کد خبر: ۴۴۴۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸

رئیسی: تحریم یک فرصت است/باید خود را مقاوم کنیم

یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تاکید کرد که بنا ندارد از میان خانواده و نزدیکان خود در دولتش استفاده کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگویی ضبط شده که شامگاه چهارشنبه از شبکه خبر سیما پخش شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: کابینه ما به نام دولت کار و کرامت اعلام شده که دو مشخصه دارد، یکی اصل کار و کارآمدی که افراد باید با روحیه خستگی‌ناپذیر برای مردم فعالیت کنند. در عین حال باید کارآفرین بوده و با تلاش شبانه‌روزی زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را رقم بزنند.

وی ادامه داد: از سویی کرامت فرد خانواده‌ها باید حفظ شود و ارتباطات داخلی و خارجی بر مبنای کرامت باشد و با همه با نگاه کرامت توجه شود. بنابراین شاخصه ما برای انتخاب همکاران در کابینه با همین شعار خواهد بود. هرچند ممکن است چهره سیاسی خوشنام باشد اما اهل کار نباشد و ما بنای استفاده از او را نداریم اما فرد دیگری ممکن است از جناح دیگری باشد که از مردم، با مردم و در مردم است و اساس برای ما کارآمدی است. بنابراین او را به کار می‌گیریم.

این نامزد انتخاباتی همچنین درباره میانگین سنی کابینه دولت خود اظهار کرد: من خودم در 20 سالگی سمت اجرایی گرفتم و تاکنون ثابت شده هر جا به جوانان میدان داده شده عرصه خلاقیت و کارآمدی بوده است. بنابراین بنا داریم از جوانان کارآمد در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم و سامانه ارتباط جوانان با خودم را برقرار خواهم کرد که در آستانه قدس نیز چنین سامانه‌ای به نام بانک ایده‌ها ایجاد شده و در دولت نیز بانک ایده‌ها ایجاد خواهیم کرد. یقین دارم حضور جوانان در عرصه‌های مختلف گره‌گشا خواهد بود.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا از نزدیکان و اقوام خود در مناصب دولتی استفاده می‌کند یا خیر، گفت: شیوه من تاکنون این بوده که با اینکه افراد خانواده ما از زنان و مردان همگی تحصیلکرده و فعال هستند بنا نداشتم و ندارم که از نزدیکان خود در دولت استفاده کنم در حالی که همیشه از مشورت با آنها بهره‌مند می‌شوم اما مسوولیت و مدیریت را به آنها واگذار نخواهم کرد.

وی همچنین تاکید کرد: رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی بعد از مقام رهبری، مقام عالی کشور است و اگر نگاه او به ظرفیت‌های کشور و سایر قوا تعاملی نباشد به مشکل برمی‌خوریم و در عین استقلال همه قوا، باید همگرایی و همکاری میان آنها وجود داشته باشد و این کار باید جمعی و با همکاری همه بخش‌ها صورت گیرد تا شاهد ارتقاء کمی و کیفی در کشور باشیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: در این میان رئیس‌جمهور باید نقش تعامل را پررنگ‌تر کند چراکه مردم و کشور ظرفیت دعواهای میان مسوولین را ندارند و این مشکلات می‌تواند پشت درها و در جلسات حل شود. بنابراین در این میان نقش رئیس‌جمهور نقش تعیین‌کننده است و معتقدم اختلاف با سایر قوا باید در نشست‌های مشترک روسای سه قوه و شوراهای عالی مختلف در کشور حل شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ممکن است گروه‌های سیاسی در کشور کشمکش‌هایی پیدا کنند اما چرخ اقتصاد با این دعواها به گردش درنمی‌آید و به جای آن باید به دنبال افزایش صادرات، کاهش واردات، رونق اقتصادی و کاهش بیکاری باشیم چرا که طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس 6 میلیون و 600 هزار نفر بیکار معادل 12 درصد جمعیت کشور وجود دارد که باید برای این میزان شغل ایجاد کرد و تا زمانی که دولت کار نباشد نمی‌توان اینگونه بود.

وی درخصوص حفظ روحیه انقلابی‌گری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: انقلابی‌گری عین تدبیر و عقلانیت است در حالی که برخی فکر می‌کنند انقلابی‌گری معادل کارهای احساسی و سطحی است. ما، هم خودمان و هم اعضای کابینه و مدیران معتقدیم بدون روحیه جهادی و انقلابی امکان گره‌گشایی از کشور نیست و باید هم کار شود و هم کارآفرینی. تاکنون نیز هر جا در کشور نوآوری و خلاقیت انجام شده و گره از مشکلات کشور باز شده مدیریت جهادی و انقلابی وجود داشته است. بچه‌های ما کارهای نشد را تبدیل به «ما می‌توانیم» کردند.

رئیسی یادآور شد: باید به اختیارات رئیس‌جمهور توجه داشت در عین حال حتما همکاری مردم در جهت فعال کردن حوزه‌های مختلف نقش قابل توجهی دارد و در این میان باید به نقش مردم افزود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره نوع برخورد دولت با منتقدان اظهار کرد: باید با انتقاد به عنوان یک غنیمت برخورد شود نه مزاحم. من خودم 10 سال کار نظارتی داشتم و شعار ما این بود که ناظر را غنیمت بدانید و نه مزاحم چراکه عیب‌ها و کاستی‌ها را بیان می‌کند پس اگر دولتی آمد و نماینده مجلس و روزنامه را به خاطر انتقاد مورد تعقیب قرار داد و با آن برخورد کرد فضای انتقاد را مسدود کرده و فساد کشور را می‌گیرد.

وی تاکید کرد: ما در آستان قدس نیز علاوه بر حسابرسی درون‌سازمانی، حسابرسی از بیرون را هم ایجاد کردیم تا این کنترل از بیرون وجود داشته باشد.

رئیسی با بیان اینکه باید به توانایی‌های مردم نگاه متفاوت داشت، افزود: نگاه به بیرون کشور را معطل می‌گذارد و نگاه ما برای گره‌گشایی مشکلات به دست توانای ملت است و من به عنوان یک طلبه گره‌گشایی را در تعامل با همه دنیا با حفظ عزت و اقتدار و به دست مردم کشور می‌دانم.

این نامزد انتخاباتی در خصوص اولویت ارتباط با خارج در دولتش، گفت: این اولویت با کشورهای همسایه است و بازار صادرات کشورمان می‌تواند در کشورهای همسایه فراهم شود. پس از آن اولویت کشورهای منطقه، آمریکای لاتین، کشورهای شرقی و اروپای شرقی است. نهایتاً ما با همه کشورها تعامل عزت‌مندانه خواهیم داشت در حالی که در این سال‌ها با همسایگان ارتباط قدرتمندی نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست ما باید در اقتصاد نقش‌آفرینی کند، گفت که وزارت امور خارجه در دولتش، وزارت ارتباطات خارجی خواهد بود.

رئیسی همچنین ضمن گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم و تاکید بر حفظ مقاومت در کشور در حمایت از همه مردم و مظلومان و مستضعفان دنیا، اظهار کرد: می‌بینیم که امروز عزیزان ما به جای سنگر زدن در خیابان‌های تهران فرسنگ‌ها دورتر از وطن، از این حریم پاسداری می‌کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت اعمال جدید تحریم از سوی آمریکا چه خواهد کرد، گفت: تحریم را باید یک فرصت برای توانمندی اقتصادی تلقی کرد و به جای اینکه کوتاه بیاییم باید خود را مقاوم کنیم. در همین انتخابات دیدیم که بعضی کاندیداها جوری می‌گویند که تحریم بر ما تاثیر گذاشته است در حالی که این تحریم‌ها می‌تواند ما را مقاوم‌تر کند.

وی درباره این صحبت امام (ره) که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»، گفت: این روحیه را امام در ما ایجاد کرد که این قدرت در ما وجود دارد و تهدیدهای آنها نیز توخالی است. این یک حقیقت است و آن روزی تهدید کارساز خواهد بود که اظهار ضعف کنیم. اگر با قدرت به دنبال تقویت توانمندی‌های خود باشیم و از ضعف‌ها بکاهیم دشمن نمی‌تواند کاری بکند.

رئیسی در صحبت پایانی خود با اشاره به توافق برجام تاکید کرد: برجام قرار بود بسیاری از تحریم‌ها را بردارد و رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که تحریم‌ها در یک روز و یکجا برداشته می‌شود اما این اتفاق نیفتاد و این یعنی طرف ما کسی است که نقض عهد می‌کند و باید در مقابل او با عزت و اقتدار عمل کرد و در این میان باید به استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی توجه شود چرا که توانمندسازی در حوزه‌های مختلف در کشور باعث عقب‌نشینی دشمن خواهد بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین