای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در این دولت رسیده و از طرفی معوقات بانکی و شرایط کار و نیز بیکاری در کشور حالتی را پدید آورده که جویندگان کار و نیز کسانی که در کارگاه‌ها و مراکز تولیدی کار می‌کنند از این مراکز خارج می‌شوند و به شمار بیکاران افزوده می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه وضعیت فقر در کشور شرایط خاصی را به وجود آورده اظهار کرد: ورودم به این عرصه برای این است که گره‌ای از کار کشور بگشایم و معتقدم حضورم می‌تواند اجماع ساز باشد تا مشکلات حل شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سلیقه‌های سیاسی و دیدگاه های اجتماعی در کشور متفاوت است اما با شناختی که از مسائل کشور دارم معتقدم می‌توانم اجماع ساز باشم و همه ظرفیت‌ها را برای حل مشکلات کشور به کارگیرم که از جمله آن‌ها توجه به ثروت و سرمایه‌های کشور و امکانات آن است که می‌توان فعالش کرد و اقدامات بسیار ماندگاری برای کشور انجام داد.

وی با بیان اینکه محور برنامه‌های دولت هم اقتصاد است، ‌اظهار کرد: ما محورمان در دولت پروژه‌ای نیست بلکه اقتصاد محور است و به اقتصاد به صورت بسته‌ای نگاه می‌کنیم که در آن آمایش سرزمینی هم لحاظ شده است و در همین زمینه برای نقاط محروم ۱۷ برنامه داریم و به بازار کشاورزان نیز توجه می‌کنیم و این طور نیست که در یک استان بخواهیم پروژه‌ای راه اندازی کنیم و خود را به آن پروژه محدود کنیم بلکه تمامی ظرفیت‌های استان‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که هزینه‌ای که برای حل مشکل بیکاری درنظر دارید از کجا تامین می‌شود؟ اظهار کرد: آماری که آقایان در زمینه بیکاری می‌دهند دوازده درصد است و در قانون برنامه ششم توسعه مطرح شده که این میزان باید به شش درصد کاهش یابد. همچنین آماری را مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرده که در آن میزان بیکاران کشور شش میلیون نفر ارزیابی شده است در حالی‌که در آمار دوازده درصدی بیکاری میزان بیکاران حدود سه و نیم میلیون است و در واقع در آن آمار دوازده درصدی کسی که یک ساعت در هفته کار کند نیز شاغل محسوب شده که البته اصل این مبنا مورد بحث است اما ما آن را هم قبول می‌کنیم و می‌گوییم با شرایطی که دولت فعلی کار ایجاد می‌کند، ‌ ده سال طول می‌کشد که بیکاران فعلی صاحب شغل شوند.

وی ادامه داد:‌ این در حالی است که ما هر سال شاهد اضافه شدن فارغ التحصیلان و افراد جویای کار به بازار هستیم و در چنین شرایطی نمی‌توان برای کسانی که به جامعه بیکاران اضافه می‌شوند هم شغل ایجاد کرد، ‌ پس باید یک تا یک و نیم میلیون شغل به صورت حداقلی در سال ایجاد شود.

رئیسی با اشاره به تعطیلی کارگاه‌های تولیدی در کشور اظهار کرد: ما هفده هزار کارگاه داریم که تعطیل شده‌اند و کارگاه‌هایی هم داریم که نیمه تمامند و به درصدی کمک نیاز دارند تا وارد مدار تولید شوند که باید این درصد مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و نیز کارگاه‌های تعطیل شده مجددا احیا شوند و به مدار تولید بازگردند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما باید از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کشور برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم، ‌ اظهار کرد: ارتباط سه هزار کیلومتری ما با دریاها و نیز ادامه پروژه مسکن مهر می‌تواند باعث ایجاد شغل شود و نیز در موضوع قاچاق کالا که یکی از بحران‌های تولیدی در کشور است، ‌ به صورتی که سالانه ۲۸ تا ۳۰ میلیارد دلار قاچاق کالا انجام می‌شود و می‌توان با کاهش ده میلیاردی از قاچاق کالا شغل ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه با افزایش صنایع تبدیلی در کنار کشاورزی در کشور می‌توان چهار تا پنج میلیون شغل ایجاد کرد، گفت: ایجاد کردن ظرفیت برای تقاضای کالای تولید داخل هم در خود و هم در خارج از کشور می‌توان به ظرفیت اشتغال کشور افزود. در این زمینه همکاری با اتحادیه‌های صنفی برای رعایت استانداردهایی در زمینه تولید کالا در داخل کشور و در کنارش ایجاد ارتباط توسط وزارت خارجه و وزارت اقتصاد با دنیا برای بازاریابی کالاهای داخلی از راهکارهایی است که به افزایش اشتغال در کشور کمک می‌کند.

رئیسی با بیان اینکه ما معتقدیم زمینه برای صادرات کالاهای ایرانی وجود دارد، اظهار کرد: حتی می‌توان بسیاری از کالاهای تولید خارج را که در بازارهای ما وجود دارد در داخل کشور هم تولید کنیم و در این زمینه ایجاد معاونت اشتغال ضروری است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا روش جدیدی برای کاهش هزینه‌های اشتغال دارد یا خیر؟ گفت: نکاتی که مطرح کردم همه کمک به ایجاد اشتغال با هزینه کم می‌کند و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد با جرات می‌توان گفت که در صورت احیای آن زمینه‌ها می‌توان به آنچه که در برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده است عمل کرد.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که سیاست دولت وی برای خروج بخش مسکن از رکود و ایجاد مسکن برای اقشار کم درآمد چیست؟ اظهار کرد: مسکن یکی از مسائل جدی مردم است و آرامش مردم نیز به موضوع مسکن مربوط می‌شود و دولت طبق برنامه توسعه مکلف است که ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ایجاد کند که البته در این دولت به نیمی از این موضوع توجه شد اما در نهایت آنچه که قانون گفته بود مورد توجه کامل قرار نگرفت.

وی ادامه داد:‌ درباره موضوع مسکن مهر وجوهی که پرداخت شده ۵ میلیارد تومان بازگشت دارد که می‌شود آن را هم به کار گرفت و نیز بودجه‌ای هم برای مسکن کرامت کنار گذاشت که سالیانه یک ملیون مسکن ایجاد شود و در این زمینه مشکل جدی نداشته باشیم.

رئیسی با بیان اینکه دولت باید به محرومان برای کاهش هزینه مسکن کمک کند، اظهار کرد:‌ برای ساخت مسکن زمین که در دست دولت است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و درباره هزینه مسکن هم دولت باید به محرومان کمک هزینه دهد و نیز اینکه در مناطق کم برخوردار مالیات ساخت مسکن را کم کند و بازار سرمایه را به بخش مسکن اتصال دهد چرا که هم شاهد مشارکت مردمی خواهیم بود و هم بخش‌های مختلف دولت در این زمینه همکاری خواهند کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید حتما در مورد قانون مالیات پیشنهادی را به مجلس ارائه دهیم که برای مولدان مسکن قانون اصلاح شود تا آنان بتوانند برای تولید مسکن وارد عرصه شوند و این کار برایشان صرف داشته باشد.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت او برای حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی چیست؟ اظهار کرد: بازنشستگان باید به درستی دیده شوند. چرا دولت بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خود را به صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی نمی‌دهد؟ ‌ چرا برای حل مسائل مالی خود دست در جیب آنان کرده است؟ ‌ بی انضباطی مالی و پرخرج بودن این دولت سبب افزایش دو برابری بودجه دولت شده است و سوال این است چرا این کار انجام شده است؟

رئیسی تاکید کرد: بدهی دولت به سیستم بانکی، ‌ صندوق بازنشستگی، ‌ سازمان تامین اجتماعی و بانک‌ها رقمی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است. البته من نمی‌گویم همه این بدهی برای این دولت است اما به هر حال باید پرداخت شود.

وی با بیان اینکه ما در دولت خودمان حقوق نجومی نخواهیم داشت، ‌ اظهار کرد: ما در دولتمان تبعیض و بی‌انضباطی مالی نخواهیم داشت چرا که بنایمان به شفافیت است و ثروت و درآمد همه مسئولان دولتی باید مشخص شود. این قابل تامل نیست که ۵ درصد از بودجه کشور مربوط به عمران باشد و در عین حال بودجه خود ریاست جمهوری ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شستا باید انضباط مالی دقیقی داشته باشد، ‌ گفت: اگر افزایش بهره وری موسسه‌های زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی افزایش یابد صندوق بازنشستگی هم مشکلش حل می‌شود و خود تامین اجتماعی هم این مشکلات را نخواهد داشت.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که دولت او چه برنامه‌هایی برای حرکت نقدینگی به سمت تولید دارد، ‌ گفت: بانک مرکزی باید نظارتش را بر بانک‌ها تقویت کند که شاهد ایجاد این حجم از نقدینگی در جامعه نباشیم. همچنین اگر بانک مرکزی نسبت به موسسه‌هایی که پول مردم را جمع می‌کنند نظارت دقیق‌تری داشت این طور نمی‌شد که برخی موسسات مثل پدیده پول مردم را جمع و آن‌ها را نگران کند. صرف هشدار دادن که کافی نیست. اگر این موسسات مجوز ندارند که باید جلوی آن‌ها را بگیرند و اگر دارند نباید اجازه دهند که پول‌های مردم را اینگونه جمع کنند.

وی ادامه داد:‌ اولین اقدام برای حرکت نقدینگی به سمت تولید این است که معوقات بانکی که رقمش به ۵۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و به عنوان تسهیلات به دست افرادی سپرده شده است وصول شود و نیز بدهی دولت به بانک مرکزی تعیین تکلیف شود و طبق قانون دولت تا پایان برنامه ششم توسعه با تامین اجتماعی تسویه حساب کند و در نهایت اموال و املاک بلوکه شده نظام بانکی از شرایط فعلی خارج شود و به چرخه  مالی کشور انداخته شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت وی مالیات بر تولید را در بودجه آتی کشور افزایش یا ‌کاهش می‌دهد یا در همین سطح حفظ می‌کند؟ گفت: قانون مالیات به درستی اجرا نشده است و ما تاکید داریم این قانون به طور کامل اجرا شود. سنت اخذ مالیات هم با روش نوینی انجام نمی‌شود و معمولا مالیات از مشاغل و مستغلات گرفته می‌شود که تنها ۵ درصد از این میزان را شامل می‌شود. پس اگر شیوه اخذ مالیات کارآمد شود، ‌اظهار مالیاتی به خوبی انجام می‌شود و سایر مشکلات هم حل می‌شود.

وی افزود:‌ ما همچنین می‌توانیم اتحادیه‌های صنفی را وارد صحنه کنیم و آن‌ها را به حساب بیاوریم و با کمک مسئولان و آن اتحادیه‌ها موضوع اخذ مالیات را به درستی پیگیری کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم حاضرند مالیات دهند اما موافق تبعیض نیستند، گفت: ما نباید کاری کنیم که مردم احساس تبعیض کنند. ما برای اقتصاد شفافیت قائلیم و می‌گوییم با استفاده از فضای مجازی و سامانه اطلاع رسانی می‌توانیم اقتصاد کشور را پشت ویترین قرار دهیم. بسیاری از حقوق‌ها،‌ قراردادها،‌ صادرات و واردات را می‌توان به اطلاع مردم رساند و ما باید به آن‌ها اعتماد کنیم چرا که سلامت کشور از این طریق تضمین می‌شود.

وی افزود: در کشور قاچاق رسمی وجود دارد و موضوع قاچاق ما حتما کولبران نیستند بلکه قاچاق سازمان یافته دغدغه مسئولان است که با مدیریت همه حوزه‌ها،‌ گمرکات و بنادر قابل کنترل است و ما می‌توانیم با برنامه ریزی موضوع قاچاق را حل کنیم.

رئیسی ادامه داد: وزارت خارجه و وزارت اطلاعات با همراهی اداره گمرکات می‌توانند قاچاقی را که در پشت مرزها انجام می‌شود و نیز قاچاقی که در داخل مرزها صورت می‌گیرد را کنترل کنند و همچنین رسیدگی‌های لازم در این زمینه را تسریع بخشند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای قشر کم درآمد جامعه چه برنامه هایی دارد،‌ اظهار کرد: یارانه دهک‌های پایین جامعه باید افزایش پیدا کند. چطور ممکن است کسی با ۴۵ هزار تومان زندگی کند؟ ما باید در جهت کاهش طبقات اجتماعی گام برداریم تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم.

وی در پایان اظهار کرد: آنچه دغدغه ما است این است که می‌توان شرایط کشور را از وضع کنونی خارج کرد و آقایان نیز به دنبال رقیب هراسی نباشند چرا که ما معتقدیم برنامه‌هایی که مطرح کرده‌ایم کاملا قابل اجرا است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین