کد خبر: ۴۴۴۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰

پیش بینی مشارکت 70 درصدی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

مدیرکل سیاسی وزارت کشور نرخ مشارکت مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را 70 درصد پیش بینی کرد وگفت: تخریب و اتهام زنی نامزدها باعث بدبینی مردم به نظام و کاهش مشارکت در انتخابات می شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، محمدامین رضازاده شامگاه دوشنبه در نشست با احزاب و فعالان سیاسی خوزستان در سالن جلسات استانداری با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته میزان مشارکت مردم 73 درصد بوده، افزود: پیش بینی می شود در این دوره از انتخابات 70 درصد مردم ( حدود 40 میلیون نفر) مشارکت کنند.

وی میانگین مشارکت مردم در 34 انتخابات گذشته در بعد از انقلاب را 67.7 درصد عنوان کرد و گفت: متوسط مشارکت مردم کشور در دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری 66.7 درصد، انتخابات مجلس 60.5 درصد، انتخابات مجلس خبرگان 56.7 درصد، انتخابات شورای شهر 60.46 درصد، سه دوره همه پرسی و بازنگری قانون 60 درصد و همه پرسی تغییر رژیم 98.2 درصد بوده است.

رضازاده اضافه کرد: مشارکت در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها قابل دفاع است و ما اساسا دغدغه و نگرانی از بابت مشارکت کم مردم را نداریم.
وی ضمن پیش بینی فضای انتخاباتی بسیار پرشورتر و با نشاط تر در روزهای آتی، اظهار کرد: رقابت بین دو جریان اصلی درون نظام، یعنی جریان اصلاح طلبی از یک طرف و اصولگرایی از طرف دیگر؛ همزمانی انتخابات ملی و محلی (شوراها)؛ رشد آگاهی مردم به ویژه در فضای مجازی و حساسیت و درک مردم از شرایط بین المللی و منطقه ای دلایلی هستند که معتقدیم باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات می شود.

رضازاده اضافه کرد: تلاش می شود که مشارکت در سطح قابل قبول و بالاتر از استانداردها باشد.
وی همچنین با اشاره به موانع و تهدیدهایی که احتمال کاهش مشارکت مردم را افزایش می دهد، گفت: سیاه نمایی عملکرد دولت و نظام می تواند به نارضایتی مردم و تشکیک در عملکرد مسئولان و در نهایت مشارکت نکردن در انتخابات بیانجامد، همچنین درگیری بین مسئولان، جریان ها و اتهام زدن نامزدها به یکدیگر در کاهش مشارکت مردم تاثیر گذار است.
رضازاده افزود: برخی ممکن است با تصور اینکه روسای جمهوری کشور دو دوره ای هستند، انگیزه ای برای مشارکت نداشته باشند و تصور دستکاری در آرا نیز از دیگر عواملی است که باعث کاهش مشارکت می شود.

*بهشت احزاب

مدیرکل سیاسی وزارت کشور، ایام انتخابات را بهشت احزاب و رسانه ها توصیف کرد و نهادهای مدنی پل ارتباطی حاکمیت و جامعه به شمار می آیند و عرصه انتخابات، هم برای مردم و هم برای حاکمیت معادله 'برد - برد' شمرده می شود زیرا مردم با مشارکت در مدیریت کشور نقش ایفا می کنند و حاکمیت نیز با این رویداد در مجامع بین المللی قدرت نمایی می کند.
وی هدف از برگزاری این نشست را بالا بردن نشاط سیاسی و مشارکت حداکثری جامعه در انتخابات پیش رو دانست و گفت: فضای حقیقی جامعه شور و نشاط پیش از انتخابات را ندارد، اگر چه فضای مجازی گرم است و ما می خواهیم این شور و نشاط در فضای حقیقی و خیابان ها نمود پیدا کند.

رضازاده با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات افزود: شرایط کشور همیشه به گونه ای بوده که مخالفان نظام سعی دارند مردم را از شرکت در انتخابات منع کنند و مردم نیز با این مساله مقابله می کنند.
وی با اشاره به تاکید رهبری برای داشتن انتخاباتی امن، سالم، رقابتی و با مشارکت حداکثری گفت: ادعا داریم که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در سال 94 انتخابات امن در کشور برگزار کردیم که در آن نه تنها انتخابات تحت تاثیر مسائل امنیتی در داخل و خارج نبود، بلکه حتی شاهد درگیری هم در این انتخابات نبودیم.

رضازاده افزود: انتخابات مجلس در اسفند 94 در حد قوانین، در سلامت برگزار شد و هیچ حوزه ای باطل اعلام نشد و با وجودی که یکی از جریان های سیاسی نامزدهای خود را نداشت، اما از شرکت در رقابت قهر نکرد و با آوردن نامزدهایی از جریان مقابل، یک مجلس معتدل را رقم زد.
وی با بیان اینکه دولت روحانی از زمان آغاز به کار برای استفاده از همه ظرفیت های کشور تلاش کرد، اظهار کرد: بر همین اساس، استفاده از همه مدیران اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و غیروابسته به جریان های سیاسی یکی از وعده های رئیس جمهوری بوده است و بخش قابل توجهی از کابینه و مدیران کسانی هستند که جزو جریان حامی روحانی نبوده اند و دولت به آنها اعتماد کرده است.
وی افزود: هدف دولت از این کار، ایجاد آرامش در کشور و امنیت فکری در مدیران بود که مبنای تصمیم گیری را عملکرد و شایسته سالاری بدانند.

*لغو یک درصد سخنرانی ها

مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین با بیان اینکه رئیس جمهوری برای دفاع از آزادی ها و حقوق مردم تلاش های زیادی کرده، افزود: در این دولت 12 هزار مراسم و سخنرانی برگزار شده که یک هزار و 400 مورد از آنها در محیط های دانشجویی بوده و سعی شده که فضا برای همه سلایق سیاسی فراهم باشد، که البته یک درصد از مراسم سخنرانی ها با وجود داشتن مجوز، لغو شده است.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم به اقوام، احزاب و تشکل های دانشجویی و جوانان به عنوان فرصتی برای کشورنگاه می کند زیرا که در غیاب احزاب و رسانه های فعال، جامعه، بهشت مفسدان اقتصادی و اداری خواهد بود.
رضازاده اظهار کرد: جامعه ای که نشاط سیاسی و اجتماعی نداشته باشد، باید در انتظار آسیب های اجتماعی باشد، همانطور که در حال حاضر 70 درصد جرایم کشور را اعتیاد و سرقت به خود اختصاص داده است.

وی افزود: منافع ملی ما در گروه وحدت همه اقوام است و اگر نتوانیم حقوق و آزادی های اقوام، اقلیت های مذهبی و فعالان مدنی را تامین کنیم، باعث ایجاد نارضایتی و آسیب می شود.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت به صورت همزمان برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین